• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
حفظ حداقل نیروی انسانی شاغل

چیزی شبیه معجزه

  • کد خبر : 8492
  • 20 مهر 1401 - 15:59
چیزی شبیه معجزه
مدیر کارخانه گروه صنعتی آذر غلطک گفت: افزایش هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی به ویژه برق واحدهای القایی، به قدری کارفرمایان این بخش را در تنگنای اقتصادی قرار داده است که حفظ حداقل نیروی انسانی شاغل در این واحدها می‌تواند شبیه یک معجزه باشد.
مدیر کارخانه گروه صنعتی آذر غلطک گفت: افزایش هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی به ویژه برق واحدهای القایی، به قدری کارفرمایان این بخش را در تنگنای اقتصادی قرار داده است که حفظ حداقل نیروی انسانی شاغل در این واحدها می‌تواند شبیه یک معجزه باشد.

وحید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: قطعی برق کارخانه در سه ماه تابستان سال جاری، باعث تعطیلی کامل مجموعه در این مدت شد. این در حالی است که قرار بود یک روز در هفته برق واحدهای صنعتی قطع شود اما به دلیل کمبود انرژی برق در استان آذربایجان شرقی، ما ناچار به توقف تولید در تمام این مدت شدیم. این اتفاق در حالی رخ داد که برق، نقش بسزایی در واحدهای القایی دارد و ما چاره‌ای جز توقف تولید طی این مدت نداشتیم. البته اعتراض خود را نسبت به این موضوع نیز اعلام کردیم که متاسفانه نتیجه مطلوب حاصل نشد و کمبود برق در بخش خانگی، منجر به قطعی برق و تعطیلی واحدهای صنعتی در استان شد. در حال حاضر نیز نگران قطعی گاز در روزهای سرد سال در فصل زمستان هستیم و باید از سوخت مازوت برای تولید شمش استفاده کنیم که همین مسئله نیز برای مجموعه زیان‌ده خواهد بود.

وی در خصوص تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: عمده ماده اولیه مورد نیاز ما، آهن اسفنجی است و گاهی اوقات نیز از قراضه آهنی استفاده می‌کنیم. در حال حاضر، تقریبا یک رکود نسبی بر بازار داخلی حاکم شده و نوسان قیمت فلزات در بازارهای جهانی به ویژه کشور چین، در این زمینه تاثیرگذار بوده است. خوشبختانه مشکلی در تامین مواد اولیه و همچنین فروآلیاژهای مورد نیاز خود نداریم اما در شرایطی که رکورد بر بازار حاکم است، تولید آن چنان که باید سوددهی نداشته و با زیان نیز همراه شده است.

حجم ناچیز ضایعات آهنی در بازار داخلی

مدیر کارخانه گروه صنعتی آذر غلطک اضافه کرد: میزان قراضه آهنی در داخل ناچیز و حدود سه میلیون تن است و تامین آن نیز به وضعیت بازار بستگی دارد. از سوی دیگر، متولی مشخصی نیز برای ضایعات آهنی در کشور وجود ندارد و بر همین اساس قیمت‌گذاری آن بدون فرمول مشخصی صورت می‌پذیرد. در چنین شرایطی، واردات ضایعات می‌تواند هم به تعادل قیمت و هم تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی کمک شایانی کند که متاسفانه امکان آن فراهم نیست و به ناچار باید از حجم اندک ضایعات موچود در داخل استفاده کرد. البته تخریب سازه‌های قدیمی و استفاده از ضایعات آهنی آن شامل تیرآهن، میلگرد و…، می‌تواند در تامین مواد اولیه واحدهای فولادی موثر واقع شود.

زینالی در ارتباط با عرضه آهن اسفنجی در بورس، مطرح کرد: قیمت‌گذاری دستوری، چالش مهمی است که تمام تولیدکنندگان فولادی با آن مواجه هستند. ضمن اینکه تا چندی پیش، آهن اسفنجی به صورت سهمیه‌ای به واحدهای تولیدی تعلق می‌گرفت اما در حال حاضر تولیدکنندگانی که نقدینگی کافی برای خرید از این تالار صنعتی را داشته باشند، قادر به تامین آهن اسفنجی مورد نیاز خود خواهند بود. البته نیاز واحدهای قوس الکتریکی نسبت به القایی به آهن اسفنجی بیشتر است و بدون شک باید ماده اولیه بیشتری در اختیار این واحدها قرار بگیرد. ضمن اینکه در صورت تهیه آهن اسفنجی، تامین برق کافی باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم بیشترین بهره را از مواد اولیه موجود داشته باشیم.

وی در ادامه به واردات غیر مجاز محصولات فولادی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: در حالی شاهد واردات فولاد روسی به داخل کشور هستیم که ایران جزو ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار دارد و بر همین اساس نباید چنین اتفاقی رخ دهد اما متاسفانه حضور واسطه‌ها در سطح بازار و  همچنین واردات غیر مجاز قراضه آهنی، باعث ایجاد رکود در بازار فروش محصولات فولادی شده و فولادسازان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. قیمت ضایعات آهنی در حال حاضر، حدود ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار است و تولیدکنندگان پس از خرید آن و به کارگیری در تولید و فروش محصول نهایی، باز هم با زیان مالی مواجه می‌شوند.

حفظ نیروی انسانی در شرایط فعلی معجزه است!

مدیر کارخانه گروه صنعتی آذر غلطک در خصوص اهمیت نیروی انسانی در تولید، اذعان کرد: افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری، کارفرمایان را در حالی با چالش جدیدی مواجه کرد که سایر هزینه‌های تولید اعم از بیمه، مالیات و… نیز رشد پیدا کرده است. به جرئت می‌توان گفت که حفظ نیروی انسانی شاغل در چنین شرایط دشواری، چیزی شبیه یک معجزه است و کارفرمایان با توجه به تعهد اجتماعی که دارند، تمام تلاش خود را جهت حفظ نیروی  انسانی به کار گرفته‌اند؛ اگرچه مشکلات اقتصادی به قدری افزایش یافته است که این میزان از افزایش حقوق نیز گره‌ای از مشکلات کارگران باز نمی‌کند و امیدوار هستیم در ادامه شاهد بهبود شرایط موجود در سطح جامعه باشیم.

زینالی در ارتباط با محصولات تولیدی این شرکت، تصریح کرد: شمش مورد نیاز واحدهای نوردی فولادی در گروه صنعتی آذر غلطک تولید می‌شود. ما به دنبال افزایش ظرفیت تولید مجموعه با اجرای طرح توسعه بودیم که متاسفانه با توجه به مشکلات موجود، قادر به اجرای آن نشدیم و در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرایط لازم جهت تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ چیست، تاکید کرد: با توجه به اینکه فولاد یک صنعت انرژی‌بر است، باید زیرساخت‌های لازم جهت تامین انرژی به ویژه برق فولادسازان تامین شود تا تولیدکنندگان بتوانند در راستای تحقق این مهم، برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند. همچنین باید تمهیدات لازم در خصوص ثبات قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید توسط مسئولان اندیشیده شود تا کارفرمایان همچنان دلگرم به ادامه تولید باشند و در جهت افزایش تولید فولاد کشور گام بردارند.

برق واحدهای القایی را تامین کنید

این فعال صنعت فولاد کشور ضمن اشاره به اهمیت حمایت دولت از تولید، اذعان کرد: واقعیت امر این است که حمایت باید در عمل اتفاق بیفتد و نباید در حد شعار باقی بماند. مهم‌ترین حمایت دولت در حال حاضر، تامین برق واحدهای القایی است و ما هیچ نیازی به تسهیلات بانکی نداریم. اگر برق کافی در اختیار واحدهای القایی قرار بگیرد و از سوی دیگر، زمان کافی جهت بازپرداخت هزینه‌های انرژی به ویژه برق در نظر گرفته شود، فعالان این بخش به خوبی می‌توانند شرایط تولید را مدیریت کنند و در راستای افزایش تولید محصولات خود قدم بردارند.

زینالی در ارتباط با اهمیت به‌روزرسانی تکنولوژی تولید در واحدهای فولادی، گفت: مقایسه کشور با سایر تولیدکنندگان برتر فولاد جهان نادرست است؛ چراکه ما به دلیل تحریم و عدم به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز تولید، حدود ۵۰ سال از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته عقب افتاده‌ایم و برای مثال کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل همکاری با تولیدکنندگان مطرح اروپایی، به سرعت در حال پیمودن مسیر رشد و پیشرفت هستند. بدون شک این مسئله در پرداخت دستمزد و امرار معیشت در این کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود و امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباط با نقاط مختلف جهان، شاهد توسعه روزافزون تولید و برگشت انگیزه نیروی انسانی جهت فعالیت در بخش تولید باشیم. ما در حالی از کوره‌های القایی در خطوط تولید خود استفاده می‌کنیم که این کوره‌ها قابلیت تولید حدود ۱۰ تن فولاد در ساعت را دارند؛ در حالی که کوره‌های پیشرفته‌تری در واحدهای معتبر القایی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که این میزان تولید را به بیش از دو برابر در ساعت افزایش داده‌اند.

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت صنعت فولاد در آینده، یادآور شد: فولاد، یکی از صنایع مهم و مادر در زندگی بشر است که روزبه‌روز به اهمیت آن افزوده می‌شود. ما در حالی از روش‌های سنتی در تولید فولاد استفاده می‌کنیم که فولادسازان برتر جهان در حال استفاده از تکنولوژی روز برای تولید فولادهای خاص و نوین هستند. به نظر می‌رسد تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود و تامین زیرساخت‌های لازم در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار نگیرد، شاهد رشد و توسعه این صنعت در داخل کشور نخواهیم بود و تحقق این مهم، نیازمند دانش و تکنولوژی و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات روز تولید است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8492

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته