• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری:

تولید از رونق افتاده است

  • کد خبر : 8507
  • 02 آبان 1401 - 16:20
تولید از رونق افتاده است
مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: کاهش تقاضا و افت قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی و همچنین نوسان نرخ ارز در داخل هم‌زمان با ادامه رکود حاکم در صنعت ساخت‌وساز، باعث شده است تا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی ناچار به تعدیل نیروی انسانی و کاهش تولید شوند.
مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: کاهش تقاضا و افت قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی و همچنین نوسان نرخ ارز در داخل هم‌زمان با ادامه رکود حاکم در صنعت ساخت‌وساز، باعث شده است تا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی ناچار به تعدیل نیروی انسانی و کاهش تولید شوند.

عباس انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به افزایش روزافزون مشکلات در بخش تولید، در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم. نوسان قیمت مواد اولیه طی هفت ماه اخیر، به شدت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم.

نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

وی در خصوص نوسان قیمت آلومینیوم، عنوان کرد: به منظور تولید پروفیل آلومینیومی و همچنین تیغه کرکره‌ از شمش و ضایعات آلومینیومی استفاده می‌کنیم. قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن دائما در حال نوسان بوده است و در اواخر سال گذشته، به مرز چهار هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید و در ادامه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش نرخ بهره در بانک‌های معتبر جهانی، به حدود دو هزار ۱۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. به دنبال این امر، قیمت این فلز در بازار داخلی نیز با نوسان همراه شده است؛ چراکه قیمت‌گذاری شمش در بورس بر پایه نرخ دلار و همچنین بورس فلزات لندن انجام می‌شود و زمانی که قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی تغییر چشمگیری پیدا می‌کند، تعادل عرضه و تقاضای شمش در بورس بر هم می‌ریزد و این مسئله در نهایت منجر به افزایش کاذب قیمت آن در بازار می‌شود. به همین علت، ما در نظر داریم تا پایان امسال، با حدود نصف ظرفیت اسمی مجموعه فعالیت داشته باشیم تا قیمت آلومینیوم به یک ثبات نسبی در بازارهای جهانی و در نهایت داخل دست پیدا کند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری در ارتباط با قطعی برق واحدهای صنعتی، مطرح کرد: قطعی یک روزه برق در تابستان امسال، تولید مجموعه را تحت تاثیر قرار داد. برق واحدهای صنعتی فعال در شهرک صنعتی شمش‌آباد راس ساعت ۱۱ در روزهای دوشنبه هر هفته قطع می‌شد و با توجه به اینکه ریخته‌گری یک فرایند پیوسته است، بنابراین ما چاره‌ای جز توقف کامل تولید و تعطیلی مجموعه  در این روز نداشتیم؛ چراکه اگر حین فرایند تولید با قطعی برق مواجه شویم، خسارات و ضررهای جبران‌ناپذیری به کوره‌ها و سایر تجهیزات وارد خواهد شد. این اتفاق در سال‌های پیش با مدت زمان کمتر طی روزهای بیشتر در هفته رخ می‌داد که با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق قطعی برق، مشکلات فراوانی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده بود اما تابستان امسال زمان‌بندی مشخصی برای قطعی برق در نظر گرفته شده بود و زیان کمتری متحمل تولیدکنندگان شد.

افت چشمگیر انگیزه نیروی انسانی

انصاری در ادامه به کاهش نیروی انسانی در بخش تولید اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که نیروی انسانی داخلی تمایل و انگیزه کافی برای فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری را ندارد و ما ناچار به استفاده از اتباع خارجی در مجموعه شده‌ایم. در حالی که اگر این انگیزه در افراد جویای کار به ویژه جوانان ایجاد شود، در ادامه شاهد کاهش معضل بیکاری و رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود. متاسفانه بسیاری از کارگران به دلایل واهی و غیر موجه، به دنبال عدم حضور مداوم در مجموعه هستند و جالب اینکه بسیاری از آ‌‌ن‌ها نیز همواره نسبت به حقوق دریافتی خود اعتراض می‌کنند. این در حالی است که کارفرمایان نیز به دلیل رشد هزینه‌های تولید اعم از بیمه، مالیات و…، توانایی تامین نقدینگی لازم جهت پرداخت افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری را ندارند و با این وجود، بعضی از آن‌ها به دنبال پرداخت مشوق‌های مالی و یا بسته‌های معیشتی به کارگران جهت کاهش حداقل مشکلات موجود به ویژه برای افراد متاهل هستند.

وی ضمن اشاره به رکود حاکم بر بازارهای داخلی، اذعان کرد: در صورتی که خرید و فروش در بازار با رونق همراه باشد، می‌توانیم مشکلات ذکر شده را به نحوی مدیریت کنیم اما متاسفانه رکود موجود در بازار باعث شده است که فروش چندانی صورت نپذیرد و در ادامه تولیدکننده ناچار به کاهش تولید شود. در حال حاضر بازار پروفیل آلومینیومی متاثر از سه فاکتور قیمت آلومینیوم در بورس‌های جهانی به ویژه فلزات لندن، نوسان نرخ ارز و قیمت آلومینیوم در داخل است و هرگونه نوسان در موارد فوق، منجر به تغییراتی در تولید خواهد شد. به نظر می‌رسد اگه رکود حاکم همچنان ادامه پیدا کند، ما قادر به ادامه فعالیت خود نخواهیم بود و بسیاری از واحدهای کوچک تولیدی نیز در آینده تعطیل خواهند شد.

مالیات، گریبان تمام تولیدکنندگان را گرفته است

مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری با انتقاد از اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: مدتی قبل اقدام به دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت تامین سرمایه در گردش مجموعه کردیم. در حالی که ما اقدام به فروش محصولات تولیدی خود با یک دستگاه کارتخوان مشخص می‌کنیم، میزان مالیات تعیین شده برای سال مالی ۱۳۹۹ مجموعه در حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که بسیاری از کارگاه‌های ریخته‌گری به صورت غیر مجاز، مشغول فعالیت در اطراف شهرهای بزرگ صنعتی هستند و هیچ هزینه‌ای بابت مالیات، گاز و… نیز پرداخت نمی‌کنند. با این حال، ما نسبت به تهیه پرینت حساب بانکی مجموعه اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم میزان مالیات تعیین شده را کاهش دهیم و حتی نسبت به این مسئله اعتراض خود را مطرح کرده‌ایم که امیدوار هستیم در ادامه نتیجه مطلوب حاصل شود.

انصاری ادامه داد: بدون شک این سنگ‌اندازی‌ها و دست‌اندازها منجر به کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت آن هم در چنین شرایط سخت و دشوار اقتصادی خواهد شد. تعداد نیروی انسانی شاغل در کارگاه انصاری تا چند سال پیش، در حدود ۷۰ نفر بود که همگی با انرژی و انگیزه کافی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر نه تنها با افت محسوس نیروی انسانی با انگیزه و جوان مواجه هستیم بلکه تولیدکنندگان نیز تمایل چندانی به ادامه فعالیت خود ندارند و نمی‌توانند آینده روشنی را برای این بخش متصور شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی شمس‌آباد، قطب شهرک‌های صنعتی در کشور شناخته می‌شود که تا مدتی قبل با رونق تولید در واحدهای صنعتی این شهرک مواجه بودیم اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این واحدها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و رکود حاکم در بازار، ناچار به تعدیل نیروی انسانی و همچنین کاهش تولید شده‌اند. اگرچه این معضلات تنها مختص به بخش تولید نیست و سایر صنوف و مشاغل نیز با مشکلات مرتبط با خود روبه‌رو شده‌اند و در حالت کلی، شرایط بازار مساعد نیست.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه دانش و تکنولوژی تولید در داخل در مقایسه با کشورهای همسایه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: در حالی کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات متحده عربی در تولید محصولات آلومینیومی از ما پیشی گرفته‌اند که تا چندی قبل، واردکننده انواع این تولیدات بودند اما اکنون با به کارگیری از دانش و ماشین‌آلات روز تولید، به یکی از برترین صادرکنندگان منطقه و حتی جهان تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر، بازار داخلی مملو از قطعات و همچنین دستگاه‌های بی‌کیفیت چینی بوده و همین مسئله منجر به از رونق افتادن تولید و حتی فروش تولیدات داخل شده است. البته در این میان نمی‌توان نقش تحریم‌ها را نادیده گرفت و بدون شک برقراری ارتباطات با تولیدکنندگان برتر می‌تواند به تولید محصولات جدید و باکیفیت بینجامد.

رکود ساخت‌وساز به تولید پروفیل آلومینیومی ضربه زد

انصاری در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رونق صنعت ساختمان‌سازی در تولید پروفیل‌های آلومینیومی، عنوان کرد: عمده مشتریان پروفیل و حتی تیغه کرکره‌های آلومینیومی، فعالان صنعت ساخت‌وساز هستند که متاسفانه این صنعت نیز در حال حاضر با رکود همراه شده است. در حالی که اگر ساختمان‌سازی در داخل با رونق همراه شود، بدون شک تولید و فروش پروفیل و مقاطع آلومینومی نیز رشد پیدا خواهد کرد. اکنون ما به مثابه پیرمردی هستیم که دچار فراموشی شده است و در گذر زمان به مشکلات روحی و جسمی وی افزوده می‌شود. در حالی که هنوز چهار ماه به پایان سال ۱۴۰۰ باقی‌مانده است، بسیاری از تولیدکنندگان نگران شرایط بازار در سال آتی هستند و مشخص نیست که تولید طی این مدت دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از واحدهای کوچک صنعتی، تاکید کرد: در حالی شاهد رشد روزافزون مشکلات موجود در بخش تولید هستیم که سازمان‌های مرتبط به جای اینکه در راستای کاهش مشکلات موجود قدم بردارند، به دنبال مانع‌تراشی برای تولیدکنندگان هستند. این در حالی است که مشکلات موجود باید ریشه‌یابی شوند و دولت باید یاری‌رسان فعالان بخش خصوصی به ویژه بخش تولید باشد. واقعیت امر این است که تولیدکنندگان هدفی جز اشتغال‌زایی بیشتر و رونق اقتصادی ندارند اما متاسفانه مشکلات موجود باعث شده است که نسبت به ادامه این راه سخت و دشوار دلسرد شوند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری انصاری در خصوص چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، ابراز کرد: اگر شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم آینده روشنی را برای صنعت آلومینیوم کشور متصور شویم. در حالی که شرکت‌های مطرح آلومینیومی به دنبال تولید محصولات جدید و به‌روزرسانی فرایندهای تولید خود هستند، ما همچنان باید از دانش قدیمی و ماشین‌آلات فرسوده در خطوط تولید استفاده کنیم. البته باید در نظر داشت که اتفاقات اخیر در سطح جهان به ویژه جنگ روسیه و اوکراین، تاثیر منفی بر بازار فلزات گذاشته است و همچنین تمایل دولت‌های مختلف به حفظ انواع ضایعات آهنی و غیر آهنی، تامین مواد اولیه را بیش از پیش دشوار ساخته است. تا چندی پیش، ضایعات آلومینیومی فراوانی از کشور عراق به داخل وارد می‌شد که در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اکنون با افت چشمگیر ضایعات در کشور به دنبال عدم واردات و همچنین تخریب سازه‌های قدیمی روبه‌رو هستیم.

انصاری در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم در ادامه شاهد ثبات نرخ ارز و همچنین نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی باشیم تا بتوانیم با توان و ظرفیت بیشتری به تولید خود ادامه دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8507

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد