• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

لزوم به‌ کارگیری از راهکارهای فناورانه در مدیریت هوشمند عملیات لجستیک کالا

  • کد خبر : 8049
  • 18 مرداد 1401 - 15:31
لزوم به‌ کارگیری از راهکارهای فناورانه در مدیریت هوشمند عملیات لجستیک کالا
مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان گفت: از آنجایی که صاحبان صنایع معدنی نیاز دارند تا کنترل کاملی بر فرایند حمل محموله‌های خود از ابتدای بارگیری محموله‌ها از مبادی اولیه تا انتهای عملیات تخلیه به مقاصد مد نظر داشته باشند، باید راهکارهای فناورانه در مدیریت هوشمند عملیات لجستیک کالا در صنایع معدنی و فلزی اتخاذ شود.
مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان گفت: از آنجایی که صاحبان صنایع معدنی نیاز دارند تا کنترل کاملی بر فرایند حمل محموله‌های خود از ابتدای بارگیری محموله‌ها از مبادی اولیه تا انتهای عملیات تخلیه به مقاصد مد نظر داشته باشند، باید راهکارهای فناورانه در مدیریت هوشمند عملیات لجستیک کالا در صنایع معدنی و فلزی اتخاذ شود.

حامد کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت توسعه زیرساخت فن‌‏آوری‏‌های نوین‌ ارزش، بیان کرد: این مجموعه در واقع بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایه‌‏گذاری بین‌‏المللی ارزش برای سرمایه‏‌گذاری در کسب‌ و‌ کارهای نوآورانه و زیست‌بوم استارتاپی شکل گرفته و در واقع، نوین‌ ارزش، یک مجموعه شتاب‌دهنده‌ کسب‌ و کار است که با رویکرد استارتاپ استودیو فعالیت می‌کند. این شرکت فعالیت خود را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌‏گذاری در سلامت دیجیتال و با «پلاس‏ماد» آغاز کرد. یک‌ سال بعد با سرمایه‏‌گذاری در سامانه‌ مدیریت حمل‌ و نقل هوشمند بار و یک پلتفرم سرگرمی‏‌های فوتبالی، دامنه‌ کار نوین‌ ارزش، گسترده‌تر شد.

در حال حاضر سبد محصولات شرکت نوین به شرح ذیل است:

«آی‌ بار»

سامانه‌ حمل‌ و نقل هوشمند «آی‌ بار» از سال ۱۳۹۹ آغاز به‌ کار کرد و از سازمان راهداری و حمل‌ و‌ نقل جاده‌‏ای ایران مجوز بازارگاه الکترونیک حمل بار جاده‌ای را دریافت کرده است. هدف کلیدی این سامانه، فراهم‌ کردن ابزاری برای صاحبان عمده‌ بار است تا با استفاده از آن بتوانند، فرایند حمل بار را به صورت هوشمند و یکپارچه مدیریت کنند. فراهم‌ کردن زیرساخت مدیریت عملیات حمل‌ و نقل بار، امکان مدیریت پرداخت به ذی‌نفعان حمل بار بین شهری (رانندگان، باربری، کارگزاران حمل و…) از طریق راهکار کیف پول الکترونیک، خدمات ارزش افزوده (بیمه و…) برای رانندگان و شناسایی الگوی رفتاری رانندگان حمل‌ و‌ نقل بار برای رتبه‏‌بندی آن‌ها، از مزیت‌های رقابتی «آی‌ بار» است.

«کلین‌شیت»

کلین‌شیت، یک پلتفرم هوشمند سرگرمی فوتبالی است که فعالیت خود را از بهار ۱۳۹۸ آغاز و مجموعه‌ای از سرگرمی‌ها و محتوا‌های حرفه‌ای مسابقه‌های فوتبال را برای کاربران فراهم‌ کرده ‌است. در این اپلیکیشن امکانات گوناگونی پیش‌بینی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پخش زنده و خلاصه‌ مسابقه‌های فوتبال، آنالیز مسابقه‌ها، فوتبال فانتزی، آزمون فوتبالی تا آرشیو کامل آمار و ارقام بازی‌ها، بازیکن‌ها و باشگاه‌ها اشاره کرد. کلین‌شیت، تیم جوان و نوآوری دارد که مرزی برای کار و کوشش‌ آن‌ها وجود ندارد. این پلتفرم، هم‌اکنون بیش ‌از ۱۹۰ هزار کاربر دارد.

«پلاس ‏ماد»

پلاس‌ ماد، یک اپلیکیشن جامع در حوزه پزشکی و سلامت است که به‌ صورت تخصصی در این ۹ زمینه خدمات ارائه می‌دهد: آزمایش، تشخیص، کمک و تسریع فرایند بهبود، نیازسنجی و کمک به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی، مراقبت مستمر و پایش مداوم سلامت متقاضیان و بیماران برای حفظ درستی روند بهبود، کمک به تشخیص به‌ موقع‌ خطرات احتمالی و صدور علائم هشدار برای نزدیکان متقاضی و بیمار، مشاوره و نوبت‌دهی پزشکان و مراکز درمانی، انتشار مجله پزشکی برای ارتقای دانش هر متقاضی یا بیمار از موضوع مورد علاقه، پایش مستمر مادر – نوزاد – کودک و سالمندان، توانیابان و در نهایت ارائه خدمات ویژه VIP به تمام این متقاضیان. پلاس ماد تمام این خدمات را با به‌ کارگیری چهار حوزه‌ دانش‌پزشکی (پزشکان و متخصصان هر حوزه)، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و اینترنت اشیا (IOT) به‌ انجام می‌رساند و در نهایت دسترسی آسان و سریع متقاضی و بیمار به اطلاعات قابل اعتماد در دو حوزه بهداشت و سلامت را هدف بنیادی‌ خویش قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت نوین ارزش به عنوان یک شتاب‌دهنده کسب‌ و کار در کشور است، عنوان کرد: هدف از شکل‌گیری این شرکت، پشتیبانی‌ همه‌ جانبه از کسب‌ و کارهای مورد حمایت این مجموعه است و این پشتیبانی با داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص و همچنین زیرساخت‌‏های کارآمد شکل گرفته است تا کسب‌ و کارهای مذکور بتوانند به بازار وارد و به کسب‌ و کارهایی پایدار بدل شوند. گفتنی است، شرکت نوین‌ ارزش با بهره‏‌گیری از متخصصان حوزه کسب و کار، فناوری اطلاعات و مالی به دنبال توسعه فعالیت‏‌های جاری و شناسایی فرصت‏‌های سرمایه‌‏گذاری جدید در حوزه‏‌های صنایع معدنی، مدیریت شهری، فین‏تک، سلامت و سرگرمی است.

کلانتری در خصوص جایگاه نوین ارزش در میان شتاب‌‌دهنده‌های کسب‌ و کار به خبرنگار فلزات آنلاین، گفت: توسعه زیرساخت فناوری‌های نوین ارزش در راستای ارائه خدمات شتاب‌دهی جامع در این حوزه‌ها و با توجه به افتتاح مرکز نوآوری نوین آمپر و با استفاده از مشاوران متخصص در این حوزه‌ها و دارا بودن شرایطی مانند فضای کار اختصاصی که در آن تیم‌ها می‌توانند بر شتاب‌دهی و فرصت‌های آموزشی متمرکز شوند، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، فرصت‌های مشاوره گروهی و فردی از متخصصان صنعت، سرمایه‌گذاران و سایر بنیان‌گذاران، ورود به یک سیستم مذاکره فردبه‌فرد با رهبری شتاب‌دهنده (به عنوان مثال با سرمایه‌گذاران، بنیان‌گذاران و …) شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان درباره سامانه «آی بار»، سامانه هوشمند حمل‌ و نقل بار، مطرح کرد: مهم‌ترین عرصه‌هایی که فناوری اطلاعات آن را متحول کرده است و برای استارتاپ‌ها به حوزه‌ای جذاب تبدیل شده، حمل‌ و‌ نقل است. شتاب‌‌دهنده نوین ارزش به همین دلیل با سرمایه‌گذاری در استارتاپ «آی‌بار» در عرصه حمل‌ و نقل هوشمند وارد شده است. سامانه مدیریت هوشمند حمل‌ و‌ نقل بار «آی‌بار» پل ارتباطی میان صاحبان عمده بار، شرکت‌های باربری و رانندگان است. هدف از راه‌اندازی این سامانه مدیریت و تسهیل کلیه عملیات حمل‌ و‌ نقل بار است. همچنین، استراتژی «آی‌بار» برای رسیدن به این هدف، همکاری و ارائه خدمات به صاحبان عمده بار، افزایش سطح کیفی خدمات حمل و افزایش سطح رفاه رانندگان است. سامانه «آی بار» یک راهکار هوشمند برای حمل و نقل بار است که از سال ۱۳۹۹ تمام مجوزهای فعالیت خود را از سازمان راهداری و نهادهای مرتبط اخذ کرده است. این سامانه یک بازارگاه حمل و‌ نقل است که در آن متقاضی حمل (صاحب کالا)، شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل، رانندگان و گارگزاران حمل می‌توانند نسبت به دریافت و ارائه خدمات مناسب‌تر اقدام کنند. نیروی اجرایی «آی‌ بار» با بیش از ۱۵ سال سابقه در صنایع فولاد، معدن، حمل‌ و‌ نقل و فناوری اطلاعات، سامانه «آی بار» را طراحی کرده و مجوز‌های لازم در این حوزه را دریافت کرده است. «آی‌ بار» به عنوان یک راه حل مطمئن برای مسائل حمل‌ و‌ نقل، به ذی‌نفعان کمک می‌کند تا با امکانات هوشمند علاوه بر کاهش هزینه‌های خود از خدمات باری بهره‌مند شوند. اصلی‌ترین قابلیت‌های «آی‌ بار» را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

مدیریت به‌ هنگام عملیات لجستیک: آی‌ بار به ذی‌نفعان حمل امکان می‌دهد که بر وضع عملیات حمل و محموله‌های در جریان خود نظارت کنند.

مدیریت یکپارچه قراردادهای حمل: ضمن امکان عقد انواع قراردادهای حمل، می‌توان زمان‌بندی، کنترل محدودیت تسویه به ذی‌نفعان و اجتماعات رانندگان را مدیریت کرد.

کیف‌ پول الکترونیک: این سرویس به‌ منظور تسهیل پرداخت کرایه حمل بار راه‌اندازی شده است و با فراهم آوردن زیرساختی امن، امکان اتصال مستقیم به حساب بانکی صاحب عمده بار و تسویه با رانندگان را فراهم کرده است.

مدیریت تسهیم و پرداخت کرایه: در «آی‌ بار» تسهیم کرایه در دوره زمانی معین و انتقال اعتبار به کیف‌پول ذی‌نفعان ممکن شده است.

داشبورد هوشمند: با ارائه این سرویس به صاحبان عمده بار، امکان مدیریت حمل بار و دریافت انواع گزارش‌های مرتبط با حمل داده شده است.

یکپارچه‌سازی با سامانه‌های صاحب بار: «آی‌ بار» اتصال سیستمی به باسکول مبدا و مقصد و نیز سامانه‌های یکپارچه سازمانی صاحب بار را ممکن کرده است.

باشگاه رانندگان: سامانه «آی‌ بار» برای جلب رضایت رانندگان، این سرویس را در دستور کار قرار داده است و در این چارچوب، خدمات متنوعی به رانندگان همکار ارائه می‌کند.

وی در خصوص اهمیت توسعه پایدار در حمل‌ و نقل و بی‌رقیب بودن سامانه مدیریت هوشمند «آی‌ بار»، اذعان کرد: اساس شکل‌گیری کسب‌ و کار «آی‌ بار» بر ارائه خدمات لجستیک و حمل‌ و نقل حول سه محور اصلی در مفهوم پایداری «Sustainability» یعنی «اقتصادی»، «اجتماعی» و «محیط زیست» بوده است. به عبارتی، در هر یک از این سه حوزه، مفاهیم جدیدی طراحی و اجرا شده است تا چالش‌های موجود در آن‌ها را به طوری که به ایجاد منفعت و خلق ارزش نهایی به بازیگران این حوزه بینجامد، مرتفع کند. بنابراین، از این نظر هیچ نمونه داخلی برای سامانه مدیریت هوشمند حمل‌ و‌ نقل «آی‌ بار» وجود ندارد.

از سوی دیگر، این سامانه بر اساس الگوهای مرسوم در حوزه پلتفرم‌های بازار است. نمونه‌های موفق بین‌المللی در این حوزه ایجاد شده است که تمرکز هر کدام به ارائه خدمات در حوزه‌های اختصاصی است. این پلتفرم‌ها با خدمات و تسهیلاتی که برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، متمایز می‌شوند اما اصول طراحی کلیه آن‌ها یکی است و آن هم حول پلتفرم بازارگاهی است. در سال‌های اخیر نیز نمونه‌های داخلی زیادی در این حوزه ایجاد شده‌اند. عموما سامانه‌هایی که تمرکز خود را از ارائه خدمات پلتفرمی، به حذف بازیگران اصلی و یا ارائه نقش آن‌ها توسط سامانه خود شده‌اند، از توفیق کمتری برخوردار بوده‌اند. «آی‌ بار»، تمرکز اصلی خود را در ارائه خدمات هرچه بهتر به تمام ذی‌نفعان و بازیگران این حوزه کرده است که می‌توان گفت دلیل موفقیت نسبی «آی‌ بار» نیز همین موضوع بوده است.

حامد کلانتری، تاثیرگذاری سامانه «آی‌ بار» را در حوزه صنایع معدنی و فلزی غیرقابل انکار دانست و اذعان کرد: در «آی‌ بار» علاقه‌مند به ارائه خدمات و ایجاد فضای بهتر هستیم. هر صاحب عمده باری که از خدمات این سامانه استفاده کرده است، علاقه‌ای نداشته است تا مجدد به شرایط قبلی بازگردد. دلیل اصلی این مسئله آن است که صاحبان عمده بار به واسطه تمرکز بر حوزه اصلی فعالیت خود، معمولا بخش حمل‌ و نقل را به عنوان یک بخش بیرونی از سیستم خود تلقی می‌کنند و اگر هم توجهی به این بخش دارند، محدود به تخصیص یک تیم اجرایی بر این حوزه برای پاسخگویی به امورات حوزه حمل است اما سامانه «آی‌ بار» در قامت یک سامانه هوشمند و با هدف پوشش کامل عملیات حمل‌ و‌ نقل و نیز لجستیک یک سازمان، هر آن چیزی که صاحبان عمده بار از یک واحد هوشمند و مستقل برای انجام عملیات حمل‌ و نقل از ثبت قراردادهای محموله گرفته تا تسویه و پرداخت کرایه به ذی‌نفعان حمل را نیاز داشته باشند، برطرف کرده است.

وی تصریح کرد: این مسئله به خصوص برای صنایع معدنی و فولادی به شدت مورد توجه است. آنجایی که صاحبان صنایع معدنی نیاز دارند تا کنترل کاملی بر فرایند حمل محموله‌های خود از ابتدای عملیات بارگیری محموله‌ها از مبادی تا انتهای عملیات تخلیه به مقاصد مد نظر خود داشته باشند. همچنین، به واسطه حجم بالای عملیات حمل‌ و نقل خود نیازمند به یک زیرساختی یکپارچه برای مدیریت یکپارچه و آنلاین عملیات حمل خود هستند. از طرفی، با توجه به بالا بودن حجم تراکنش‌های روزانه حمل در صنایع معدنی، مسئله پرداخت به موقع کرایه به ذی‌نفعان حمل از جمله رانندگان، از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که این موضوع بر تضمین رسیدن به موقع مواد اولیه به صنایع اثر مستقیمی خواهد داشت. با در نظر گرفتن ملاحظات صاحبان صنایع معدنی در حوزه حمل‌ و نقل، قابلیت‌های منحصربه‌فردی در سامانه مدیریت هوشمند «آی‌ بار» برای پاسخ به نیاز صنایع معدنی در نظر گرفته شده است که این قابلیت‌ها عبارت است از: مدیریت عملیات (شامل مدیریت قراردادهای حمل، مدیریت عملیات حمل و مدیریت عملیات مالی)، پایش لحظه‌ای (شامل پایش لحظه‌ای وضعیت ذی‌نفعان، پایش لحظه‌ای موجودی، پایش مکانی وضعیت محموله‌ها، پایش مکانی رانندگان و پایش لحظه‌ای وضعیت کرایه‌های پرداختی)، ارزیابی عملکرد ذی‌نفعان حمل، یکپارچه‌سازی با سامانه‌های صاحب بار (شامل یکپارچه‌سازی با سامانه‌های درب و ورود، باسکول، ERP و …)، برنامه جذب، حفظ و ارتقای رانندگان است.

نوین ارزش؛ در یک قدمی ۱۰ شرکت سرمایه‌گذار برتر حوزه‌ استارتاپ‌ها

کلانتری در ادامه در خصوص چشم‌انداز شرکت، تصریح کرد: نوین‌ ارزش در تلاش است که در زمره‌‌ ۱۰ شرکت سرمایه‌گذار برتر در حوزه‌ استارتاپ‌ها قرار بگیرد و به این منظور در ماه‌های پیش‌ رو، با هدف هم‌اندیشی، ایده‌پردازی و سرمایه‌گذاری چندین رویداد و سمینار در حوزه‌ مسائل اکوسیستم استارتاپی برگزار خواهد کرد و همکاری‌ با مراکز نوآوری را گسترش خواهد بخشید و بر توسعه‌ بازار «آی‌ بار» و آغاز فعالیت‌های تازه‌ پلاس‌ ماد، متمرکز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در پایان یادآور شد: کسب‌و‌کارهای نوین مسیر خود را در دنیای نوین پیدا خواهند کرد. مهم این است که صاحبان عمده بار چه زمانی خود را به‌ روز کنند و از این خدمات به بهترین شکل بهره گیرند. در دنیای نوین، پیشرو‌ها هستند که آینده را شکل می‌دهند و پیشروها باید آماده هرگونه تغییر و تسهیل باشند که لازمه هر رشدی استفاده بهینه از ارزش‌های نوین است. ما در «آی‌ بار» در تلاش هستیم تا نیازهای روز صاحبان عمده بار را برطرف کنیم و با ارائه بهتر خدمات که امروزه به شکل سنتی در حال انجام هستند، دغدغه صاحبان بزرگ بار را در انجام درست و دقیق این فعالیت‌ها مرتفع سازیم. به امید روزی که بتوانیم در کنار تمامی این صنایع و با ارائه خدمات مطمئن به آن‌ها، موجبات رشد و ارتقای عملکرد آن‌ها را فراهم سازیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8049
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت