• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی یکتا بلور سیرجان:

بازیافت فلزات به فراموشی سپرده شده است

  • کد خبر : 8397
  • 27 مرداد 1401 - 13:27
بازیافت فلزات به فراموشی سپرده شده است
مدیرعامل شرکت تعاونی یکتا بلور سیرجان گفت: در حالی با تعطیلی روزافزون واحدهای مجاز بازیافت فلزات اعم از آهنی و غیر آهنی در داخل مواجه هستیم که توسعه این صنعت در دستور کار کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت تعاونی یکتا بلور سیرجان گفت: در حالی با تعطیلی روزافزون واحدهای مجاز بازیافت فلزات اعم از آهنی و غیر آهنی در داخل مواجه هستیم که توسعه این صنعت در دستور کار کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

غلامعباس عربی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت مس طی چند ماه اخیر، فعالیت مجموعه را متوقف کرده‌ایم و در صورتی که قیمت فلزات غیر آهنی در بازار به تعادل برسد، فعالیت خود را از سر خواهیم گرفت. با توجه به اینکه قیمت‌گذاری فلزات در داخل کشور بر اساس بورس فلزات لندن صورت می‌پذیرد، بنابراین زمانی که قیمت مس در بازارهای جهانی به دلایل مختلف دستخوش تغییر می‌شود، قیمت این فلز در بازار داخل نیز تغییر پیدا می‌کند و از آنجایی که ارزش دلار نیز همواره با نوسان همراه بوده است، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم.

وی افزود: البته تعطیلی مجموعه تنها به دلیل افزایش قیمت مس نبود و مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین بیمه و مالیات نیز در این خصوص موثر بود. از سوی دیگر، توجه مسئولان بیشتر به شهرک‌های صنعتی اطراف شهرهای بزرگ معطوف شده است و شهرک‌هایی که حوالی سایر شهرهای کشور قرار دارند، از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند و برای مثال، واحدهای صنعتی فعال در این شهرک‌ها در تامین آب، گاز و برق خود با مشکل مواجه می‌شوند. بر همین اساس باید زیرساخت‌های لازم در تمام زمینه‌ها فراهم شود تا فعالیت کلیه واحدهای صنعتی ادامه پیدا کند. در غیر این‌‎ صورت، هزینه‌های تولید به قدری افزایش یافته است که خیلی نمی‌توان دلگرم به ادامه تولید بود و امیدوار هستیم با بهبود شرایط، بتوانیم فعالیت خود را از سر بگیریم.

مدیرعامل شرکت تعاونی یکتا بلور سیرجان عنوان کرد: بازیافت مس از خاک باطله‌های مس سرچشمه، در داخل مجموعه ما انجام می‌شد و در واقع باطله مس، ماده اولیه مورد نیاز ما برای بازیافت بود که مس حاصل را به بعضی تولیدکنندگان شمش مسی در شهرهای بزرگ مانند تهران می‌فروختیم اما همزمان با افزایش قیمت مس و به دنبال آن، کاهش تولید شرکت‌های فعال در صنعت مس، در تامین ماده اولیه خود با مشکل مواجه شدیم و در حال حاضر فعالیت خود را متوقف کرده‌ایم. واقعیت امر این است که علی‌رغم اهمیت بازیافت فلزات غیر آهنی، این مهم در داخل کشور ما مهجور باقی مانده است و متاسفانه توجه چندانی به بازیافت نمی‌شود. در حالی که اکثر کشورهای پیشرفته جهان، بازیافت فلزات اعم از آهنی و غیر آهنی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و پس از بازیافت ضایعات مسی، دوباره از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌کنند.

عربی ضمن انتقاد از عدم توجه مسئولان به تولید، تصریح کرد: شرایط تولید و همچنین بازار فروش محصولات مسی، به دلیل نوسان قیمت مس و همچنین اخبار مختلف در خصوص توافق هسته‌ای راکد است. از سوی دیگر، مسئولان مرتبط نیز هیچ حمایتی از تولید نمی‌کنند و تفاوت چندانی در وضعیت بازار ایجاد نشده است. اگر قرار باشد شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد افزایش تعطیلی واحدهای کوچک بازیافت خواهیم بود و این صنعت بیش از پیش فراموش خواهد شد. این در حالی است که تولید انبوه در مجموعه ما طی سالیان گذشته صورت می‌پذیرفت و  متاسفانه با افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، ناچار به توقف فعالیت خود شده‌ایم.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر، نیروی انسانی نیز تمایل چندانی به فعالیت در این عرصه ندارد و بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل شده‌اند. امیدوار هستیم با پیگیری و نظارت بیشتر مسئولان، شرایط کمی بهبود پیدا کند و بتوانیم با حداقل ظرفیتممکن به فعالیت خود ادامه بدهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8397

نوشته‌های مشابه