بنادر، نبض تپنده اقتصاد کشور
اله‌مراد عفیفی‌‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان

بنادر، نبض تپنده اقتصاد کشور

گستره مرزهای آبی طولانی در جنوب کشور و دسترسی آسان به آب‌های آزاد را باید نقطه قوتی برای سرمایه‌گذاری در این مناطق دانست. این پتانسیل در کنار ذخایر نفت، گاز و منابع معدنی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کشور باشد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که صنعت حمل‌ونقل از لزوم اولیه رشد و توسعه مبادلات تجاری است و در این میان، ارتباط دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همین موضوع نیز حکایت از توجه به بنادر کشور و فراهم آوردن زمینه توسعه در این مناطق دارد. بنابراین پایگاه خبری تحلیلی فلزات آنلاین با هدف بررسی جایگاه بنادر در توسعه اقتصادی کشور با اله‌مراد عفیفی‌‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به گفت‌وگو نشسته است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

پتانسیل‌های کشور را در حوزه بنادر و حمل‌ونقل دریایی چطور ارزیابی می‌کنید؟ به عقیده شما، بهبود این زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل چه اثری بر توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت؟

پتانسیل‌های کشور در حوزه حمل‌ دریایی با وجود بنادری همچون بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، از نقاط قوت حمل‌ونقل کشور در ابعاد ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود و این ظرفیت‌ها در تعامل با سایر وجوه می‌تواند رشد و توسعه پایدار کشور در عرصه‌های صنعتی، فنی و خدماتی را محقق کند.

بهبود و توسعه روش‌های حمل‌ونقل، پایه‌های تولید و مصرف را در کشور گسترش می‌دهد و عامه مردم از انتخاب‌های بیشتری در کالاهای مصرفی یا بازاری با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول، برخودار خواهند بود. اگر سیستم حمل‌ونقل مناسب نباشد، مردم و شرکت‌ها به بازارهای محدودتری دسترسی خواهند داشت و این خود محدودکننده پتانسیل تولید و ارایه خدمت آن‌ها خواهد بود. بر همین اساس، توسعه زیرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل باعث گسترش بازارها می‌شود و این موضوع عرضه اقتصادی و تولید در مقیاس پایه‌های بهره‌وری بیشتری را ایجاد می‌کند.

 

ارزیابی شما از عملکرد دولت در توسعه بنادر و زیرساخت‌های دریایی چیست؟ چه اقداماتی برای بهبود شرایط باید در دستور کار قرار گیرد؟ چه راهکارهایی را برای بهبود تجارت دریایی ایران و رقابت با دیگر کشورهای فعال در این حوزه پیشنهاد می‌کنید؟

ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، در منطقه بسیار استراتژیکی واقع شده است و به کشورهای زیادی می‌تواند خدمات لجستیکی و ترانزیتی ارایه کند. بنادر مهمی نیز در کرانه خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که هر کدام می‌تواند بهصورت تخصصی، بازارهای خاصی را پوشش دهد. تقاضا برای خدمت رسانی به این بازارها طی سال‌های آینده افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. به‌عنوان مثال افغانستان در حال فائق آمدن بر مسایل داخلی خود است و گام‌های اولیه صادرات محصولات خود را برمی‌دارد. از طرفی، عراق نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی جهت توسعه و بازسازی است. همچنین کشورهای CIS نیز در حال برداشت میوه‌های سرمایه‌گذاری خارجی خود هستند که باز هم نیازمند زیرساخت‌های بندری و جاده‌ای است. بنادر ایران قطعاً بهترین گزینه برای این کشورها محسوب می‌شوند. برای استفاده از این پتانسیل علاوه بر سرمایه‌گذاری فیزیکی در توسعه بنادر، نیازمند سرمایه‌گذاری انسانی و توسعه روابط بین‌الملل و تعاملات خارجی نیز هستیم.

بر همین اساس، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طرح‌های توسعه بنادر از جمله طرح‌های توسعه‌ای در بنادر شهید رجایی هرمزگان، شهید بهشتی در چابهار و ... در کنار تامین تجهیزات استراتژیک بنادر و جذب سرمایه‌گذاری، شرایط مناسبی را برای بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور ایجاد کرده است.

 

بهر‌ه‌گیری از بنادر راهبردی و حمل‌و‌نقل دریایی در صنایع معدنی و فلزی، چه مزیت‌هایی را به همراه دارد؟ بندر شهید رجایی از چه زیرساخت‌هایی برای صادرات و واردات برخوردار است؟ این بندر چه سهمی در تجارت محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور در اختیار دارد؟

بیش از 82 درصد صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی انجام می‌شود. بیش از 65 درصد از ارزش کالاهای غیرنفتی که در ایران جابجا می‌شود شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو و کالاهای پروژه‌ای در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود. بخش اعظم این کالاها از طریق کانتینر حمل می‌شود و بندر شهید رجایی حدود 90 درصد از عملیات کانیتنری بنادر کشور را عهده‌دار است. تجارت کانتینری شاخص مهمی برای نشان دادن رشد اقتصادی کشور است و هر گونه اختلال در این فرآیند مشکلات در ساختار اقتصاد ملی ایجاد می‌کند. بنابراین با استفاده از تجهیزات و امکانات تخصیص داده شده و در 4000 متر اسکله کانتینری این بندر سالانه میلیون‌ها تن انواع کالای صادراتی روانه بازارهای جهانی و منطقه ای می‌شود.

همچنین در اسکله‌های فله و متفرقه که 5000 متر را شامل می‌شود، کالاهای دیگری جابجا می‌شود که از جمله آن تخلیه و بارگیری 24 میلیون تن مواد معدنی است که خود چرخ اصلی شرکت‌های صادر کننده و معادن کشور را به گردش درمی‌آورد. بندر شهید رجایی از دو جنبه حائز اهمیت است؛ از یک طرف این بندر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلات خاص و ارزش افزوده را در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهد. از سوی دیگر، چندمنظوره بودن این بندر باعث شده تا امکان تخلیه و بارگیری همه نوع کالایی در آن وجود داشته باشد. با توجه به الحاق 2700 هکتار اراضی جدید به این بندر، مساحت آن دوبرابر می‌شود و قابلیت تبدیل شدن به یک خوشه اقتصادی پویا و مهم را دارد که با ایجاد شهر لجستیکی و توسعه فعالیت‌های ارزش افزوده، نقش تاثیرگذار بندر شهید رجایی در اقتصاد ملی و بین‌المللی افزایش می‌یابد.

 

لزوم جذب سرمایه را برای توسعه بنادر و زیرساختهای آن، چه میزان ضروری می‌دانید؟

جذب سرمایه‌گذار برای توسعه زیرساخت‌های بنادر، بسیار حایز اهمیت است. زیرا در تمامی اقتصادها تقاضا برای حمل‌ونقل و تخلیه و بارگیری کالا تقاضایی برگرفته از فعالیت‌های اقتصادی است. به عبارتی دیگر تقاضا برای جابجایی فرع است بر اصل امور اقتصادی. حضور سرمایه‌گذاران در امور تولیدی و با ارزش افزوده یا در اموری که باعث صادرات مجدد خواهد شد، تقاضا برای حمل‌ونقل را چندبرابر می‌کند؛ همانگونه که در بسیاری از بنادر دنیا، این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا، ظرفیت‌های متنوعی برای جذب سرمایه‌گذاری در ارایه خدمات، تولید، توزیع و خدمات ارزش افزوده در بنادر استان هرمزگان از جمله بندر شهید رجایی وجود دارد.

 

زیرساخت‌های این بندر با چه کمبودهایی مواجه است؟ رفع کمبودهای احتمالی در این خصوص چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟

  1. عدم وجود کارخانه‌های تولیدی و تبدیلی با هدف ایجاد ارزش افزوده که این مهم با الحاق اراضی 2700 هکتاری و ایجاد یک شهر لجستیک در دست پیگیری است.
  2. ضرورت توسعه زیرساخت‌های سایر شقوق حمل‌ونقل که در تعامل با بخش حمل‌ونقل دریایی هستند.
  3. ترغیب شرکت‌های تولیدی برای تولید، توزیع و ایجاد ارزش افزوده در بندر شهید رجایی و سایر بنادر.

 

چه برنامه‌های توسع‌ ای برای بندر شهید رجایی در دستور کار این مجموعه است؟

 

- شروع عملیات احداث فاز3 طرح توسعه کانتینری بندر به‌منظور افزایش ظرفیت عملیات کانتینری به بیش از 8 میلیون TEU و امکان پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیمای حامل 18هزار TEU کانتینر

- الحاق اراضی 2700 هکتاری به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با هدف جذب سرمایه بخش خصوصی و توسعه و رونق اقتصادی در بندر

- پیگیری برای ایجاد و احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی

- برنامه‌ریزی با هدف جذب سرمایه‌گذار و اپراتور برای توسعه فعالیت‌های ریلی در بندر

- تامین تجهیزات استراتژیک برای بهره‌برداری از فازهای اجرا شده در پایانه‌های کالا و کانتینر

 

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
حیات اقتصادی کشور به هرمزگان وابسته است
سازمان بنادر کشور در پی جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
همایش اکتشافات معدنی
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: