کاهش قیمت تمام‌شده، محرک رشد صنعت باتری‌ها
نگاهی به دلایل رشد تولید باتری‌های لیتیوم- یون تا سال 2025

کاهش قیمت تمام‌شده، محرک رشد صنعت باتری‌ها

صنعت باتری‌ها با شتاب بیش از پیش در حال رشد است. این رشد بیشتر تابع افزایش تولید خودروهای برقی است و تقاضا برای مواد اولیه ساخت باتری را افزایش خواهد داد. در این گزارش نگاهی به این موضوع انداخته می‌شود.

در سال‌های اخیر صنعت خودورهای برقی رشد روزافزونی را تجربه می‌کند. این امر ارتباط تنگاتنگی با رشد تولید باتری‌ها و در نتیجه صنایع مرتبط با آن دارد. لیتیوم، کبالت، نیکل، گرافیت و ...  از جمله مواد معدنی هستند که تقاضای آن‌ها در صنایع باتری‌‌سازی به‌شدت رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری– تحلیلی «فلزات آنلاین» پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال 2025  میزان تولید باتری‌های لیتیوم- یون رشد تا 7 برابری را نسبت به سال 2018 تجربه خواهد کرد. استفاده از مواد پیشرفته‌تر در صنعت خودروهای برقی منجر به کاهش قیمت‌ تمام‌شده آن‌ها می‌شود. این امر در کنار توجه دولت‌ها (مخصوصا در کشورهای پیشرفته) برای اختصاص تسهیلات به این صنایع منجر به روند رو به رشد بازار این خودروها شده است. درنتیجه این عوامل تقاضای جهانی برای فلزات اساسی و همچنین فلزات گران‌بهای مورد استفاده در صنعت باتری‌ها افزایش پیدا کرده است. البته گمانه‌‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش نگرانی‎ها از تأمین برخی مواد اولیه برای تقاضای بازار باتری‌ها وجود دارد. کبالت یکی از این موارد است که مشکلات کشور کنگو (تولیدکننده 60 درصد از کبالت جهان) تأمین آتی این فلز را با ابهام مواجه کرده است. اما در مقابل، بازار افزایش ظرفیت‌های تولید لیتیوم همچنان داغ است؛ به‌نحوی که برخی کارشناسان خبر از عرضه مازاد لیتیوم تا 7 هزار تن در پایان سال 2018 و نیز مازاد 29 هزار تن در سال 2019 داده‌اند که این موضوع قیمت لیتیوم را با کاهش اساسی رو‌به‌رو خواهد کرد. البته این کاهش قیمت را نمی‌توان خیلی مثبت ارزیابی کرد؛ چرا که تولیدکنندگان مواد اولیه خود نیز برای طرح‌های توسعه‌ای نیازمند تأمین مالی هستند و کاهش مداوم  قیمت مواد اولیه، آن‌ها را از این امر باز خواهد داشت.

نمودار 1 میانگین هزینه تولید باتری بر اساس دلار بر کیلووات ساعت طی سال‌های اخیر و نیز پیش‌بینی آینده را نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست، هزینه تولید هر واحد کیلووات ساعت باتری، از بیش از 600 دلار در سال 2010 به 300 دلار در سال جاری رسیده است. شواهد نشان می‌دهد که این روند ادامه‌دار بوده و تا سال 2030 هزینه تولید باتری به کمتر از 50 دلار برای هر کیلووات ساعت خواهد رسید. در نهایت این کاهش قیمت تمام‌شده در تولید باتری‌ها، سبب کاهش قیمت فروش آن‌ها و متعاقبا کاهش قیمت خودروهای برقی خواهد شد. این امر به رشد فروش خودروهای برقی در ازای خودروهای احتراق داخلی کمک شایانی خواهد کرد.

گفتنی است کشور چین یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان به‌شمار می‌رود، این کشور در سیزدهمین چشم‌انداز 5 ساله خود، تولید 5 میلیون خودروی برقی تا سال 2020 را در دستور کار قرار داده است. مسلما این رویکرد به افزایش تولید باتری در جهان منجر خواهد شد.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
احتمال افزایش دوباره قیمت کبالت
رشد 10 درصدی قیمت سهام شرکت Ganfeng
پیشتازی نیکل، در افزایش گنجایش باتری‌ها
ارزان‌فروشی چین در بازار لیتیوم کربنات صدای سایر عرضه‌کنندگان را درآورد
چشم‌انداز نیکل در صنعت باتری‌ها
استان اونتاریوی کانادا؛ یکی از ذخایر اصلی نیکل
نگاهی به رشد قیمت کک سوزنی در 2 سال اخیر
الکترودهای گرافیتی 80 درصد کک سوزنی جهان را مصرف می‌کنند
کک سوزنی در انحصار چند شرکت
باتری‌ها؛ امید بخش رونق بیشتر بازار نیکل هستند
گرافیت در دو راهی باتری‌ها و الکترودهای صنعت فولاد
چین، پیشتاز تولید و مصرف وانادیوم
تلاش نماسکا در جهت جذب سرمایه‌ 400 میلیون دلاری برای تولید لیتیوم
بررسی نقش گرافیت در تولید باتری‌ها
چشم‌انداز بازار نیکل در سال 2018 و 2019
بازار لیتیوم نیازمند سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در دهه آینده است
وانادیوم در انتظار ورود به صنعت باتری‌ها
بازار نیکل، آرامش قبل از طوفان
نیکل پرعیار در انتظار رشد صنعت باتری‌ها است
باتری‌ها؛ منابع جدید کبالت در سراسر دنیا
ورود وانادیوم به عرصه ذخیره انرژی، تقاضای آن را افزایش خواهد داد
باتری‌ها بر بازار کبالت حکمرانی می‌کنند
چه اتفاقاتی برای ذخیره نیکل در سال 2018 خواهد افتاد؟
روزهای پر رونق کبالت در جهان
استخراج کبالت با کار کودکان گره خورده است
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: