• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس در گفت‌گو با «فلزات آنلاین» پیش‌بینی کرد؛

رقبای ترک گوی سبقت را از ما می‌ربایند

  • کد خبر : 838
  • 08 بهمن 1397 - 15:28
رقبای ترک گوی سبقت را از ما می‌ربایند
مدیرعامل شرکت سیم‌‌لاکی فارس درخصوص وضعیت صادرات سیم‌لاکی مسی گفت: ما در حال حاضر محصولات با کیفیتی تولید می‌کنیم و از این نظر مشکلی برای صادرات به کشورهای همجوار نداریم...
مدیرعامل شرکت سیم‌‌لاکی فارس درخصوص وضعیت صادرات سیم‌لاکی مسی گفت: ما در حال حاضر محصولات با کیفیتی تولید می‌کنیم و از این نظر مشکلی برای صادرات به کشورهای همجوار نداریم. باتوجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه توان تولید سیم‌لاکی را ندارند بازار این کشورها می‌تواند بازار هدف ما در سال آینده باشد؛ به عنوان مثال بازار عراق برای فعالیت در حوزه سیم‌لاکی بستر مناسبی است و در حال حاضر با این کشور همکاری خوبی داریم.

سید امیر حسین قرشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: رقبای ما در این بازار شرکت‌های ترکیه‌ای هستند که رقابت با آن‌ها به هیچ عنوان ساده نیست زیرا قیمت تمام‌شده سیم‌لاکی تولیدشده در ترکیه به‌دلیل هزینه تولید پایین‌تر نسبت به سیم‌لاکی تولیدی در شرکت‌های ایرانی، کمتر است. علاوه بر این در صادرات به عراق ما به‌صورت کوتاه مدت با واسطه همکاری داریم و این واسطه‌ها سیم‌ها را از ما خریده و در عراق توزیع می‌کنند که همین موضوع هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد. اما صادرات به سایر بازارها به‌دلیل وجود قوانین متعدد دست‌وپاگیر مثل قوانین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، برای ما مشکل است. یکی دیگر از چالش‌های ما در بحث صادرات مخصوصا صادرات به اتحادیه اروپا، اعمال تعرفه وارداتی است اما کشورهایی مثل ترکیه به‌دلیل موافقت‌نامه تجارت آزادی که با اتحادیه اروپا دارند معاف از تعرفه واردات هستند. اگر ما بخواهیم به اروپا سیم صادر کنیم ۲۰ درصد تعرفه اعمال می‌شود که این تعرفه، قیمت ما را افزایش می‌دهد و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد. به طورکلی سیم و کابل با کاربرد به عنوان هادی الکتریکی به سه نوع سیم‌لاکی، سیم و کابل مخابراتی و سیم و کابل برق تقسیم می‌شوند. 

قرشی با بیان اینکه نواسانات قیمت مس یکی از مشکلات تولیدکنندگان سیم‌‌لاکی است، اظهار کرد: اتفاقاتی که در بورس کالا می‌افتد، عدم ثبات قیمت مس و نبود نقدینگی، از جمله مشکلات تولیدکنندگان سیم‌لاکی مس در ایران هستند که در تصمیم‌گیری و تولید را برای ما سخت می‌کند.

وی درخصوص مشکلات تامین مواد اولیه، توضیح داد: در تولید سیم‌لاکی مسی به غیر از مس از لاک نیز برای استفاده می‌شود. این لاک‌ها وارداتی هستند و ثبت سفارش واردات آن‌ها ما را بسیار آزار می‌دهد؛ البته این معضل تنها مختص به صنعت ما نیست بلکه تمامی صنایع با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ما به صورت مستقیم از شرکت ایتالیایی «الانتاس» لاک مورد نیاز مجموعه را تامین می‌کنیم که از معتبرترین شرکت‌های فعال در این زمینه است. در بحث تولید به جز مشکل تامین مواد اولیه مشکل دیگری نداریم. تکنولوژی تولید سیم‌لاکی در کشور پیشرفته است و هم‌گام با  جهان از دستگاه‌های پیشرفته برای ساخت این نوع سیم‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیم لاکی فارس بیان کرد: در بحث عرضه سیم‌لاکی نیز ما دو طیف مشتری داریم طیف نخست که تقریبا ۷۰ الی ۸۰ درصد مشتریان ما را شامل می‌شود، تولیدکنندگان و کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده قطعات و تجهیزات هستند. طیف دوم را ما «بازار» می‌نامیم که شامل تقاضای تعمیراتی و خرده‌کاری‌هایی از این دست است. در بحث توزیع سیم‌لاکی نیز با چالشی روبرو نیستیم و توزیع با روال عادی انجام می‌شود.

قرشی درخصوص کیفیت سیم‌لاکی‌های موجود در بازار، عنوان کرد: کیفیت سیم‌لاکی به کیفیت هادی و لاک آن بستگی دارد اما تکنولوژی ساخت نیز در کیفیت سیم تاثیرگذار است. در واقع دستگاه‌هایی که در تولید سیم‌لاکی دخیل هستند در بحث ایجاد کیفیت سیم سهم بسزایی دارند. حتی می‌توان گفت که تقریبا کیفیت لاک مصرفی در بیشتر برندها نیز مشابه بوده و تفاوت در تکنولوژی به کار رفته در ساخت سیم‌لاکی است. شاید بد نباشد که بدانید سیم‌های تولید شده با ماشین‌های تولیدی سال ۲۰۱۹ از سیم‌های تولید شده با ماشین‌های تولیدی سال ۲۰۱۸  با کیفیت‌تر است. زیرا طراحی و کوره پخت آن‌ها متفاوت است. همچنین تاثیر نیروی انسانی با تجربه نیز در کیفیت محصول نهایی سیم‌لاکی اجتناب‌ناپذیر است. متاسفانه تبادل اطلاعات در صنعت ما بسیار سخت صورت می‌گیرد، به همین دلیل داشتن دانش و تجربه فاکتورهای بسیار مهمی در این صنعت به حساب می‌آیند، به نظر من این عدم تبادل اطلاعات نقدی است که می‌توان به این صنعت وارد دانست.

وی با توجه به اوضاع حاکم بر بازار سیم‌لاکی ، سه ماه آینده این بازار را باثبات پیش‌بینی کرد و گفت: در کوتاه مدت بازار سیم‌لاکی دارای ثبات نسبی است اما در میان مدت و یا بلند مدت متصور هستم که رکود پایان و تقاضا افزایش یابد. ضمن اینکه می‌توان در مسیر به‌دست آوردن بازارهای جهانی نیز گام برداشت و صادرات سیم‌لاکی را افزایش داد.

قرشی درخصوص صادرات سیم‌لاکی آلومینیومی نیز با ارائه توضیحاتی این بحث را ادامه داد: چینی‌ها بازار جهانی را در بحث تولید و صادرات سیم‌لاکی آلومینیومی قبضه کرده‌اند. هزینه تولید سیم‌لاکی آلومینیومی در چین بسیار کم‌تر از دیگر کشورهاست. درواقع به‌دلیل قیمت پایین‌تر سیم‌لاکی آلومینیومی نسبت به سیم‌لاکی مسی، تولید این نوع سیم حاشیه سود بهتری دارد اما متاسفانه ما به دلیل قیمت بالای آلومینیوم در ایران توان رقابت با چین را نداریم؛ حتی می‌توانم بگویم واردات سیم‌لاکی آلومینیومی از چین نسبت به تولید آن در داخل به صرفه‌تر است.

وی در پایان گفت: دو عامل تاثیرگذار در افزایش میزان صادرات، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش مناسبات تجاری بین‌المللی است. قطعا مناسبات تجاری  می‌تواند صادرات را تسهیل کند و مسیر همکاری با شرکت‌های خارجی را هموارتر سازد. پس تصمیمات دولت در سطح کلان نیز تاثیر زیاد بر میزان افزایش و یا کاهش صادرات دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=838

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد