• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

فولاد خوزستان در مسیر توسعه و تولید فولاد سبز

  • کد خبر : 32456
  • 09 آبان 1402 - 10:20
فولاد خوزستان در مسیر توسعه و تولید فولاد سبز
شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور، حضور چشمگیر و موفقی در بیست و پنجمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور (سمپوزیوم فولاد) که از تاریخ دوم تا چهارم آبان ماه 1402 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، داشت.

شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور، حضور چشمگیر و موفقی در بیست و پنجمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور (سمپوزیوم فولاد) که از تاریخ دوم تا چهارم آبان ماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، داشت. در پایان این همایش که با محوریت «مراحل عبور از تکنولوژی‌های موجود به فناوری‌های فولاد سبز در کشور» برگزار شد، محمود لندی، معاون بهره‌برداری این شرکت به عنوان مرد سال صنعت فولاد ایران برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیست و پنجمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور (سمپوزیوم فولاد) طی روزهای دوم تا چهارم آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور شرکت‌های مطرح فولادی کشور و فعالان و علاقه‌مندان این صنعت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار شد. شرکت فولاد خوزستان، از جمله شرکت‌هایی بود که همچون سالیان قبل، حضور موفق و چشمگیری در این همایش داشت و مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت اجتماعی و معاون بهره‌برداری این شرکت طی نشست‌های خبری جداگانه، به تشریح فعالیت‌های فولاد خوزستان در زمینه طرح‌های توسعه‌ای، حفظ محیط زیست و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پرداختند.

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری که روز سه‌شنبه دوم آبان ماه برگزار شد، بیان کرد: ظرفیت تولید فولاد کشور تا پیش از انقلاب اسلامی، حدود ۱٫۸ میلیون تن در سال بود که این میزان هم‌اکنون به حدود ۴۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است. در حال حاضر ایران، در جایگاه هفتم جهان از لحاظ ظرفیت و جایگاه دهم دنیا از لحاظ تولید فولاد خام قرار دارد.

وی تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور با ظرفیتی نزدیک به چهار میلیون تن، تقریبا ۱۰ درصد ظرفیت تولید این فلز استراتژیک را در اختیار دارد. فولاد خوزستان، یکی از برندهای قدیمی و نام‌آشنای فولادی در کشور به شمار می‌آید که در بسیاری از حوزه‌های مرتبط، اولین‌ها در این شرکت عظیم صنعتی رقم خورده است. با توجه به اینکه عملیات احداث شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۵۳ آغاز شده و این مجموعه رسما در سال ۱۳۶۷ به بهره‌برداری رسیده است، فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات، یکی از چالش‌های عمده‌ای است که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم. علاوه‌براین، محدودیت تامین پایدار انرژی و همچنین خوراک مورد نیاز، از دیگر مشکلاتی به شمار می‌آیند که نه تنها ما بلکه تمامی شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با آن مواجهند.

بهره‌برداری از پروژه سوپرمگامدول زمزم ۳ تا پایان آذر ماه

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در راستای رفع چالش‌های مذکور در دست اقدام داریم، عنوان کرد: هدف‌گذاری ما، تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ است تا به دنبال آن بتوانیم ۲۵ درصد بازار فولاد کشور را در دست بگیریم. در همین راستا و در گام نخست تا سال ۱۴۰۲، توسعه زیرساخت‌های موجود همچون پست برق، بازچرخانی آب و پلنت اکسیژن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در گام دوم تا سال ۱۴۰۴، پروژه‌های متعددی را در حوزه بالادست و پایین‌دست صنعت فولاد تعریف کرده‌ایم که از جمله می‌توان به پروژه سوپرمگامدول زمزم ۳ با ظرفیت تولید دو میلیون تن آهن اسفنجی در سال اشاره کرد.

ابراهیمی در همین راستا ادامه داد: خوشبختانه روز شنبه اول آبان ماه به همت سختکوشان و فولادمردان خوزستانی، تزریق گاز و روشن کردن مشعل این پروژه را آغاز کردیم و امیدواریم تا پایان آذر ماه امسال، خروجی آهن اسفنجی را داشته باشیم. بدون شک بخش عمده‌ای از نیاز کشور به آهن اسفنجی پس از بهره‌برداری از این پروژه تامین خواهد شد؛ البته اگر چالش قطعی گاز، گریبان فولاد خوزستان را در ماه‌های پیش رو نگیرد! لازم به ذکر است که زمزم ۳ پیش از آنکه یک پروژه توسعه‌ای باشد، یک پروژه زیست‌محیطی بوده که با تغییرات در ابعاد پروژه، از مگامدول به سوپرمگامدول تغییر یافته است. این پروژه در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار اجرایی شده و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه به پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در کشور به شمار می‌اید و به نوعی از تخصص چهار دهه‌ای در تولید این محصول برخوردار است. به دنبال فضای رقابتی موجود و همچنین حرکت صنعت فولاد جهان به سمت تولید فولادهای میکروآلیاژی و سبز، فولاد شادگان را مکلف به تولید فولاد سبز در پروژه فولادسازی این شرکت کردیم. هم‌اکنون این پروژه با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن شمش (با قابلیت افزایش تا یک میلیون تن)، از پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصدی برخوردار است و امیدواریم تست آزمایشی آرک اولیه کوره قوس الکتریکی پروژه را طی ۱۰ روز آینده انجام دهیم. همچنین در تلاش هستیم نخستین ذوب کوره را در دی ماه و نهایتا تولید شمش را تا پایان سال جاری آغاز کنیم. در این پروژه، به دنبال تولید شمش‌هایی هستیم که در شرکت فولاد خوزستان تولید نمی‌شوند و با توجه به موقعیت منطقه‌ای شادگان، در نظر داریم این محصول را روانه بازارهای صادراتی کنیم.

ایجاد یک هزار و ۳۶۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در افق ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه این شرکت موظف به تولید یک هزار مگاوات برق در راستای اجرای تفاهم‌نامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق میان وزارت نیرو، وزارت صمت و شرکت‌های فولادی شده است، مطرح کرد: در فاز نخست، قرارداد احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را با صندوق توسعه ملی منعقد کرده‌ایم و این اولین پروژه‌ای است که در حوزه نیروگاهی به صورت مشارکتی با صندوق توسعه ملی کشور عملیاتی خواهد شد. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا واحد گازی این پروژه، در پایان سال ۱۴۰۳ وارد مدار تولید شود و فاز دوم آن نیز در پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. علاوه‌براین، پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون اسناد مناقصه آن تهیه شده و طی سه تا چهار هفته آینده منتشر خواهد شد. پروژه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی فولاد شادگان، یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در دست اقدام قرار دارد و مناقصه آن برگزار شده و در حال ارزیابی پیمانکاران هستیم. در واقع هدف‌گذاری شرکت فولاد خوزستان در این حوزه، ایجاد ظرفیت نیروگاهی به میزان یک هزار و ۳۶۰ مگاوات در افق ۱۴۰۴ است.

ابراهیمی با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری‌های فولاد خوزستان در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: با توجه به ریل‌گذاری هیئت مدیره و سهام‌داران شرکت در مسیر توسعه، به طور متوسط هر دو تا سه هفته یک‌بار تا پایان سال جاری، شاهد راه‌اندازی یکی از پروژه‌های توسعه‌ای در فولاد خوزستان خواهیم بود و امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۱۰، به ظرفیت تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در این مجموعه عظیم صنعتی دست پیدا کنیم.

روز چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، علیرضا مخبر دزفولی، قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری که در محل غرفه این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کیش برگزار شد، بیان کرد: شرکت فولاد خوزستان، برترین صادرکننده فولاد در کشور به شمار می‌آید و علی‌رغم مشکلات موجود در این حوزه مانند وضع تحریم‌های اقتصادی، ۳ درصد ارزآوری غیرنفتی کشور را در سال ۱۴۰۱ ایجاد کرد. ما با افتخار اعلام می‌کنیم که همواره ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار داده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی کشور ایفا کنیم.

فولاد خوزستان، الگوی برتر زیست‌محیطی در کشور

وی خاطرنشان کرد: حدود دو تا سه ماه قبل، در بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مجموعه ما، این موضوع مطرح شد که شرکت فولاد خوزستان در حوزه حفاظت از محیط زیست می‌تواند به یک الگو برای صنایع مختلف کشور تبدیل شود. علاوه‌براین، در ششمین اجلاس سراسری مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگی (با تمرکز بر فعالیت‌های زیست‌محیطی) که در مهر ماه امسال برگزار شد، به تندیس زرین دست پیدا کردیم و با افتخار در حوزه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست می‌درخشیم.

قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در خصوص چالش‌های موجود در عرصه محیط زیست، مطرح کرد: عدم به‌روزرسانی تکنولوژی، چالش عمده‌ای است که نه تنها فولاد خوزستان بلکه سایر شرکت‌های فولادی کشور در حوزه محیط زیست با آن روبه‌رو هستند. تجهیزات موجود در شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در این زمینه، به حدود ۳۰ تا ۴۰ سال قبل برمی‌گردد و نوسازی آن‌ها به دلایل متعددی همچون تحریم‌ها، توقف تولید، رشد هزینه‌ها و… سخت و دشوار است. عدم رعایت حریم شهری، مشکل دیگری است که تولیدکنندگان فولاد کشور در حوزه محیط زیست با آن مواجهند و برای مثال ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی اطراف شرکت فولاد خوزستان به قدری افزایش یافته که به نزدیکی درب‌های ورود و خروج این مجموعه عظیم صنعتی رسیده است.

مخبر دزفولی در ادامه به اهم پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت فولاد خوزستان طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: پروژه توری بادی «Wind Fencing» به منظور کنترل غبار در مجموعه در حال اجراست که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۶۵ درصد رسیده و نمونه مشابه آن تا به امروز در کشور اجرا نشده است. این پروژه تنها در دو تا سه کشور جهان مانند برزیل اجرایی شده است و ما امیدواریم با بهره‌برداری از آن، آلایندگی زیست‌محیطی ناشی از تولید فولاد را به بیش از ۸۵ درصد کاهش دهیم. لازم به ذکر است که ارتفاع این توری‌ها به ۲۸ متر می‌رسد و محوطه‌ای به مساحت حدود ۴۰ هکتار را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۰ دستگاه غبارگیر در شرکت فولاد خوزستان برای کنترل آلاینده‌ها، فعال و ۱۷ غبارگیر هم در مرحله راه‌اندازی هستند، یادآور شد: پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت سه هزار مترمکعب بر ساعت، یکی دیگر از پروژه‌های شاخص و برجسته شرکت در حوزه حفظ محیط زیست به شمار می‌آید. این پروژه با هدف کاهش برداشت آب خام از کارون، بهینه‌سازی مصرف آب و همچنین مواد اولیه مصرفی پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی، احداث و با تکیه بر دانش و تکنولوژی داخلی اجرایی شده است؛ ضمن اینکه در زمینه فضای سبز، ایجاد و نگهداشت ۵۳۴ هکتار فضای سبز (بیش از پنج برابر الزامات زیست‌محیطی) به همراه توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای را عملیاتی کرده‌ایم.

کاهش حوادث با اجرای پروژه ایمنی چندلایه (MLS)

این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه ایمنی، خوشبختانه حوادث ناشی از تولید در فولاد خوزستان ۹۰ درصد کاهش یافته و طی سه سال اخیر، هیچ گونه حادثه منجر به فوت در این مجموعه عظیم صنعتی رخ نداده است، تاکید کرد: شرکت فولاد خوزستان پروژه ایمنی چندلایه (MLS) را از حدود سه سال پیش آغاز کرده که این مهم به شدت در کاهش حوادث حین کار موثر بوده است.

وی در پایان ساخت ورزشگاه مجهز و مدرن شهدای فولاد خوزستان را یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در سطح استان برشمرد که شور و نشاط خاصی میان جوانان خوزستانی و همچنین خانواده‌ها در سطح استان را به همراه داشته است.

روز پنج‌شنبه چهارم آبان ماه ۱۴۰۲، روزی خاص و منحصربه‌فرد برای شرکت فولاد خوزستان بود؛ چراکه محمود لندی، معاون بهره‌برداری این شرکت با کسب اکثریت آرا (۱۳۹ رای) از بین مجموع آرای اخذ شده از نخبگان صنعت فولاد کشور، به عنوان مرد سال صنعت فولاد ایران در سال جاری برگزیده و معرفی شد؛ این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این نیز در سال ۱۴۰۰، امین ابراهیمی به عنوان مرد سال صنعت فولاد کشور انتخاب شده بود و از این حیث هم‌اکنون شرکت فولاد خوزستان با کسب دو تندیس مرد سال از بین پنج تندیس اهدا شده، رکورددار است.

در همین راستا، لندی در نشست خبری که در ساعات پایانی سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ در جزیره کیش برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت شرکت فولاد خوزستان با تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بالادست زنجیره فولاد آغاز شده و در ادامه به محصولاتی همچون شمش، بیلت و بلوم ختم می‌شود. در سال ۱۳۹۷ و با هدف تامین پایدار مواد اولیه، دو کارخانه تولید کنسانتره و گندله با ظرفیت تولید ۲٫۵ میلیون تن در منطقه خواف در اختیار ما قرار گرفت و در مرداد ماه امسال، موفق به بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن گوزل‌دره در استان زنجان با ذخیره‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون تن شدیم. در حال حاضر بهره‌برداری از واحد فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن شمش و همچنین احداث واحد ۱٫۲ میلیون تنی اسلب عریض در قالب طرح توسعه‌ در این شرکت را در دست اقدام داریم و تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

پیشرو در تولید فولاد سبز خواهیم شد

وی در ارتباط با اهمیت تولید فولاد سبز و پیشروی به سمت کربن صفر صنایع فولادی، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فولاد کشور به روش احیا مستقیم و با استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که ما، تقریبا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان هستیم. در همین راستا، کار جدیدی که در شرکت فولاد شادگان آغاز کرده‌ایم، تولید فولاد سبز با استفاده از هیدروژن است که در آن، هیدروژن مورد نیاز را از شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی در منطقه شادگان تامین خواهیم کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان در ادامه به سایر پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان سرمایه‌گذاری ۴۰ همتی در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پروژه دو میلیون تنی آهن اسفنجی زمزم ۳ اشاره کرد. امیدواریم که آهن اسفنجی تولید شده در این پروژه را در آذر ماه امسال روانه بازار کنیم و در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار دهیم. اسلب عریض، یکی دیگر از پروژه‌های توسعه‌ای مهم فولاد خوزستان به شمار می‌آید که به یاری خدا تا سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد و نیاز فولاد اکسین و برخی شرکت‌های نوردی به اسلب‌های خاص و آلیاژی را مرتفع خواهد کرد. احداث کارخانه اکسیژن ۴‌ و پکیج کوره شماره ۷، از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت است که در دست اقدام داریم و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، خبرهای خوبی از راه‌اندازی این پروژه‌ها به گوش مردم شریف استان خوزستان و همچنین سهام‌داران خود برسانیم.

لندی در پایان در پاسخ به این سوال که شرکت فولاد خوزستان چه تمهیداتی برای تامین حامل‌های انرژی اندیشیده است، خاطرنشان کرد: در گروه فولاد خوزستان علی‌رغم مشکل خشکسالی و با توجه به تمهیداتی که در راستای استفاده از پساب و تصفیه‌خانه صنعتی اندیشیده‌ایم، چالش تامین آب نداریم اما متاسفانه قطعی برق، همواره ضربه سنگینی به تولید شرکت وارد کرده است. برای مثال در تابستان امسال، تولید حدود ۵۴۰ هزار تن شمش را از دست دادیم که امیدواریم با راه‌اندازی فاز نخست نیروگاه ۵۴۰ مگاواتی فولاد خوزستان، معضل کمبود برق نیز رفع شود و بتوانیم با شتاب بیشتری در مسیر توسعه پایدار گام برداریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32456

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.