• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر مهندسی شرکت موتوژن:

۱۰ درصد الکتروموتور مورد نیاز کشور تولید داخلی است

  • کد خبر : 4456
  • 14 بهمن 1397 - 20:12
۱۰ درصد الکتروموتور مورد نیاز کشور تولید داخلی است
مدیر مهندسی شرکت موتوژن گفت: به دلیل پایین‌تر بودن قیمت الکتروموتورهای چینی، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند به فکر توسعه صنعت خود باشند. زیرا تولید برخی الکتروموتورها در داخل کشور به‌صرفه نیست.
مدیر مهندسی شرکت موتوژن گفت: به دلیل پایین‌تر بودن قیمت الکتروموتورهای چینی، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌توانند به فکر توسعه صنعت خود باشند. زیرا تولید برخی الکتروموتورها در داخل کشور به‌صرفه نیست.

محمد موسمی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با بیان اینکه رقابت با چین برای تولیدکنندگان داخلی سخت است، اظهار داشت: توسعه چرخه تولید الکتروموتور و افزایش تولید انواع این موتورها با توجه به قیمت پایین‌تر الکتروموتورهای واردتی چینی به صرفه به‌نظر نمی‌رسد، قیمت این محصولات وارداتی نسبت به هزینه ساخت همان موتور در داخل کشور بسیار کم‌تر است.

وی افزود: با توجه به مشکلات کلی که در بحث واردات وجود دارد که گریبان‌گیر واردات الکتروموتورهای خارجی نیز هست، ممکن است که در آینده الکتروموتورسازان ایرانی به فکر توسعه محصولات خود باشند، به عنوان مثال به سمت تولید موتور با راندمان بالا بروند، یعنی موتورهایی تولید کنند که گرید انرژی بالاتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما با توجه به شرایط اقتصادی، معضلات و بحران‌هایی که در بخش صنعت به‌وجود آمده است و همچنین نواساناتی که در بازار ارز وجود دارد، آینده صنعت الکتروموتورسازی به دلایل گفته شده و مشکلات به‌وجود آمده در بحث وارادات قطعات صنعتی، روشن نیست.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه شرکت ما تولیدکننده موتورهای کولری و صنعتی است بیان کرد: موتورهای کولری همان موتورهای استفاده شده در ساخت کولر آبی است. از موتورهای صنعتی نیز در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در مجموعه ما موتورهای صنعتی با قدرت ۰٫۱ تا ۶۳۰ کیلووات تولید می‌شود. در ایران تکنولوژی ساخت موتورهای با ولتاژ مختلف وجود دارد، موتوژن موتورهای LV تولید می‌کند، یعنی موتورهای با ولتاژ کم، البته تکنولوژی ساخت موتورهایMV  و HV یعنی موتورهای با ولتاژ متوسط و بالا نیز در کشور وجود دارد اما شرکت‌های دیگری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

موسمی ادامه داد: موتورهای الکتریکی انوع مخلتفی دارند، وقتی می‌گوییم موتور الکتریکی این واژه ظریف‌ترین موتور مصرفی در دستگاه‌های کوچک تا موتورهای بزرگ صنعتی را شامل می‌شود. تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۱۰ درصد الکتروموتورهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. چون الکتروموتورها بسیار متنوع هستند، باقی الکتروموتورهای مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: بزرگترین موتوری که در شرکت موتوژن تولید می‌شود موتور با توان ۶۳۰ کیلوولت است که در صنایع سنگینی همچون صنایع پتروشیمی مصرف می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن با بیان اینکه الکتروموتور در همه جا مصرف می‌شود، گفت: عمده تولید الکتروموتور در کشور را سه شرکت تولید می‌کنند، البته شرکت‌های کوچکی نیز هستند که تولیدات محدود دارند. اما تاثیر آنچنانی بر میزان تولید ندارند و تقریبا می‌توان گفت چرخه تولید الکتروموتور توسط سه شرکت می‌چرخد.

وی گفت: در ساخت الکتروموتور از عایق مایلر و نومکس یا به اصطلاح همان عایق کاغذی سه‌لایه استفاده می‌شود. در کشور این عایق‌ها تولید نمی‌شود و تمامی عایق‌های کاغذی مصرفی الکتروموتور در کشور وارداتی است، این لایه‌ها فاصله بین سیم و فلز را عایق می‌کند. اما شار لاک در گونه‌های مختلف تولید داخلی دارد.

مدیر مهندسی شرکت موتوژن ادامه داد: در موتورهای  LVاز سیم‌لاکی با سطح مقطع گرد استفاده می‌شود، هادی این سیم‌ها نیز مس است، البته اخیرا به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم، از سیم‌لاکی آلومینیوم نیز در ساخت این موتورها استفاده می‌شود. سیم‌لاکی‌هایی با سطح مقطع تخت در ساخت موتورهایMV  و HV مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای بزرگ حتما باید با هادی مس ساخته شوند.

موسمی بیان کرد: ۱۰۰درصد سیم‌لاکی مصرفی در ساخت الکتروموتور از منابع داخلی تامین می‌شود، ما جز هسته سیلیکونی، بولبورینگ و عایق، باقی اجزای تشکیل دهنده موتور را از منابع داخل کشور تامین می‌کنیم.

موسمی با بیان اینکه تمامی صنایع بر یکدیگر تاثیر‌گذار هستند، عنوان کرد: افزایش قیمت سیم‌لاکی تاثیر مستقیم بر قیمت الکتروموتور می‌گذارد. یا زمانی که تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان سیم‌لاکی مشکل می‌شود آن‌ها نمی‌توانند محصول نهایی خود را با قیمت مناسب عرضه کنند. باتوجه به اینکه خرید سیم‌لاکی از داخل کشور به‌صرفه است نیازی به وارد کردن این محصول نیست.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4456
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد