• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بار سنگین مالیات روی دوش تولیدکنندگان

  • کد خبر : 8459
  • 06 مهر 1401 - 14:55
بار سنگین مالیات روی دوش تولیدکنندگان
مدیرعامل مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان گفت: وضع عوارض خلق‌الساعه و تعرفه‌های گمرکی و همچنین سنگ‌اندازی برخی از سازمان‌های دولتی پیش پای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، باعث شده است بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شوند و یا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.
مدیرعامل مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان گفت: وضع عوارض خلق‌الساعه و تعرفه‌های گمرکی و همچنین سنگ‌اندازی برخی از سازمان‌های دولتی پیش پای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، باعث شده است بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شوند و یا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

سیدعلی آل یاسین در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: این مجتمع صنعتی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با هدف تولید پروفیل‌های آلومینیومی آغاز کرده است و عمده محصولات شرکت در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند. در حال حاضر با توجه به رکود بازار ساخت‌وساز و نوسانات قیمت در بازار، میزان تولید اکثر شرکت‌های صنعتی کاهش یافته است و مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان نیز شرایطی مشابه سایر واحدهای تولیدی دارد. ما تا مدتی قبل در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت بودیم اما با توجه به شرایط موجود، هم‌اکنون تنها در یک شیفت کاری مشغول تولید هستیم.

وی در خصوص مواد اولیه مورد نیاز شرکت، بیان کرد: شمش آلومینیومی، ماده اولیه مورد استفاده در تولید پروفیل است که ما آن را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. البته گاهی اوقات ناچار به تامین شمش مورد نیاز از بورس کالای ایران هستیم اما با توجه به اینکه تهیه شمش آلومینیوم از بازار آزاد بسیار آسان‌تر از بورس است، ترجیح می‌دهیم آن را از بازار آزاد تامین کنیم.

مدیرعامل مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان در ارتباط با نوسان قیمت آلومینیوم، مطرح کرد: در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در محدوده دو هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر تن، قیمت این محصول در داخل کشور نیز با کاهش هشت تا ۱۰ هزار تومانی روبه‌رو شده است. همزمان با کاهش تولید محصولات آلومینیومی در داخل و رکود حاکم بر بازار، بسیاری از تولیدکنندگان شمش آلومینیومی را با قیمتی کمتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسانند. متاسفانه با توجه به رکود حاکم در صنعت ساخت‌وساز به عنوان یک صنعت مادر که فعالان آن، مشتریان اصلی پروفیل‌های آلومینیومی هستند و همچنین نقش مهم آن در رونق و پویایی و همچنین تزریق نقدینگی به بازار، در حال حاضر وضعیت صنعت آلومینیوم به هیچ وجه مطلوب نیست و بسیاری از شرکت‌های آلومینیومی یا تعطیل شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی هستند.

افزایش هفت برابری بهای گاز واحدهای صنعتی

آل یاسین در ادامه به مشکلات موجود در تولید اشاره کرد و گفت: قیمت حامل‌های انرژی طی یک تا دو سال اخیر به شدت رشد پیدا کرده است. افزایش هفت برابری بهای گاز در سال گذشته، مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی به وجود آورده است؛ به طوری که اکثر شرکت‌ها از پرداخت هزینه گاز مصرفی خود عاجز هستند. همچنین افزایش نرخ مالیات‌ها و بی‌توجهی سازمان امور مالیاتی به وضعیت بازار و میزان تولید مجتمع‌های صنعتی، خود سبب مشکلات فراوانی شده است. به نظر می‌رسد این سازمان تنها به دنبال اخذ مالیات از تولیدکنندگان است و بدون توجه به کاهش تولید و رکود حاکم بر بازار، هرساله میزان مالیات دریافتی را افزایش می‌دهند که همین مسئله سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است . کارشناسان این سازمان تنها بر اساس لیست بیمه شرکت‌های تولیدی و بدون توجه به میزان تولید و فروش، مالیات وضع می‌کنند و شرکت‌هایی که علی‌رغم کاهش تولید و رشد هزینه‌ها تنها به منظور توسعه اشتغال‌ سعی در حفظ نیروهای انسانی خود دارند، ناچار به پرداخت مالیات‌های هنگفت و همچنین فروش محصولات خود زیر قیمت بازار هستند. ما پیگیری‌های فراوانی را از طریق کمیسیون حل اختلاف به منظور کاهش میزان مالیات صادر شده انجام داده‌ایم اما متاسفانه نتیجه مطلوب حاصل نشده است و حتی تهدید به تعطیلی و در نهایت تعدیل نیروی انسانی شده‌ایم.

وی ادامه داد: این افزایش مالیات تنها مختص به شرکت‌های واقعی تولیدی است؛ چراکه لیست بیمه‌ای مشخص و انواع قبوض صادرشده برای حامل‌های انرژی دارند اما از سوی دیگر، با وجود اینکه بیشترین سود عاید واسطه‌هایی که به صورت غیر قانونی در سطح بازار فعالیت می‌کنند، شامل هیچ مالیاتی نمی‌شوند و روزانه به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

این فعال صنعت آلومینیوم تصریح کرد: قطعی برق در تابستان سال جاری خسارت‌های فراوانی به واحدهای تولیدی مخصوصا تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی وارد کرده است؛ چراکه شاید زمان این قطعی برق به ظاهر دو ساعت بوده است اما با توجه به سرد شدن کانتینرها و زمان صرف‌ شده برای گرم شدن مجدد آن‌ها، زمانی در حدود پنج ساعت تلف می‌شود و تنها سه ساعت زمان مفید کاری باقی می‌ماند که با توجه به محدود بودن زمان تولید، بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند یک روز کامل کاری را تعطیل اعلام کنند.

آل یاسین ضمن اشاره به اهمیت حمایت دولت از بخش تولید، اذعان کرد: با توجه به توصیه مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی طی چهار سال اخیر، به نظر می‌رسد گروهی عامدانه با توسعه و پیشرفت تولید داخلی مخالف هستند و بر سر راه تولیدکنندگان سنگ‌ا‌ندازی می‌کنند. مشخص نیست دلیل مقابله این گروه خاص با رشد تولید چه مسائلی است اما مانع‌تراشی‌های آن‌ها در نهایت بسیاری از واحدهای تولیدی را به تعطیلی خواهد کشاند.

ترکیه و عمان گوی سبقت را از ایران ربوده‌اند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت صنعت آلومینیوم در سطح منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: کشورهای همسایه مانند ترکیه و عمان، در حدود ۲۰ سال از صنعت آلومینیوم ایران عقب بودند اما با توجه به حمایت دولت‌ این کشورها از تولید داخلی و اختصاص طرح‌های تشویقی به شرکت‌های تولیدی و صنایع کوچک، در حال حاضر نه تنها از ایران عقب نیستند بلکه به جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید مجهز هستند و بازارهای همسایه مانند عراق را که سابق بر این در اختیار ایران بود، به تصرف خود درآورده‌اند.

مدیرعامل مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان تاکید کرد: با این وجود، یکی از دلایلی که این مجتمع صنعتی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، حفظ نیروی کار و جلوگیری از بیکاری ۱۳ نیروی انسانی است که در این شرکت مشغول به کار هستند. ما بیش از ۸۰ میلیون تومان دستمزد در ماه می‌پردازیم و همچنین ۲۵ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کنیم. ضمن اینکه در این مسیر برای حداقل ۱۰ صنعت پایین‌دست در این حوزه کارآفرینی کرده‌ایم که در طول یک سال، حدود پنج میلیارد تومان برای مملکت درآمدزایی داریم و بر همین اساس این انتظار از دولت‌ وجود دارد که از این صنعت حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

آل یاسین در ارتباط با اخذ تسهیلات حمایت از تولید، عنوان کرد: با توجه به عدم کشش بازار به افزایش تولید، سودهای کلان بانکی، بلوکه شدن قسمتی از پول تا زمان بازپرداخت کامل اقساط، نیاز به ضامن، تهیه وثیقه و همچنین سخت‌گیری‌های دارایی و افزایش مالیات با توجه به مبلغ تسهیلات دریافتی، تاکنون برای دریافت تسهیلات اقدام نکرده‌ایم. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه سرمایه در گردش شرکت ما محدود است، تنها در تولید پروفیل‌های ساختمانی فعال هستیم و قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین نمی‌کنیم؛ چراکه این شرکت‌ها بازپرداخت هزینه تولید را در طولانی‌مدت پرداخت می‌کنند و این خواب پول نیاز به سرمایه هنگفتی دارد که شرکت‌های کوچک قادر به تامین آن نیستند.

وی در خصوص ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در این واحد صنعتی، مطرح کرد: ماشین‌آلات مورد استفاده در واحدهای تولیدکننده پروفیل آلومینیومی، عمدتا تولید داخل هستند و با توجه به ارزش پایین پول ملی در برابر دلار و همچنین تحریم‌های بین‌المللی، امکان واردات ماشین‌آلات پیشرفته به داخل کشور فراهم نیست. هرچند اگر از دانش متخصصان داخلی بهره کافی ببریم، شرایط تولید این ماشین‌آلات پیشرفته در داخل کشور فراهم خواهد شد. باید این را هم در نظر داشت که استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته به هوشمندسازی تولید خواهد انجامید و اگرچه این مسئله باعث افزایش سود برای تولیدکنندگان خواهد شد اما به اشتغال‌زایی در کشور ضربه می‌زند و باعث افزایش آمار بیکاری و کاهش کارآفرینی خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی آل پلاست کارچان در ادامه ضمن اشاره به تاثیر تحریم‌های داخلی بر صنعت، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که در حال حاضر تحریم‌های داخلی بر خارجی غلبه کرده‌اند و تحریم‌های خارجی تاثیر چندانی در افزایش نرخ ارز نداشته‌اند و نوسان نرخ ارز در دستان عده‌ای خاص در داخل است؛ چراکه کشور نیاز چندانی به واردات قطعات و محصولات مختلف ندارد و در بیشتر زمینه‌ها، مواد اولیه کافی و نیروی انسانی متخصص در داخل کشور وجود دارد اما عدم استفاده از این نیروی متخصص و مهاجرت آن‌ها و هدررفت سرمایه‌های مملکت و خام‌فروشی، باعث شده است ما دچار نوعی خودتحریمی شویم.

آینده صنعت آلومینیوم در دست مسئولان است

آل یاسین در ادامه تاکید کرد: آینده صنعت آلومینیوم در دست مسئولان کشور است؛ چراکه اگر حمایت کافی از جانب آن‌ها صورت پذیرد، بازار کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیازمند پروفیل آلومینیومی ایران هستند و به راحتی می‌شود صادرات را به این کشورها افزایش داد اما متاسفانه تحریم‌ها و تعرفه‌های مختلف صادراتی و وارداتی باعث شده است ما بازارهای همسایه را از دست بدهیم. بدون شک با کاهش تعرفه‌ها و حمایت دولت و لغو تحریم‌ها، این صنعت دوباره شکوفا خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در گذشته ضایعات آلومینیومی در سلیمانیه عراق ذوب و به شکل شمش‌های موزاییکی وارد ایران می‌شد که در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با افزایش تعرفه واردات و رکود بازار، درحال حاضر از ضایعات داخلی شامل قوطی رانی و در و پنجره استفاده می‌شود. تعرفه سنگین گمرک باعث شده است واردات ضایعات از عراق هزینه‌های بسیاری برای تولید کنندگان داشته باشد و بر همین اساس ما بخش عمده‌ای از بازارهای منطقه‌ای را از دست داده‌ایم که امیدوار هستیم با رفع موانع موجود، حداقل صادرات به کشورهای همسایه را حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8459

نوشته‌های مشابه