• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
نماینده فروش کابل راد افشان سحر:

۱۰۰ درصد کابل‌های برق مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود

  • کد خبر : 4519
  • 30 بهمن 1397 - 21:33
۱۰۰ درصد کابل‌های برق مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود
نماینده فروش کابل راد افشان سحر درخصوص ظرفیت تولید سیم و کابل در ایران، گفت: کشور در ساخت سیم‌وکابل خودکفا شده و سال‌های زیادی است که دیگر نیازی به واردات وجود ندارد.
نماینده فروش کابل راد افشان سحر درخصوص ظرفیت تولید سیم و کابل در ایران، گفت: کشور در ساخت سیم‌وکابل خودکفا شده و سال‌های زیادی است که دیگر نیازی به واردات وجود ندارد.

انوشیروان هروآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با بیان اینکه در صنعت سیم‌وکابل برق، از سطح مقطع ۰٫۲۵ میلی‌متر تا کابل‌های فشار قوی تولید می‌شود، اظهار داشت: سه نوع سیم و کابل برقی در داخل کشور تولید می‌شود، این سه نوع فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی است. کابل‌های فشار ضعیف‌ با سطح مقطع ۰٫۲۵، ۰٫۳۵،۰٫۵، ۰٫۷۵، ۱، ۱٫۵، ۲٫۵، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۵ میلی‌متر مربع هستند که سطح مقطع این سیم‌ها با همین مضارب بالا می‌رود؛ از سیم‌های فشار ضعیف در مصارف ساختمانی استفاده می‌شود.

وی افزود: در تولید سیم‌وکابل اگر از یک رشته سیم استفاده شود به محصول سیم و اگر از دو رشته سیم به بالا استفاده شود به محصول کابل می‌گویند، کابل‌ها نیز به شکل ۲ در ۰٫۵، ۲ در ۱٫۵ و … سایزگذاری می‌شوند. ۲ در ۲٫۵ یعنی دو رشته سیم با سطح مقطع ۲٫۵ میلی‌متر مربع با هم تنیده شده و در یک روکش مشکی قرار گرفته‌اند.

نماینده فروش راد افشان سحر ادامه داد: اگر چند رشته سیم از سایز ۰٫۲۵ تا ۴ میلی‌متر مربع در هم تنیده شوند به این سیم‌ها، کابل‌های فرمان یا کنترل می‌گویند که تعداد این رشته‌ها می‌تواند تا ۴۰ رشته نیز باشد، به دلیل محدودیت رنگ پوشش سیم در این کابل‌ها، برای تفکیک سیم‌ها از شماره هم استفاده می‌شود. از این کابل‌ها در دستگاه‌های فرمان که نیاز به کنترل و مدیریت دارد، استفاده می‌شود؛ مثل دستگاه‌های فرمان‌دهنده که دستور به توقف یا فعالیت مجدد یک فرایند می‌دهند. در واقع کابل‌های فرمان در اکثر مواقع  با قدرت کم سر و کار دارند. یعنی با سیگنال‌هایی با ولتاژ و جریان پایین؛ در نتیجه این نوع کابل‌ها نیز در دسته فشار ضعیف قرار می‌گیرند. برای بالا رفتن دقت عملکرد دستگاه‌های اندازه‌گیری و نظارت باید میزان اعوجاج کابل فرمان حداقل شود.

هرو آبادی بیان کرد: کابل‌های سکتور به کابل‌های سه رشته نیمه فشار قوی اطلاق می‌شود؛ به طور مثال کابل ۳ در ۲۵ یعنی سه رشته سیم با سطح مقطع ۲۵ میلی‌متر مربع که در یک روکش در هم تنیده شده‌اند. از کابل‌های سکتور برای توزیع برق اصلی از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می‌شود. سایز این سیم‌ها ۳ در ۲۵، ۳ در ۳۵، ۳ در ۵۰، ۳ در ۷۰، ۳ در ۹۵، ۳ در ۱۲۰، ۳ در ۱۸۵ و ۳ در ۲۴۰ میلی‌متر مربع هستند. شاید بد نباشد که عنوان کنم در سکتور ۳ در ۲۴۰، سه رشته سیم فاز ۲۴۰ میلی‌متر مربع و یک رشته سیم نول ۱۲۰ میلی‌متر مربعی وجود دارد. در سکتور، سطح مقطع سیم نول همواره نصف سطح مقطع سیم فاز است. در واقع کابل سکتور، کابل قدرت چند رشته‌ای با هادی سکتور است که برای تامین انرژی الکتریکی در مکان‌های مختلفی همچون محوطه باز، زیر آب، درون خاک، مصارف صنعتی، نیروگاه‌ها و به‌صورت کلی برای انتقال برق از یک منبع به هرجایی که به برق نیاز دارد، استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: کابل‌های توزیع دو نوع افشان و مفتولی دارند، معمولا از کابل مفتولی یا خشک در زیر خاک استفاده می‌شود، به همین دلیل در کابل خشک از فیلر برای خنک‌کنندگی و محافظت از کابل در زیر خاک استفاده می‌کنند. در واقع فیلر ارت زمین را می‌گیرد.

نماینده فروش راد افشان سحر عنوان کرد: یک نوع کابل سکتور وجود دارد به نام کابل «آرمور» یا «سرب و ذره» که در زیر زمین استفاده می‌شود، مصارف این سیم‌ها در پمپ بنزین و پالایشگاه‌ها است. امنیت کابل در این دو مکان بسیار اهمیت دارد، در روکش این کابل‌ها سمی وجود دارد که سبب کشته شدن جونده‌هایی مثل موش می‌شود تا کابل از پارگی و جوئیده شدن در امان بماند.

هرو آبادی با عنوان اینکه براساس کارکرد نیز کابل‌ها به سه دسته ساختمانی، برق‌های شهرکی یا سوله‌ای و فشار قوی تقسیم می‌شوند، بیان کرد: روکش سیم‌ها براساس نوع مصرف بایک‌دیگر متفاوت هستند، مثلا روکشی که در صنایع دریایی استفاده می‌شود با سیم‌های ساختمانی متفاوت است.

وی گفت: یکی از انواع کابل‌های موجود، کابل جوش است که در سایزهای ۲۵، ۵۰، ۷۰، ۹۰ و ۱۲۰ میلی‌متر مربع تولید می‌شوند، از این کابل‌ها به غیر از جوش‌کاری در باتری به باتری کردن خودرو نیز استفاده می‌شود.

نماینده فروش راد افشان سحر بیان کرد: کابل‌هالی آلومینیومی نیز در همان سایزهای مذکور که برای کابل مسی عنوان شد، تولید می‌شود. تنها تفاوت در سایزهای تولیدی مس و آلومینیوم این است که تولید سیم آلومینیومی با سطح مقطع ۱٫۵ و ۲٫۵ میلی‌متر مربع استاندارد نیست و تولید آن تخلف به‌حساب می‌آید. در برخی از برندهای نامعتبر در رشته افشانه مس، از آلومینیوم نیز استفاده می‌کنند که سبب افت ولتاژ می‌شود؛ در واقع سطح مقطع این نوع سیم‌ها تقریبا ۰٫۷۵ میلی‌متر مربع است نه ۱٫۵! که این خود یکی از دلایل سوختن وسایل برقی است.

وی افزود: از کابل‌های آلومینیومی دو رشته به بالا نیز در مصارف مختلف استفاده می‌شود، برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند از کابل ارزان‌تر و یا سبک‌تر استفاده کنند؛ به همین دلیل کابل آلومینیومی مصرف می‌کنند اما مطلبی که باید به آن  توجه شود این است که اگر بخواهیم به جای کابل مسی  از کابل مسی آلومینیومی استفاده کنیم باید رنج آن دو برابر شود، مثلا باید به جای کابل مسی ۲ در ۴ میلی‌متر مربع، از کابل آلومینیومی ۲ در ۱۰ میلی‌متر مربع استفاده شود.

نماینده فروش راد افشان سحر در خصوص میزان فروش کابل‌های فشار قوی و ضعیف، گفت: بیشتر فروش ما کابل‌های فشار ضعیف است که در بحث ساخت‌وساز ساختمان استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4519
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است