• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن مطرح کرد:

ضرورت تسهیل واردات مواد اولیه

  • کد خبر : 8607
  • 15 آذر 1401 - 20:12
ضرورت تسهیل واردات مواد اولیه
معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن گفت: اگرچه بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات مسی از بازار داخلی تامین می‌شود اما واردات برخی از این مواد مانند گرافیت و قلع با دشواری‌های بسیاری همراه است که منجر به افت تولید و کاهش سوددهی در واحدهای تولیدی خواهد شد و ضرورت دارد که تمهیدات لازم برای واردات این محصولات اندیشیده شود.
معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن گفت: اگرچه بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات مسی از بازار داخلی تامین می‌شود اما واردات برخی از این مواد مانند گرافیت و قلع با دشواری‌های بسیاری همراه است که منجر به افت تولید و کاهش سوددهی در واحدهای تولیدی خواهد شد و ضرورت دارد که تمهیدات لازم برای واردات این محصولات اندیشیده شود.

رضا طاهرزاده در گفت‌‍وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صنایع مس ذوچن با بهره‌گیری از یک خط ریخته‌گری پیوسته ساخت کمپانی wertli سوئیس (از مشهور ترین سازندگان خط ریخته گری پیوسته در جهان) ، قادر به تولید انواع آلیاژ های مس شامل طیف وسیعی از آلیاژهای برنج و برنز است.کارخانه این شرکت واقع در مشهد، از سال ۱۳۶۹ راه‌اندازی شده است و از آن زمان تاکنون، بخش عمده‌ای از نیازهای واحدهای مهم صنعتی کشور به چنین آلیاژهایی را تامین می‌کند.

وی در خصوص فرایند تولید در این شرکت، عنوان کرد: در سال‌های اخیر ، با به‌کارگیری از روش ریخته‌گری پیوسته افقی ، امکان تولید میلگرد، لوله و…  فراهم شده است. تولیدات خط ریخته‌گری پیوسته از نظر یکنواختی در ساختار کریستالی، بالا بودن سختی و خواص مکانیکی عالی، موجب افزایش طول عمر قطعات به‌کاررفته در ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف و در نهایت هزینه کمتر تعمیرات آن‌ها شده است. علاوه بر خط ریخته‌گری پیوسته افقی موجود ، این شرکت دارای دو خط اکسیروژن به همراه تجهیزات جانبی برای تولید میلگرد برنجی از قطر هشت تا ۳۵ میلی‌متر است. این شرکت همچنین از امکانات ساخت و تولید قطعات برنجی و برنزی نیز برخوردار است و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای کارخانجات مختلف در این زمینه را تامین کند که بر همین اساس موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ۲۰۰۰-۹۰۰۱ ISO از موسسه EAQA کشور انگلستان شده است.

متنوع‌سازی تولید در مس ذوچن

معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن ادامه داد: این شرکت با در اختیار داشتن آزمایشگاه مجهز به دستگاه اسپیکروفتومتر ، تجهیزات تجزیه شیمیایی ، دستگاه عیب‌یاب اولتراسنیک، تجهیزات متالوگرافی و سایر تجهیزات در تمامی مراحل تولید، قادر به کنترل آنالیز شیمیایی و مشخصات فیزیکی و شیمیایی ، کنترل عیوب سطحی و داخلی محصولات بوده است و می‌تواند منطبق با انتظارات مشتریان خود، میلگرد و لوله از قطر هشت تا ۲۵۰ میلی‌متر از آلیاژ های برنز قطع‌دار ، برنز گان‌متال ، برنز سرب‌دار و آلومینیوم برنز و انواع آلیاژهای برنج را تولید کند.

طاهرزاده در ارتباط با تامین مواد اولیه، مطرح کرد: مس، ماده اولیه اصلی مورد نیاز ما در تولید است و به جز قلع و گرافیت که وارداتی هستند و ما به سختی موفق به تامین آن‌ها می‌شویم، اکثر مواد اولیه از بازار داخلی خریداری می‌شود. از آنجایی که این دو محصول مهم و استراتژیک در صنایع اتمی و موشکی نیز کاربرد دارند، در لیست نخستین کالاهای تحریمی علیه کشور قرار گرفته‌اند و ما چاره‌ای جز واردات دشوار آن‌ها از طریق واسطه از کشورهایی مانند چین و ترکیه نداریم. ضمن اینکه باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین گرافیت موجود در سطح بازار، تولید کشور فرانسه است و ما تلاش می‌کنیم از این محصول در خط تولید خود استفاده کنیم؛ چراکه جنس گرافیت‌های چینی مرغوب نیست و ممکن است در فرایند تولید با مشکل مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: جنس قالب‌های مورد استفاده در ریخته‌گری، گرافیت است و استفاده از این قالب‌ها در این بخش به منظور تولید قطعات با ابعاد مختلف، امری ضروری به شمار می‌آید. نکته قالب توجه اینکه ما برای اولین بار در کشور، موفق به طراحی و ساخت قالب‌های گرافیتی مورد نیاز شدیم که گام رو به جلویی در این زمینه است.

معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن در ادامه ضمن اشاره به ضرورت تامین قطعات یدکی مورد نیاز، تصریح کرد: تکنولوژی مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری کشور، همچنان تکنولوژی روز دنیا است و تغییر چندانی در این زمینه طی گذر زمان به وقوع نپیوسته است؛ اگرچه تحریم باعث شده است در تامین برخی قطعات مورد نیاز خود با چالش مواجه شویم اما خوشبختانه این قطعات از حساسیت چندانی در بخش تولید برخوردار نبوده‌اند و این در حالی است که در صنعت ریخته‌گری، شما مکلف به تامین قطعه مورد نیاز در زمان خود هستید. قیمت برخی از قطعات یدکی زیر سایه تحریم، به شدت افزایش یافته است و از آنجایی که امکان تولید این قطعات در داخل وجود ندارد، بنابراین ما ناچار به واردات آن‌ها هستیم.

کیفیت، اولویت نخست مصرف‌کنندگان نیست

طاهرزاده در ادامه با بیان اینکه میزان قلع و روی مورد استفاده در قطعات تولیدی با توجه به کاربرد آنها در مناطق و شرایط مختلف آب و هوایی متفاوت است، گفت: در حال حاضر قیمت جای کیفیت را در فروش محصولات گرفته است. در حالی که تولیدات ما، در صنایع مهمی مانند کشتی‌سازی، خودروسازی، پمپ‌سازی و… کاربرد دارد و باید کیفیت در اولویت نخست قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان محصولات مسی صورت می‌پذیرد، اذعان کرد: در یک جمله می‌توان گفت که نه تنها از تولید حمایت نمی‌شود بلکه متاسفانه شاهد مانع‌تراشی و دست‌اندازهای فراوانی در این زمینه هستیم. ما در حال حاضر موفق به واردات گرافیت پس از دشواری‌های فراوان شده‌ایم و این در حالی است که ارز مورد نیاز نیز توسط خود مجموعه تامین شده است. ضمن اینکه گشایش اعتباری اسنادی نیز صورت پذیرفته و گرافیت به گمک رسیده است. در چنین شرایطی به ما اعلام کرده‌اند که باید تخصیص ارز داشته باشیم؛ در حالی که ما با یک سری مشکلات بانکی روبه‌رو شده‌ایم، بانک مرکزی تاییدیه نخصیص ارز را صادر نمی‌کند و حدود دو هفته است که گرافیت وارداتی ما در گمرک دپو شده است.

این فعال صنعت مس اضافه کرد: متاسفانه شناخت درستی از کالای مهمی مانند گرافیت در داخل وجود ندارد؛ در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان نیازمند تامین به موقع مواد اولیه مانند گرافیت هستند. حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما، از محل ضایعات قطعات مسی، برنزی و یا برنجی است که در صورت بازیافت، باعث کاهش معضلات زیست‌محیطی خواهد شد اما متاسفانه همکاری‌های لازم با تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه صورت نمی‌پذیرد و این در حالی است که اگر مس مورد نیاز مجموعه مس ذوچن در یک برهه زمانی تامین می‌شد، می‌توانستیم همکاری سه میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی با یک شرکت ایتالیایی داشته باشیم.

صادرات محصولات تولیدی دشوار شده است

طاهرزاده با تاکید بر اینکه استاندارد قطعات تولیدی در شرکت صنایع مس ذوچن با نقاط مختلف جهان تقریبا برابر است و نقش مهمی در صادرات به بازارهای خارجی دارد، ابراز کرد: صادرات محصولات تولیدی از طریق واسطه‌ها صورت می‌پذیرد و با توجه به اینکه تولیدکنندگان موظف به رفع تعهد ارزی هستند و همچنین با توجه به اختلاف قیمتی که بین نرخ ارز آزاد و نیما وجود دارد، بنابراین کارفرمایان ترجیح می‌دهند که صادرات از طریق واسطه‌ها انجام شود. تامین مواد اولیه و فروش محصولات نهایی در گذشته، به مراتب آسان‌تر از سال‌های اخیر بوده است و فرایند خرید و فروش در بازار امروز به شدت دشوار شده است.

وی اضافه کرد: در حالی که تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه ما به حدود ۳۵۰ نفر میرسید اما به دلیل مشکلات موجود در تولید، این تعداد به ۵۵ نفر کاهش یافته است. در حالی که ظرفیت اسمی تولید مجموعه پنج هزار تن محصول در سال سال است، تنها با ۱۰ درصد این میزان مشغول فعالیت هستیم.

معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن با بیان اینکه آینده روشنی در انتظار صنعت مس خواهد بود، تاکید کرد: در حالی شاهد بازیافت محصولات و آلیاژهای مسی هستیم که تا ۱۰ سال پیش، همین محصولات پس از استفاده به دور انداخته می‌شد اما امرور شاهد بازیافت و استفاده مجدد از آن‌ها در تولید هستیم. این فلز سرخ کاربرد ویژهای در صنایع مختلف به ویژه انرژی مانند برق دارد و با توجه به رونق تولید خودروهای الکتریکی در جهان، بی شک با رونق روزافزون تولید آن مواجه خواهیم شد.

طاهرزاده در ادامه به نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت مس در روزهای پایانی سال گذشته به مرز ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن رسید و در ادامه با توجه به سیاست حاکم در بازارهای جهانی جهت کاهش نرخ تورم، به حدود هفت هزار دلار به ازای هر تن رسید. در حال حاضر مس در بورس فلزات لندن، هشت هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن قیمتگذاری می‌شود و نکته قابل توجه اینکه با کاهش قیمت مس در بازارهای جهانی، تغییر چندانی در داخل احساس نمی‌شود که ناشی از نوسان نرخ ارز است. این نوسان باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به تامین مواد اولیه و همچنین مصرف‌کنندگان نسبت به خرید محصولات نهایی، رفتار ریسک‌‎پذیری از خود بروز دهند.

خسارات جبران‌ناپذیر ناشی از قطعی برق

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی مشکلات موجود در تولید، عنوان کرد: با این وجود، ما موفق به صادرات ۹۰۰ هزار یورویی به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه طی ماه‌های اخیر شده‌ایم اما با توجه به مشکلات موجود به ویژه در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات، فعالیتی در این زمینه نداریم. قطعی برق، معضل بزرگی است که به شدت به واحدهای ریخته‌گری آسیب خواهد زد و کارکرد کوره‌های موجود را با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین منظور ما از دو ژنراتور برق در مجموعه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم خسارات ناشی از قطعی برق را به حداقل میزان ممکن کاهش دهیم.

معاون مالی و اداری شرکت صنایع مس ذوچن در پایان یادآور شد: به دلیل دود ناشی از تولید محصول در کارخانه، چندین بار با مشکل مواجه شده‌ایم؛ در حالی که این دود حاوی گرد روی است که در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و این لوازم مورد استفاده افرادی بسیاری در سراسر جهان قرار می‌گیرد. بر همین اساس ضرورت دارد که مسئولان و کارشناسان آشنا با بخش صنعت و معدن در بخش‌های مرتبط حضور پیدا کنند تا شاهد رفع چنین مشکلاتی در زمینه تولید انواع محصولات معدنی و فلزی در آینده باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8607

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است