انفعال خاورمیانه در صادرات طناب فولادی
بررسی تجارت جهانی طناب‌های فولادی (4)

انفعال خاورمیانه در صادرات طناب فولادی

میانگین تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا در طی سال‌های 2010 تا 2017، به‌طور سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی 3 درصد بود. 34 درصد از صادرات جهانی این محصول در سال 2017 در اختیار کشور چین بود. به گزارش فلزات آنلاین سالانه حدود 6 درصد از تجارت جهانی این محصول وارد خاورمیانه می‌شود. میزان تجارت جهانی در سال 2017 حدود 3 میلیون و 300 هزار تن و واردات خاورمیانه 215 هزار تن گزارش شده است. ترکیه، عربستان و امارات صادرکنندگان منطقه هستند.

هر جا صحبت از جابه‌جایی کالا و یا لیفتینگ باشد، وجود طنابی قدرتمند و مستحکم در آن نقش اساسی خواهد داشت. به‌طور کلی طناب فولادی، در کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و بزرگ، شرکت‌های حفاری، بنادر و کشتیرانی، شیلات و ماهیگیری، کشتی‌سازی، معادن، حمل‌و‌نقل و صنایع ریلی، پل‌سازی و آسانسور و دیگر صنایع کاربرد دارد. گستره جغرافیایی واردات این طناب فولادی به گستردگی تمام جهان است و کشورهای زیادی، واردات طناب فولادی را به داخل کشور خود دارند. ایالات متحده آمریکا و آلمان به‌عنوان 2 واردکننده بزرگ طناب فولادی، مجموعا حدود 19 درصد از واردات جهانی این محصول را در سال 2017 به‌خود اختصاص داده‌اند. بخش قابل توجهی از صادرات این محصول عموما در اختیار کشورهایی است که کشورهای صنعتی پیشرفته‌ محسوب می‌شوند. تجارت کابل و طناب فولادی در دنیا طی سال‌های 2011 تا 2017، به‌طور میانگین سالانه حدود 3 میلیون و 100 هزار تن بود و تقریبا روند رو به رشدی را ثبت کرد. میانگین رشد سالانه تجارت جهانی در این بازه زمانی 3 درصد بود. میزان تجارت جهانی طناب فولادی در سال 2017 حدود 3 میلیون و 200 هزار تن گزارش شده که بیشترین مقدار در بازه مورد بررسی بوده است.

منطقه خاورمیانه در زمینه صادرات این محصول سهم درخشانی در دنیا ندارد. در نمودار شماره 1 صادرات منطقه خاورمیانه و کشورهای صادرکننده این محصول نشان داده شده است. میانگین سالانه صادرات منطقه در بازه زمانی 2010 تا 2017 حدود 121 هزار تن در سال بود. 3 کشور ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی در مجموع بیش از 90 درصد از صادرات منطقه را انجام داده‌اند. همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود، ترکیه اصلی‌ترین صادرکننده این محصول در منطقه است و طی بازه زمانی مورد مطالعه بیش از 54 درصد از صادرات منطقه را انجام داد که مقاصد عمده صادرات آن کشورهای آمریکا و بلژیک بود.

میانگین سهم عربستان در این بازه حدود 22 درصد بود و این کشور سالانه 26 هزار طناب فولادی به مقصد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صادر کرد. روند صادرات عربستان از سال 2013 نزولی بود و از 34 هزار تن سال 2016 به 16 هزار تن در سال 2017 رسید. دلیل این امر را نیز می‌توان به کاهش رشد اقتصادی این کشور به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه‌های دولتی نسبت داد که باعث رکود اقتصادی این کشور شد. امارات متحده عربی نیز با میانگین سالانه صادرات 15 هزار تن طناب فولادی در سال، سهم 13 درصدی از صادرات منطقه دارد. از سایر کشورهای منطقه تنها عمان در سال‌های محدودی (2015 و 2016) صادرات این محصول را انجام داده بود که آن هم به مقصد کشور امارات متحده عربی بود.

برای مطالعه بخش قبلی گزارش اینجا کلیک کنید.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
ساخت‌و‌ساز، محرک مصرف سازه‌های فولادی در خاورمیانه
واردکنندگان سازه‌های فولادی
تجارت پر رونق سازه‌های فولادی
هفته آتی دومین عرضه نفت خام در بورس انجام خواهد شد
بخش ساخت‌و‌ساز، محرک تجارت سازه‌های فولادی
خاورمیانه، واردکننده 6 درصد طناب فولادی دنیا
تعدد کشورهای واردکننده طناب‌های فولادی
آسیای شرقی صادرکننده بلامنازع طناب فولادی
ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی منطقه
سهم 6 درصدی خاورمیانه از تجارت مخازن فولادی
چین و اروپا صادرکنندگان برتر مخازن فولادی
سایه سنگین قیمت نفت بر تجارت جهانی محصولات مرتبط با صنعت نفت
بزرگ‌‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان لوله‌های حفاری
تجارت لوله‌های حفاری زیر سایه قیمت نفت
سکوی اول صادرات لوله بدون درز منطقه به نام عربستان
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: