• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تجربه تلخ ۲۰۱۵ در انتظار سنگ‌آهن؟

  • کد خبر : 8091
  • 15 مرداد 1401 - 15:51
تجربه تلخ ۲۰۱۵ در انتظار سنگ‌آهن؟
سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، روزهای ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کند. سایه کرونا هنوز هم بر این بازار پا برجا است و بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین، شرایط بازار را به سمت و سوی غیرقابل اطمینانی برده است. سنگ‌آهن از سال 2021 تاکنون روزهای پرنوسانی را تجربه کرد؛ صعود و رکوردشکنی تاریخی قیمت در ماه می 2021، حفظ سطوح بالای قیمتی در ژوئن و جولای، کاهش قیمتی به دلیل عزم جدی دولت چین برای کنترل قیمت و بحران ساخت ‌و ساز، سقوط به زیر 100دلار، بازگشت به مسیر رشد در واپسین روزهای سال 2021، استمرار روند صعودی در هفته‌های ابتدایی سال 2022 و حمله روسیه به اوکراین از جمله اتفاقات مهم در این بازار بود.
سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، روزهای ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کند. سایه کرونا هنوز هم بر این بازار پا برجا است و بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین، شرایط بازار را به سمت و سوی غیرقابل اطمینانی برده است. سنگ‌آهن از سال ۲۰۲۱ تاکنون روزهای پرنوسانی را تجربه کرد؛ صعود و رکوردشکنی تاریخی قیمت در ماه می ۲۰۲۱، حفظ سطوح بالای قیمتی در ژوئن و جولای، کاهش قیمتی به دلیل عزم جدی دولت چین برای کنترل قیمت و بحران ساخت ‌و ساز، سقوط به زیر ۱۰۰دلار، بازگشت به مسیر رشد در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱، استمرار روند صعودی در هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ و حمله روسیه به اوکراین از جمله اتفاقات مهم در این بازار بود.

کاهش قیمت سنگ‌آهن، این روزها روند بازار را به سمت ناامیدی برده است؛ به حدی که پیش‌بینی تجربه تلخ سال ۲۰۱۵ برای سنگ‌آهن محتمل است. قیمت سنگ‌آهن وارداتی روز گذشته در چین کاهش داشت؛ چراکه دولت چین اعلام کرد کنترل شیوع کرونا همچنان اولویت اصلی این کشور است. سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، روزهای ناامیدکننده‌ای را تجربه می‌کند. سایه کرونا هنوز هم بر این بازار پا برجا است و بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین، شرایط بازار را به سمت و سوی غیرقابل اطمینانی برده است. سنگ‌آهن از سال ۲۰۲۱ تاکنون روزهای پرنوسانی را تجربه کرد؛ صعود و رکوردشکنی تاریخی قیمت در ماه می ۲۰۲۱، حفظ سطوح بالای قیمتی در ژوئن و جولای، کاهش قیمتی به دلیل عزم جدی دولت چین برای کنترل قیمت و بحران ساخت و ساز، سقوط به زیر ۱۰۰ دلار، بازگشت به مسیر رشد در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱، استمرار روند صعودی در هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ و حمله روسیه به اوکراین از جمله اتفاقات مهم در این بازار بود. کاهش قیمت سنگ‌آهن، این روزها روند بازار را به سمت ناامیدی برده است؛ به حدی که پیش‌بینی تجربه تلخ سال ۲۰۱۵ برای سنگ‌آهن محتمل است. قیمت سنگ‌آهن وارداتی روز گذشته در چین کاهش داشت؛ چراکه دولت چین اعلام کرد کنترل شیوع کرونا همچنان اولویت اصلی این کشور است.

بر اساس گزارش «Fastmarket MB»، متوسط قیمت سنگ‌آهن ۶۲ وارداتی به شمال چین در روزجمعه، با کاهش ۳٫۵ درصدی به ۱۱۵ دلار در هر تن رسید. در بورس دالیان  نیز قرارداد سنگ‌آهن سپتامبر، ۱.۸ درصد رشد داشت و ۱۱۶ دلار و ۱۱ سنت «۷۸۲ یوان» در هر تن قیمت‌گذاری شد که کمتر از اوج چهار هفته‌ای ۷۹۸٫۵ یوآن در روز پنجشنبه بود. این در حالی است که هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی برای عیار ۶۲ ، تا ۱۵ درصد افزایش داشت. به نظر تحلیلگران، هر تغییری در سیاست کووید صفر چین تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مقامات متقاعد شوند که خطر جهش‌های جدید ویروس کمتر شده باشد و واکسن و داروها اثرات قابل ملاحظه ای داشته باشند که بعید است در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی بیفتد. فارغ از این موضوع که قرنطینه‌های سخت‌گیرانه در سه ماهه دوم سال جاری سبب رشد منفی در چین شده، بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک نیز باعث شده است تا بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم این کشور از بازپرداخت بدهی‌های خود، امتناع کنند و بی‌اعتمادی به بخش مسکن شدت گرفته است تا حدی که با وجود کاهش بهره دریافت وام بلندمدت، میزان متقاضیان دریافت وام مسکن ظرف سه ماهه دوم سال به کمترین میزان پس از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

بحران مسکن در دومین اقتصاد دنیا به معضل جدی تبدیل شده است زیرا ۰٫۲۵ از تولید ناخالص داخلی این کشور را بخش ساخت و ساز تشکیل می‌دهد. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که بازار سنگ‌آهن در نیمه دوم سال جاری، به روند نزولی خود ادامه دهد و سقوط شدیدی را تجربه کند. با اینکه دولت چین همچنان وعده‌هایی برای حمایت از بخش مسکن برای بازگرداندن ریل اقتصاد به مسیر رشد می‌دهد اما «بلومبرگ» پیش‌بینی می‌کند، سرمایه‌گذارانی که امیدوار هستند پکن به سرعت برای نجات توسعه‌دهندگان گرفتار در بحران وام مسکن اقدام کند، به احتمال زیاد، ناامید خواهند شد. بعید است که دولت پکن به سراغ هرگونه کمک مالی برود که در نهایت بر چالش‌های مالی آن بیفزاید.

«بلومبرگ» هفته گذشته در گزارشی به آسیب جدی بحران مسکن در چین اشاره کرد که طبقه متوسط حدود ۴۰۰ میلیونی را در این کشور تحت‌الشعاع قرار داده است، در واقع با توجه به کاهش هزینه‌ها توسط صاحب‌خانه‌ها، به تعویق انداختن ازدواج‌ها و عدم بازپرداخت وام مسکن، دیگر بخش مسکن سرمایه‌گذاری امنی نیست و این تفکر که املاک و مستغلات راهی مطمئن برای ایجاد ثروت است، اعتباری ندارد. افراد بسیاری در چین اقدام به پیش خرید خانه در این کشور کرده‌اند که با توقف پروژه‌های ساخت مسکن در شرکت‌هایی مانند «اورگراند» با چالش جدی روبه‌رو شده‌اند. این افراد که حدود ۷۰ درصد از درآمد خود را صرف مسکن کرده‌اند، با توجه به اینکه امکان تحویل خانه‌ها وجود ندارد، از بازپرداخت وام مسکن سرباز می‌زنند که این موضوع مضاف بر بی‌اعتمادی عمومی به دولت چین، بی‌ثباتی‌های اقتصادی و اجتماعی را در این کشور تشدید می‌کند. باید به این موضوع توجه شود که وضعیت شرکت «اورگراند» که قرار است در خصوص نحوه بازپرداخت بدهی خود در روزهای آینده اطلاع‌رسانی کند، نه تنها بر طلبکاران آن و وضعیت بازار ملک در چین اثرگذار است بلکه می‌تواند بر اقتصاد کلان این کشور و در ادامه دنیا نیز اثرگذار شود.

پیش‌بینی‌های موسسه «گلدم نساکس» هم بر این موضوع که بحران املاک در چین، بازار سنگ‌آهن را دچار روندی به شدت نزولی می‌کند، می‌افزاید. در واقع بحران املاک سبب کاهش تولید فولاد در نیمه دوم سال جاری شده است زیرا در میان بازار فلزات، فولاد بیشترین آسیب را از بحران مسکن چین در نیمه دوم سال جاری میلادی ببیند. از کل تقاضا برای فولاد در چین ۴۹ درصد مربوط به فعالیت‌های ساخت مسکن است، علاوه براین، ۲۵ درصد از تقاضا سنگ‌آهن حمل دریایی را بخش مسکن چین پوشش می‌دهد و بازار با مازاد قابل توجهی سنگ‌آهن روبه‌رو می‌شود که زمینه‌سازی برای سقوط قیمتی این محصول است. این موسسه مالی در آخرین گزارش خود از احتمال بروز مازاد ۶۷ میلیون تنی سنگ‌آهن برای نیمه دوم سال جاری خبر داده است. در حالی که این موسسه در گزارش قبلی خود پیش‌بینی کرده بود، بازار سنگ‌آهن در نیمه ابتدایی امسال با کسری ۵۶ میلیون تنی مواجه خواهد شد. علاوه بر تضعیف بخش مسکن در چین، تقاضا برای فولاد نیز در سایر نقاط دنیا رو به کاهش گذاشته که این موضوع، مازاد عرضه را برای سنگ‌آهن فراهم می‌کند. پیش‌بینی گلدمن‌ساکس برای بازه زمانی سه ماه و ۶ ماه آینده از ۹۰ و ۱۱۰ دلار به ازای هر تن به ۷۰ و ۸۵ دلار است و انتظار می‌رود وضعیت فروش در نیمه دوم سال بدتر از وضعیت آن در سال گذشته شود. با این تفاسیر، احتمال احتمال تکرار سقوط قیمتی مشابه آنچه در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رخ داد و سنگ‌آهن تا کف کانال قیمتی ۳۸ دلار به ازای هر تن عقب نشست، بعید است. به نظر بروز بحران بدهی در بخش املاک چین با کاهش فعالیت ساخت و ساز که سبب‌ساز کاهش تقاضا فولاد است، می‌تواند زمینه سقوط نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8091
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه