• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مسبارکاوه:

تقاضای مس، از عرضه آن پیشی گرفت

  • کد خبر : 4575
  • 20 اسفند 1397 - 22:21
تقاضای مس، از عرضه آن پیشی گرفت
مدیرعامل شرکت مسبارکاوه با بیان اینکه تقاضا از عرضه پیشی گرفته است، گفت: وضعیت بازار مس مناسب نیست، به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه، تقاضای خرید مس افزایش شدیدی یافته است.
مدیرعامل شرکت مسبارکاوه با بیان اینکه تقاضا از عرضه پیشی گرفته است، گفت: وضعیت بازار مس مناسب نیست، به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه، تقاضای خرید مس افزایش شدیدی یافته است.

احسان رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت مس به دلیل نحوه رقابت در بورس کالا و رقابتی شدن آن، بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: روزهای یک‌شنبه هر مقدار مس در بورس کالا عرضه شود به فروش می‌رود و این جلو افتادن تقاضا از عرضه سبب افزایش شدت رقابت در خرید مس شده است. به عنوان مثال در برخی مواقع رقابت برای خرید مس ۲۰ درصد بوده که رقابت بسیار شدیدی را بین خریداران محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مسبارکاوه با عنوان اینکه دلیل کاهش عرضه مس در بازار داخلی، صادرات است، ادامه داد: علیرغم عرضه مس در بورس کالا، مهم‌ترین دلیلی که سبب کمبود کاتد و مفتول مس در بازار شده، صادرات مفتول مس با تغییر ظاهری آن است؛ با اینکه صادرات مفتول مس ممنوع است اما با تغییرات کوچکی که در شکل مفتول‌ ۸ میلی‌متری ایجاد می‌کنند، مفتول‌ را به عنوان محصول تولیدی غیره، به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

رحمانی گفت: ‌LC داخلی یکی از طرح‌های خوبی است که اجرا شده است؛ اگر این اعتبارنامه وجود نداشت تعداد واحدهای تولیدی تعطیل، بیش از این تعداد فعلی بود. بر اساس این اعتبارنامه که از بانک‌های داخلی گرفته می‌شود، خریدار سه ماه فرصت دارد که نسبت به تسویه فاکتور خرید خود با یک سود سه درصدی اقدام کند. البته این طرحی است که شرکت ملی صنایع مس ایران اجرا کرده است و بر اساس آن محصولات خود را به‌صورت مدت‌دار به فروش می‌رساند که بسیار یاری‌رسان تولیدکنندگان مفتول و سیم و کابل مسی بوده است.

وی ادامه داد: تولید مفتول از قراضه نیازمند تکنولوژی خاصی است که مجموعه ما نیز این تکنولوژی را در اختیار دارد که یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا است و از کشور ایتالیا وارد کرده‌ایم. در تولید مفتول با کیفیت از قراضه هیچ مشکلی نداریم. تفاوت کیفیت مفتول تولید شده از قراضه نسبت به مفتول تولید شده از کاتد بسیار ناچیز است اما این مفتول نیز کیفیت بسیار خوبی دارد.

مدیرعامل شرکت مسبارکاوه با عنوان اینکه در تولید سیم‌لاکی از مفتول مسی تولید شده از قراضه نمی‌توان استفاده کرد، مطرح کرد: کیفیت مفتول در ساخت سیم‌لاکی بسیار اهمیت دارد، اما در ساخت سیم و کابل می‌توان از مفتول‌های تولید شده از قراضه نیز استفاده کرد.

رحمانی با اشاره به اینکه برخی از بخشنامه‌های دولتی موجب سردرگم شدن تولیدکنندگان شده است، گفت: بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه تولید و عرضه سیم و کابل، فعالیت با ارز نیمایی است، با اینکه تمام تلاش ما فعالیت در راستای بخشنامه‌های دولتی است اما بستر لازم برای خرید و فروش بر اساس ارز نیمایی وجود ندارد. در بحث صادرات به دلیل اینکه بیشتر فروش ما به کشورهای عراق و افغانستان است و پرداخت این کشورها نیز با ریال صورت می‌گیرد عملا برگشت ارز حاصل از صادرات سیم و کابل از این کشورها مقدور نیست. کشورهای افغانستان و عراق پرداخت ارز به جای ریال را قبول نمی‌کنند و این معضلات حاصل از بخشنامه برگشت ارز حاصل از صادرات تولیدکنندگانی همچون ما که سیم و کابل به کشورهای دیگر صادر می‌کنند را سردرگم کرده است. برخی موارد کمبود مواد اولیه سبب شده تا مشتری خارجی را از دست بدهیم، یعنی سفارش داشتیم اما چون نتوانستیم مواداولیه مورد نیاز را تامین کنیم، موفق به عقد قرارداد قطعی نشدیم.

مدیرعامل شرکت مسبارکاوه با عنوان اینکه بازار سیم و کابل داخلی راکد است، ادامه داد: بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به سیم و کابل برقی داشتند متوقف شده‌اند، توقف پروژه‌های دولتی که منتج از کسری بودجه است سبب شده بازار داخلی سیم و کابل برقی مساعد نباشد. با این وضعیت، باید بیشتر بر معامله با بازارهای صادارتی متمرکز شد؛ صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای C.I.S می‌تواند رونق زیادی در بحث تولید سیم و کابل برقی ایجاد کند که امیدواریم در ساز و کار دلار نیمایی تغییراتی حاصل شود که بتوان از طریق کانال صادرات، صنعت تولید سیم و کابل کشور را توسعه داد. مجموعه ما علاوه بر سیم و کابل، تسمه‌های مسی نیز صادر می‌کند.

وی با اشاره بر تاثیر مثبت نرخ تورم و ارز بر بازار خارجی، گفت: با توجه به اینکه دستمزد کارگر داخلی بسیار ناچیز است به راحتی می‌توان بازارهای خارجی را به دست آورد و نرخ تورم و ارزی که ایجاد شده موقعیت را برای صادرات محصولات مسی مساعدتر کرده که باید از آن استفاده شود و نباید بگذاریم این فرصت به راحتی از دست برود. افزایش قیمت دلار از طرفی به رونق صادرات کمک کرده است اما از طرفی ثبت معامله در سامانه نیما و فعالیت با دلار نیمایی سنگ بزرگی بر سر راه صادرکننده است که سبب متوقف شدن صادرات می‌شود.

مدیرعامل شرکت مسبارکاوه در ادامه گفت: در بحث تامین مواد اولیه همان مشکلاتی که در بحث تهیه مفتول مس، برای تولید سیم وکابل وجود دارد در بحث سیم و کابل با هادی آلومینیوم نیز هست و زمانی که دو شرکت المهدی و ایرالکو عرضه محصول خود را محدود می‌کنند عین معضلاتی که در بحث مس عنوان شد، در بحث آلومینیوم نیز به‌وجود می‌آید. سال گذشته به دلیل اینکه هرمزگان و المهدی عرضه آلومینیوم نداشتند، برای تامین مفتول آلومینیوم مشکل زیادی داشتیم. با توجه به اختلاف قیمت مس و آلومینیوم، کابل‌های فشار ضعیف با هادی آلومینیوم جایگزین کابل‌های فشار ضعیف با هادی مس شده‌اند. وزن جرمی آلومینیوم یک سوم مس است اما در برخی مواقع اختلاف قیمت مس با آلومینیوم، بیش‌تر از سه برابر است به همین دلیل تولید سیم و کابل با هادی آلومینیوم با صرفه‌تر است.

رحمانی با عنوان اینکه بزرگ‌ترین حمایتی که دولت می‌تواند از تولیدکنندگان داشته باشد، تک نرخی کردن قیمت ارز است، گفت: در شرایط کنونی تنها راه حل نجات صنایع و واحدهای تولیدی، تک نرخی شدن قیمت دلار است، اگر دولت برای سال آینده بتواند دلار را تک نرخی کند، به آینده صنعت می‌توان امیدوار بود، در غیر اینصورت اصلا آینده‌ خوبی در انتظار تولید کشور نیست.

وی افزود: یکی از مشکلات دو نرخی بودن دلار این است که معاملات در بورس کالا با نرخ نیمایی انجام می‌شود و همین زمینه‌ساز قاچاق مس از ایران است و این تفاوت قیمت دلار نیمایی با دلار آزاد، باب سوءاستفاده را باز کرده است. اگر دلار تک نرخی شود صادرات مفتول مس در اشکال مختلف نیز کاهش می‌یابد. متاسفانه از زمانی که نوسانات دلار آغاز شد؛ تولیدکنندگان تنها توانستند در راستا حیات مجموعه خود فعالیت کنند و هیچ واحد تولیدی دیگر نتوانسته است در جهت توسعه و ارتقای مجموعه خود برنامه‌ریزی و تلاش کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4575
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه