آلمان مقصد نهایی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه
بازار صادراتی محصولات اکستروژنی آلومینیوم ترکیه

آلمان مقصد نهایی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه

در حالی که در بازار تولید اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه، محصولات غیرآلیاژی سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشتند، اما در بازار صادراتی، سهم محصولات آلیاژی که عمدتا دارای کیفیت بالاتری هستند، بسیار بیشتر از محصولات غیر آلیاژی بود. گفتنی است آلمان اصلی‌ترین مقصد صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بوده است؛ به‌طوری که طی سال‌های گذشته، سهم این کشور از صادرات ترکیه نزدیک به 25 درصد برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، رشد اقتصادی و اجتماعی ترکیه از سال 2000، روندی چشم‌گیر را طی کرد. در همین راستا، ترکیه در جهت توسعه تجارت با سایر کشورها، جذب سرمایه‌های خارجی، همگرایی به‌سمت تطابق با قوانین کشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپا، موفق به حصول این امر شد. یکی از جنبه‌های خیلی مهم از رشد اقتصادی ترکیه طی 2 دهه گذشته، توسعه ساخت و ساز و شهرسازی بود. صنعت ساختمان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده محصولات فلزی، محرکی قوی برای توسعه صنایع تولیدکننده محصولات فلزی در این کشور شد. در این بین محصولات اکستروژن آلومینیومی که صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده آن‌ها به‌شمار می‌رود، از این رشد بهره برد؛ به‌طوری که برآورد می‌شود بیش از نیمی از مصرف کل آلومینیوم در ترکیه برای تولید این محصولات مصرف شود. همان‌طور که در گزارش مربوط به بازار تولید ترکیه اشاره شد، تولید محصولات اکستروژنی در ترکیه از سال 2005 تا سال 2017، سه دوره مختلف را پشت سر گذاشت و در سال 2017، حجم تولید حدود 750 هزار تنی را رقم زد.

نکته جالب توجه در خصوص بازار تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم ترکیه، سهم نسبتا بالای محصولات خالص (یا محصولاتی با عناصر آلیاژی پایین) است. به این صورت در طول سال‌های مورد بررسی، به‌طور متوسط بالغ بر 60 درصد انواع محصولات اکستروژنی تولید شده از انواع خالص (یا کم‌آلیاژ) بوده است. این در حالی است که در بازار صادراتی آن، محصولات اکستروژنی آلیاژی سهم بسیار بیشتری دارند که عمده مقاصد آن‌ها نیز، کشورهای اروپایی است. بدین ترتیب می‌توان گفت که به‌نظر می‌رسد، عمده محصولات اکستروژنی آلیاژی تولید شده در ترکیه (که عموما کیفیت بالاتری نسبت به انواع خالص یا کم‌آلیاژ دارند) به کشورهای پیشرفته مانند آلمان صادر می‌شود. در نمودار 1، بازار صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بین سال‌های 2005 تا 2017، به‌همراه مهم‌ترین خریداران خارجی آن نشان داده شده است.

به همین ترتیب، آلمان به اصلی‌ترین بازار مقصد صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بدل شده است؛ به‌طوری که طی سال‌های گذشته، سهم این کشور از صادرات ترکیه نزدیک به 25 درصد بوده است. این حجم از صادرات در حالی است که عموما تجارت محصولات اکستروژنی آلومینیوم در سطح جهان، بین بازارهایی با فواصل کم انجام می‌شود؛ چرا که هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ظرفیت‌های این واحدها در مقایسه با بسیاری از ظرفیت‌های تولید نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی کمتر بوده و این امر باعث توسعه این ظرفیت‌ها در بسیاری از مناطق جهان شده است. در پی همین روند، پس از آلمان، کشورهای هم‌جوار و نزدیک ترکیه مانند عراق، بلغارستان و رومانی، اصلی‌ترین خریداران محصولات اکستروژنی آن بودند.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام سبحانی/ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ منصور یزدی‌زاده/ مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام شکوری/ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عبدالوهاب سهل‌آبادی/ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: