• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل تعاونی تولیدی سهند دامغان:

وفور مفتول مس برای تولید سیم و کابل

  • کد خبر : 4591
  • 13 اسفند 1397 - 22:33
وفور مفتول مس برای تولید سیم و کابل
مدیرعامل تعاونی تولیدی سهند دامغان گفت: مفتول مس هر یکشنبه در بورس عرضه می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. البته در بازار آزاد نیز مفتول خرید و فروش می‌شود اما ما همیشه از بورس خرید کرده‌ایم.
مدیرعامل تعاونی تولیدی سهند دامغان گفت: مفتول مس هر یکشنبه در بورس عرضه می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. البته در بازار آزاد نیز مفتول خرید و فروش می‌شود اما ما همیشه از بورس خرید کرده‌ایم.

حسین مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل اینکه مفتول مس و روکش سیم در داخل کشور تولید می‌شود، بستر لازم برای تامین مواد اولیه تولید سیم و کابل فراهم است و هیچ معضلی برای تامین این مواد وجود ندارد. تنها مشکلی که در بحث مواد اولیه واحدهای تولیدی را آزار می‌دهد، نوسانات قیمت است.

وی با اشاره به میزان تاثیر نوسانات قیمت مس بر قیمت سیم و کابل، بیان کرد: چهار شرکت در زمینه تولید مفتول‌ مس فعالیت می‌کنند که ما مفتول مورد نیاز مجموعه را از این شرکت‌ها خرید می‌کنیم. کیفیت مس داخلی مرغوب است و تنها مشکلی که وجود دارد نوسانات قیمت مفتول مس است. این هفته پنج هزار تن کاتد و هزار تن مفتول مس در بورس کالا عرضه شده است که تولیدکنندگان می‌توانند مس مورد نیز خود را از طریق این کانال تامین کنند. شرکت گیل‌راد، شرکت ملی مس، دنیای مس و مس کاوه عمده مفتول مس مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی تولیدی سهند دامغان ادامه داد: یکی از معضلات بازار مفتول مس، صادرات آن است که به‌دلیل سود بالای این معاملات شوربختانه بسیار رواج یافته است. البته چون مفتول مس به‌عنوان محصول خام در لیست اقلام ممنوعه صادراتی قرار گرفته است؛ صادرکنندگان مفتول مس را به یک سایز کوچک‌تر تبدیل کرده و یا پس از ذوب به شکل بیلت ۵ اینچی ریخته‌گری کرده و به عنوان کالای تولیدی مجوز خروج از کشور دریافت می‌کنند.

مقدسی با بیان این اینکه مس با اختلاف قیمت ۴۰۰ دلاری در ایران عرضه می‌شود، افزود: قیمت مفتول مس در ایران ۴۰۰ دلار از قیمت جهانی آن کم‌تر است؛ همچنین علاوه بر این اختلاف قیمت، برای وارد کردن مفتول مس به کشور، تعرفه‌های گمرکی نیز باید پرداخت شود؛ پس با اینکه تامین مفتول مس از طریق کانال واردات مقدور است اما مقرون به‌صرفه نیست. از لحاظ کیفیت مفتول مس داخلی با نمونه خارجی هیچ تفاوتی ندارد. کاتد مس سرچشمه یکی از باکیفیت‌ترین کاتدهای مس جهان است.

مدیرعامل تعاونی تولیدی سهند دامغان بیان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که تولیدکنندگان سیم و کابل برقی با آن مواجه هستند نبود تقاضای خرید این محصول است. کاهش تقاضای بازار دلایل متعددی دارد؛ افزایش قیمت مسکن و به تبع آن کاهش معاملات مسکن موجب کاهش ساخت‌وساز و در نتیجه کاهش تقاضای خرید سیم و کابل برقی شده است.

مقدسی با بیان اینکه سیم و کابل برقی آلومینیومی در بازار خرید و فروش می‌شود، عنوان کرد: ما سیم و کابل با هادی آلومینیوم تولید نمی‌کنیم زیرا این هادی به‌خاطر رطوبت و … به اصطلاح سولفات می‌کند که موجب کاهش رسانایی و پوسیده شدن سیم وکابل به مرور زمان می‌شود. حتی در مواردی پس از ایجاد سولفات، مقاومت هادی افزایش یافته و خطر آتش‌سوزی نیز افزیش می‌یابد و به‌نظر من استفاده از این فلز در تولید سیم و کابل درست نیست.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4591
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است