آینده صنعت ایران در گرو تعاملات سیاسی دولتمردان است
امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس

آینده صنعت ایران در گرو تعاملات سیاسی دولتمردان است

تولید ورق‌های فولادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، لوازم خانگی ، بشکه سازی و حتی صنعت ساختمان از این محصولات استفاده می‌کنند. پایگاه خبری تحلیلی فلزات آنلاین با هدف بررسی جایگاه و بازار مصرف این محصولات در داخل و خارج از کشور با عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس به گفت‌وگو نشسته است. امید ایزدپناه در این گفت‌وگو از تاثیر نوسانات اقتصادی اخیر بر تجارت این محصول با اهمیت فولادی می‌گوید.

جایگاه صنعت تولید محصولات فولادی به‌ویژه ورق‌های گالوانیزه، گالوانیزه رنگی و گالوالوم را در کشور چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

تولید فولاد، صنعتی مادر محسوب می‌شود چراکه تولید بسیاری از محصولات بر مبنای آن، پایه‌گذاری شده است. باید تاکید کرد که لازمه رشد صنایع میانی و پایین‌دستی، رشد صنایع مادر است. بر همین اساس نیز، در سند چشم‌انداز توسعه کشور در سال 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد، هدف‌گذاری شده است که قطعاً بخشی از آن به مقاطع طویل و ورق‌های فولادی اختصاص دارد.

صنعت فولاد کشور نیز طی سال‌های گذشته برای تحقق این هدف در مسیر توسعه گام برداشته است. کما اینکه ورق‌های گالوانیزه توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار داخل را به خود اختصاص دهند و بدین ترتیب از میزان واردات محصولات یاد شده طی سال‌های اخیر به شدت کاسته شده است.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که مطابق با نیازهای جدید، محصولات جدید تولید می‌شوند. برای نمونه در صنعت خودروسازی و همچنین تولید  لوازم خانگی، تغییراتی را طی ده سال گذشته شاهد بودیم. این تغییرات در طول چندین سال گذشته تشدید شده‌اند و محصولات جدید که در ساخت آن‌ها از تکنولوژی‌های روز بهره گرفته می‌شود مورد توجه قرار گرفته‌اند. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید امکان تولید ورق‌هایی رنگی با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت، با کیفیت بالاتر و متناسب با نیاز و سلیقه خریداران فراهم شده است.

 

بازار فروش محصولات یاد شده در داخل کشور طی سال‌های اخیر با چه فراز و نشیب‌هایی به‌ویژه برای شرکت‌های خصوصی همراه بوده است؟

در طول چند سال اخیر تکنولوژی تولید ورق‌های فولادی بهبود یافته است. تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه از تکنولوژی‌های جدید بهره گرفته‌اند و زمینه توسعه این صنعت فراهم شده است. از آنجا که این محصولات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، سهم قابل توجهی از بازار فروش داخلی را در اختیار دارند. علاوه بر این، مصرف ورق گالوانیزه و ورق رنگی در کشور افزایش یافته است.

امسال، سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است. توجه به کیفیت در حمایت از تولیدات داخلی باید در اولویت قرار گیرد. گفتنی است، هرچه کیفیت محصولات بالادستی بیشتر باشد، صنایع پایین‌دستی امکان تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر، خواهند داشت.

اگر تولید محصولات با کیفیت در اولویت حمایت دولت قرار گیرد، بدون شک همه تولیدکنندگان ناچار هستند، تولید خود را ارتقا بخشند و این به سود کشور خواهد بود.

یکی از مشکلات تولید در سال‌های اخیر حمایت کم بانک‌ها از تولیدکنندگان در تامیین نقدینگی برای تولید و نیز اعمال نرخ بهره‌های غیراقتصادی است که باعث بسته شدن برخی از صنایع شده است.

 

تجارت ورق‌های فولادی چه میزان از نوسانات اقتصادی اخیر، تاثیر گرفته است؟

نوسانات اقتصادی اخیر کشور تا حد بسیار بالایی منوط به تغییرات قیمت دلار است. اما قیمت محصولات فولادی برخلاف بسیاری از فلزات مانند روی و سرب، تاثیر قابل توجهی از قیمت ارز نمی‌گیرد و عرضه و تقاضا عامل اساسی تعیین قیمت این تولیدات هستند. میزان عرضه و تقاضا بازار داخلی محصولات فولادی در ماه‌های اخیر تفاوت قابل توجهی را تجربه نکرده و درنتیجه شاهد تغییر چشمگیر قیمتی برای این محصولات نسبت به دلار نبودیم. با این وجود با رشد قیمت دلار، قیمت تمام شده محصولات فولادی بیشتر شده است. چه بسا که همین رشد قیمتی، از میزان تقاضا نیز کاسته است.

صرف‌نظر از تغییرات قیمتی که برای هر محصول متفاوت است باید تاکید کرد که نوسانات نرخ ارز، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. این نوسانات، استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت صنایع را با مشکل مواجه می‌کند. بر همین اساس از دولت انتظار می‌رود با مدیریت ساختار ارزی، این سد بزرگ در مسیر پیشرفت را بردارد.

 

حضور در بازار صادراتی چه اثری بر حفظ تولید مستمر محصولات مورد بحث دارد؟

حضور در بازار صادراتی، به منزله هم سو شدن با رشد سایر کشورهاست. درنتیجه افزایش تولید و رشد بهره‌وری را به همراه دارد و درنهایت به ارتقای محصول و سازمان منتج می‌شود.

در مدیریت بازاریابی 2 شاخصه اصلی محصول و بازار تحت عنوان محصول جدید، محصول قدیمی و همچنین بازار جدید و قدیمی مورد بررسی قرار می‌گیرند و استراتژی‌های لازم برای این 4 وجه نوشته می‌شود. طبق همین منوال، در مقوله صادرات نیز برای حفظ سهم در بازارهای کنونی و همچنین ورود به بازارهای جدید، سناریوهای متفاوتی وجود دارد.

برای ورود به بازاری جدید، شناخت نیاز آن، اهمیت دارد. باید رقبای خود را بشناسید و ویژگی تولیدات خود را با محصولات آن‌ها مقایسه کنید. در صورت ارتقا کیفیت محصولات، سهمی از این بازار را کسب خواهید کرد. درنتیجه بخشی از ظرفیت تولید به این بازار جدید اختصاص می‌یابد و درنهایت رشد تولید و افزایش بهره‌ وری را به‌ همراه خواهد داشت.

برای حفظ بازارهای صادراتی قدیمی نیز همواره باید به رقبای جدید توجه کرد. چراکه وقتی تولیدکننده جدیدی به این بازار راه می‌یابد یعنی تولیدات آن، ویژگی‌های مثبتی داشته است. بنابراین باید همواره کوشید تا با تحلیل شرایط، کیفیت محصولات را ارتقا داد تا درنهایت افزایش تولید و بهره ‌وری حاصل شود.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که نگاه صادراتی دولت در بهبود شرایط کمک‌کننده است. برای تحقق توسعه صادرات، باید امکان صادرات تسهیل شود. به‌علاوه صادرکننده بتواند ارز حاصل از فروش محصول خود در بازار جهانی را برای واردات قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز خود استفاده کند.

اما متاسفانه در مواردی مشاهده می‌شود در شرایطی که صادرات نیاز اصلی کشور است، با وضع قوانین عجیب و غریب، خود دولت مانع آن می‌شود. نبود شفافیت در دستورالعمل‌ها از دیگر مواردی هستند که مانع از ارتقا جایگاه تولیدکنندگان خواهند شد.

در واقع اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای به این مشکلات دامن می‌زند و واسطه‌گری را تشدید می‌کند. در حالی که بایستی ساختار گمرکی، سرمایه‌گذاری، بانکی و ... به‌گونه‌ای باشند که رشد تولید را تسهیل کنند.

 

 

بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، چه تاثیری بر بازار بین‌المللی فروش محصولات یاد شده خواهد داشت؟

بدون شک تحریم ایران، تبعاتی را برای حضور در بازار بین‌المللی دارد اما امکان مدیریت آن وجود دارد. یعنی با بهبود اوضاع داخلی و همچنین ارتقا سطح روابط سیاسی دولت ایران با سایر دولت‌ها می‌توان آسیب‌ها را به حداقل کاهش داد.

در چنین شرایطی، تسهیل ارتباط با کشورهای همسایه کمک‌کننده خواهد بود. کما اینکه در حال حاضر، ارتباط ایران و ترکیه مثبت است و پیمان پولی و بانکی میان دو کشور منعقد شده است و تسهیل کننده تجارت دو کشور خواهد بود. حال اگر بتوان چنین پیمان‌های ارزی پولی را با سایر کشورهای همسایه همچون عراق، افقانستان، عمان، ارمنستان، ترکمنستان و .... برقرار کرد به رشد صادرات کمک می‌کند و تاثیر تحریم‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد.

 

 

با توجه به ناپایداری سیاسی ایجاد شده برای کشور طی ماه‌ های اخیر و احتمال تشدید آن، آینده این صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هرگونه ناپایداری سیاسی به اقتصاد کل کشور لطمه می‌زند. برهمین اساس باید اذعان کرد که آینده صنایع کشور تا حد بسیاری در گرو تصمیمات دولتمردان و نتایج مذاکرات آن‌هاست. فاکتوری تحت عنوان ریسک سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف سنجیده می‌شود. با تلاش‌های دو ساله دولتمردان، این معیار برای کشور ما یک پله ارتقا یافت. هرچند که با تحولات دو ماه اخیر، تمام تلاش‌های صورت گرفته بی‌نتیجه شدند و مجددا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر شده است. این موضوع مانعی در مسیر حضور سرمایه خارجی به کشور است.

تصمیمات دولت نیز باید به‌گونه‌ای باشد که به ارتقا تولید و بهبود جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی کمک کند. برای رشد و بهبود اقتصادی باید تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. یعنی مواد اولیه را تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر کرد. بنابراین این مسیر باید مورد حمایت دولت قرار گیرد و با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت شرایط کنونی، واسطه‌گری و تبعات آن را به حداقل کاهش داد.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
جمهوری کنگو در صدر تولیدکنندگان الماس
ضرورت تغییر نگرش در دولت، مردم و فعالان اقتصادی برای حمایت از کالای ایرانی
صنعت فولاد کشور رو به جلو حرکت می‌کند
بی‌ثباتی اقتصادی، جهش نرخ ارز را رقم زد
در اقتصاد بی‌ثبات، بیمه سرمایه‌گذاری مفهوم ندارد
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: