• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
افزایش قیمت سرب

هفت‌خان واردات باتری فرسوده

  • کد خبر : 8489
  • 18 مهر 1401 - 15:54
هفت‌خان واردات باتری فرسوده
مدیرعامل شرکت صنایع آذران آشتیان گفت: عدم صدور مجوز واردات موقت باتری فرسوده طی هفت ماهه سال جاری باعث شده است با کاهش شدید ماده اولیه در داخل مواجه شویم و کمبود عرضه و افزایش تقاضا منجر به ایجاد رقابت و افزایش قیمت سرب در بازارهای داخلی شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع آذران آشتیان گفت: عدم صدور مجوز واردات موقت باتری فرسوده طی هفت ماهه سال جاری باعث شده است با کاهش شدید ماده اولیه در داخل مواجه شویم و کمبود عرضه و افزایش تقاضا منجر به ایجاد رقابت و افزایش قیمت سرب در بازارهای داخلی شده است.

اکبر ایران‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: از آنجایی که عمده ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان شمش سرب باتری فرسوده است و این محصول از طریق واردات تامین می‌شود، عدم صدور مجوز ورود موقت باتری فرسوده طی هفت ماهه سال جاری باعث شده است با کاهش شدید ماده اولیه مواجه شویم. رفع تعهد ارزی، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و همین مسئله باعث شده است که نتوانیم باتری فرسوده را وارد کنیم؛ اگرچه مدارک لازم را به منظور رفع این مشکل به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم اما متاسفانه همچنان درگیر این مشکل هستیم.

افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی

وی در خصوص شرایط تولید در سال جاری، عنوان کرد: با وجود افزایش هزینه‌ها‌ و کاهش میزان تولید، تمام تلاش خود را جهت حفظ نیروی انسانی شاغل در مجموعه به کار گرفته‌ایم. هزینه گاز مصرفی مجموعه از اواسط سال گذشته و بدون اطلاع‌رسانی قبلی به شدت رشد پیدا کرد و از حدود ۶ تا هفت میلیون تومان، به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. ضمن اینکه هزینه برق مصرفی نیز از یک تا دو میلیون تومان، به چهار تا پنج میلیون تومان رشد پیدا کرد و این افزایش هزینه‌ها در حالی اتفاق افتاد که ۱۵ تا ۲۰ نیروی انسانی مشغول فعالیت در یک کارگاه کوچک ریخته‌گری در راستای امرار معاش خود هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع آذران آشتیان ادامه داد: ما در حالی به صورت قانونمند مشغول تولید شمش سرب هستیم که متاسفانه کارگاه‌های غیر مجاز تولیدی در اطراف شهرک‌های صنعتی بدون هیچ نظارتی با دور زدن قانون در حال فعالیت هستند. تعداد واحدهای غیر مجاز تولیدی به قدری افزایش یافته است که ما توانایی رقابت با آن‌ها را نداریم و پرداخت هزینه گاز و برق مصرفی این واحدها نیز با تخلفات بسیاری صورت می‌پذیرد. ما چندین بار این معضل را به سازمان‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه اقداماتی برای مقابله با آن‌ها انجام نشده است. در حالی که ما باید به صورت ورود موقت فعالیت کرده و نمی‌توانیم در بازارهای داخلی رقابت کنیم، بنابراین عدم مقابله با این واحدهای غیر مجاز به شرایط و عملکرد واحدهای قانونی آسیب خواهد زد و امیدوار هستیم مسئولان ذی‌ربط توجه بیشتری به این معضل داشته باشند.

ایران‌نژاد در ادامه به ضروت تامین باتری فرسوده در بازارهای داخلی اشاره کرد و گفت: در حالی تولیدکنندگان شمش سرب با کمبود باتری فرسوده مواجه هستند که شرکت‌های تولیدی باتری نو، اقدام به جمع‌آوری و ذوب باتری‌های فرسوده از سطح بازار می‌کنند. در ادامه ما ناچار هستیم باتری مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم که متاسفانه با جولان واحدهای ریخته‌گری غیر مجاز مواجه هستیم و از سوی دیگر، قادر به واردات باتری مورد نیاز به دلیل تفاوت در کیل مصرف نیستیم. واردات باتری فرسوده طی چند ماهه اخیر ممنوع و به شدت دشوار شده است و ما به هر طریق ممکن به دنبال رفع این معضل هستیم که متاسفانه به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم.

افزایش قیمت سرب در بازار داخلی

وی در ارتباط با نوسان قیمت سرب در بازارهای جهانی، اذعان کرد: قیمت اکثر فلزات در بورس فلزات لندن طی چند ماه اخیر با کاهش مواجه شده است اما از آنجایی که ما با کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای باتری فرسوده در بازارهای داخلی مواجه هستیم، بنابراین قیمت سرب در داخل از بازارهای جهانی نیز بیشتر شده و در حدود ۶۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که اگر واردات باتری فرسوده صورت پذیرد، منجر به ایجاد یک تعادل نسبی در بازار و به دنبال آن کاهش رقابت و قیمت سرب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع آذران آشتیان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحلیل شما از آلایندگی صنعت سرب چیست، گفت: نه تنها تولید شمش سرب بلکه کلیه واحدهای ریخته‌گری با آلایندگی همراه هستند و بر همین اساس ضرورت دارد اقدامات لازم جهت کاهش میزان آلاینده‌ها صورت پذیرد. ما اقدامات لازم را جهت فیلتراسیون با تایید سازمان محیط زیست انجام داده‌ایم و واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی، ملزم به رعایت اصول و استانداردهای زیست‌محیطی جهت ادامه فعالیت خود هستند. تست‌های دوره‌ای به منظور بررسی میزان آلاینده‌ها توسط کارشناسان ذی‌ربط انجام می‌شود و بر همین اساس می‌توان گفت اقدامات کافی در راستای کاهش معضلات زیست‌محیطی انجام شده است.

اخذ مالیات از صادرکنندگان خلاف قانون است

ایران‌نژاد در خصوص اهمیت صنعت سرب، خاطرنشان کرد: سرب، صنعت بزرگ و پر اهمیتی است که باید شرایط لازم برای توسعه تولید شمش در آن فراهم شود. تولیدکنندگان شمش سرب که اقدام به ورود موقت باتری می‌کنند، موظف به صادرات ۶۰ درصدی شمش تولیدی خود هستند که در اصل کالای وارد شده موقتی است و باید پس از ایجاد ارزش افزوده به فروشنده بازگردانده شود. در حالی که تولیدکنندگان این صنعت بر اساس بخشنامه سال ۱۳۹۷ گمرک از بازگشت ارز صادراتی معاف شده بودند، متاسفانه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ آن‌ها را ملزم به برگشت ارز صادراتی کرد که این موضوع خلاف قانون است و باعث شده که صادرکنندگان سرب به علت بلاتکلیفی و مواجه شدن با معضلات فراوان، تمایل کمتری به صادرات نشان دهند. متاسفانه در حال حاضر ما شاهد از دست دادن بازارهای صادراتی و بین‌المللی هستیم که این مسئله، ضربه مهلکی به اعتبار صادرکنندگان داخلی وارد کرده است.

وی در ارتباط با نقش دولت در توسعه تولید، عنوان کرد: بدون شک حمایت دولت در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود اما متاسفانه وعده‌های مسئولان در حد شعار است و امیدوار هستیم مشکلات واحدهایی که به صورت ورود موقت در حال فعالیت هستند، به زودی مرتفع شود. حدود سه سال است که ما درگیر مسائل مالیاتی به دلیل رفع تعهد ارزی هستیم و این در حالی است که صادرکنندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

این فعال صنعت سرب در پایان یادآور شد: چالش‌های موجود در زمینه تامین باتری فرسوده، شرایط تولید شمش سرب را برای فعالان این صنعت به شدت دشوار ساخته است و امیدوار هستیم در ادامه کاهش معضلات موجود در این زمینه باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8489

نوشته‌های مشابه