بندر، شاهراه صادرات
نگاهی به برخی پارامتر‌های زیر‌ساختی فولاد خوزستان

بندر، شاهراه صادرات

در شماره 97 ماهنامه «اخبار فلزات» اهمیت ایجاد زیرساخت‌های اساسی در حوزه حمل و نقل کالا و بار برای صنایع و معادن را بررسی و به این موضوع اشاره کردیم که قیمت تمام‌شده برخی محصولات معدنی در ایران با سایر نقاط جهان تفاوت چندانی ندارد، اما هنگامی که پای حمل و نقل این محصولات به میان کشیده می‌شود، قیمت‌‌های نهایی در مقایسه با محصولات خارجی رشدی 2 تا 3 برابری را تجربه می‌کنند که به‌معنای کاهش میزان رقابت‌پذیری کالاهای تولید داخل در بازارهای جهانی است. این موضوع اهمیت توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی را نشان می‌دهد. در این نوشتار ضمن تکمیل گزارش قبلی به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مهم حمل‌ انرژی می‌پردازیم.

زیرساخت بندری و حمل و نقل کالا

هنگامی که صحبت از صادرات کالا به اقصی نقاط جهان می‌شود، بدون شک این مسیر دریایی صادرات است که تاثیر بسزایی بر میزان و حجم کالاهای جابه‌جا شده، دارد. نگاهی به حجم کالاهای جابه‌جا شده توسط 10بندر بزرگ دنیا، اهمیت حمل و نقل دریایی را در حوزه صادرات نمایان‌تر می‌‌کند. نمودار یک، حجم انتقال کالا از این بنادر را در مقایسه با یکدیگر نشان می‌دهد. همان‌طور که دیده می‌شود از 10بندر بزرگ جهان، 7بندر به کشور چین تعلق دارد. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات صنعتی در جهان، از بزرگ‌ترین بنادر برای نقل ‌و انتقال کالا نیز برخوردار است. صرف‌نظر از سایر بنادر چین، در سال2017 بندر شانگهای این کشور به تنهایی 40میلیون کانتینر (معادل با بیش از 500میلیون تن کالا!) را جابه‌جا کرده که این عدد خود گویای میزان اهمیت استفاده از ظرفیت بنادر در حوزه صادرات و واردات کالا و نیاز مبرم به توسعه آن‌هاست.

در ایران بندر امام خمینی(ره) خوزستان، بیشترین حجم تجارت خارجی بین واحدهای گمرکی در این استان را به خود اختصاص داده است. این بندر پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، بزرگ‌ترین بندر عملیاتی کشور به‌شمار می‌رود. بندر امام خمینی(ره) با برخورداری از ۳۸اسکله فعال با طول ۷کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. بخش مهمی از توسعه صادرات و واردات کشور از مسیر این بندر انجام شده و آن را به قطب اقتصادی استان خوزستان تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین مزایای بندر امام خمینی(ره) اتصال آن به راه‌آهن کشور بوده که امر صادرات و واردات را در این منطقه تسهیل کرده است. شرکت فولاد خوزستان نیز به‌دلیل نزدیکی به بندر امام خمینی(ره)، بخش بزرگی از صادرات محصولات خود را از طریق این بندر انجام می‌دهد.  ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر سالانه بیش از 30میلیون تن گزارش شده است. نمودار 2 عملکرد تخلیه و بارگیری به تفکیک بنادر ایران را برای کالاهای فلزی در سال96 نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست بندر شهید رجایی با انجام بیش از 5میلیون و 600هزار تن تخلیه و بارگیری کالا، نیمی از عملیات کل بنادر کشور را به خود اختصاص داده است. کل کالاهای فلزی تخلیه و بارگیری شده کشور در سال گذشته حدود 10میلیون و 500هزار تن بوده است. بندر امام خمینی نیز با عملیات تخلیه و بارگیری بیش از 3میلیون و 500هزار تن کالای فلزی، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

متن کامل این یادداشت را در شماره 98 ماهنامه «اخبار فلزات» و در بخش فولاد مطالعه نمایید.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
کاهش صادرات محصولات فولادی کشورهای فراساحلی به آمریکا
رشد 45 درصدی حجم پوشش‌­های بیمه‌­ای و تضمینی صندوق
افزایش 40 درصدی مراودات تجاری خراسان رضوی با اروپا
توقف صادرات مس صحت ندارد
مشاوران اقتصادی باید در قبال نتیجه طرح‌های توجیهی، مسئول باشند
ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی منطقه
نگاهی به ابرقدرت‌های صنعت فروآلیاژ جهان
صنعت فولاد و چالش تحریم‌ها
صادرات و رقابت‌پذیری، دغدغه صنایع فولاد
منطقه ویژه خلیج‌فارس، هدفی مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی است
سهم 6 درصدی خاورمیانه از تجارت مخازن فولادی
رفع مشکلات صادرات، واردات و جذب سرمایه خارجی
صادرات قراضه آهنی آمریکا همچنان بی‌رقیب است
چراغی که به منزل رواست، به مسجد حرام است
چین و اروپا صادرکنندگان برتر مخازن فولادی
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

شماره 95 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 95 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله مهمان/ رضا رحمانی/ معاون امور طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت/ ارز تک‌نرخی به سود همه گروه‌ها است

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: