• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کاوه طارمی، مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توسعه تولید انواع نسوزها همگام با آموزش نیروی انسانی

  • کد خبر : 8371
  • 22 مرداد 1401 - 0:36
توسعه تولید انواع نسوزها همگام با آموزش نیروی انسانی
صنعت نسوز از اهمیت ویژه‌ای در داخل کشور برخوردار است و تولید فولاد و آلیاژهای فولادی به این صنعت وابستگی دارد. تولیدکنندگان مطرح نسوز در سراسر جهان، از حمایت ویژه‌ای توسط دولت‌ها برخوردار هستند و اعمال تعرفه بر واردات و تامین آسان مواد اولیه، از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت می‌پذیرد. در حالی که تولیدکنندگان نسوز در داخل کشور، با چالش تامین مواد اولیه و واردات آن دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع مشکلات صنعت نسوز را بیش از پیش افزایش داده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با کاوه طارمی، مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
صنعت نسوز از اهمیت ویژه‌ای در داخل کشور برخوردار است و تولید فولاد و آلیاژهای فولادی به این صنعت وابستگی دارد. تولیدکنندگان مطرح نسوز در سراسر جهان، از حمایت ویژه‌ای توسط دولت‌ها برخوردار هستند و اعمال تعرفه بر واردات و تامین آسان مواد اولیه، از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت می‌پذیرد. در حالی که تولیدکنندگان نسوز در داخل کشور، با چالش تامین مواد اولیه و واردات آن دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع مشکلات صنعت نسوز را بیش از پیش افزایش داده است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با کاوه طارمی، مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص تاریخچه و فعالیت شرکت رسپینا صنعت بفرمایید.

شرکت رسپینا صنعت فعالیت خود را با مشارکت ۵۱% ایرانی و ۴۹% ایتالیایی به طور رسمی در سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و طی این مدت، بیشترین همکاری را با فولادسازان برجسته کشور به ویژه مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان داشته است. همچنین در این بازه زمانی، ضمن برقراری ارتباط سازنده با پالایشگاه‌ها و شرکت‌های شاخص در صنعت پتروشیمی کشور، توانسته‌ایم خدمات ارزنده‌ای نیز در این بخش ارائه کنیم. یکی از فعالیت‌های مهم شرکت رسپینا صنعت، تامین مواد نسوز مورد نیاز فولادسازان بوده است که ابتدا از شرکت رفراسود ایتالیا تامین می‌شد و در اختیار این مجموعه‌ها قرار می‌گرفت. در ادامه با توجه به تاکید مسئولان بر حمایت از تولید داخل و همچنین کاهش واردات محصولاتی که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، تصمیم گرفتیم که پروانه تولید مواد نسوز را به طور کامل و با یک سرمایه‌گذاری کلان از طرف ایتالیایی خریداری کنیم. بر همین اساس، کارخانه تولید نسوز را در شهرک صنعتی دو واقع در استان کرمان احداث و فعالیت خود را تحت نظارت رفراسود ایتالیا در این کارخانه آغاز کردیم. با توجه به اینکه طی ۲۲ سال گذشته توانسته بودیم مشتریان خود به ویژه شرکت‌های مطرح فولادی را جذب کنیم، به آن‌ها اعلام کردیم که مواد نسوز مورد نیاز در شرکت رسپینا صنعت با تکنولوژی و تحت نظارت شرکت رفراسود ایتالیا تولید می‌شود. خوشبختانه در نهایت توانستیم به تولید انبوه داخلی دست پیدا کنیم و در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت‌های بزرگ فولادی کشور هستیم.

به طور مشخص چه محصولاتی در شرکت رسپینا صنعت تولید می‌شود؟

انواع نسوزها شامل جرم‌های ریختنی، پاششی و قطعات ریختنی مانند پیش‌ساخته‌ها در مجموعه تولید می‌شود. ضمن اینکه به دنبال تولید آجر در طرح توسعه شرکت هستیم و به زودی تولید این محصول را با به کارگیری از تکنولوژی روز دنیا در زمینی که در مجاورت کارخانه در نظر گرفته‌ایم، آغاز خواهیم کرد.

وضعیت صنعت نسوز در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و در حال حاضر این صنعت با چه مشکلاتی مواجه است؟

مهم‌ترین چالشی که اکثر تولیدکنندگان نسوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تامین مواد اولیه است. یکی از گلوگاه‌های اصلی مرتبط با این معضل، گمرک و همچنین بروکراسی‌های اداری جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز است. ضمن اینکه انتقال و جابه‌جایی پول با توجه به شرایط بانکی و تحریمی کشور به شدت دشوار شده است و در تامین مواد اولیه از منابع داخلی نیز با مشکل روبه‌رو هستیم. از آنجایی که شرکت رسپینا صنعت موفق به خریداری تکنولوژی تولید رفراسود ایتالیا شده است، انواع نسوزها با کیفیتی فراتر از نمونه‌های موجود در بازار داخلی تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند اما متاسفانه در بسیاری از مواقع، مواد اولیه خریداری شده از کیفیت مد نظر تولیدکننده برخوردار نیست و به همین علت باید ارزیابی‌های لازم و همچنین بهینه‌سازی کافی انجام شود تا بتوانیم محصول باکیفت را به دست مشتری برسانیم. به همین علت، سرمایه‌گذاری کلان جهت خرید تکنولوژی و راه‌اندازی خط تولید انواع نسوز استاندارد و مرغوب طی ۶  ماه در شرکت رسپینا صنعت انجام شد و توانستیم در این مدت، به بهره‌برداری و تولید انبوه در مجموعه دست پیدا کنیم. نکته قابل توجه اینکه مجموعه نیروی انسانی متخصص و غیر متخصص شاغل در خط تولید نسوز مجموعه، تحت آموزش مستقیم کارشناسان شرکت رفراسود ایتالیا قرار گرفتند و آموزش‌های لازم با حضور کارشناسان خارجی در کارخانه صورت پذیرفته است. مجموعه نیروی انسانی شاغل در کارخانه تولید نسوز شرکت رسپینا صنعت، آموزش دیده از طرف شرکت رفراسود هستند و گواهینامه بین‌المللی خود را هم در این زمینه دریافت کرده‌اند.

قطعی برق، یکی از چالش‌های عمده تولیدکنندگان طی روزهای اخیر به شمار می‌آید. آیا این معضل در صنعت نسوز نیز تاثیرگذار بوده است؟

حامل‌های انرژی به ویژه گاز و برق، نقش بسزایی در صنعت نسوز ایفا می‌کنند. در حال حاضر تمام واحدهای صنعتی با معضل قطعی برق مواجه هستند و ما تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از ژنراتورهای برق، این مشکل را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم اما تامین سوخت ژنراتورها نیز شرایط خاص خود را دارد و نمی‌توانیم در بلندمدت از آن‌ها استفاده کنیم. در واقع این مشکل باعث می‌شود تا تولید مجموعه به تعویق بیفتد و نتوانیم طبق جدول زمان‌بندی شده پیش برویم. از سوی دیگر، به منظور پخت انواع نسوزها، نیازمند گاز کافی هستیم و متاسفانه شرکت گاز علی‌رغم اینکه نسبت به این مهم آگاهی دارد، اخطارهای کاهش مصرف و قطعی گاز را برای مجموعه صادر می‌کند. البته همکاری‌های لازم با مجموعه جهت مصرف بهینه و ادامه تولید شکل گرفته است و امیدوار هستیم بتوانیم با موفقیت از این مشکلات عبور کنیم.

ارزیابی شما از اهمیت آموزش در صنعت نسوز چیست و آیا اقدامات لازم جهت توسعه آموزش در واحدهای صنعتی طی سالیان اخیر انجام شده است؟

نسوز به عنوان یک صنعت ریشه‌دار و  قدیمی در داخل کشور شناخته می‌شود و از قدمت طولانی در این بخش برخوردار است. در واقع صنعت نسوز همپای صنایع قدیمی و مادر مانند صنعت فولاد شکل گرفته است و بر همین اساس، یکی از صنایع مهم و باارزش به شمار می‌آید. با این وجود، یکی از مشکلات عمده‌ای که در این صنعت وجود داشته است، نبود دانش و تکنولوژی روز و به کارگیری آن در تولید انواع نسوزها بوده است. شرکت‌های تولیدکننده نسوز در گذر زمان، به دنبال تولید محصول با استفاده از یک تکنولوژی مشخص بوده‌اند و اقدامات لازم جهت به روزرسانی فرایند تولید و ایجاد ارتباط با شرکت‌های پیشرفته صنعتی و دانشگاه‌های معتیر جهان انجام نشده است. اگرچه نباید نقش تحریم در این میان را نادیده گرفت اما به جرات می‌توان گفت رسپینا صنعت، تنها شرکت تولیدکننده نسوز در کشور محسوب می‌شود که تحت لیسانس یک شرکت خارجی در حال فعالیت است. دلیل اصلی تحقق این مهم، تاکید ویژه مدیریت مجموعه بر مقوله آموزش طی سالیان اخیر بوده است و آموزش‌های تخصصی لازم در تمامی بخش‌ها به صورت حضوری، آنلاین، تئوری و عملی، همواره در دستور کار مدیریت شرکت رسپینا صنعت قرار داشته است؛ چراکه معتقد هستیم صنعت نسوز باید هم‌پای توسعه و به روزرسانی فرایندهای تولید در صنعت فولاد، گام بردارد و بر همین اساس ضروت آموزش در این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود. خوشبختانه صنعت نسوز از پویایی لازم در داخل کشور برخوردار است و شاید تفاوت قیمت، تنها عامل متمایزکننده فعالیت شرکت‌های فعال در این صنعت باشد. به همین علت مجتمع‌های بزرگ فولادی به دنبال استفاده از نسوزهای باکیفیت و مرغوب هستند که تولید این محصولات، جز با آموزش و استفاده از دانش و تکنولوژی روز محقق نخواهد شد. خوشبختانه شرکت رسپینا صنعت توانسته است با آموزش‌های تخصصی و به کارگیری از تکنولوژی روز خارجی، انواع نسوزهای استاندارد و باکیفیت را تولید کند و در اختیار فولادسازان شاخص کشور قرار دهد.

شرکت رسپینا صنعت چه تمهیداتی را در حوزه آموزش اندیشیده است؟

ذخیره انرژی، یکی از اقداماتی است که پس از آموزش‌های لازم در خط تولید مجموعه به کار گرفته شده است. ما علاوه بر اینکه به دنبال تولید نسوز مقاوم هستیم، فرایندی را تعریف کرده‌ایم که انرژی در داخل کوره و یا پاتیل‌های تولید نسوز ذخیره شود. برای مثال، نسوزهایی در کشور تولید شده است که اگر دمای داخلی کوره ، یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد و دمای بیرونی آن در حالت عادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد، دمای بیرونی کوره با استفاده از نسوزهای تولید شده در شرکت رسپینا صنعت، به ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت و این مهم در نهایت باعث ذخیره انرژی و کاهش سوخت مصرفی در فرایند تولید خواهد شد. در واقع تلاش کرده‌ایم تا با آموزش‌های لازم، از روش‌های نوین و به روز تولید نسوز در داخل مجموعه استفاده کنیم.

حمایت دولت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان نسوز کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنگامی که ما تصمیم به راه‌اندازی خط تولید نسوز گرفتیم، مسئله حمایت از تولیدکنندگان در داخل کشور مطرح شده بود و مسئولان، وعده‌های فراوانی را در خصوص حمایت از تولید مطرح می‌کردند. واقعیت امر این است که حضور یک شرکت معتبر و سابقه‌دار خارجی در شرایط تحریم در داخل کشور جهت همکاری با تولیدکننده داخلی، به هیچ وجه آسان به نظر نمی‌رسد و نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت، رایزنی‌های کارشناسانه و آموزش‌های لازم جهت به کارگیری از تجهیزات مدرن و دانش روز تولید است. در واقع ما با انگیزه حمایت از تولید داخلی، اجرای چنین ریسک بزرگی را پذیرفتیم اما تا به امروز، متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از جانب دولت و سازمان‌های مرتبط از مجموعه نشده است و همچنین تا به امروز اقدام به دریافت وام و تسهیلات بانکی نیز نکرده‌ایم. کارخانه نسوز با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است و نیازی هم به حمایت دولت و مسئولان نداشته‌ایم. شرکت رسپینا صنعت، تولیدکننده قطعات خاصی است که نمونه مشابه داخلی آن‌ها وجود ندارد و واردات این قطعات از خارج کشور صورت می‌پذیرد. متاسفانه علی‌رغم اینکه ما تولیدکننده نمونه باکیفیت و استاندارد این قطعات هستیم اما همچنان قطعات مشابه خارجی به داخل کشور وارد می‌شود و این در حالی است که طبق وعده مسئولان، باید واردات قطعاتی که نمونه مشابه داخلی آن تولید می‌شود، لغو شود. از سوی دیگر، با سنگ‌اندازی مسئولان و سازمان‌های دولتی در اخذ مجوزها و پروانه‌های مختلف طی این سال‌ها مواجه بوده‌ایم و اگر دخالتی از جانب آن‌ها صورت نپذیرد، می‌توانیم به مسیر توسعه و تولید خود ادامه دهیم.

چه اهداف و استراتژی‌هایی را برای شرکت رسپینا صنعت اتخاذ کرده‌اید؟

سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی در استان کرمان به ویژه در صنعت فولاد طی سالیان اخیر، به شدت افزایش یافته است و این استان در آینده به قطب صنعت فلزات کشور تبدیل خواهد شد. بر همین اساس، شرکت رسپینا صنعت اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه تولید نسور در این استان کرده است و در حال حاضر تنها تولیدکننده نسوز در استان کرمان هستیم. به دنبال تولید انواع نسوزهای باکیفیت با به کارگیری از تکنولوژی و دانش روز شرکت رفراسود ایتالیا که در حال همکاری با بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های صنعتی جهان است، در آینده نزدیک هستیم و بدون شک به موفیت‌های روزافزون بیشتری در مسیر توسعه دست خواهیم یافت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8371

نوشته‌های مشابه

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

21فروردین
صادرات؛ عاملی کلیدی در صنعت نسوز کشور
مدیرعامل شرکت صنایع نسوز آپادانا مطرح کرد:

صادرات؛ عاملی کلیدی در صنعت نسوز کشور