• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت رادمان صنعت سرب آذر:

آستانه تحمل صنعت سرب رو به پایان است

  • کد خبر : 8391
  • 26 مرداد 1401 - 13:16
آستانه تحمل صنعت سرب رو به پایان است
مدیرعامل شرکت رادمان صنعت سرب آذر گفت: در حالی با کاهش چشمگیر مواد اولیه مورد نیاز خود اعم از باتری فرسوده و کنسانتره معدنی مواجه هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی شمش سرب در داخل، تعطیل شده‌اند و یا تولید خود را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند و ضروری است تمهیدات لازم برای واردات مواد اولیه شرکت‌های فعال اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت رادمان صنعت سرب آذر گفت: در حالی با کاهش چشمگیر مواد اولیه مورد نیاز خود اعم از باتری فرسوده و کنسانتره معدنی مواجه هستیم که بسیاری از واحدهای تولیدی شمش سرب در داخل، تعطیل شده‌اند و یا تولید خود را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند و ضروری است تمهیدات لازم برای واردات مواد اولیه شرکت‌های فعال اندیشیده شود.

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حالی مشغول تولید شمش سرب در شرکت رادمان صنعت سرب آذر هستیم که متاسفانه رفتار برخی مسئولان و سازمان‌های مرتبط باعث دلسردی ما از تولید شده است. کمبود مواد اولیه، صنعت سرب را به مرز نابودی رسانده و سخت‌گیری‌های بیش از حد سازمان صمت و گمرک، شرایط را بیش از پیش دشوار ساخته است. برای تولید شمش سرب، از باتری فرسوده و همچنین کنسانتره سرب استفاده می‌کنیم. در حالی با کمبود باتری ضایعاتی مواجه هستیم که شرکت‌های تولیدکننده باتری نو، اقدام به جمع‌آوری و خرید باتری‌های فرسوده در سطح بازار و استفاده در واحدهای ذوب می‌کنند و به دنبال آن، دست تولیدکنندگان شمش سرب از ماده اولیه کوتاه باقی می‌ماند. این در حالی است که تمام توان خود را در این زمینه به کار برده‌ایم و اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت در صنعت سرب کرده‌ایم اما هیچ تضمینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز وجود ندارد.

شمش سرب داخلی، گران‌قیمت‌تر از نمونه خارجی است

وی افزود: زمانی که شرایط تامین مواد اولیه در بازار داخلی فراهم نیست، دولت باید اجازه واردات را به تولیدکنندگان شمش سرب بدهد. بر اساس مجوزی که از جانب سازمان صمت برای ما صادر شده است و همچنین با رعایت استانداردهای جهانی و اعمال فیلتراسیون لازم جهت کاهش معضلات زیست‌محیطی، مشغول تولید شمش سرب هستیم و می‌توانیم نسبت به واردات مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنیم. این در حالی است که دو سال پیش نسبت به صادرات کنسانتره سرب هشدار داریم و انتظار چنین روزهای سختی را در صنعت سرب کشور داشتیم که متاسفانه در حال حاضر منجر به افت شدید تولید شمش سرب در کشور شده است. در کمال تعجب، قیمت شمش سرب داخلی از قیمت آن در بازارهای جهانی گران‌تر شده است و دلیل این اتفاق، کسری شمش سرب در داخل است. به طور مشخص اگر عرضه یک محصول در بازار داخل با کاهش مواجه شود، قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل قیمت شمش سرب داخلی از قیمت جهانی آن پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت رادمان صنعت سرب آذر عنوان کرد: به دنبال تصمیم‌هایی که پشت درب‌های بسته گرفته می‌شود و هیچ‌گونه مشورتی با فعالان صنعتی و انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی نمی‌شود، متاسفانه شاهد افزایش روزافزون مشکلات در صنعت سرب هستیم. برای مثال، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شمش سرب ایران، تنها انجمن تخصصی صنعت سرب در کشور است که می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده از جانب سازمان‌های ذی‌ربط به ویژه سازمان محیط زیست داشته باشد اما متاسفانه همکاری لازم در این زمینه شکل نگرفته است و به دنبال آن، با کاهش تولید و در نهایت افزایش قیمت شمش سرب در داخل مواجه هستیم. واقعیت امر این است که صنعت سرب تا به امروز، اشتغال‌زایی حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفری را به همراه داشته است و می‌تواند تاثیر بسزایی در ارزآوری کشور داشته باشد اما با وجود سنگ‌اندازی‌های مسئولان و سخت‌گیری‌های بی دلیل برخی سازمان‌ها، نمی‌توان امید چندانی به آینده این صنعت داشت.

معضل رفع تعهد ارزی در ورود موقت کالا

عبدی در ادامه به مشکلات موجود در ورود موقت کالا اشاره کرد و گفت: رفع تعهد ارزی، مهم‌ترین چالشی است که در ورود موقت کالا با آن مواجه هستیم. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان شمش سرب و حتی روی به صورت ورود موقت در حال فعالیت هستند و ضمن واردات مواد اولیه مورد نیاز، نسبت به صادرات بخشی از شمش تولیدی خود اقدام می‌کنند. متاسفانه شرایط ورود موقت نیز دشوار شده است و مجوز تولیدکنندگان شمش سرب به این روش در سال جاری تمدید نشده و برای سال قبل است. یعنی اگر زمان این مجوزها نیز به پایان برسد، صادرات شمش سرب به صفر درصد خواهد رسید و مشخص نیست که چرا نسبت به تمدید و صدور مجوز در سال جاری هیچ اقدامی نمی‌شود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مطرح کرد: هزینه‌های مختلف تولید طی ماه‌های اخیر اعم از قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز، بیمه، مالیات و دستمزد نیروی انسانی، به شدت افزایش یافته است. البته با توجه به اخبار خوبی که از روند توافق هسته‌ای به گوش می‌رسد، ارزش دلار کمی کاهش پیدا کرده و روند نزولی داشته است و می‌توانیم نسبت به رونق صادرات خوش‌بین باشیم؛ چراکه رونق اقتصاد یک کشور، در گرو توسعه صادرات است و صادرات موفق نیز مستلزم رشد تولید همزمان با کاهش هزینه‌های موجود است. باید توجه داشت که نقش نیروی انسانی در تولید نیز بسیار حائز اهمیت است و ضرورت دارد شرایط فعالیت بدون دغدغه نیروهای جوان و کارآمد در واحدهای صنعتی فراهم شود. شرکت رادمان صنعت سرب آذر متشکل از سه کارخانه تولید شمش سرب از کنسانتره و باتری فرسوده است که بالغ بر ۳۰۰ نقر نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند. ضمن اینکه چهار معدن سرب و روی را در استان‌های مختلف کشور یعنی مرکزی، یزد، همدان و قم داریم که عملیات اکتشاف توسط نیروی انسانی متخصص در آن‌ها انجام شده و تمام تلاش ما، معطوف به رفع نیازهای نیروهای انسانی شاغل در کارخانه‌ها و معادن بوده است اما همکاری نکردن مسئولان و افزایش روزافزون هزینه‌های تولید، باعث شده است تولید خود را از سه شیفت به دو شیفت کاری کاهش دهیم و با این وجود، همچنان در تلاش هستیم به عنوان یکی از معدود تولیدکنندگان شمش سرب به فعالیت خود ادامه دهیم.

این تولیدکننده شمش سرب اذعان کرد: بارگیری شمش سرب تولیدشده شرکت برای صادرات انجام شده است و در حالی که ماشین‌های حمل بار مجموعه، حواله بارگیری دارند و باید مراحل تکمیلی در گمرک انجام شود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این ماشین‌ها را توقیف کرده است. زمانی که ماشین‌های حمل بار ما هنوز وارد گمرک نشده‌اند و مراحل گمرکی سپری نشده است، چگونه می‌توانیم اظهارنامه گمرکی را به این ستاد ارائه کنیم؟ در حالی که تمام اسناد و مدارک قانونی را در اختیار داریم، باید زمان خود را برای ترخیص محصولات توقیف شده تلف کنیم و این مسئله نیز به سایر دغدغه‌های ما اضافه شده است.

ضرورت تسریع در واردات ماشین‌آلات معدنی

عبدی با اشاره به اهمیت واردات ماشین‌آلات معدنی نو، اظهار کرد: در حالی با کمبود ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور مواجه هستیم که دولت تاکید بر حمایت از تولید داخل دارد. طبق قانون، واردات ماشین‌آلاتی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود، ممنوع اعلام شده و این در حالی است که ما توانایی تولید ماشین‌آلات معدنی روز و جدید را نداریم. انحصار در تولید یک محصول، منجر به کاهش کیفیت خواهد شد و مصرف کننده نهایی نیز چاره‌ای جز خرید این کالای بی‌کیفیت را نخواهد داشت. ما نسبت به خرید لودرهای LHD ساخت کشور چین اقدام کرده‌ایم و لودرهای خریداری شده در حالی در گمرگ بندرعباس قرار دارند که دو ماه از زمان واردات آن‌ها به داخل گذشته است و همچنان در انتظار صدور مجوز نهایی از جانب وزارت صمت هستیم. نکته قابل تامل اینکه لودر LHD توسط هیچ یک از تولیدکنندگان داخلی تولید نمی‌شود و بنا بر قانون، واردات آن باید به راحتی صورت پذیرد اما مدت دو ماه است که ما درگیر ترخیص این لودرها شده در گمرک هستیم و مشخص نیست که چه زمانی موفق به اجرای آن شویم. در حالی که با استفاده از این لودرها در معادن، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتری خواهد داشت و امیدوار هستیم هرچه زودتر یک قانون شفاف و صریح در زمینه واردات ماشین‌آلات معدنی وضع شود.

وی در همین راستا اضافه کرد: گاهی اوقات یک تولیدکننده با توجه به میزان سرمایه در گردش خود، تمایل به واردات تجهیزات و دستگاه‌های معدنی جدید مانند بیل مکانیکی دارد اما با توجه به قوانین موجود، حتی امکان ثبت سفارش برای واردات آن وجود ندارد. اگرچه این دستگاه با کیفیت مناسب و مورد تایید استاندارد در داخل تولید می‌شود اما اگر به دنبال واردات دستگاه‌های جدیدتر و به روزتر باشیم، ثبت سفارش آن‌ها باید برای خرداد مال سال آینده انجام شود. در حالی که هم‌اکنون نیازمند این دستگاه‌ها در معدن سنگ‌آهن خود در همدان هستیم و برای واردات، باید ۸۰ درصد قیمت نهایی آن را پرداخت کنیم و ۲۰ درصد باقی‌مانده را باید هنگام تحویل دستگاه بپردازیم. حمایت از تولید داخل، شعاری بیش نیست و به دنبال حمایت نکردن از تولید، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه هستند؛ در حالی که ما شیفته تولید هستیم و اگر غیر از این بود، کشور را رها و به خارج مهاجرت می‌کردیم. پیشنهاداتی هم از برخی کشورها داریم اما ترجیح می‌دهیم در راستای توسعه تولید و پیشرفت صنعت ایران قدم برداریم.

 نقش سرب در صنعت، کم‌رنگ خواهد شد

مدیرعامل شرکت رادمان صنعت سرب آذر در خصوص چشم‌انداز صنعت سرب، تصریح کرد: کاربرد عمده سرب در صنعت باتری‌سازی است و از آنجایی که صنایع مختلف به ویژه خودروسازی به دنبال استفاده از باتری‌های لیتیمی و … در آینده نزدیک هستند، بنابراین در حال حاضر باید بیشترین بهره‌وری را از صنعت سرب کشور داشته باشیم تا با حمایت از تولیدکنندگان شمش سرب، به یکی از برندهای مطرح جهان در این زمینه تبدیل شویم. دولت و سازمان‌های مربوط می‌توانند با واگذاری معادن سرب و روی به بخش خصوصی، نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند و باید این بخش را همپای خود و نه در مقابل ببینند تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

عبدی در پایان یادآور شد: ایران، یکی از قطب‌های مهم صنعت سرب در آسیا به شمار می‌آید که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان و تولیدکنندگان می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه، سهم مهمی از بازار آسیا را در اختیار بگیریم. با این حال، توان رقابت با کشور بزرگ و پیشرفته‌ای مانند چین وجود ندارد اما رقابت با سایر کشورها امکان‌پذیر است. درخواست تولیدکنندگان بخش خصوصی از دولتی‌ها و متولیان این امر این است که برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده سرب چاره‌اندیشی کنند زیرا اگر مواد اولیه کافی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد، بدون شک واحدهای صنعتی راهی جز کاهش میزان تولید ندارند و کاهش میزان تولید نیز همراه با کمبود شمش سرب در بازار داخلی و افزایش واردات آن خواهد بود و در نهایت به تعطیلی همین تعداد اندک واحدهای فعال در صنعت سرب خواهد انجامید.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8391

نوشته‌های مشابه