شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد
در دی ماه 97

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام شکوری/ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

اهمیت آموزش نیروی انسانی در صنعت و معدن

منابع انسانی گرانبهاترین سرمایه هر کشوری به‌شمار می‌رود. چشم‌انداز آموزش عالی زمانی روشن است که نیروهای انسانی متخصص و کارآمد را برای جامعه تامین کند و منابع انسانی کشور را توسعه دهد. تحقق اهداف سازمان، بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط در حال تغییر و رو به رشد جهانی دارد. شتاب فزاینده علوم در تمام زمینه‌ها، پیشرفت روزافزون تکنولوژی، ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت کالاها و خدمات تولیدی و کاهش حوادث کاری، لزوم آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای نیروهای انسانی را نشان می‌دهد. موسسات آموزشی باید روش‌های سنتی فعالیت‌های خود را مورد بازبینی قرار داده و برنامه‌های آموزشی خود را در راستای خدمت به صنعت پی‌ریزی کنند. از سوی دیگر، سازمان‌ها نیز باید به‌منظور ماندگاری در زمان حال و آینده، اقدامات لازم را برای به‌کارگیری روش‌ها و فنون جدید در آموزش پرسنل خود انجام دهند.

در دانشگاه‌ها شایسته است پژوهش‌ها و فعالیت‌های عملی، محور آموزش قرار گیرد تا به این ترتیب، فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی و بالا رفتن تولیدات صنعتی و معدنی، با جدیدترین نیازهای جامعه و رویکردهای کارآفرینی انطباق داشته باشد. به‌ویژه اینکه لازم است برنامه‌ریزی مناسبی برای تقویت تحقیقات بنیادین و کاربردی و طرح‌های نیمه‌صنعتی با هدف افزایش نوآوری‌های علمی در جامعه انجام شود. با وجود اینکه در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، 33 دانشگاه وجود دارد و این رقم برای انگلستان 4، آمریکا 10، آلمان 5 است، اما با این حال کیفیت مورد نظر بخش صنعت از طریق این دانشگاه‌ها تامین نشده است که مبین آن، سهم اندک کشور از کاربردی شدن مقالات چاپ شده است. به‌طوری که در ژاپن از هر 4/1 مقاله یک کشف یا ثبت اختراع، در آمریکا از هر 7/2 مقاله یک اختراع و در کره‌جنوبی از هر 3 مقاله یک اختراع به نتیجه می‌رسد. در مقابل در ایران از هر 820 مقاله تنها یک اختراع ثبت می‌شود. مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی باید از دل صنعت و در قالب پروژه‌های مفید برای صنعت استخراج شوند؛ چراکه با چنین روشی هم کاربردی می‌شوند و هم منافعی برای دانشگاه ایجاد می‌کنند و صاحب صنعت نیز از آن‌ها بهره می‌برد. در حال حاضر واحدهای دانشگاهی در آموزش دانشجویان خود نیاز صنعت را در نظر نمی‌گیرند. درحالیکه بهعنوان نمونه در کشورهایی مانند استرالیا و کانادا، جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هدف برطرف کردن مشکلات صنعت انجام می‌شود. در حقیقت بررسی روند توسعه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد این کشورها به اهمیت و جایگاه تولید علم برای رفع نیازهای صنعتی واقف هستند و برای تحقق آن به برنامه‌ریزی استراتژیک متوسل شده‌اند. کشورهای توسعه‌یافته سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های خود را صرف تحقیق و توسعه می‌‎کنند، به‌طوری‌که سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یا GDP کشور ژاپن حدود 1/3درصد، کره جنوبی 2/4درصد و ایالات متحده 7/2 درصد برآورد شده است در حالیکه این سهم در ایران کمتر از یک درصد را شامل می‌شود که باید تا افق 1404 به 4 درصد برسد. از سویی سرانه تحقیق و توسعه در ایران حدود 43 دلار است، در حالی که سرانه تحقیق و توسعه در کشورهای آمریکا و استرالیا به ترتیب حدود 1،555 و 1،547 دلار (تقریبا 36برابر ایران) است. بنابراین در راستای بهبود روند شناسایی نیازهای صنعت ازسوی دانشگاه و تربیت نیروی انسانی مطابق با نیازها، انجام برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک با کشورهای پیشرفته و مشارکت در پروژه‎های تحقیقاتی بزرگ در سطح منطقه‌ و جهان ثمربخش خواهد بود. موازی با این حرکت لازم است مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی نظریه‌پرداز، آینده‌نگر و نخبه‌پرور با مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی ایجاد شوند.

علاوه بر دانشگاه‌ها، سازمان‌ها نیز با توجه به اهمیت آموزش، باید تلاش کنند فرصت‌هایی را برای رشد و بالندگی اعضای خود به‌وجود آورند. پیشرفت‌ها و تحولات سریع علم و تکنولوژی همراه با تغییرات وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاب می‌کند نیروی انسانی شاغل در سازمان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه یک سازمان، به‌منظور همگامی و همراهی با تحولات روز، برای ارتقای سطح دانش خود با استفاده از فرصت‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی‌کاربردی بتواند به‌عنوان عنصری فعال و موثر در راستای تحقق اهداف سازمان، نقش خود را به خوبی ایفا کند. راز پیشرفت واحدهای صنعتی و معدنی کشور، توجه کردن و توجه دادن به اندیشه‌های نو و کاربردی و توانمند کردن افراد فعال و اندیشمند است. واحدهای تولیدی که بدون توجه به این سازوکار بنا شوند خیلی زود پیر و فرسوده خواهند شد. بخش خصوصی در زمینه کاربردی کردن آموزش نیروی انسانی خود، بسیار موفق عمل کرده است. به‌عنوان نمونه، یک شرکت فعال در حوزه معدن با جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و برگزاری آموزش‌های کاربردی توانسته افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی دانش از طریق ساخت قطعات ماشین‌آلات را رقم بزند. این شرکت با جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌، آموزش دو ساله این نیرو‌ها با سرفصل‌های صنعتی و اعزام کارشناسان و سرپرستان نگهداری و تعمیرات به مراکز آموزش نیروی انسانی شرکت‌های لیبهر در فرانسه و کاترپیلار در امارات گام‌های موثری در زمینه آموزش نیروهای انسانی خود برداشت.  این اقدامات و فعالیت‌های مثبت، کاهش 42 درصدی هزینه‌های تعمیر موتور شاول توسط متخصصان داخلی این شرکت را به‌دنبال داشت. بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و آموزش دیده در این شرکت نیز سبب بهبود کارآیی عملیات تولید شد، که موجبات افزایش شاخص حجم بر ساعت برای ماشین‌آلات این شرکت را فراهم آورد. بنابراین رشد و توسعه پایدار هر بنگاه اقتصادی‌ در گرو ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری در آن سازمان است و در واقع شرکت‌ها با ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل‌ خود، آن‌ها را در بالا بردن سطح مهارت‌ها و تخصص‌هایی که دارند، کمک می‌کنند که با این اقدامات در نهایت منافع اقتصادی شرکت نیز تامین می‌شود.

گفتنی است که شناسایی و طبقه‌بندی مشکلات و نیازهای بخش صنعت در آموزش‌های دانشگاهی و تطبیق دروس آموزشی براساس این نیازها، نیروهایی کارآمدتری را تحویل صاین بخش خواهد داد. ازسوی دیگر، بخش صنعت نیز باید با توجه به تغییرات پرشتاب جهان معاصر و رقابت شدید سازمان‌ها برای دستیابی حداکثری به منابع، منافع و بازار، با برگزاری دوره‌های آموزش بدو استخدام و ضمن خدمت براساس نیازهای سازمان، بهره‌وری پرسنل و سازمان خود را تضمین کند.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد سیرجان ایرانیان
 نمایشگاه کانمین 2019
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
هشتاد و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و چهارمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: