• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پاک برنز مطرح کرد:

ماندگاری به شرط کاهش هزینه‌های تولید

  • کد خبر : 8158
  • 24 مرداد 1401 - 16:21
ماندگاری به شرط کاهش هزینه‌های تولید
مدیرعامل شرکت پاک برنز گفت: برخلاف تصورات، یکی از راهکارهای ماندگاری و پیشرفت در صنعت، کاهش هزینه‌های تولید است؛ اگر شرکت‌های تولیدی و صنعتی به جای ایجاد فضای رقابتی در صدد کاهش هزینه‌های تمام شده خود باشند، سبب ماندگاری شرکت‌ها می‌شود.
مدیرعامل شرکت پاک برنز گفت: برخلاف تصورات، یکی از راهکارهای ماندگاری و پیشرفت در صنعت، کاهش هزینه‌های تولید است؛ اگر شرکت‌های تولیدی و صنعتی به جای ایجاد فضای رقابتی در صدد کاهش هزینه‌های تمام شده خود باشند، سبب ماندگاری شرکت‌ها می‌شود.

مختار پاکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت شرکت، عنوان کرد: گروه صنعتی پاک برنز فعالیت خود را از سال ۱۳۶۵ با نام ذوب فلزات پاکزاد در تهران با تولید آلیاژهای پایه مس و آلومینیوم آغاز کرد و در سال ۱۳۶۹ با دریافت پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت به شهرک صنعتی شمس‌آباد انتقال یافته و با بهره‌گیری از دانش فنی و پرسنل متخصص و ماشین‌آلات روز دنیا توانسته پیشرفت قابل توجهی را در صنعت ریخته‌گری کشور به دست آورد. در ابتدا این شرکت با کوره ۵۰۰ کیلویی به فعالیت می‌پرداخت و زمانی که اتصالات تولیدی خود را برای اولین بار در بازار عرضه کرد، صادرکنندگان و سایر شرکت‌ها، متوجه حضور پاک برنز در بازار ریخته‌گری شدند و از این رو در بازار شناخته شده‌ایم. شرکت پاک استیل، شرکت ذوب‌ریزان دقیق نیز از جمله زیرمجموعه‌های گروه صنعتی پاک برنز هستند.

فرایند تولید محصولات شرکت پاک برنز

مدیرعامل شرکت پاک برنز توضیحاتی درباره نحوه تامین مواد اولیه شرکت بیان کرد و گفت: خوشبختانه شرکت پاک برنز در تهیه مواد اولیه خود با مشکلی مواجه نیست و بیشتر مواد اولیه مورد نیاز را از بازار آزاد تامین می‌کند و به دلیل پارامترهای متعددی اعم از شرایط عمومی، تضامین و نقدینگی لازم برای پذیرش در بورس کالا تاکنون مواد اولیه را از بورس تامین نکرده است. بخش اصلی مواد اولیه مورد نیاز شرکت ضایعات مس و کاتد مس است که در این بخش بیشتر قراضه استفاده شده و همچنین از آهن، آلومینیوم، فلزات پایه اعم از استیل، قلع، سرب، نیکل، روی، مولیبدن و… نیز استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل بالای شرکت، فرایند آلیاژی‌سازی نیز صورت گرفته است. با توجه به پیچیدگی فرایند تولید آلومینیوم نسبت به مس، میزان مذاب جهت آلیاژی‌سازی از ۱۰۰ کیلو تا پنج تن است. همچنین برای تولید ریخته‌گری فلزی نیز از روش ریخته‌گری در قالب ریژه و ریخته‌گری ماسه‌ای CO2 استفاده می‌کنیم. علاوه بر این موارد، ریخته‌گری انواع فلزات اعم از استیل، فولاد، چدن، داکتیل‌ها، آلیاژهای انواع پایه مس و آلومینیوم و آلیاژ زاماک حتی طلا و نقره نیز تولید می‌کنیم. همچنین عملیات حرارتی در شرکت صورت می‌گیرد. واحدهای شرکت پاک برنز در ابتدا از سیستم طراحی، مهندسی معکوس، پرینتر سه بعدی با اسکنر آغاز می‌شود. به این ترتیب که مدل مربوط طراحی و ساخته می‌شود. پس از آن وارد مرحله ریخته‌گری می‌شود و عملیات حرارتی و تمیزکاری‌ها تا مرحله ماشین‌کاری صورت می‌گیرد. در حال حاضر، در بخش ماشین‌کاری بخشی از قطعات را ماشین‌کاری کرده و بخش دیگر را برون‌سپاری می‌کنیم.

وی بیان کرد: در تهیه قلع و نیکل با مشکل روبه‌رو هستیم که در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌کنیم. در صورتی که معادن آن در کشور وجود دارد اما متاسفانه در استخراج این مواد در کشور ضعف داریم که امیدوار هستیم این مشکل به زودی برطرف شود.

این تولیدکننده تاکید کرد: ما در تولید هم از ضایعات و هم از مواد اولیه استفاده می‌کنیم. علت اصلی اینکه قطعات را به روش ماسه‌ای تولید می‌کنیم به دلیل مزیت آن است، به طوری که با این روش می‌توانیم آلومینیوم، برنج و فولاد استیل را ریخته‌گری کنیم. در واحدهای تولیدی ما، آلومینیوم تنها فلزی که می‌توانیم به روش دایکست و ریژه تولید کنیم.

تنوع سبد محصولی شرکت پاک برنز

پاکزاد با بیان اینکه گروه صنعتی پاک برنز دارای تنوع سبد محصولی است، گفت: بیشترین تمرکز مجموعه بر تولید قطعات برای صنایع نظامی است و پس آن برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دریایی که ازجمله مشتریان اصلی شرکت ما هستند، محسوب می‌شود. علاوه بر این، صنایع کشاورزی و تاسیسات خانگی اعم از اتصالات و شیرآلات صنعتی و … نیز در زمره تولیدات پاک برنز به شمار می‌روند؛ اگر زمانی با توجه به مشکلات متعدد، نتوانستیم به تولید قطعات برای صنایع متفاوت بپردازیم با تولید محصولات جانبی قادر خواهیم بود به فعالیت خود تداوم بخشیم. خوشبختانه با توجه به اینکه کل دنیا نیازمند اتصالات است به تولید این محصول کارآمد روی آورده‌ایم. روزانه ۱۸ تن اتصالات در کشور مصرف می‌شود که تاکنون شرکت پاک برنز توانسته است، بخشی از نیاز داخلی را فراهم کند. البته با کوره‌های پنچ تنی، نمی‌توان انتظار تولید انبوه را داشته باشیم اما یکی از مزیت‌های تولید محصولات جانبی اعم از ظروف چدنی، اتصالات، شیرآلات صنعتی این است که دیگر منتظر سفارش مشتریان نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پاک برنز اذعان کرد: با توجه به اینکه شرکت پاک برنز، توسعه سبد محصولات خود را در دستور کار قرار داده است، تولید شیرآلات بهداشتی یکی دیگر از اهداف این شرکت قلمداد می‌شود. جای بسیار خوشحالی است که شرکت پاک برنز با تولید محصولات با کیفیت توانسته است، اعتماد صنایع متفاوت و مهم کشوری را جلب کند؛ به طوری که از ۶ ماه گذشته، در حال تکمیل پروژه‌ای برای صنایع دفاعی کشور هستیم.

پاکزاد با بیان اینکه به صورت غیرمستقیم به صادرات محصولات پرداخته‌‎ایم، گفت: تاکنون موفق شده‌ایم چهار کانتینر اتصالات به سوریه، چهار کانتینر به عراق، دو کانتیتر به ترکیه صادر کنیم. همچنین در حال حاضر افغانستان نیز خواستار پنج کانتینر شده است که علاوه بر این موارد، روسیه نیز پشت خط تولید مجموعه پاک برنز ایستاده است اما به دلیل اینکه به تازگی تولید این محصول را آغاز کرده‌ایم، تا زمانی که در میان صادرکنندگان شناخته‌تر شویم؛ تمرکز خود را بر روی تامین نیاز داخلی گذاشته‌ایم. گفتنی است کشور عراق، نیازمند اتصالات تولیدی ایران است. با توجه به نرخ دلار صادرات محصولات برای ما به صرفه خواهد بود و ترکیه نیز خواستار شمش فولادی مجموعه ما است.

این تولیدکننده، توضیحاتی درباره اتصالات دیگ بخار ارائه داد و افزود: شرکت پاک برنز از ۹ ماه گذشته فعالیت خود را در زمینه تولید اتصالات دیگ بخار آغاز کرده است. علی‌رغم اینکه خط تولید این محصول از اردیبهشت ماه سال جاری، به بهره‌برداری رسید اما در این بازه زمانی موفقیت چشمگیری داشته‌ایم. در حال حاضر میزان تولید شرکت پاک برنز به لحاظ وزنی، روزانه دو تن است که پیش‌بینی افزایش تولید به ۲۵ تن را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم. با توجه نیازمندی کشور، تولید شیرآلات دیگ بخار را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم. البته نه تنها در کشور بلکه سایر کشورها و صادرکنندگان نیز خواهان شیرآلات دیگ بخار هستند. گفتنی است، استراتژی شرکت رضایت‌مندی مشتریان تعریف شده و این افزایش رضایت مشتریان منجر به افزوده شدن تعداد مشتریان مجموعه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پاک برنز در خصوص تولید ظروف چدنی بیان کرد: از ابتدای بهمن ماه سال گذشته، طراحی ظروف چدنی را آغاز و تا خرداد ماه نیز به پایان رسید. بازار هدف، تولید ظروف چدنی سایر کشورها است و تاکنون در این زمینه به دلیل عرضه نکردن محصولات در بازار داخلی به فروش نرسیده است و تاکنون جهت تبلیغات فعالیت‌های خود از این ظروف استفاده کرده‌ایم. با این وجود اما ظروف چدنی در بازار داخلی مورد با استقبال ویژه‌ای مواجه شده و تقریبا که هر روزه به تعداد مشتریان شرکت ما اضافه می‌شود. گفتنی است در برآورد بعدی شرکت، پنج تن ظروف چدنی جهت ارسال محصولات به بازار آماده است.

وی درباره علت افزودن شدن ظروف چدنی به سند محصولات شرکت پاک برنز، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجموعه پاک برنز در بازار ریخته‌گری شناخته شده است، خوشبختانه تاکنون در مبحث تولید، دچار رکود نشده‌ایم و علی‌رغم اینکه بسیار از شرکت‌ها این حوزه‌ها در شهرک صنعتی شمس‌آباد با کاهش تولید و یا ناچار به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدند. تنها مشکل شرکت، افت و خیر قیمت مواد اولیه است. در حال حاضر، با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل جابه‌جا و افزایش قیمت فلزات، تا حدودی با افت قیمت‌ها روبه‌رو هستیم. هم‌اکنون با توجه به پتانسیل بالای شرکت توانایی افزایش این میزان تولید را نیز خواهیم داشت و بنا بر سفارش مشتریان به تولید محصولات با کیفیت می‌پردازیم و با توجه به اینکه تعدد سفارش مشتریان، مدت تحویل محصولات به دست مصرف‌کننده طولانی‌مدت خواهد بود و باید مشتریان در صف انتظار جهت تولید محصول دلخواه منتظر بمانند. به هر علتی اگر شرایط تغییر کند و سفارش مشتری نداشته باشیم، باز هم اقدام به تولید می‌کنیم.

کمبود انرژی، چالش همیشگی تولیدکنندگان

پاکزاد در خصوص اینکه این شرکت برای رفع مشکلات قطعی برق و گاز چه تمهیداتی اندیشیده است، پاسخ داد: خوشبختانه شرکت پاک برنز با ارزیابی دقیق، برنامه‌ریزی در این زمینه را طراحی و اجرا کرد؛ به طوری که توانستیم کوره‌های القایی خود را تغییر دهیم، در واقع در مبحث انرژی، سوخت مازدوت و گازوئیل را جایگزین گازسوز کرده‌ایم. همچنین بخشی از کوره‌های خود را القایی نموده که با مصرف برق کار می‌کند. در حقیقت امروزه اقدام به تولید کوره‌هایی می‌کنیم که اگر با مصرف زیادی از برق مواجه شویم به روشی محصولات خود را تولید ‌کنیم که کمترین میزان انرژی مصرف شود. چراکه برخلاف تصورات، یکی از راهکارهای ماندگی و پیشرفت در صنعت، کاهش هزینه‌های تولید است؛ به طوری که اگر صنعتگر بتواند هزینه‌های تمام شده خود را کاهش دهد، قطعا ماندگاری پایداری خواهید داشت اما اگر با طرز تفکر اینکه مشتریان دائمی خود را دارید و با ایجاد فضای رقابتی، قیمت محصول خود را افزایش بی‌رویه دهید، سبب سوددهی مطلوب برای شرکت می‌شود، کاملا اشتباه است. لازم به ذکر است با ایجاد فضای رقابتی جهت سودآوری بیشتر، در ابتدا به شرکت خود آسیب زده‌اید و باید این رقابت کاذب را با تولید انبوه و افزایش تنوع سبد محصولات خنثی کرد تا از تمامی این موارد جهت ماندگاری بیشتر بهره‌برداری کرد. اگر تمام تمرکز خود را معطوف به این مسئله کنید به مرور زمان، مشکلات سامان‌ می‌یابد.

وی با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در خصوص میزان پرداخت انرژی، عنوان کرد: متاسفانه افزایش هزینه‌های انرژی، نسبت به گذشته رشد ۵ درصدی را شامل شده است اما شرکت پاک برنز با اتخاذ تدابیری هوشمندانه، افزایش قیمت هزینه‌های انرژی را کنترل کرد؛ به طوری که در این زمینه با ایجاد تکنولوژی جدید توانستیم قسمتی از هزینه‌های خود را کاهش دهیم اما متاسفانه در کشور با کسری برق و گاز روبه‌رو هستیم و ظرفیت کافی برای تولید برق نداریم، به طوری که در فصل تابستان با قطع برق و در فصل زمستان با قطع گاز مواجه هستیم، در این خصوص شرکت پاک برنز با ایجاد ژنراتور، مدیریت زمان این فرایند را اصلاح کرد. در واقع دو ساعت در ابتدای صبح که به اندازه کافی دارای برق هستیم و امکان ذخیره برق میسر نیست و در زمان اوج مصرف انرژی یعنی از ساعت ۱۲ تا ۱۴‌، با روشن کردن ژنراتور سه ساعت به برق استراحت می‌دهیم اما در نهایت این تدابیرها، یک روز در هفته با خاموشی مواجه هستیم. با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت توزیع نیروی برق در روز دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۳ با خاموشی روبه‌رو می‌شویم. متاسفانه قطعی برق حداقل یک دهم بر میزان تولید محصولات تاثیر می‌گذارد و این میزان در برخی از کارگاه‌ها منجر به افت تولید می‌شود. در شرکت پاک برنز ۲۸۰ نفر به صورت مستقیم به فعالیت می‌پردازند که قطعی‌های متعدد برق، سبب بیکاری کارگران می‌شود که پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

صادرات محصولات بدون هیچ‌گونه نیازسنجی

مدیرعامل شرکت پاک برنز در پاسخ به سوال خبرنگار فلزات آنلاین مبنی بر اینکه زمانی که نیاز داخلی کشور به این محصول باشد، آیا اجازه صادرات کالاها داده می‎‌شود، گفت: علی‌رغم مشکلات داخلی و نیاز کشور به محصولات تولیدی و عدم نیازسنجی بازارهای داخلی، متاسفانه صادرات محصولات آزاد است و صادرکنندگان می‌توانند هر نوع محصولی را صادر کنند. بنابراین این امر منجر به افزایش قیمت محصولات خواهد شد؛ به طوری که با توجه به اهمیت این موضوع تاکنون هیج نهاد و سازمانی، پیگیر این مسئله نبوده است. در نهایت استمرار کارخانه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی برای کاهش و جلوگیری از صادرات محصولات، به دلیل طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری این سازوکار به نتیجه نرسیده و تاکنون مشکل پا برجا است؛ به طوری که علی‌رغم تلاش‌های متعدد جهت جلوگیری از صادرات ضایعات مس، متاسفانه بی‌نتیجه ماند و تنها پس از چهار ماه دوندگی در این زمینه، توانستیم حدود ۱۲ روز مانع صادرات ضایعات مس شویم که با پیگیری‌های برخی از افراد و با ایجاد بندهای جدید صادرات به روال سابق خود بازگشت.

فشار بر دوش تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت پاک برنز در پایان با اشاره به بحران مدیریتی در اجرای سیاست‌های دولت، اظهار کرد: در حال حاضر، تولید قطعات ریخته‌گری در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و شرکت پاک برنز بدون هیچ‌گونه مشکلی به فعالیت خود تداوم بخشیده است اما متاسفانه مدیریت نادرست دولت این وضعیت را تا حدودی تحت شعاع قرار داده است؛ در واقع با دولت بر دریافت مالیات‌ها به شدت پافشاری می‌کند؛ در صورتی که به نظر می‌رسد، اگر دولت به دنبال تقویت صنعت است، باید معافیت‌های مالیاتی را برای صنعتگران بیشتر کند. دولت باید هر چه سریع‌تر اقدامی در جهت رونق تولید اتخاذ کند و لااقل فشارهایی که در طی این ماه‌های اخیر علیه تولیدکنندگان که در دستور کار قرار گرفته است را متوقف کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8158
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه