• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل مجموعه سیم لاکی یزد

بازار سیم‌لاکی متشنج است

  • کد خبر : 840
  • 08 بهمن 1397 - 15:33
بازار سیم‌لاکی متشنج است
پس از گذشت 50 سال از راه‌اندازی اولین خط تولید سیم‌لاکی در ایران، این روزها بازار این صنعت بسیار پرتلاطم است و پس از سپری کردن زمان کوتاهی با فعالان این صنف می‌توان به این اوضاع نابه‌سامان پی برد ...
پس از گذشت ۵۰ سال از راه‌اندازی اولین خط تولید سیم‌لاکی در ایران، این روزها بازار این صنعت بسیار پرتلاطم است و پس از سپری کردن زمان کوتاهی با فعالان این صنف می‌توان به این اوضاع نابه‌سامان پی برد، بیشترین مشکلی که بر آسمان این صنعت سایه افکنده، نبود مشتری است. حال بهتر است بدانیم که بیشتر چه شرکت‌هایی خواهان و مصرف‌کننده سیم‌لاکی‌ها هستند و چرا دیگر این روزها تقاضای آن‌ها برای تهیه سیم‌لاکی کاهش یافته است؟ متقاضیان مصرف سیم‌لاکی در واقع موتورسازان، ژنراتورسازان و ترانسفورماتورسازها در مقیاس بزرگ و سیم‌پیچ‌ها و تعمیرکنندگان در مقیاس کوچک هستند، حال می‌خواهیم بدانیم چه عواملی بر کاهش میزان تقاضای این مصرف‌کنندگان تاثیرگذار بوده که بر میزان تولید سیم‌لاکی نیز تاثیر گذاشته است؟

در همین راستا با منصور شهیری مدیرعامل مجموعه سیم لاکی یزد که از سال ۷۲ در این حرفه فعال است، هم‌صحبت شدیم و دقایقی را پای درد و دل این صنعت‌گر نشستیم. گفت‌وگویی که از نظر شما می‌گذرد حاصل گپ‌وگفت خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با شهیری است.

شهیری درخصوص علت راکد بودن بازار سیم‌لاکی در ایران، عواملی را عنوان کرد: نبود متقاضی خرید سیم‌لاکی مهم‌ترین دلیل برای رکود بازار این روزهای این صنعت است، شرکت‌های بزرگ ترانسفورماتورساز به دلایل مختلف تعطیل شدند و در پی این تعطیلی‌ها ما یکی از اصلی‌ترین مشتریان خود را از دست دادیم، درواقع در حال حاضر خرید و فروش متوقف شده است و تقریبا می‌توان گفت که هیچ معاملاتی در سطح کلان انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در بحث تامین مواد اولیه نیز بیان کرد: سیم‌لاکی مسی از دو بخش مس و لاک تشکیل شده است که مس آن را از بازار داخلی تامین می‌کنیم. مشکلاتی نیز بر سر راه ما برای تامین مس قرار دارد، اما عمده‌ترین معضل ما در بحث تامین مواد اولیه وارد کردن لاک به‌عنوان پوشش و عایق این مس‌هاست، به‌دلیل نوسانات ارزی و عدم ثبات نرخ ارز در بازار، واردکنندگان لاک مشکلات فراوانی دارند و تولیدکننده نیز نمی‌تواند به‌دلیل نبود لاک با کیفیت در بازار سیم‌لاکی تولید کند.

مدیرعامل سیم‌لاکی یزد با بیان اینکه لاک پوششی سیم‌لاکی از کشورهای متعددی به ایران وارد می‌شود، ادامه داد: کیفیت لاک‌های وارداتی از کشورهای مختلف به یک شکل نیست و برخی از این لاک‌ها ضایعات بسیاری دارند و نمی‌توان محصول نهایی خوبی را از آن تولید کرد، بین لاک‌هایی که از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود، لاکی که از کشور ایتالیا به ایران می‌آید مرغوب‌ترین کیفیت را دارد.

 شهیری با بیان اینکه دو مشکل خرید لاک و فروش سیم‌لاکی بزرگ‌ترین مشکل تولیدی سیم‌لاکی یزد است، گفت: سال‌های گذشته در روزهای پایان سال تولیدکنندگان موتور و ترانسفورماتور یا به‌طور کلی مشتریان ما قبل از عید برای سال آینده خود خرید می‌کردند و ما در این روزها شاهد افزایش فروش بودیم، همه ساله این افزایش فروش را داشتیم اما امسال مشتریان ما برای تامین مصرف روزانه خود نیز مشکل داشتند چه برسد به خرید سیم‌لاکی برای سال آینده! این کاهش قدرت توان خرید مشتریان سبب شده تا ما نیز فروش مناسبی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: مادامی که کارخانجات تعطیل هستند و فعالیت نمی‌کنند به هیچ عنوان وضعیت صنعت سیم‌لاکی چه در بحث فروش و چه در بحث تولید بهتر نخواهد شد و اگر به همین منوال پیش برویم این صنعت برای همیشه از بین می‌رود.

شهیری اظهار کرد: مجموعه‌ ما مصرف‌کننده سیم‌لاکی نیست، در نتیجه وابسته به خرید شرکت‌های مصرف‌کننده هستیم که با وضعیتی که بازار دارد امیدی به بهبود اوضاع حاکم بر بازار فروش سیم‌لاکی نمی‌توان داشت.

مدیرعامل سیم‌لاکی یزد یکی دیگر از دلایل رکود بازار سیم‌لاکی را نبود نقدینگی عنوان کرد و ادامه داد: نقدینگی وجود ندارد که تولیدکنندگان موتور و یا ژنراتور به صورت نقدی خرید کنند. به دلیل خریدهای چکی، پرداخت مشتریان آن‌ها با بازه زمانی بلند مدت و بازگشت با تاخیر سرمایه اولیه آن‌ها، سود این شرکت‌ها کاهش یافته و در نتیجه بقا برای شرکت‌هایی همچون ما سخت شده است.

وی درخصوص نقدینگی سیم‌لاکی یزد گفت: مجموعه ما نقدینگی لازم برای تولید و انبار محصول را ندارد، ما نیز توان تولید پیش از تقاضا را نداریم و متاسفانه بر اساس میزان سفارش تولید می‌کنیم. امیدوارم در آینده وضعیت نقدینگی بهتر شود. الآن اوضاع به شکلی شده که خریداران به دنبال خرید با چک و فروشندگان نیز به دنبال فروش نقدی هستند، این دلیل نیز سبب کاهش معاملات در بازار شده است.

شهیری با بیان اینکه واردات سیم‌لاکی می‌تواند این صنعت را فلج کند، اظهار داشت: خوشبختانه واردات محصول نهایی سیم‌لاکی به ایران انجام نمی‌شود، فقط لاک مصرفی در سیم‌لاکی وارداتی است که متاسفانه به مقدار مصرف وارد می‌شود و مقدار این لاک‌ها بسیار کم است.

مدیرعامل سیم‌لاکی یزد درخصوص صادرات نیز گفت: در حال حاضر صادرات سیم‌لاکی از ایران به کشورهای همجوار از بین رفته است، در گذشته به کشورهایی همچون عراق و سوریه صادرات داشتیم اما متاسفانه دیگر توان صادرات نیز نداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=840

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند