لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ تحقیق و توسعه در سازمان‌ها
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد طی یادداشتی در «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ تحقیق و توسعه در سازمان‌ها

تحقیق و توسعه برای بقا، حیات و ادامه فعالیت‌های شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی یک اصل مهم محسوب می‌شود. زیرا در دنیا که رقابت میان تولیدکنندگان بسیار سنگین است، بدون داشتن تحقیق و توسعه نمی‌توان فعالیت تولیدی را به‌روز نگه داشت و با رقبای جهانی رقابت کرد. در کشور ما نیز کم و بیش به موضوع تحقیق و توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی اهمیت داده شده که این امر در برخی حوزه‌ها قوی‌تر و در برخی ضعیف‌تر بوده است.

دید کلی در اکثر شرکت‌ها در کشور ما به تحقیق و توسعه آن است که هزینه صورت گرفته باید بلافاصله جبران شود. در حالی که از نام تحقیق و توسعه مشخص است، امکان دارد که از تحقیق در مورد 10 مقوله، 9 تحقیق جواب مثبت ندهند. اما اگر یک تحقیق جواب مثبت داشته باشد و به نتیجه برسد، می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند. بنابراین لازم است فرهنگ تحقیق و توسعه شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در کشور ما به‌عنوان یک اجبار رقابتی اهمیت داده شود.

در عین حال پژوهشگران و محققان نیز با احساس مسئولیت بیشتری شرکت‌ها را به امر تحقیق و توسعه تشویق کنند تا شرکت‌ها به این باور برسند که می‌توانند با انجام تحقیق و توسعه به قله‌های پیشرفت دست یابند. به‌طور مثال شرکتی که در فرآیند تحقیق و توسعه محصول جدیدی را تولید می‌کند، می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را به‌وجود آورد و سهم بیشتری را در بازار از آن خود کند. علاوه بر این تحقیق و توسعه می‌تواند هزینه تمام شده تولید و یا آلودگی‌های محیط زیست را نیز کاهش دهد.

تحقیق و توسعه تعریف مشخصی دارد و بومی‌سازی را در برخی موارد می‌توان به‌نوعی تحقیق و توسعه قلمداد کرد. این یعنی ممکن است خروجی یک تحقیق و توسعه، بومی‌سازی باشد. با این حال تولید قطعه‌ای که در خارج ساخته می‌شد، به‌نوعی کپی‌کاری است، تحقیق و توسعه محسوب نمی‌شود. البته ممکن است یک فرآیند، تکنولوژی و یا محصولی که قبلا تولید شد، در فرآیند تحقیق و توسعه یا بومی‌سازی، بهتر از مشابه خارجی عمل کند. اما الزاما هر بومی‌سازی تحقیق و توسعه محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه تحقیق و توسعه از یک ایده شروع می‌شود و در آن فرآیندها و مراحل گوناگونی مانند تحقیقات اولیه، مطالعات آزمایشگاهی، تولید آزمایشگاهی و در نهایت تولید محصول وجود دارد که ممکن است این فرآیند به نتیجه نرسد.

شرکت‌های بزرگ و برند در دنیا بودجه‌ها و هزینه‌های بسیار سنگینی را به موضوع تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند که حداقل آن 5 و حداکثر 20 درصد از بودجه سالانه را شامل می‌شود. این میزان در شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و فلزی ایران حداکثر یک درصد است. در وهله اول باید فرهنگ تحقیق و توسعه در کشور ما نهادینه شود. مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌ها در کشور ما به تحقیق و توسعه باور داشته باشند، سپس در مورد آن سرمایه‌گذاری کنند. در عین حال فرآیند تحقیق و توسعه زمان‌بر است و مدیران سازمان باید تا نتیجه دادن آن صبر کنند. در عین حال باید برای تحقیق و توسعه بسترسازی کرد تا این امر در سازمان‌ها جا بیفتد. دانشگاه‌ها نیز در کنار صنایع باید کاربردی به مقوله تحقیق و توسعه وارد شوند. تحقیق و توسعه نباید محدود به یک قرارداد میان صنعت و دانشگاه و تنها چاپ کتاب و مقاله باشد. بلکه از این تحقیق باید نتیجه لازم استخراج شود، حتی اگر نتیجه آن منفی باشد.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
۳ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات فولاد
مشکلی برای صادرات نداریم
امیدواریم رحمانی به قیمت‌گذاری دستوری فولاد پایان دهد
تحقیق و توسعه، پیش‌شرط رقابت‌پذیری
پیشرفت تحقیق و توسعه در گرو تغییر نگاه مدیران است
تحقق اهداف فولاد مبارکه در تولید و تحویل کالا به بازار داخل
تحقیق و توسعه، قلب تپنده هر واحد تولیدی است
واحد تحقیق و توسعه، قلب تپنده تولید کشور
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
هفتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتادمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 66 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: