10 درصد الکتروموتور مورد نیاز کشور تولید داخلی است
مدیر مهندسی شرکت موتوژن:

10 درصد الکتروموتور مورد نیاز کشور تولید داخلی است

مدیر مهندسی شرکت موتوژن گفت: به دلیل پایین‌تر بودن قیمت الکتروموتورهای چینی، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند به فکر توسعه صنعت خود باشند. زیرا تولید برخی الکتروموتورها در داخل کشور به‌صرفه نیست.

محمد موسمی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با بیان اینکه رقابت با چین برای تولیدکنندگان داخلی سخت است، اظهار داشت: توسعه چرخه تولید الکتروموتور و افزایش تولید انواع این موتورها با توجه به قیمت پایین‌تر الکتروموتورهای واردتی چینی به صرفه به‌نظر نمی‌رسد، قیمت این محصولات وارداتی نسبت به هزینه ساخت همان موتور در داخل کشور بسیار کم‌تر است.

وی افزود: با توجه به مشکلات کلی که در بحث واردات وجود دارد که گریبان‌گیر واردات الکتروموتورهای خارجی نیز هست، ممکن است که در آینده الکتروموتورسازان ایرانی به فکر توسعه محصولات خود باشند، به عنوان مثال به سمت تولید موتور با راندمان بالا بروند، یعنی موتورهایی تولید کنند که گرید انرژی بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما با توجه به شرایط اقتصادی، معضلات و بحران‌هایی که در بخش صنعت به‌وجود آمده است و همچنین نواساناتی که در بازار ارز وجود دارد، آینده صنعت الکتروموتورسازی به دلایل گفته شده و مشکلات به‌وجود آمده در بحث وارادات قطعات صنعتی، روشن نیست.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه شرکت ما تولیدکننده موتورهای کولری و صنعتی است بیان کرد: موتورهای کولری همان موتورهای استفاده شده در ساخت کولر آبی است. از موتورهای صنعتی نیز در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در مجموعه ما موتورهای صنعتی با قدرت 0.1 تا 630 کیلووات تولید می‌شود. در ایران تکنولوژی ساخت موتورهای با ولتاژ مختلف وجود دارد، موتوژن موتورهای LV تولید می‌کند، یعنی موتورهای با ولتاژ کم، البته تکنولوژی ساخت موتورهایMV  و HV یعنی موتورهای با ولتاژ متوسط و بالا نیز در کشور وجود دارد اما شرکت‌های دیگری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

موسمی ادامه داد: موتورهای الکتریکی انوع مخلتفی دارند، وقتی می‌گوییم موتور الکتریکی این واژه ظریف‌ترین موتور مصرفی در دستگاه‌های کوچک تا موتورهای بزرگ صنعتی را شامل می‌شود. تولیدکنندگان داخلی نزدیک به 10 درصد الکتروموتورهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. چون الکتروموتورها بسیار متنوع هستند، باقی الکتروموتورهای مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: بزرگترین موتوری که در شرکت موتوژن تولید می‌شود موتور با توان 630 کیلوولت است که در صنایع سنگینی همچون صنایع پتروشیمی مصرف می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه الکتروموتور در همه جا مصرف می‌شود، گفت: عمده تولید الکتروموتور در کشور را سه شرکت تولید می‌کنند، البته شرکت‌های کوچکی نیز هستند که تولیدات محدود دارند. اما تاثیر آنچنانی بر میزان تولید ندارند و تقریبا می‌توان گفت چرخه تولید الکتروموتور توسط سه شرکت می‌چرخد.

وی گفت: در ساخت الکتروموتور از عایق مایلر و نومکس یا به اصطلاح همان عایق کاغذی سه‌لایه استفاده می‌شود. در کشور این عایق‌ها تولید نمی‌شود و تمامی عایق‌های کاغذی مصرفی الکتروموتور در کشور وارداتی است، این لایه‌ها فاصله بین سیم و فلز را عایق می‌کند. اما شار لاک در گونه‌های مختلف تولید داخلی دارد.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن ادامه داد: در موتورهای  LVاز سیم‌لاکی با سطح مقطع گرد استفاده می‌شود، هادی این سیم‌ها نیز مس است، البته اخیرا به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم، از سیم‌لاکی آلومینیوم نیز در ساخت این موتورها استفاده می‌شود. سیم‌لاکی‌هایی با سطح مقطع تخت در ساخت موتورهایMV  و HV مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای بزرگ حتما باید با هادی مس ساخته شوند.

موسمی بیان کرد: 100درصد سیم‌لاکی مصرفی در ساخت الکتروموتور از منابع داخلی تامین می‌شود، ما جز هسته سیلیکونی، بولبورینگ و عایق، باقی اجزای تشکیل دهنده موتور را از منابع داخل کشور تامین می‌کنیم.

موسمی با بیان اینکه تمامی صنایع بر یکدیگر تاثیر‌گذار هستند، عنوان کرد: افزایش قیمت سیم‌لاکی تاثیر مستقیم بر قیمت الکتروموتور می‌گذارد. یا زمانی که تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان سیم‌لاکی مشکل می‌شود آن‌ها نمی‌توانند محصول نهایی خود را با قیمت مناسب عرضه کنند. باتوجه به اینکه خرید سیم‌لاکی از داخل کشور به‌صرفه است نیازی به وارد کردن این محصول نیست.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
جریمه‌ای کم‌تر از قیمت یک کلاف سیم!
نظارت بر صنعت سیم و کابل بسیار ضعیف است
استفاده از کالاهای سبز می‌تواند میزان مصرف سیم‌لاکی را افزایش دهد
در حال حاضر تولید ژنراتور متوقف شده است
سیم‌لاکی داخلی با کیفیت است
توان تولید 100 درصد ترانسفورماتور مورد نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی
اعمال ممنوعیت برای واردات الکتروموتور
لاک تولید شده در ایران مرغوبیت ندارد
سهم پایین تولیدکنندگان داخلی از بازار دیزل ژنراتور ایران
نحوه تعیین مالیات، آفت جان تولیدکنندگان
تولید سیم‌لاکی آلومینیومی به صرفه نیست
برای بقا تلاش می‌کنیم
سیم لاکی تضمین کننده کیفیت محصول نهایی است
بازار سیم‌لاکی متشنج است
رقبای ترک گوی سبقت را از ما می‌ربایند
نگاهی به بازار خرده‌فروشی سیم‌لاکی در پامنار تهران
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام سبحانی/ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ منصور یزدی‌زاده/ مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام شکوری/ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عبدالوهاب سهل‌آبادی/ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: