• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین:

صادرات مفتول مس، خام فروشی است

  • کد خبر : 4600
  • 12 اسفند 1397 - 22:39
صادرات مفتول مس، خام فروشی است
مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین گفت: صادرات مفتول مس به جای صادرات محصولات تولیدی از مفتول مس، عین خام فروشی است.
مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین گفت: صادرات مفتول مس به جای صادرات محصولات تولیدی از مفتول مس، عین خام فروشی است.

اسکندر آتشک اهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به عرضه مفتول مس در بازار آزاد، اظهار داشت: عرضه‌کنندگان مفتول مس در بازار آزاد در واقع اشخاصی هستند که تولیدکنندگان واقعی نیستند ولی به اسم تولیدکننده واقعی امکان خرید در بورس را پیدا کرده‌اند.اگر تمامی مفتولی که در بورس کالا عرضه می‌شود توسط تولیدکننده واقعی خریداری شود نباید در بازار آزاد مفتولی برای عرضه وجود داشته باشد. البته زمانی که نرخ ارز افزایش این چنینی دارد برای همه فروش مفتول به‌صرفه‌تر است تا تولید سیم وکابل برقی یا هر محصول مصرفی دیگر! مادامی که  هیچ‌گونه نظارتی بر فروش مفتول مس نباشد، سودجویان مفتول مس را خریداری کرده و با تغییر سطح مقطع آن، مس جدید را به عنوان محصول تولیدی به کشورهای عمان، افغانستان، پاکستان، آفریقا و کشورهای دیگر صادر می‌کنند. در واقع بیشتر مس ایران به جای اینکه در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد به کشورهای دیگر صادر می‌شود. با انجام دادن یک مرحله فرایند و بدون هیچ‌گونه ثروت‌آفرینی برای مملکت، مواد اولیه با ارزش به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با عنوان اینکه صادرات مفتول مس، عین صادر کردن نفت خام است، افزود: وقتی هیچ فرایندی روی مفتول مس صورت نمی‌گیرد، صادرات این مس‌ها عین خام فروشی است. در صورتی که با یک مدیریت و نظارت درست می‌توان جلوی خروج مس را از کشور گرفت تا تولیدکننده بتواند به راحتی و بدون دغدغه سیم و کابل تولید کند و علاوه بر بازار داخلی محصول خود را در بازارهای صادراتی عرضه کند.

مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین ادامه داد: بیش از چهار ماه کارخانه ما نیمه فعال بود، در حال حاضر به دلیل هم‌زمانی با سال نو، اوضاع فروش سیم  و کابل کمی بهتر شده است ولی در چنین شرایطی فروش نیز نمی‌تواند به تولید کمک کند، چون هر آنچه را که بفروشیم باید با مبلغ بالاتری دوباره خریداری کنیم.

آتشک اهر اعلام کرد: با توجه به مشکلات فراوانی که داریم، صنایع سیم و کابل لیا قزوین آخرین سالی است که سیم و کابل تولید می‌کند و دیگر نه می‌توانیم و نه تمایلی به تولید داریم. هرچقدر که در بحث تولید فعالیت کردیم کافی است؛ تولید در این وضعیتی که کشور دارد، هیچ آورده‌ای ندارد.

مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین با عنوان اینکه نخستین مشکل تولیدکنندگان سیم و کابل برقی تامین مواد اولیه است، بیان کرد: ما در تمامی سطوح تولید، با معضلات فراوانی روبه‌رو هستیم؛ از تهیه روغن Dop گرانول Pvc گرفته تا مفتول مس به عنوان مواد اولیه! تولید سیم و کابل با چالش‌هایی روبه‌رو است که تولیدکنندگان را به ستوه آورده است.

وی گفت: تهیه و تامین قطعات نیز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در بحث تولید سیم و کابل است. با این وضعیت ادامه حیات برای ما غیرممکن است و می‌خواهیم واحد تولیدی خود را تعطیل کنیم.

آتشک اهر در ادامه بیان داشت: یکی از مشکلات ما با عرضه مفتول مس این است که بورس سقف خرید را آزاد می‌گذارد و اجازه می‌دهد حتی افرادی که هیچ ربطی به تولید محصولات مسی ندارند نیز اقدام به خرید مفتول مس کنند. بهین یاب نیز امکان خرید را برای همه فراهم می‌کند. در چنین شرایطی رقابت آنچنان افزایش می‌یابد که برخی مواقع قیمت فروش مفتول در بورس، تا ۵۰ درصد قیمت پایه نیز افزایش می‌یابد. با این وضعیت نمی‌توان هیچ قیمت ثابتی برای سیم وکابل در نظر گرفت.

مدیرعامل صنایع سیم و کابل لیا قزوین افزود: برخی مواقع پس از فروش سیم و کابل، قیمت مفتول مس افزایش می‌یابد و وقتی می‌خواهیم مفتول مس بگیریم تا محصول نهایی تولید کنیم به دلیل افزایش قیمت مفتول مس، تولید سیم و کابل ضررده می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات به دلیل افزایش عرضه، دیگر مرقوم به صرفه نیست، عنوان کرد: تا سال گذشته مواد پتروشیمی، مواد اولیه روکش، Dop و Pvc را از کشور کره وارد می‌کردیم ولی به دلیل تحریم‌ها، تولیدکنندگان کره‌ای دیگر به ایران محصول نمی‌فروشند. تقریبا هیچ امکانی برای تبادل محصول با کشورهای دیگر وجود ندارد. به‌طور مثال می‌خواستیم به کشور گرجستان Pvc ارسال کنیم که به دلایل مختلفی همچون ممنوع بودن ارتباط با ایران، نتوانستیم؛ مجبور شدیم با هزینه بیشتر و از طریق دبی این بار را به گرجستان ارسال کنیم. با شرایطی که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، تولید بسیار دشوار است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4600
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد