• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج:

نیازمند هموارسازی مسیر توسعه هستیم

  • کد خبر : 8510
  • 01 آبان 1401 - 16:30
نیازمند هموارسازی مسیر توسعه هستیم
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج، تولیدکننده کاتد مسی گفت: با توجه به کاهش قیمت فلزات به ویژه مس در بورس فلزات لندن و همچنین رکود حاکم در بازارهای جهانی، ضرورت دارد مسئولان ذ‌ی‌ربط مسیر اجرای طرح‌های توسعه جهت افزایش تولید و صادرات محصولات مسی را فراهم سازند تا ضمن اشتغال‌زایی بیشتر، شاهد رونق صادرات و ارزآوری به داخل کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج، تولیدکننده کاتد مسی گفت: با توجه به کاهش قیمت فلزات به ویژه مس در بورس فلزات لندن و همچنین رکود حاکم در بازارهای جهانی، ضرورت دارد مسئولان ذ‌ی‌ربط مسیر اجرای طرح‌های توسعه جهت افزایش تولید و صادرات محصولات مسی را فراهم سازند تا ضمن اشتغال‌زایی بیشتر، شاهد رونق صادرات و ارزآوری به داخل کشور باشیم.

عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: رکود حاکم در بازارهای جهانی فلزات، تاثیر بسزایی در شرایط تولید و بازارهای داخلی طی هفت ماهه امسال گذاشته است. قیمت مس پیش از آغاز سال ۱۴۰۱، به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید و در حال حاضر، قیمت این فلز سرخ به حدود هفت هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. این کاهش قیمت ناگهانی به دلیل اتفاقات اخیر رخ داده در جهان به ویژه جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی معتبر جهان، در حالی رخ داده است که ما شاهد افزایش چند برابری هزینه‌های تولید در داخل کشور بوده‌ایم. قیمت اسید سولفوریک در سال گذشته به دلیل نوسان در عرضه در بورس، افزایش چشمگیری پیدا کرد و در حال حاضر به یک تعادل نسبی رسیده است. البته این رشد قیمت تنها مختص به اسید سولفوریک نیست و در حالی با افزایش چند برابری هزینه‌های مختلف تولید مواجه هستیم که به ناچار تولید خود را کاهش داده‌ایم.

اختلاف ارز آزاد و نیمایی قابل قبول نیست

وی افزود: مهم‌ترین معضلی که ما در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، اختلاف قیمت نرخ آزاد و نیمایی است. یعنی ما ناچار به فروش محصولات خود بر پایه دلار نیمایی هستیم؛ در حالی که تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز بر پایه دلار آزاد صورت می‌پذیرد. این معضل نه تنها گریبان‌گیر تولیدکنندگان محصولات مسی بلکه تمام صنایع معدنی اعم از آلومینیوم و سرب و روی و حتی فولاد شده است و بر همین اساس ضرورت دارد تمهیدات لازم در خصوص ثبات نرخ ارز در بازار اندیشیده شود. در واقع دولت باید شرایطی را فراهم کند تا خرید و فروش محصولات فلزی و معدنی در سطح بازار، بر پایه نرخ دلار آزاد صورت پذیرد تا زیان کمتری متوجه تولیدکنندگان در شرایط رکود حاکم در بازارهای جهانی شود. در این شرایط، به نظر می‌رسد ارز توافقی نیز می‌تواند بهتر از ارز نیمایی با اختلاف قیمت حدود یک هزار تومانی نسبت به پنج هزار تومانی در بازار مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در ارتباط با افزایش دستمزد نیروی انسانی در سال جاری، عنوان کرد: در حالی شاهد ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی از ابتدایی امسال بوده‌ایم که هم‌زمان با رشد سایر هزینه‌های تولید مانند بیمه، مالیات و…، تولیدکنندگان ناچار به کاهش تولید محصولات خود و در ادامه افت درآمدزایی شده‌اند. در چنین شرایطی، کارفرمایان چگونه می‌توانند افزایش دستمزد را در پرداختی کارکنان واحدهای تولیدی اعمال کنند؛ در حالی که نه تنها قیمت تمام‌شده محصولات نهایی تغییر چندانی پیدا نکرده است بلکه شاهد افزایش تورم و رکود در بازار و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان هستیم. بدون شک افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ نیز اتفاق خواهد افتاد و بر همین اساس باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد؛ چراکه هم‌اکنون شاهد اشتغال چندین هزار نفری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور هستیم و اگر اقدامات و حمایت‌های کافی از این واحدها انجام نشود، شاهد زمین‌گیر شدن بالغ بر ۵۰ درصد واحدهای تولیدی فعال در این بخش در آینده نزدیک خواهیم بود.

قطعی برق؛ همان معضل همیشگی

ابراهیمی در خصوص قطعی برق واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری، مطرح کرد: این معضل به شدت عملکرد واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داد. این اتفاق در حالی اتفاق افتاد که قرار بود در یک روز ثابت طی هفته برق واحدهای صنعتی قطع شود اما ما شاهد قطعی برق در روز دیگری غیر از برنامه از پیش اعلام شده بودیم. ضمن اینکه گاهی اوقات زمان این قطعی نیز به بیش از ۱۲ ساعت می‌رسید و همین مسئله باعث شد با کاهش تولید و در نهایت درآمد مواجه شویم. چالش دیگری که در زمینه حامل‌های انرژی با آن مواجه هستیم، افزایش بی‌رویه قیمت گاز است. در حالی که ما به سازمان‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم از هیچ کوره‌ای در خطوط تولید مجموعه جهت ذوب استفاده نمی‌کنیم و تولید کاتد بر اساس فرایند لیچینگ با به کارگیری از برق صورت می‌پذیرد  اما متاسفانه همکاری لازم با ما صورت نمی‌پذیرد و به نظر می‌رسد چون ما تولیدکننده کاتد هستیم، شرایط مالی مجموعه مناسب است و باید هزینه چند برابری گاز را پرداخت کنیم. در حالی که تنها از یک مشعل در محوطه کارخانه آن هم به منظور گرمادهی استفاده می‌کنیم اما هزینه گاز مجموعه هفت تا هشت برابر افزایش یافته است و متاسفانه کارشناسان ذی‌ربط هنوز تفاوت تولید مس آندی و لیچنیگی را نمی‌دانند و هیچ توجهی به این مسئله نمی‌کنند.

وی در ادامه به عدم تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی اشاره کرد و گفت: در حالی ناچار به تعطیلی ۲۰ روزه معدن خود شده‌ایم که متاسفانه سوخت درخواستی ما مورد تایید مسئولان و واحدهای ذی‌ربط قرار نگرفته است. متاسفانه همواره سامانه‌های مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی با اختلال مواجه هستند و هیچ کدام از مسئولان نیز پاسخگوی بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران نیستند. در واقع متولیان امر می‌توانند با در نظر گرفتن سهمیه مشخص برای هر یک از معدن‌کاران تا زمان رفع مشکلات فنی سامانه نیو تجارت که برای ثبت نام سوخت مورد نیاز فعالان معدنی در نظر گرفته شده است، مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانند اما متاسفانه اقدام خاصی در این زمینه صورت نمی‌پذیرد و شاهد افزایش روزافزون معضلات بخش معدن و صنایع معدنی کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در حال حاضر شرایط بازار محصولات مسی چگونه است، ابراز کرد: هم‌اکنون بازار در رکود کامل به سر می‌برد و مشتریان تمایلی به خرید محصولات مسی ندارند. بر همین اساس تولیدکنندگان چاره‌ای جز کاهش شدید قیمت محصولات نهایی خود ندارند و عرصه تولید روز به روز بر آن‌ها تنگ‌تر می‌شود. در حال حاضر عرضه کاتد در بورس کالای ایران نیز با کاهش همراه شده است و همین مسئله منجر به ایجاد رقابت و در نتیجه افزایش قیمت کاذب مس شده است که امیدوار هستیم در ادامه شاهد رفع این معضلات باشیم.

به دنبال تولید عناصر نادر خاکی هستیم

ابراهیمی همچنین به تولید عناصر نادر خاکی در طرح توسعه اشاره کرد و گفت: ما در سال ۱۳۹۷ درخواست زمین برای اجرای طرح‌های توسعه کردیم که پس از گذشت حدود چهار سال، موفق به تایید و ثبت استعلامات لازم شدیم. تولید آزمایشی عناصر نادر خاکی و لانتانید‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به دنبال استفاده از روش‌های روز دنیا در تولید مواد دارویی بر پایه مواد معدنی هستیم که متاسفانه پس از گذشت این مدت، هنوز زمین ۱۵ هکتاری به ما تحویل داده نشده و به تازگی مقدمات آن فراهم شده است. در حالی که ما هدفی جز پیشرفت و توسعه صنعت کشور نداشته‌ایم اما ضمن تاخیر در اعطای زمین، هزینه‌های تولید و حتی نرخ دلار چندین برابر افزایش یافته و شرایط اجرای طرح‌های توسعه را بیش از پیش دشوار ساخته است.

وی در همین راستا ادامه داد: امکان دسترسی به ماشین‌آلات روز جهت تولید محصولات جدید نیز به دنبال اعمال تحریم‌ها به شدت دشوار شده است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز استفاده از دستگاه‌های موجود و در بهترین حالت، واردات غیر قانونی آن‌ها و دور زدن تحریم‌‎ها ندارند. بر همین اساس ضرورت دارد مسئولان نسبت به هموارسازی مسیر توسعه و همچنین سرمایه‌گذاری اقدام کنند و ضمن رفع بروکراسی‌های اداری موجود، سعی در تسریع اجرای طرح‌های توسعه داشته باشند؛ چراکه هرچقدر مراحل اجرای طرح‌های توسعه زمان‌بر شود، انگیزه و انرژی کافی نیز همزمان با آن کاهش خواهد یافت و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

این تولیدکننده کاتد مسی در ارتباط با فرایند تولید در شرکت آلیاژسازان کرج، مطرح کرد: ۵۰ درصد تولید کاتد در مجموعه ما به روش تانک بایو لیچینگ و با استفاده از باکتری صورت می‌پذیرد. در این خصوص، در راستای صنعت سبز حرکت کرده‌ایم و امیدوار هستیم در آینده استفاده از  اسید را به طور کامل کنار بگذاریم.

کاهش توان مالی پرداخت حقوق دولتی معادن

ابراهیمی در خصوص مشکلات موجود در بخش معدن، خاطرنشان کرد: حقوق دولتی معادن، یکی از چالش‌هایی است که معدنکاران طی سالیان اخیر با آن مواجه بوده‌اند. میزان حقوق دولتی در سال جاری تغییر خاصی نکرده است و بر اساس نرخ مصوب سال ۱۳۹۹ از فعالان معدنی اخذ می‌شود. این در حالی است که با توجه به شرایط موجود، بسیاری از معدنکاران توانایی مالی لازم جهت پرداخت حقوق دولتی را ندارند. از سوی دیگر، فرسودگی ماشین‌آلات معدنکاران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و هزینه‌های مرتبط با آن نیز به شدت رشد یافته است. برای مثال، هزینه کارکرد بیل مکانیکی ۳۲۰ به ازای هر ساعت در یک معدن، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و اگر روزانه به مدت ۱۲ ساعت در معدن کار کند، هزینه آن در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد بود که صرفه اقتصادی برای معدنکاران ندارد. بر همین اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف است که از صاحبان معادن کشور حمایت کند و امکان واردات ماشین‌‎آلات جدید و دستگاه‌های روز را فراهم سازد. این در حالی است که متاسفانه شاهد عدم واردات ماشین‌آلات به بهانه حمایت از تولید داخلی هستیم و در عین حال هیچ تولیدی نیز در این زمینه صورت نپذیرفته است. در همین راستا، نامه‌نگاری‌هایی را به منظور واردات ماشین‌آلات انجام داده‌ایم اما متاسفانه هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی در همین راستا ادامه داد:  بسیاری از هزینه‌های بخش معدن مرتبط با امور جاری همچون پیمانکاری، حمل‌ونقل مواد معدنی و… می‌شود و بر مشکلات معدنکاران می‌افزاید. تمامی این مسائل، از توسعه بخش معدن جلوگیری خواهد کرد و ضرورت دارد که مسئولان ذی‌ربط، اقدامات لازم جهت مانع‌زدایی در بخش معدن و همچنین صنایع معدنی را در دستور کار خود قرار دهند؛ چراکه با تعطیلی هر معدن و یا واحد صنعتی، میزان بیکاری در جامعه و به دنبال آن معضلات اجتماعی افزایش خواهد یافت. در حالی که اگر به دنبال تحقیق و توسعه بیشتر در بخش معدن و صنایع معدنی باشیم، بدون شک در ادامه می‌توانیم با برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفته جهان، به دانش و تکنولوژی روز و به دنبال آن افزایش تولید و اشتغال‌زایی دست پیدا کنیم.

دچار خودتحریمی در صنعت شده‌ایم

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در خصوص نقش تحریم در صنعت مس، تصریح کرد: تحریم‌های خارجی تاثیر چندانی بر فعالیت شرکت ما نگذاشته است و ما بیشتر دچار نوعی خودتحریمی شده‌ایم. قوانین و بخشنامه‌های جدید که بدون مطالعه و بررسی کارشناسی در حوزه صنعت صادر می‌شوند، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده‌ است. البته تحریم ناخواسته در حوزه‌هایی نظیر واردات و صادرات تاثیر دارد و به دنبال آن، عملکرد تولیدکنندگان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. ما از سال ۱۳۹۳ به دنبال احداث یک کارخانه جدید در استان تهران هستیم و تمامی اقدامات لازم انجام شده است و مجوز بهره‌بردای از این کارخانه را دریافت کرده‌‍‌ایم اما همواره با بخشنامه‌های جدید در این زمینه مواجه می‌شویم و حدود هشت سال است که نتوانستیم این کارخانه را راه‌اندازی کنیم. چنین مسائلی مرتبط با تحریم نیست و ریشه در مشکلات داخلی کشور دارد.

ابراهیمی در پایان ضمن اشاره به آینده روشن صنعت مس در جهان، یادآور شد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم در کشورهای مختلف جهان، شاهد کوچک‌تر شدن اقتصادهای مختلف جهان هستیم. این مسئله منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه نوسان قیمت در حال حاضر خواهد شد و به نظر می‌رسد طی یک تا دو سال آینده بازار به تعادل دست پیدا کند. با توجه به اینکه روند تولید خودروهای هیبریدی در جهان رو به افزایش است، بنابراین کاربرد مس نیز رشد پیدا خواهد کرد و بر همین اساس می‌توان آینده بسیار روشنی را برای این صنعت متصور شد.  امیدوار هستیم شرایطی در جامعه شکل بگیرد تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه خاطر در بخش‌های مختلف صنعت فعالیت داشته باشند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8510

نوشته‌های مشابه