• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

دورنمای تاریک یک صنعت

  • کد خبر : 8095
  • 06 آذر 1401 - 15:40
دورنمای تاریک یک صنعت
مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن گفت: با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین تعامل با کشور‌های توسعه‌یافته معدنی و صنعتی به منظور واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات به‌روز جهت نوسازی خط تولید، می‌توانیم به آینده صنعت آلومینیوم امیدوار باشیم اما متاسفانه تحریم و عدم تعامل با نقاط مختلف جهان، تولید محصولات آلومینیومی جدید را دشوار ساخته است و اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند، آینده روشنی در انتظار این صنعت استراتژیک نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن گفت: با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین تعامل با کشور‌های توسعه‌یافته معدنی و صنعتی به منظور واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات به‌روز جهت نوسازی خط تولید، می‌توانیم به آینده صنعت آلومینیوم امیدوار باشیم اما متاسفانه تحریم و عدم تعامل با نقاط مختلف جهان، تولید محصولات آلومینیومی جدید را دشوار ساخته است و اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند، آینده روشنی در انتظار این صنعت استراتژیک نخواهد بود.

محمد بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت فراسازان آلومینیوم میهن، تولید پروفیل آلومینیومی مورد استفاده در ساختمان‌سازی، الکترونیک،خودرو و صنایع دفاعی است. تولید محصول در این مجموعه از طریق فرایند اکستروژن صورت می‌پذیرد و در زمینه آندایزینگ آلومینیوم نیز فعال هستیم. ضمن اینکه محصولات خود را به کشور عراق صادر می‌کنیم.

وی افزود: ظرفیت تولید مجموعه، دو هزار و ۵۰۰ تن پروفیل و دو هزار تن آندایزینگ آلومینیوم در سال است و خوشبختانه با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستیم.

تامین شمش آلومینیومی از بازار آزاد

مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن در خصوص چالش‌های تولید پروفیل آلومینیوم، عنوان کرد: خوشبختانه در زمینه تامین مواد اولیه مشکل جدی نداریم اما نوسان قیمت، به یکی از مهم‌ترین معضلات ما تبدیل شده است. شمش آلومینیومی، ماده اولیه مورد نیاز مجموعه است که با توجه به عرضه این محصول در بورس کالا و ساز‌و‌کار‌هایی که در این تالار صنعتی تعریف شده است، بیشتر تمایل داریم که شمش را از بازار آزاد خریداری کنیم. البته گاهی اوقات نیز نسبت به خرید از بورس اقدام می‌کنیم. علت اینکه تمایل داریم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم، این است که در حال حاضر قیمت شمش آلومینیوم در بازار آزاد نسبت به بورس کالای ایران کمتر است. البته نوسانات قیمت ارز، موجب افزایش قیمت شمش در بازار داخلی شده است. چالش دیگری که طی چند سال گذشته با آن مواجه بودیم، حضور افرادی بود که با هدف در دست گرفتن نبض بازار و روند قیمت‌گذاری، به طور انبوه از بورس کالا خرید می‌کردند اما با اقدامات موثر وزارت صمت در این زمینه، دیگر شاهد خرید بیش از نیاز‌ شرکت‌ها و واحد‌هایی که به هیچ وجه تولید نداشته‌اند و اقدام به خرید شمش آلومینیوم از این تالار صنعتی می‌کرده‌اند، نیستیم.

بهرامی در همین راستا ادامه داد: در گذشته تنها تامین‌کننده شمش آلومینیوم، آلومینیوم اراک بود و امروزه با اضافه شدن چند تولیدکننده مطرح دیگر، مشکلی برای تامین شمش وجود ندارد و عرضه این محصول از حالت انحصاری خارج شده است اما متاسفانه در زمینه نحوه عرضه شمش در بورس کالا و ایجاد رقابت کاذب به منظور افزایش قیمت شمش آلومینیم با مشکل روبه‌رو هستیم. یعنی تولیدکنندگان نسبت به تعهدات خود به منظور عرضه شمش در بورس عمل نمی‌کنند و برای مثال هفته گذشته با رقابت ۱۰ هزار تنی برای این محصول مواجه شدیم. لازم به ذکر است که تفاوت قیمت شمش آلومینیوم داخلی نسبت به بورس فلزات لندن چندان چشمگیر نیست و در ایران تولیدکنندگان شمش آلومینیوم، شمش را با نرخ ارز نیمایی حاصل در میزان بهای هزینه تولید شمش با پریمیوم ۱۵۰ دلاری عرضه می‌کنند اما تولیدکنندگان خارجی، همان قیمتی که در بورس فلزات لندن برای شمش آلومینیوم تعیین می‌شود را بدون پریمیوم در نظر می‌گیرند. نکته جالب اینجاست که کشور‌های همسایه مانند ترکیه که از ایران شمش آلومینیوم را خریداری می‌کند، این پریمیوم را در قیمت نهایی در نظر نمی‌گیرد و تولیدکنندگان ایرانی شمش را گران‌تر از مشتری‌های خارجی در داخل عرضه می‌کنند. در واقع اگر دست تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی برای واردات شمش آلومینیوم باز بود، فردی حاضر به خرید شمش از تامین‌کنندگان داخلی نمی‌شد.

وی تصریح کرد: رکود در بازار مصرف، یکی دیگر از چالش‌هایی است که تولیدکنندگان فعال در این زمینه با آن دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند. البته علاوه بر رکود، تورم را هم می‌توان اضافه کرد که در سطح بازار، شاهد این دو معضل به صورت آشکار و هم‌زمان هستیم. طی دو ماه گذشته، رکود مشهودی در بازار وجود داشت و صعود قیمت ارز، موجب افزایش میزان تورم در کشور شد که بسیار عجیب به نظر می‌رسید. بازار مصرف پروفیل آلومینیوم نیز در این بازه زمانی از رکود بی‌نصیب نماند و شاهد کاهش معاملات در بازار مصرف این محصولات بودیم اما در ۱۰ رو گذشته، تا حدودی وضعیت بازار بهبود یافته که نسبت به دو تا سه ماه پیش بسیار ناچیز است. وضعیت بازار در روزهای گرم امسال از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار بود اما با ورود به فصل پاییز و در ماه‌های مهر و آبان ۱۴۰۱، این شرایط ادامه پیدا نکرد و وضعیت بازار چندان جالب نبود. از علل وجود این رکود در بازار، می‌توان به وابستگی شدید اقتصاد کشور به نرخ ارز و بلاتکلیفی تولیدکنندگان به دلیل برجام و احتمال ریزش قیمت ارز در صورت توافق و یا شکست در مذاکرات اشاره کرد. در واقع برجام باعث شد تا در یک دوره زمانی، تولیدکنندگان جانب احتیاط را در نظر بگیرند که همین امر موجب رکود در بازار شد.

مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه قطعی برق و افزایش بهای انرژی چه تاثیری بر روند تولید این شرکت داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه قطعی گاز آنچنان بر روند تولید اثرگذار نبوده است اما افزایش بهای گاز به صورت نجومی و ناگهانی بسیار ما را شگفت‌زده کرد. در این میان، قطعی برق در تابستان باری اضافه بر دوش تولیدکنندگان بود که به دنبال آن، راندمان تولید مجموعه ما به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد افت پیدا کرد. در زمان قطعی برق، مجبور به تعطیلی واحد خود شدیم و یک روز کامل و حتی در بعضی مواقع، دو روز کامل کاری را از دست می‌دادیم که به سبب این اتفاق، دچار زیان‌های فراوانی شدیم و تولید محصولات شرکت با کاهش شدیدی همراه شد.

اخذ تسهیلات بانکی دشوار شده است

بهرامی در خصوص اعطای تسهیلات و فرایند طاقت‌فرسای اخذ وام‌های بانکی، ابراز کرد: اعطای تسهیلات از سوی دولت طبق تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ قانون حمایت از تولید مطرح است اما به علت بودجه اندکی که تخصیص داده شده است و همچنین اخذ این تسهیلات توسط شرکت‌های بزرگ، حمایت چندانی از واحدهای تولیدی کوچک نمی‌شود البته تسهیلات حمایتی، تفاوت خاصی با تسهیلات معمولی ندارد و تنها ۲ تا ۳ درصد سود بازگشت سرمایه حاصل از آن کمتر است.

وی اضافه کرد: اخذ وام‌ از بانک‌ها، نیازمند سند ملکی شهری معتبر به عنوان وثیقه‌ است و سند کارخانجات تولیدی به عنوان وثیقه پذیرفته نمی‌شود. با این وجود اگر تولیدکننده بتواند وثیقه مورد تایید بانک را پس از گذراندن مراحل ادارای سخت و دشوار تهیه کند، باز هم مبلغی که به عنوان وام دریافت کرده است، جوابگوی نیاز وی نخواهد بود. باید توجه داشت که اگر تولیدکننده‌ای وثیقه ملکی معتبر متناسب با توان و ظرفیت واحد تولیدی را نداشته باشد و گردش مالی حساب وی مورد تایید قرار نگیرد، به طور کلی باید فکر اخذ تسهیلات به ویژه وام‌های بلندمدت را از سر بیرون کند. ضمن اینکه دلیل عدم پذیرش سند کارخانجات به عنوان وثیقه این است که قوه قضاییه اجازه توقیف و پلمپ بنگاه تولیدی را در صورت عدم پرداخت اقساط وام نمی‌دهد و بانک‌ها هم این ریسک را به جان نمی‌خرند که بر همین اساس، سند ملکی شهری معتبر مورد تایید بانک‌ها و موسسات مالی است.

مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن ضمن تاکید بر اهمیت به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنعت ایران به موجب قدیمی بودن تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید، یک صنعت پیر به حساب می‌آید و این اوضاع نامناسب شامل حال صنعت آلومینیوم هم می‌شود به همین علت بسیار ضروری است نسبت به نوسازی ماشین‌آلاتی که در خط تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرند از طریق واردات اقدام کنیم و این امر مستلزم این است که برای هموار کردن این مسیر باید از تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت بهره ببریم اما متاسفانه دست بسیاری از تولیدکنندگان از این وام‌ها کوتاه است. اما در کشور‌های اروپایی تسهیلات بانکی که شامل تولدکنندگان می‌شود با میزان درصد سود بازگشت سرمایه ۳ تا ۴ درصد و زمان برگشت سرمایه ۱۰ تا ۱۲ سال است.

بهرامی با اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید و عدم واردات ماشین‌آلات نو، یادآور شد: چندین مسئله مهم، مانع از نوسازی ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم تعامل با دیگر کشور‌های پیشرفته و شرکت‌هایی که در زمینه تولید ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت آلومینیوم تخصص دارند، اشاره کرد. چین، تنها کشوری است که قادر هستیم واردات این ماشین‌آلات را انجام دهیم و با توجه به بودجه شخصی و قیمت‌ سرسام‌آ‌ور ارز در کشور، کسی توان این نوسازی را ندارد؛ مگر اینکه با اخذ تسهیلات بتوانیم کاری از پیش ببریم که متاسفانه بانک‌ها نیز با توجه به رکود و کاهش ارزش پول ملی، وام‌های بلندمدت در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند.در واقع رسالت بانک‌ها و موسسات مالی این مسئله نیست اما چون خود بانک‌ها به نوعی بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند و فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند، این اتفاق در گذر زمان رخ می‌دهد. تمام این مشکلات، ناشی از عدم تبادل پول و تحریم‌های بانکی علیه کشور است و به موجب همین تحریم‌ها، بسیاری از کشور‌های اروپایی حاضر به معامله و فروش ماشین‌آلات به تولیدکنندگان داخلی نیستند.

وی در خصوص چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، تاکید کرد: متاسفانه با توجه به شرایط کشور، امکان پیش‌بینی بلندمدت برای این صنعت وجود ندارد اما اگر صنعت آلومینیوم با همین شرایطی که شاهد آن هستیم، به مسیر خود ادامه دهد و تغییری در این روند به وجود نیاید و با دیگر کشور‌ها تعامل برقرار نکنیم، آینده روشنی در انتظار این صنعت نخواهد بود. کشورهای همسایه ایران به ویژه حوزه خلیج فارس، به رشد و پیشرفت چشمگیری در این صنعت دست یافته‌اند و بر همین اساس الگوبرداری از اقدامات این کشور‌ها می‌تواند در عملکرد تولیدکنندگان داخلی موثر واقع شود.

مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این شرکت طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا داشت که علی‌رغم مهیا کردن تمام زیرساخت‌ها مانند ساخت ۱۵ هزار متر سالن تولید برای واردات ماشین‌آلات به روز اکستروژن جهت تولید پروفیل آلومینیومی و کوره‌هایی برای ساخت بیلت‌های آلومینیومی، با وجود تحریم‌ها و عدم تامین منابع مالی و… موفق به اجرای آن‌ها نشدیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8095

نوشته‌های مشابه