تسلا در باتری‌‎ خودروهای الکتریکی خود از کبالت کمتری استفاده می‌کند
نگرانی سرمایه‌گذاران کبالت

تسلا در باتری‌‎ خودروهای الکتریکی خود از کبالت کمتری استفاده می‌کند

شرکت خودروساز آمریکاییِ تسلا قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید میزان مصرف کبالت را در باتری‌های تولیدی خود کاهش دهد. این موضوع منجر به ایجاد نگرانی در بین برخی سرمایه‌گذاران در حوزه کبالت شده است؛ چراکه می‌تواند میزان تقاضای پیش‌بینی‌ شده بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

 سلول‌های جدید مورد استفاده در باتری‌های خودروی Model 3 شرکت تسلا دارای چگالی انرژی بسیار بالایی هستند و این شرکت سازنده قصد دارد تا از این سلول‌ها در برنامه‌های آتی ساخت خودروهای خود بهره بیشتری ببرد. این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام داشته که به تکنولوژی جدیدی دست پیدا کرده است که به‌میزان قابل توجهی مقدار کبالت استفاده شده در باتری‌ها را کاهش می‌دهد. این موضوع در حالی است که میزان نیکل مورد نیاز ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند. این امر می‌تواند پایداری حرارتی  این باتری‌ها را افزایش دهد.

شرکت تسلا همچنین اعلام کرده که محتوی کبالت در ترکیب کاتد باتری‌های نیکل – کبالت – آلومینیوم (NAC) جدید به‌میزان مشخصی کمتر از نسل دیگر کاتد باتری‌هایی است که توسط سایر تولیدکنندگان عرضه می‌شود. سایر تولیدکنندگان از تکنولوژی نیکل – منگنز – کبالت (NMC) با نسبت ترکیب 8 : 1 : 1 استفاده می‌کنند. در حالی که در باتری‌های شرکت تسلا میزان کبالت استفاده شده به صورت نسبی کمتر است. این موضوع را مدایلان ماسک، مدیرعامل شرکت طی یک کنفرانس خبری در پاسخ به راه‌های کاهش قیمت باتری‌های کنونی بیان داشته است.

در ضمن قیمت‌های کبالت افزایش مشخصی را ناشی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش تقاضای جهانی این فلز در بخش خودروهای الکتریکی تجربه کرده بود. این موج قیمتی به‌همراه نگرانی‌های عرضه کبالت به‌دلیل مشکلات کشور کنگو (به‌عنوان دارنده بزرگترین ذخایر معدنی کبالت دنیا)، تولیدکنندگان خودرو (مصرف‌کنندگان نهایی کبالت) را به‌سمت انتخاب مسیر‌های تولید باتری با مصرف کمتر کبالت ترغیب می‌کند.

بیش از 60 درصد کبالت دنیا در جمهوری دموکراتیک کنگو تولید می‌شود و این در حالی است که این کشور از مشکلات حقوق بشری، کودکان کار و فساد اداری رنج می‌برد. علی‌رغم نظر ایلان ماسک، برخی تحلیل‎گران اعتقاد دارند که تقاضای کبالت ناشی از موج جدید تولید خودروهای الکتریکی در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

تحلیل‌گران اعتقاد دارند که استفاده از کبالت در باتری‌های لیتیوم – یون تا سال 2026 میلای بیش از 3 برابر خواهد شد. به‌علاوه بیشتر تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی انتظار دارند تا از باتری‌های NCM به‌جای باتری‌های NCA شرکت تسلا استفاده کنند؛ چرا که بانری‌های NCM تطابق و سازگاری بیشتری با تولیدات خودرو‌سازان دارند. پیش‌بینی شده که باتری‌های سری NCM تا سال 2026 میلادی بیش از 70 درصد مصرف کل باتری‌های لیتیوم- یون را به‌خود اختصاص دهند. در ضمن شرکت تسلا در 6 سال گذشته موفق به کاهش حدود 60 درصدی از مصرف کبالت خود شده است.

در هر صورت تحلیل‌گران بازار اعتقاد دارند که تصمیم شرکت تسلا مبنی بر کاهش ضمنی تقاضای بازار کبالت، تنها کمتر از 10 درصد بازار باتری‌ها را شامل می‌شود. نمودار 1 تغییرات قیمتی کبالت را در ماه مِی سال 2018 نشان می‌دهد. چنان که پیداست قیمت کبالت در روزهای اخیر باز هم بر روی روند افزایشی خود افتاده است.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
احتمال افزایش دوباره قیمت کبالت
پیشتازی نیکل، در افزایش گنجایش باتری‌ها
کاهش قیمت تمام‌شده، محرک رشد صنعت باتری‌ها
چشم‌انداز نیکل در صنعت باتری‌ها
بررسی تغییرات قیمت جهانی کبالت طی ماه ژوئن 2018
نخستین قرارداد استریمینگ در حوزه کبالت منعقد شد
رقابت در بازار کبالت تنگ‌تر می‌شود
ارزش 43 میلیارد دلاری تولیدات معدنی کانادا
برترین شرکت‌های کبالت سال 2018 در بورس سهام کانادا (TSX)
نگرانی از تأمین مواد اولیه کبالت
شرکت گلنکور سوئیس بیشترین حجم تولید معدنی کبالت را دارد
باتری‌ها؛ منابع جدید کبالت در سراسر دنیا
باتری‌ها بر بازار کبالت حکمرانی می‌کنند
روزهای پر رونق کبالت در جهان
استخراج کبالت با کار کودکان گره خورده است
کبالت از اوایل ماه آوریل در مسیری نزولی قرار گرفت
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شصت و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 62 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

پنجاه و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 56 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

پنجاه و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 54 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

پنجاه و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

پنجاه و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 54 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: