• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
افزایش مالیات، رکود حاکم بر بازار

گرفتار در هزارتوی تولید

  • کد خبر : 8341
  • 10 مرداد 1401 - 23:49
گرفتار در هزارتوی تولید
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آذر پروفیل فیضی گفت: افزایش مالیات و رکود حاکم بر بازار پروفیل آلومینیومی باعث شده است ضمن تعدیل نیروی انسانی، تولید خود را کاهش دهیم و ادامه این شرایط، بدون شک منجر به تعطیلی روزافزون واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم آذر پروفیل فیضی گفت: افزایش مالیات و رکود حاکم بر بازار پروفیل آلومینیومی باعث شده است ضمن تعدیل نیروی انسانی، تولید خود را کاهش دهیم و ادامه این شرایط، بدون شک منجر به تعطیلی روزافزون واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس خواهد شد.

فرمان فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: مالیات، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. سازمان امور مالیاتی کشور، در حالی به دنبال اخذ مالیات از تولیدکنندگان است که بسیاری از آن‌ها موفق به تولید و درآمدزایی چندانی طی ماه‌های اخیر نشده‌اند. قطعی برق، یکی دیگر از مشکلاتی است که همزمان با رسیدن روزهای گرم سال آغاز شده و یک روز در هفته، شاهد قطعی برق واحدهای صنعتی هستیم. برق کارخانه ما، روز سه‌شنبه هر هفته قطع می‌شود و از آنجایی که در روز جمعه نیز فعالیت نداریم، بنابراین تولید مجموعه طی چند هفته اخیر کاهش یافته است. اگرچه برای جبران افت تولید، در دو شیفت کاری فعالیت می‌کنیم اما به دلیل مشکلات موجود، قادر به تحقق ظرفیت اسمی تولید نیستیم.

وی افزود: برق کارخانه به یک باره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی در سال‌های پیش قطع می‌شد که خوشبختانه امسال، از زمان دقیق قطعی برق مطلع هستیم و بر همین اساس تولید خود را در آن زمان متوقف می‌کنیم تا آسیبی به تجهیزات و کوره‌های مجموعه وارد نشود. افزایش قیمت گاز نیز شرایط ادامه تولید را دشوار ساخته است و قیمت آن به حدود سه هزار تومان به ازای هر مترمکعب افزایش یافته و ۶ تا هفت برابر رشد داشته است. از آنجایی که ما از کوره‌های زمینی گازسوز در خط تولید استفاده می‌کنیم، افزایش قیمت گاز باعث شده است تعدادی از کوره‌های خود را خاموش کنیم و امکان استفاده از تمام کوره‌ها فراهم نیست.

به دنبال خرید شمش آلومینیوم از بورس هستیم

مدیرعامل شرکت آلومینیوم آذر پروفیل فیضی در ارتباط با تامین مواد اولیه، بیان کرد: از شمش آلومینیومی با خلوص بالا در تولید پروفیل استفاده می‌کنیم. البته می‌توانیم از ضایعات آلومینیومی نیز در تولید پروفیل استفاده کنیم که این امر بستگی به سفارش مشتری و کیفیت محصول دارد. از آنجایی که خرید شمش از بورس کالای ایران مستلزم یک سری قوانین است، ما قادر به انجام آن‌ها نیستیم و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم از این تالار صنعتی خرید کنیم. نکته مهم در خصوص استفاده از شمش، بیلت و یا ضایعات آلومینیومی در تولید محصول این است که برای مثال اگر یک مشتری سفارش تولید پروفیل استاندارد را بدهد، باید از بیلت آلومینیومی ۶۰۶۳ استفاده کنیم اما اگر قرار باشد کیفیت محصول اندکی کاهش پیدا کند، از ضایعات آلومینیومی استفاده می‌کنیم. در حال حاضر قیمت ضایعات آلومینیومی حدود ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح بازار است و شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، حدود ۶۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌‎شود. بنابراین تولید پروفیل آلومینیومی از شمش مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم ماده اولیه مورد نیاز خود را از بورس تامین کنیم.

فیضی در خصوص مشکلات تولید، مطرح کرد: دستمزد نیروی انسانی در سال جاری، بیش از دو برابر نسبت به سال قبل رشد پیدا کرده و تولیدکنندگان را در تنگنای شدید اقتصادی قرار داده است. افزایش ۵۷ درصدی حقوق، منجر به افزایش حق بیمه نیروی انسانی و در نهایت سنوات شده است که می‌تواند در آینده مشکل‌ساز واقع شود.  تورم و مشکلات مالی به قدری افزایش یافته است که یک نیروی انسانی غیر متخصص با دستمزد ماهانه ۶ تا هفت میلیون تومان، نمی‌تواند نیازهای مالی خود را مرتفع سازد و به همین علت شاهد کاهش نیروهای انسانی علاقمند به فعالیت در بخش تولید هستیم. در چنین شرایطی، یک واحد کوچک تولیدی در نهایت به ۱۰ درصد سود حاصل از تولید دست پیدا خواهد کرد و این در حالی است که هزینه‌های مختلف تولید اعم از حقوق، بیمه، مالیات و …، بیش از ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده‌اند. مالیات شرکت آلومینیوم آذر پروفیل فیضی از سال ۱۳۹۹ به بعد، حدود ۱۵ برابر افزایش یافته است و متاسفانه هیچ یک از مسئولان نیز پاسخگوی علت این افزایش مالیات نیستند. واقعیت امر این است که اگر امسال نتوانیم مالیات را پرداخت کنیم، ناچار به توقف تولید و تعطیل کردن مجموعه خواهیم شد.

وی در ادامه به فرایند تولید پروفیل آلومینیومی اشاره کرد و گفت: انواع پروفیل و همچنین برخی لوازم آشپزخانه در مجموعه ما تولید می‌شود. بخشی از تجهیزات مورد استفاده در خط تولید، ساخت داخل و بخشی از آن نیز چینی است. اکستروژن، فرایندی است که در تولید پروفیل از آن استفاده می‌کنیم. پروفیل‌های تولید شده بر اساس سفارش مشتری، برشکاری و رنگ‌کاری می‌شود و پس از کنترل کیفیت نهایی، برای مشتریان ارسال خواهد شد. ضمن اینکه محصولات شرکت توسط واسطه‌ها به کشورهایی مانند عراق و ترکیه صادر می‌شود.

توانایی رقابت در بازارهای منطقه‌ای را نداریم

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت محصولات داخلی را با نمونه‌های مشابه خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: صنعتگران ترکیه‌ای، پروفیل مورد نیاز خود را طی سالیان گذشته از تولیدکنندگان ایرانی خریداری می‌کردند اما تحریم و دسترسی نداشتن به دانش و تکنولوژی روز تولید باعث شده است که ما نتوانیم تنوع و کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهیم و تولیدکنندگان خارجی نه تنها بازارهای منطقه‌‍ای را در دست گرفته‌اند بلکه به صادرکننده انواع پروفیل و مقاطع آلومینیومی به کشورهای صنعتی جهان مانند آلمان تبدیل شده‌اند. متاسفانه تحریم باعث شده است تولیدکنندگان داخلی، توانایی رقابت در بازارهای خارجی را از دست بدهند و امیدوار هستیم شاهد رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک باشیم.

فیضی ضمن اشاره به کاربرد آلومینیوم در صنایع مختلف، اظهار کرد: پس از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت آلومینیوم رشد چشمگیری در بازاهای جهانی پیدا کرد و به مرز چهار هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید اما در ادامه قیمت این فلز کاهش یافت و هم‌اکنون به حدود دو هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. البته قیمت اکثر فلزات در روزهای اخیر روند کاهشی داشته است و به نظر می‌رسد در آینده به ثبات خواهد رسید. نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی، باعث رقابت بیشتر برای خرید شمش از بورس کالای ایران و افزایش قیمت کاذب و در نهایت کاهش ماده اولیه در سطح بازار شده و همین مسئله شرایط را برای تامین ماده اولیه واحدهای کوچک تولیدی دشوار ساخته است.

ضرورت حمایت دولت از صنایع پایین‌دستی آلومینیوم

وی با انتقاد از حمایت نکردن دولت از تولید، بیان کرد: دولت علی‌رغم اینکه هر سال وعده حمایت از تولید می‌دهد، تنها به دنبال حمایت از تولیدکنندگان صنایع بالادستی آلومینیوم است و تسهیلات بانکی را به فعالان این بخش اختصاص می‌دهد. این در حالی است که تولیدکنندگان پروفیل و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به منظور توسعه و پیشرفت در تولید، نیازمند حمایت مسئولان هستند اما متاسفانه هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و شرایط دریافت تسهیلات بانکی، به شدت دشوار شده است. اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، شرایط ادامه فعالیت واحدهای کوچک‌مقیاس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و دریافت وام در چنین شرایطی نیز مقرون به صرفه نیست. متاسفانه هماهنگی لازم بین سازمان‌های ذی‌ربط وجود ندارد و اگر ما موفق به اخذ وام چند میلیارد تومانی برای ادامه تولید شویم، سازمان امور مالیاتی کشور به همان میزان، اقدام به دریافت مالیات می‌کند و در ادامه دوباره با کمبود نقدینگی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم آذر پروفیل فیضی در پایان یادآور شد: به دنبال رکود در صنعت ساختمان‌سازی، فروش پروفیل آلومینیومی در سال جاری با کاهش مواجه شده است و تولیدکنندگان نیز قادر به افزایش تولید و تامین نقدینگی مورد نیاز خود نیستند. متاسفانه ما ناچار به تعدیل نیروی انسانی به منظور حفظ تولید با حداقل توان شدیم و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، چاره‌ای جز تعطیلی مجموعه نخواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8341

نوشته‌های مشابه