• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارس منگنز نقش جهان مطرح کرد:

دست‌های بسته تولیدکنندگان فروسیلیس

  • کد خبر : 8474
  • 10 مهر 1401 - 15:14
دست‌های بسته تولیدکنندگان فروسیلیس
مدیرعامل پارس منگنز نقش جهان گفت: صادرات فروسیلیس تولید شده در داخل کشور در حالی از طریق واسطه‌ها به کشورهای مطرح اروپایی انجام می‌شود که می‌توانیم ضمن حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی در مقابل سرمایه‌گذاران چینی و هندی، شاهد رونق تولید و صادرات مستقیم این محصول به بازارهای بین‌المللی باشیم.
مدیرعامل پارس منگنز نقش جهان گفت: صادرات فروسیلیس تولید شده در داخل کشور در حالی از طریق واسطه‌ها به کشورهای مطرح اروپایی انجام می‌شود که می‌توانیم ضمن حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داخلی در مقابل سرمایه‌گذاران چینی و هندی، شاهد رونق تولید و صادرات مستقیم این محصول به بازارهای بین‌المللی باشیم.

علی یمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: فعالیت شرکت پارس منگنز نقش جهان متمرکز بر تولید فرو سیلیس به عنوان یکی از مواد اولیه مهم مورد نیاز صنعت فولاد است. وضع عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت بر محصولات معدنی و فلزی، شوک بزرگی به صادرات محصولات فولادی وارد کرد و در ادامه منجر به رکود در بازار شد. در حالی که به دنبال اعتراض تولیدکنندگان و انجمن‌های تخصصی صنایع مرتبط این عوارض لغو شد اما متاسفانه تاثیر خود را روی بازارهای صادراتی بر جای گذاشت و بسیاری از مشتریان خارجی را طی همین مدت زمان کوتاه از دست دادیم.

وی افزود: این اتفاق در حالی افتاد که به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و همچنین رکود بازار مسکن در کشور چین، می‌توانستیم به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کنیم و بازارهای صادراتی را در دست بگیریم اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه منجر به جولان تولیدکنندگان چینی و روسی در بازارهای منطقه‌ای و حتی داخلی شد.

صادرات فروسیلیسس به کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت پارس منگنز نقش جهان در خصوص مشتریان این شرکت، عنوان کرد: مشتریان عمده فروسیلیس، فولادسازان هستند و این محصول در ریخته‌گری فولاد نقش ویژه‌ای دارد. البته ما فروسیلیس تولیدشده را در اختیار بازرگان‌ها قرار می‌دهیم و این محصول در ادامه به کشورهایی همچون ترکیه و پاکستان صادر می‌شود. ضمن اینکه از تجهیزات و کوره‌های ساخت داخل در تولید این محصول استفاده می‌کنیم.

یمانی در ارتباط با وضعیت صنعت فروآلیاژها به ویژه فروسیلیس، مطرح کرد: در حال حاضر صنعت فروآلیاژ در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از آنجایی که معادن سیلیس فراوانی در سطح کشور وجود دارد، بر همین اساس می‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی در این زمینه داشته باشیم. البته این مسئله در ارتباط با منگنز و فروسیلیکومنگنز صدق نمی‌کند و معادن کمتری با عیار مناسب در این بخش کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ضمن اینکه کارخانه‌هایی با حضور تولیدکنندگان هندی و چینی در این زمینه در کشور احداث شده است که ضمن بهره‌گیری از نیروی انسانی خارجی، منجر به ایجاد رقابت شدید در بازارهای داخلی شده‌اند و شرایط تولید را برای تولیدکنندگان دشوار کرده‌اند.

وی در همین راستا ادامه داد: این در حالی است که نیروهای انسانی متخصص و تحصیل‌کرده در داخل کشور هستند که می‌توانند در این معادن مشغول به کار شوند اما از آنجایی که سرمایه‌گذار اصلی تمایل به کارگیری از نیروهای خارجی را دارد، بر همین اساس اشتغال‌زایی چندانی در این زمینه صورت نمی‌پذیرد.

مدیرعامل پارس منگنز نقش جهان در ادامه به تاثیر قطعی برق بر عملکرد واحدهای تولیدکننده فروسیلیس طی سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت: این معضل، تاثیر بسزایی در صنعت فروآلیاز داشته است؛ چراکه کوره‌های مورد استفاده در این بخش، متفاوت از کوره‌های ذوب فلزات است که بتوانند همزمان با قطعی برق، متوقف شوند و نگهداری و تخلیه مذاب را تا زمان اتصال مجدد برق انجام دهند. برق، نقش مهمی در کوره‌های قوس الکتریکی و در نتیجه صنعت فروآلیاژ دارد و بر همین اساس قطعی آن، ضربه مهلکی به بدنه این صنعت وارد خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که خوشبختانه با توجه به اعلام زمان‌بندی قطعی برق در تابستان سال جاری مصادف با یک روز کاری طی هفته، ضرر کمتری متوجه تولیدکنندگان فروآلیاژ شد و ما توانستیم به هر شکل ممکن شرایط را مدیریت و از این معضل به سلامت عبور کنیم.

توانایی رقابت در بازارهای منطقه‌ای را داریم

یمانی ضمن اشاره به توانایی رقابت تولیدکنندگان داخلی در سطح منطقه، اظهار کرد: از آنجایی که معادن غنی از سیلیس و همچنین نیروی انسانی متخصص و کافی در داخل کشور وجود دارد، اگر همکاری‌های سازنده میان سازمان‌های دولتی و تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل بگیرد و دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد، به راحتی می‌‎توانیم با تولیدکنندگان برتر این محصول در سطح منطقه رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: بروکراسی‌های اداری، قطعی برق و سخت‌گیری‌های برخی سازمان‌ها مانند محیط زیست، در حالی شرایط را برای تولیدکنندگان فروآلیاژ دشوار ساخته است که این صنعت، نقش بسیار مهمی در ریخته‌گری به عنوان یک صنعت مادر دارد. بنابراین حمایت دولت منجر به توسعه هرچه بیشتر این صنعت و در ادامه درخشش در بازارهای بین‌المللی خواهد شد و امیدوار هستیم این اتفاق در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد.

این تولیدکننده فروسیلیس در ارتباط با اهمیت حمایت دولت از بخش تولید، خاطرنشان کرد: در حالی تولیدکنندگان اقدام به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی می‌کنند که دولت موظف است زیرساخت‌های لازم به ویژه آب، برق و گاز را برای آن‌ها فراهم سازد. با این وجود، شاهد هستیم مشکلات فراوانی در زمینه تامین آب و برق پیش روی تولیدکنندگان شکل گرفته و این در حالی است که باید کارشناسی‌های لازم پیش از احداث یک کارخانه تولیدی در شهرک‌های صنعتی به منظور تامین آب و برق مورد نیاز صورت پذیرد. متاسفانه زمانی که از یک واحد تولیدی بهره‌برداری می‌شود، مشکلات یکی پس از دیگری خود را نمایان می‌سازند و در ادامه هرگونه اقدامی نه تنها حمایت محسوب نمی‌شود بلکه به تولید نیز آسیب خواهد زد.

جای خالی سرمایه‌گذاری در صنعت فروآلیاژ

یمانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، اهمیت و آینده صنعت فروآلیاژ را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت این صنعت در صنایع مادر همچون ریخته‌گری و فولاد، سرمایه‌گذاری ناچیزی در خصوص احداث واحدهای جدید تولیدی طی سالیان اخیر صورت پذیرفته و جولان تولیدکنندگان هندی و چینی، شرایط را بیش از پیش دشوار ساخته است. در حالی که اگر تولید انواع فروآلیاژها به متخصصان و تولیدکنندگان داخلی سپرده می‌شد، می‌توانستیم شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون این صنعت و همچنین جایگاه بهتری در منطقه باشیم.

وی در پایان یادآور شد: بازرگان‌هایی که فروسیلیس تولیدی مجموعه ما را خریداری می‌کنند، این محصول را به ترکیه و در ادامه پس از برندسازی، به کشور ایتالیا صادر می‌کنند. چرا ما نتوانیم خود اقدام به برندسازی و صادرات مستقیم به کشورهای مطرح اروپایی کنیم و حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته باشیم که البته تحقق این مهم، مستلزم حمایت تولید و شکل‌گیری ارتباط سازنده میان بخش‌های دولتی و خصوصی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8474

نوشته‌های مشابه