• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر:

نیازمند فرهنگ‌سازی در مصرف محصولات استاندارد هستیم

  • کد خبر : 8574
  • 28 آبان 1401 - 19:25
نیازمند فرهنگ‌سازی در مصرف محصولات استاندارد هستیم
مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر گفت: امیدوار هستیم فرهنگ‌سازی لازم جهت به‌کارگیری از محصولات استاندارد به ویژه سیم و کابل در سطح جامعه با همکاری و حمایت سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان ملی استاندارد صورت پذیرد تا عموم افراد، نسبت به آسیب‌های استفاده از محصولات تقلبی و غیراستاندارد آگاهی پیدا کنند و شاهد کاهش حداکثری تلفات ناشی از این معضل باشیم.
مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر گفت: امیدوار هستیم فرهنگ‌سازی لازم جهت به‌کارگیری از محصولات استاندارد به ویژه سیم و کابل در سطح جامعه با همکاری و حمایت سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان ملی استاندارد صورت پذیرد تا عموم افراد، نسبت به آسیب‌های استفاده از محصولات تقلبی و غیراستاندارد آگاهی پیدا کنند و شاهد کاهش حداکثری تلفات ناشی از این معضل باشیم.

محمدرضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: فعالیت مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر در زمینه تولید انواع سیم و کابل مسی و همچنین آلومینیومی افشان از سایز ۰٫۵ تا یک در ۳۸۰ میلی‌متر و مفتول از سایز یک تا کابل سه در ۹۵ میلی‌متر است. ما تولید خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر ۸۰ نفر در مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر مشغول فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم کلیه نیروهای انسانی شاغل در مجموعه را حفظ کنیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در زمینه تولید، عنوان کرد: در حال حاضر، با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستیم و طی سه هفته اخیر، موفق به خرید مفتول مسی مورد نیاز خود نشده‌ایم. صادرات کاتد و همچنین مفتول مسی در حالی صورت می‌پذیرد که صنایع داخلی نیازمند ماده اولیه مورد نیاز خود هستند و با وجود چنین معضل مهمی، شاهد رونق صادرات این محصولات طی سالیان اخیر بوده‌ایم. برای مثال، اگر ما نیازمند ۵۰ تن مس طی یک هفته باشیم، در نهایت موفق به تامین ۱۰ تا ۲۰ تن از آن خواهیم شد و به دنبال این مسئله، چاره‌ای جز تولید با یک سوم ظرفیت خود نداریم.

مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر ادامه داد: کاتد مس از بورس کالای ایران و مفتول مسی مورد نیاز خود را از مفتول‌سازان بزرگ کشور همچون شرکت گیل راد شمال خریداری می‌کنیم. عرضه کاتد در بورس کالای ایران طی سه هفته اخیر با رقابت شدیدی همراه شد و قیمت مس در هفته گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. به دنبال این مسئله، معاملات صورت گرفته در تالار بورس ابطال و در ادامه منجر به تشدید قیمت شد. نکته حائز اهمیت این است که کاتد توسط چند تولیدکننده برتر مفتول مسی در داخل خریداری می‌شود و مشکل چندانی برای آن‌ها وجود ندارد اما تولیدکنندگان سیم و کابل مسی که عمدتا واحدهای کوچک صنعتی هستند، در تامین مس مورد نیاز خود با چالش همراه خواهند شد. مدت سه هفته است که نه موفق به خرید کاتد از بورس و نه خرید مفتول مسی از بازار آزاد شده‌ایم و بر همین اساس تولید خود را طی این مدت کاهش داده‌ایم.

تعیین قیمت مس با نرخ دلار آزاد

اشرفی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در ادامه تعیین قیمت مس داخل بر مبنای نرخ دلار آزاد صورت خواهد پذیرفت، مطرح کرد: شرایط در بورس کالای ایران به نحوی است که گویا دلار نیمایی از قیمت‌گذاری کاتد حذف و دلار آزاد جایگزین آن خواهد شد. در واقع افزایش ۴۰ درصدی قیمت کاتد در بورس طی هفته گذشته، همان میانگین نرخ ارز آزاد در بورس فلزات لندن بوده است و این مسئله حاکی از حذف ارز نیمایی و قیمت‌گذاری بر پایه نرخ ارز در بازار آزاد است. البته به نظر می‌رسد این مسئله تنها مختص به کاتد مس در این تالار صنعتی نباشد و عرضه تمام محصولات بر پایه نرخ ارز آزاد صورت پذیرد.

وی در ادامه به قطعی برق در واحدهای صنعتی در تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: قطعی برق در تابستان امسال، آسیب چندانی به تولید مجموعه وارد نکرد و ما با هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، تصمیم گرفتیم تولید خود را در روز چهارشنبه متوقف کنیم؛ اگرچه این اتفاق باعث شد تولید یک روز خود را از دست بدهیم اما چاره‌ای جز این نداشتیم و بدون شک نحوه مدیریت نسبت به سال قبل که بدون اطلاع‌رسانی قبلی برق واحدهای تولیدی را قطع می‌کردند، بسیار موثرتر واقع شد. باید توجه داشت که قطعی برق منجر به قطع روابط بین تولیدکننده و مشتری خواهد شد و امیدوار هستیم در ادامه شاهد کاهش حداکثری این معضل در واحدهای صنعتی باشیم. ضمن اینکه افزایش قیمت گاز، تاثیری در عملکرد ما نداشته است و به دنبال مصرف بهینه گاز در فصل زمستان جهت گرمایش فضای داخلی کارخانه هستیم.

مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر ضمن بی‌اثر خواندن افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در رفع مشکلات اقتصادی در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به تورم و معضلات اقتصادی موجود، رشد بیش از ۵۰ درصدی دستمزد نیز تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی نیروهای انسانی نداشته است. در واقع افزایش حقوق زمانی تاثیرگذار خواهد بود که سایر هزینه‌های روزمره همچون اقلام خوراکی، حمل‌ونقل و… ثابت باقی بماند تا نیروی انسانی بتواند برای این میزان افزایش دستمزد برنامه‌ریزی داشته باشد اما گرانی و تورم آنچنان در جامعه گسترش یافته که مشکلات معیشتی افراد بیش از پیش رشد پیدا کرده است.

راهکار مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد

اشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم با تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد مقابله کنیم، اظهار داشت: سیم و کابل غیراستاندارد، معضلی همیشگی بوده است که نمی‌توان چاره‌ای اساسی به غیر از فرهنگ‌سازی خرید محصولات استاندارد از سطح بازار برای رفع این مشکل اندیشید. یعنی تا زمانی که افراد در رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی خود با مشکل مواجه هستند، به دنبال خرید سیم و کابل غیراستاندارد ارزان‌قیمت از بازار خواهند بود و متاسفانه این معضل به شدت در حوزه ساخت‌وساز دیده می‌‎شود. برای مثال ممکن است فعالان این صنعت از سیم و کابل‌های تقلبی و ارزان‌قیمت در سیم‌کشی واحدهای مسکونی استفاده کنند و چون قیمت تمام‌شده این محصولات کمتر خواهد بود، افراد توجهی به آینده استفاده از این محصولات در بلندمدت نخواهند داشت؛ چراکه ممکن است منجر به حوادث و خسارت‌های جبران‌ناپذیری نظیر آتش‌سوزی و… شود و این معضل نه تنها در صنعت سیم و کابل بلکه در اکثر صنایع دیده می‌شود و واحدهای زیرپله‌ای و غیرمجاز بسیاری مشغول تولید و توزیع انواع محصولات غیرمجاز هستند.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم فرهنگ‌سازی لازم جهت به‌کارگیری از محصولات استاندارد به ویژه سیم و کابل در سطح جامعه با همکاری و حمایت سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان ملی استاندارد صورت پذیرد تا عموم افراد، نسبت به آسیب‌های استفاده از محصولات تقلبی و غیراستاندارد آگاهی پیدا کنند و شاهد کاهش حداکثری تلفات ناشی از این معضل باشیم.

این فعال صنعت سیم و کابل با بیان اینکه تولیدکننده سیم و کابل‌های ساختمانی و صنعتی هستیم، ابراز کرد: بازار سیم و کابل معمولا با رونق همراه بوده است و انواع سیم و کابل مورد نیاز صنایع همچون تابلوسازی، پتروشیمی و…. در مجموعه ما تولید می‌شود. واقعیت امر این است که اگر معضل کمبود مواد اولیه رفع شود، می‌توانیم با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود فعالیت و نیاز بازار داخلی را مرتفع کنیم. ضمن اینکه محصولات ما از طریق واسطه‌ها به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ارمنستان و آذربایجان صادر می‌شود. همچنین ۷۰ درصد دستگاه‌های مورد استفاده در خط تولید، ساخت داخل و ۳۰ درصد باقی‌مانده چینی است و خوشبختانه مشکلی در تامین قطعات یدکی مورد نیاز خود نداریم.

توسعه تولید در گروه حمایت همه‌جانبه دولت

اشرفی ضمن تاکید بر اهمیت حمایت دولت از تولید، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که رونق و توسعه تولید، بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نخواهد بود. ما جزو پنج کشور برتر دنیا در زمینه ذخایر مس هستیم و پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت پتروشیمی حاصل شده است. بر همین اساس نباید چالش تامین مس مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی را داشته باشیم و متاسفانه یک سری موانعی وجود دارد که همچون سدی محکم در برابر توسعه و پیشرفت تولید مقاومت می‌کنند. در حال حاضر جای خالی مسئولان دلسوز و متخصص در راس امور به شدت احساس می‌شود و تا زمانی که نسبت به تخصص و دانش در بخش تولید ارزش قائل نشویم، تغییر چندانی در شرایط موجود حاصل نخواهد شد. خلاء به‌کارگیری از دانش و تخصص در بخش تولید به طور واضح مشهود است و امیدوار هستیم در ادامه شاهد حضور متخصصان امر در بخش‌های مرتبط با تولید باشیم.

وی در ادامه با اشاره به آینده روشن صنعت سیم و کابل در کشور، یادآور شد: در صورتی که حمایت‌های کافی از تولیدکنندگان سیم و کابل در داخل صورت پذیرد، این صنعت جای رشد بسیاری در داخل خواهد داشت و اگر مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در اختیار آن‌ها قرار بگبرد، می‌توانیم ضمن تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل، حصور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشیم. بر همین اساس امیدوار هستیم یک بازنگری کلی در سیاست‌های حمایت از تولید و رونق ساخت داخل در بلندمدت صورت پذیرد. برای مثال، برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از موانعی به شمار می‌آید که پیش روی تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و در حالی که صادرکنندگان باید از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند، در کمال تعجب شاهد اخذ این مالیات از افراد و عدم بازگشت آن هستیم. بنابراین ضرورت دارد یک بازنگری اساسی در این زمینه صورت پذیرد تا بتوانیم حضور خود در بازارهای بین‌المللی را تقویت کنیم.

مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی البرز ابهر در پایان در ارتباط با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، یادآور شد: به دنبال احداث یک واحد جدید تولید سیم و کابل‌های تخصصی صنعتی مانند سیم و کابل‌های ضدحریق هستیم که به دلیل مشکلات موجود و عدم تخصیص تسهیلات، قادر به اجرای نشده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در ادامه این واحد را راه‌اندازی کنیم تا ضمن اشتغال‌زایی بیشتر، گام کوچکی در راستای بهبود شرایط تولید برداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8574

نوشته‌های مشابه