• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت مطرح کرد:

ضرورت سرمایه‌گذاری بلندمدت در راستای رونق تولید

  • کد خبر : 8532
  • 16 آبان 1401 - 17:14
ضرورت سرمایه‌گذاری بلندمدت در راستای رونق تولید
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت گفت: دولت در حالی باید شرایط لازم جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت در بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم کند که خوشبختانه صنعت نسوز طی سالیان اخیر هم‌زمان با افزایش تولید فولاد، با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده است و می‌توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم امیدوار باشیم.
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت گفت: دولت در حالی باید شرایط لازم جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت در بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم کند که خوشبختانه صنعت نسوز طی سالیان اخیر هم‌زمان با افزایش تولید فولاد، با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده است و می‌توانیم نسبت به آینده این صنعت مهم امیدوار باشیم.

غلامعلی کهباسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: زمینه فعالیت شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت، تولید جرم‌های ریختنی شامل شامورتی و آلومینی مورد استفاده در صنعت نسوز و همچنین آجرهای عایق شامل آجرهای سبک مورد استفاده در پشت لایه‌های کوره است. این شرکت تولید خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده است و کارخانه در شهرک صنعتی شمس‌آباد قرار دارد. ضمن اینکه نزدیک به ۵۰ نیروی انسانی در مجموعه مشغول به کار هستند.

وی در خصوص تامین ماده اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی، بیان کرد: بخشی از مواد اولیه تولید نسوز وارداتی است و بخش دیگری هم از بازارهای داخلی خریداری می‌شود. خاک مورد نیاز خود را از کارخانجات داخلی تامین می‌کنیم و کائولن نیز به طور مستقیم از معدن خریداری می‌شود. مواد اولیه وارداتی مانند بوکسیت نیز از کشور چین تامین می‌شود و چون ذخایر کافی بوکسیت پرعیار در کشور و همچنین فرایند پرعیارسازی این ماده معدنی در واحدهای مختلف گسترش نیافته است، بنابراین چاره‌ای جز واردات آن نداریم؛ اگرچه خوشبختانه شرکت‌های بزرگی همچون آلومینای ایران روی به پرعیارسازی بوکسیت آورده‌اند و امیدوار هستیم با توسعه فعالیت‌های این شرکت، بی‌نیاز از واردات بوکسیت شویم.

نوسان نرخ ارز به تولید آسیب زد

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت در ادامه به چالش‌های موجود در تولید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان، نوسان نرخ ارز است. ما در حالی با نوسان دائمی نرخ ارز مواجه هستیم که هر زمان به نتایج مطلوب جهت انعقاد قرارداد بلندمدت دست پیدا می‌کنیم، نرخ ارز در بازار با نوسان همراه و در نهایت منجر به ضرردهی برای مجموعه می‌شود؛ چراکه برای مثال قرارداد ما بر پایه ارز حدود ۲۶ هزار تومانی منعقد شده است و ظرف کمتر از یک ماه، نرخ ارز به حدود ۳۴ هزار تومان می‌رسد. این معضل نه نتها به تولید مواد اولیه داخلی آسیب زده است بلکه در تامین مواد اولیه وارداتی نیز منجر به زیان دوبرابری خواهد شد. از سوی دیگر، قیمت نهایی محصول نیز ممکن است طی چند ماه رشد پیدا کند و این در حالی است که ما قرارداد خود را بر اساس قیمت تمام‌شده روز منعقد کرده‌ایم. بر همین اساس همواره تلاش کرده‌ایم در دریافت پیش‌پرداخت تمهیدات لازم را بیندیشیم تا در صورت افزایش قیمت نهایی محصول، متحمل ضرر کمتری شویم.

کهباسی ضمن اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تصریح کرد: بهای گاز مصرفی واحدهای صنعتی در روزهای پایانی سال گذشته، به یک باره افزایش چشمگیری پیدا کرد اما خوشبختانه در ادامه با برخی تمهیدات لازم، تاحدودی این مشکل مرتفع شد. البته ما تولید خود را بر اساس نرخ قبلی گاز انجام داده بودیم و به دنبال رشد قیمت گاز، باز هم با ضرر مالی مواجه شدیم. از سوی دیگر، قطعی برق در تابستان سال جاری نیز به تولید ضربه زد و یک روز در هفته، برق کارخانه به طور کامل قطع می‌شد که همین مسئله به کاهش تولید و در نتیجه فروش و سودآوری واحدهای صنعتی انجامید. این اتفاق در حالی رخ داد که کوره‌های مورد استفاده در خط تولید که تونلی هستند، باید طی ۲۴ ساعت روشن باقی بمانند و ما به دنبال قطعی برق در فصل تابستان، ناچار به استفاده از ژنراتورهای تعبیه شده بودیم. در حالی که این ژنراتورها به منظور استفاده در شرایط اضطراری در داخل کارخانه تعبیه شده‌اند و زمانی که ناچار به استفاده از آن‌ها شویم، بدون شک متحمل فشار دو چندان خواهند شد.

زمینه جذب نیروی انسانی متخصص فراهم شود

وی در خصوص کاهش نیروی انسانی در بخش تولید، مطرح کرد: کمبود نیروی انسانی در حال حاضر به یک معضل جدی در تولید تبدیل شده است و زمانی که برای استخدام نیروی جدید اقدام می‌کنیم، متاسفانه شاهد حضور افرادی هستیم که از انگیزه و انرژی کافی برای فعالیت در تولید و صنعت برخوردار نیستند. البته نیروهای انسانی قدیمی که از تجربه کافی نیز برخوردارند، با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند و همین مسئله می‌تواند کورسوی امید در دل کارفرمایان را زنده نگه دارد. مشخص نیست که دلیل اصلی کاهش انگیزه نیروهای انسانی جدید و همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست و آیا این مسئله مرتبط به یحث حقوق و دستمرد می‌شود یا خیر. در حالی که کارفرمایان نیز باید توان پرداخت دستمزد نیروهای انسانی را داشته باشند و برای مثال افزایش ۵۷ درصدی حقوق در سال جاری، منجر به برهم ریختن تعادل در زمینه مالی و تامین نقدینگی واحدهای صنعتی شده است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت ادامه داد: مشخص نیست که متولی اصلی شرایط حاکم در خصوص تامین سرمایه انسانی چه سازمانی است و این اتفاق در حالی رخ داده که شاهد رونق تولید داخلی و همچنین بومی‌سازی هستیم. بر همین اساس ضرورت دارد تمهیدات لازم در خصوص شرایط جذب و استخدام نیروهای انسانی جوان و با انگیزه و همچنین متخصص اندیشیده شود تا همچنان شاهد توسعه تولید داخل باشیم.

کهباسی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه جایگاه صنعت نسوز ایران در سطح جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: با توجه به سابقه ۴۰ ساله‌ای که در صنعت نسوز کشور به دست آورده‌ایم، خوشبختانه شاهد رونق و پیشرفت روزافزون صنعت نسوز کشور هستیم. از آنجایی که یکی از مشتریان اصلی نسوز واحدهای فولادی هستند، بنابراین افزایش تولید فولاد کشور طی سالیان اخیر نیز کمک شایانی به رونق و ارتقای صنعت نسوز کشور کرده است. میزان تولید فولاد کشور در دهه ۶۰ شمسی، حدود سه تا چهار میلیون تن در سال بود و این میزان به حدود ۳۰ میلیون تن در سال‌های اخیر رسیده است و بر همین اساس، درخواست نسوز نیز با افزایش همراه شده و اکنون شاهد جایگاه مطلوب نسوز ایران در سطح بین‌المللی هستیم.

ضرورت ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه

وی ضمن تاکید بر اهمیت کنترل تورم توسط دولت، تاکید کرد: اگر دولت بتواند یک ثبات اقتصادی در جامعه ایجاد و تورم را مدیریت کند، نه تنها در بخش تولید بلکه در تمام زمینه‌ها شاهد رشد و شکوفایی خواهیم بود اما در حال حاضر متاسفانه تورم موجود باعث شده است نتوانیم سرمایه‌گذاری بلندمدت به ویژه در بخش تولید داشته باشیم و همین مسئله توسعه و پیشرفت را به تاخیر انداخته است. دولت باید ارز کافی را به بازار تزریق کند تا ضمن ثبات نرخ آن، تولیدکنندگان بتوانند با آسودگی خیال به صادرات و واردات بپردازند و در نتیجه شاهد رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشیم.

این فعال صنعت نسوز در پایان یادآور شد: خوشبختانه شرایط تولید کمی بهبود یافته است و اگر دولت بتواند یک ثبات اقتصادی در جامعه ایجاد کند، بدون شک شاهد درخشش هرچه بیشتر بخش خصوصی در تولید خواهیم بود و واحدهای صنعتی در راستای توسعه گام برخواهند داشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8532

نوشته‌های مشابه