به گزارش فلزات آنلاین و به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، این شرکت حمل محصولات خود بهصورت انبوه از طریق شبکه ریلی کشور را آغاز کرده است. در این خصوص با مهندس قیصری مدیر بخش راه آهن و ترابری این شرکت گفتوگویی صورت گرفته است. وی در خصوص هدف حمل ریلی محصولات گفت: حمل مواد اولیه از مبادی به ذوب آهن به دو روش ریلی و جاده ای در حال اجرا است اما انتقال محصولات از ذوب آهن به بنادر یا داخل کشور به جز در مقاطع زمانی محدود آن هم به صورت جزیی، عمدتاً توسط وسایل نقلیه جادهای (کامیون و تریلر) انجام میشود.
وی مزیتهای حمل ریلی محصولات شرکت را چنین برشمرد: صرفهجویی در مصرف حاملهای انرژی (سوخت)، کاهش آلایندگی محیط زیست و کاهش تلفات جادهای. اصولاً حملونقل ریلی بین 1000 تا 2000 کیلومتر توجیه اقتصادی دارد اما نکتهای که نباید فراموش کرد این است که تنها معیار برای انتخاب شیوه مناسب حمل انبوه بار، قیمت نیست زیرا حملونقل انبوه بار، نیاز به سیستمی با عملکرد مداوم و قابلیت اطمینان دارد تا در دوره زمانی مشخص، میزان معینی بار به مقصد برسد که حملونقل ریلی این امکان را فراهم میکند.
مدیر بخش راه آهن و ترابری شرکت تصریح کرد: شرایط کشور از نظر تحریم، بر تعداد مشتریان خارجی اثرگذار است و مشتریان ریسکپذیر باقی خواهند ماند. بنابراین استراتژی ذوب آهن ایجاب میکند که شیوههای حمل مختلف مد نظر قرار گیرد تا مشکلات داخلی حمل به این ریسک اضافه نشود و اطمینان لازم را برای مشتریان ایجاد شود. لذا از حدود دو سال پیش تحقیقات و محاسبات برای احداث سکوی بارگیری در ایستگاه پولاد (جنب در راه آهن) آغاز شد و در حال حاضر بهطور آزمایشی بارگیری شمش از طریق یک دستگاه ریچ استاکر برروی واگن انجام میگیرد اما آینده این سکو به انبار استاندارد با جرثقیل سقفی و ریل برای استقرار واگن تبدیل خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه مقدار محصول بارگیری شده است چنین گفت: فعالیت این سکو از چهاردهم مهرماه آغاز شده و طی سه روز اول بالغ بر 3000 تن شمش صادراتی به سمت بندر عباس بارگیری شده است که این روند ادامه دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: طی جلسات متعدد با مدیریت راه آهن استان اصفهان و استقبال آنها از این موضوع مساعدتهایی نیز در راستای واگذاری واگن و لکوموتیو از سوی این مجموعه انجام گرفت که شایسته است از مدیریت راه آهن استان و سایر دستاندرکاران مربوطه تشکر و قدردانی کنیم.
وی در پایان از مدیرعامل شرکت، معاون بهرهبرداری ، مدیریتهای فولادسازی، نورد، امور فنی و برنامه ریزی تولید، نت راه و ساختمان، ماشینآلات، پشتیبانی فروش و سایر مدیریتهایی که به نحوی در این زمینه مشارکت داشتند تشکر و قدردانی کرد.