• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو:

سیم‌لاکی داخلی با کیفیت است

  • کد خبر : 4462
  • 17 بهمن 1397 - 20:23
سیم‌لاکی داخلی با کیفیت است
مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو گفت: با توجه به تاثیر مستقیم کیفیت سیم‌لاکی بر کیفیت ترانسفورماتور، تامین این سیم‌ها از منابع با کیفیت اهمیت دارد. در واقع می‌توان گفت درصد خلوص مس در کیفیت ترانسفورماتور تاثیرگذار است.
مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو گفت: با توجه به تاثیر مستقیم کیفیت سیم‌لاکی بر کیفیت ترانسفورماتور، تامین این سیم‌ها از منابع با کیفیت اهمیت دارد. در واقع می‌توان گفت درصد خلوص مس در کیفیت ترانسفورماتور تاثیرگذار است.

جواد قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با بیان اینکه قیمت ترانسفورماتور متاثر از نوسانات قیمت سیم‌لاکی است، اظهار داشت: در واقع می‌توان گفت قیمت ترانسفورماتور با قیمت جهانی مس ارتباط مستقیم دارد. همچنین نوسانات قیمت ارز بر تغییرات قیمت مس تاثیر گذار است. سیم‌لاکی تولیدی داخل کشور باکیفیت است و نیازی به تامین این سیم‌ها از کشورهای دیگر نیست. ۱۰۰ درصد سیم‌لاکی مصرفی مجموعه ما از واحدهای تولیدی داخلی تامین می‌شود.

وی افزود: معمولا ترانسفورماتور از سیم‌لاکی مسی با سطح مقطع گرد ساخته می‌شود، البته از سیم‌لاکی مسی با سطح مقطع تخت نیز در ساخت ترانس‌های با ظرفیت‌ بالاتر استفاده می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو بیان کرد: ترانس از بدنه‌ روغن و اکتیو پارت تشکیل می‌شود، یک از قطعات اصلی ترانسفورماتور تپ چنجر است، تپ چنجر بر روی یک سیم پیچ قرار می‌گیرد. در ساخت این سیم‌پیچ‌ها از سیم‌لاکی استفاده شده است. سیم‌لاکی مصرفی در ترانسفورماتور از نظر هادی دو نوع سیم‌لاکی مسی و سیم‌لاکی آلومینیومی است، البته استفاده از سیم‌لاکی مسی معمول‌تر است، زمانی که مشتری خواهان ترانس ارزان‌تر است سفارش ترانسفورماتور با سیم‌لاکی آلومینیومی می‌دهد.

قربانی در رابطه با انواع ترانسفورماتورهای تولیدی کیان ترانسفو، گفت: ترانسفورماتور رده توزیع، آمورف و ۳D Wond core در مجموعه ما ساخته می‌شود، هر کدام از این ترانس‌ها یک رده تلفاتی متفاوت هستند. در واقع ترانس نرمال را بهینه کردیم.

وی ادامه داد: سطح تکنولوژی ساخت ترانسفورماتور در ایران از آسیا بالاتر است، با اروپا نیز اختلاف کمی دارد، در نتیجه ترانسفورماتورهای ساخت داخلی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند. سال ۲۰۱۴ تکنولوژی جدیدی به اسم ۳D Wond core در صنعت ترانسفورماتور رونمایی شد که همزمان با دنیا ما در ایران نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم. تکنولوژی آمورف به‌روز است، این تکنولوژی کم‌تر از ۱۰ سال است که مرسوم شده و دانش بسیار جدیدی محسوب می‌شود. از این تکنولوژی فویل پیچی برای بوئین فشار ضعیف، استفاده می‌شود.

مدیر مهندسی شرکت کیان ترانسفو با بیان اینکه چین نمی‌تواند با ترانسفورماتورهای ایرانی رقابت کند، عنوان کرد: تقریبا ۹۰ درصد ترانسفورماتورهای مصرفی در کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند که از این مقدار ۵ الی ۱۰درصد سهم کیان ترانسفو است. در صنعت ترانس‌سازی به دلیل اهمیت خدمات پس از فروش، کشورهای دیگر نمی‌توانند با ایران در بازار داخلی رقابت کنند.

قربانی در پایان گفت: طیف مصرف‌کنندگان ترانسفورماتور وسیع است، صنایع مخلتف مثل صنایع فولاد، شیشه و پالایشگاه، ترانسفورماتور سفارش می‌دهند، حتی مجتمع‌های مسکونی نیز مخاطب ما هستند و از ترانسفورماتور استفاده می‌کنند.

وی  با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به تولید و فروش ترانسفورماتور ۳ درصد تعداد ترانسفورماتورهای فعال در هر سال است، عنوان کرد: نیاز کشور سالانه ۶ هزار دستگاه ترانسفورماتور است، به صورت معمول هر ساله این تعداد ترانسفورماتور در کشور نصب می‌شود. سهم واردات از این رقم بسیار کم است، کم‌تر از ۱۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4462
  • نویسنده : فرزانه عزتی