• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

افزایش تقاضای آلومینیوم قاره آسیا در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 38477
  • 26 دی 1402 - 14:12
افزایش تقاضای آلومینیوم قاره آسیا در سال ۲۰۲۴
به گفته برخی فعالان بازار، انتظار می‌رود بازار آلومینیوم آسیا در سال 2024 پس از عدم برآورده شدن کامل انتظارات در سال 2023 به تدریج بازیابی شود.

به گفته برخی فعالان بازار، انتظار می‌رود بازار آلومینیوم آسیا در سال ۲۰۲۴ پس از عدم برآورده شدن کامل انتظارات در سال ۲۰۲۳ به تدریج بازیابی شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود حجم تقاضا برای آلومینیوم در کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴ با یک روند صعودی تدریجی همراه شود.

صنعت آلومینیوم در سال ۲۰۲۳ با توجه به انتظارات خوش‌بینانه ناشی از بازیابی اقتصاد چین، پس از برداشته شدن محدودیت‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا در این کشور و با وجود یک بحران رو به رشد در بخش املاک و حتی ارائه بسته‌های حمایتی از سوی دولت، رشد کندی را در بازیابی روند تقاضا تجربه کرد.

در همین حال، با توجه به بازیابی تدریجی صنعت خودروسازی ژاپن در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود همچنان تاثیر مثبت آن بر بازار آلومینیوم ژاپن ادامه داشته باشد.

ادامه روند مثبت بازار آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۴

با توجه به اینکه حجم تقاضا برای آلومینیوم به آرامی در چین در حال بازیابی بوده و ظرفیت تولید آلومینیوم در این کشور در آستانه رسیدن به سقف تعیین شده است، انتظار می‌رود حجم واردات این فلز به این کشور افزایش یابد. این مسئله موجب روند صعودی احتمالی پریمیوم آلومینیوم در چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی خواهد شد.

ارزیابی ماهانه «Fastmarkets» از پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بندر شانگهای، رقم ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن را در روز ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به پریمیوم ۷۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن به ثبت رسیده در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر تن افزایش را تجربه کرد.

همچنین بر اساس ارزیابی ماهانه این موسسه، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن در روز ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به پریمیوم ۶۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۱۰ تا ۴۰ دلار در هر تن افزایش داشت.

بازیابی تدریجی حجم تقاضای آلومینیوم در چین

برخی از منابع اعلام کردند که با توجه به سقف ظرفیت تولید سالانه در حدود ۴۵٫۴۳ میلیون تن آلومینیوم در چین و در نظر گرفتن ظرفیت تولید فعلی آلومینیوم این کشور که سالانه بیش از ۴۴ میلیون تن است، فاصله چندانی تا رسیدن به سقف تولید تعیین شده این فلز باقی نمانده است.

یکی از معامله‌گران فلز آلومینیوم در چین، احتمال افزایش حجم واردات این فلز به چین را با توجه به شرایط فعلی دور از انتظار ندانست و بیان کرد: تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در صنایع پایین‌دستی چین، زمانی که متوجه شوند قیمت این فلز در دیگر کشورها جذاب‌تر بوده و حجم عرضه داخلی این فلز در چین نیز محدود و قیمت‌ها بالا است، از شمش آلومینیوم وارداتی استفاده خواهند کرد.

طبق داده‌های دریافتی از گمرک چین، حجم واردات آلومینیوم در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳، حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن و حجم صادرات این فلز از چین نیز در حدود ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ تن اعلام شد. به غیر از نزدیک شدن مقدار تولید آلومینیوم به سقف ظرفیت تعیین شده در چین، در حال حاضر کمبود ماده اولیه این فلز همچون بوکسیت نیز یکی از نگرانی‌های صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود.

لازم به یادآوری است که وقوع آتش‌سوزی در یک پایانه انبار نفت در گینه، به عنوان صادرکننده بزرگ بوکسیت به چین که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ رخ داد، موجب افزایش نگرانی‌ها در خصوص ایجاد اختلالات احتمالی در روند عرضه این ماده اولیه شد.

یکی از معامله‌گران این فلز در همین رابطه مطرح کرد: وقوع این آتش‌سوزی در گینه، تاثیری میان‌مدت تا بلندمدت بر عرضه بوکسیت در سطح جهان خواهد داشت. در واقع اگر وضعیت در این پایانه نفتی در گینه هرچه زودتر به حالت عادی برنگردد، صنعت آلومینیوم در سراسر جهان با مشکل افزایش هزینه مواد اولیه مواجه خواهد شد و در نتیجه قیمت آلومینیوم افزایش می‌یابد؛ این موضوع در چین با توجه به کاهش حجم عرضه بوکسیت در این کشور، بیشتر به چشم خواهد آمد.

لازم به ذکر است که چبن به عنوان یک واردکننده محض آلومینیوم،قیمت‌های بالاتری را برای این فلز پرداخت می‌کند. برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بازیابی حجم تقاضا برای آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی در چین، ممکن است موجب افزایش حجم واردات این فلز به این کشور شود.

یکی دیگر از معامله‌گران این فلز در چین عنوان کرد: روند تقاضا برای آلومینیوم در بازار داخلی این کشور به طور تدریجی در حال بازیابی است؛ اگرچه حجم تقاضا برای این فلز در صنعت املاک و مستغلات همچنان کم است اما به نظر می‌رسد استفاده از این فلز در صنایعی نظیر انرژی خورشیدی و وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو، با یک روند رو به رشد قابل‌توجهی همراه شده است.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، سهم استفاده از آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی چین مانند املاک و مستغلات، خودرو (شامل وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو) و صنعت الکترونیک و برق (از جمله انرژی خورشیدی)، به ترتیب حدود ۲۴، ۲۶ و ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۳ اعلام شد.

اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: انتظار می‌رود حجم تقاضا برای فلز آلومینیوم در بازار داخلی چین، روند صعودی به خود بگیرد و اوضاع برای روند تقاضای این فلز در بخش املاک و مستغلات به شرایط ثبات برسد.

وی افزود: جو مثبت ایجاد شده در صنعت آلومینیوم چین ممکن است مسئله کاملا قابل‌قبولی به نظر نرسد؛ چراکه وضعیت این فلز در دیگر کشورها چندان مطلوب نیست.

ادامه روند تدریجی استفاده از آلومینیوم در ژاپن  

انتظار می‌رود تقاضا برای استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی ژاپن در سال ۲۰۲۴ به تدریج بازیابی شود. با این حال، فعالان بازار در مورد ارائه جدول زمانی دقیق برای وقوع این اتفاق هنوز مردد هستند.

اکثر مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که روند بازیابی در صنعت مذکور در ژاپن، احتمالا در سه‌ ماهه سوم سال ۲۰۲۴ تحقق خواهد یافت و انتظار می‌رود روند فعلی همچنان در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

بر اساس اعلام موسسه «Fastmarkets» و پس از ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای این موسسه، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر تن در روز دوم ژانویه سال ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳ تغییری نداشت اما نسبت به پریمیوم ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۳۰ می سال ۲۰۲۳، حدود ۶۲٫۵ دلار در هر تن (۴۴٫۶ درصد) کاهش را تجربه کرد.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای فلز آلومینیوم در صنعت خودرو پس از پشت سر گذاشتن وضعیت کسری تولید نیمه‌هادی‌ها و قطعات خودرو در سال ۲۰۲۳، به صورت تدریجی در سال ۲۰۲۴ افزایش ‌یابد.

این افراد خاطرنشان کردند که فروش محصولات آلومینیومی در بخش خودرو رو به بهبود است اما وضعیت این محصولات در بخش‌ها و صنایع دیگر با کندی در روند رشد مواجه شده است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود که این روند چالشی برای مدت زمانی ادامه پیدا کند.

گفتنی است صنعت خودرو، همچنان بزرگ‌ترین محرک حجم تقاضا برای آلومینیوم در ژاپن خواهد بود که حدود ۴۳٫۴ درصد از حجم کل تقاضا برای این فلز در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش انجمن آلومینیوم ژاپن، حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن آلومینیوم در بخش حمل‌و‌نقل این کشور در ۱۰ ماهه سال گذشته میلادی به مصرف رسید که افزایش ۹٫۹ درصدی نسبت به میزان مصرف ثبت شده این فلز در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

طبق گزارش انجمن خودروسازان ژاپن، میزان تولید خودرو در ژاپن طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه افزایش را تجربه کرد.

علی‌رغم انتظارات برای افزایش تقاضای آلومینیوم در صنعت خودرو در سال ۲۰۲۴، فعالان بازار نسبت به افزایش مصرف این فلز در سایر بخش‌ها و صنایع دیگر اطمینان ندارند. یکی دیگر از معامله‌گران فلز آلومینیوم در بازار مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود روند تقاضا برای آلومینیوم از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بعد، عمدتا در صنعت خودرو بهبود پیدا کند، با این حال، انتظار می‌رود تقاضا برای این فلز پرمصرف در بخش ساخت‌و‌ساز و تولید قوطی نوشیدنی‌ها، همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه دهد.

طبق داده‌های ارائه شده توسط شرکت تجاری «Marubeni»، حجم ذخایر آلومینیوم اولیه در انبارهای بنادر اصلی ژاپن در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۳ با ۵۱ هزار و ۸۳۰ تن کاهش (۱۳٫۶ درصد)، از ۳۸۱ هزار و ۸۳۰ تن در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲، به ۳۳۰ هزار تن در ماه نوامبر ۲۰۲۳ رسید؛ اگرچه موجودی آلومینیوم اولیه در انبارهای ذخایر بنادر اصلی ژاپن در سال ۲۰۲۳، روند نزولی را به ثبت رساند اما طبق منابع مطلع بازار، انتظار می‌رود سطح موجودی آلومینیوم در انبارهای رسمی این بنادر در ابتدای سال ۲۰۲۴ وضعیت بسیار مطلوبی داشته باشند.

برخی از منابع در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که پس از بازنگری در ارائه پیشنهادات اولیه پریمیوم آلومینیوم به میزان ۹۵ دلار در هر تن، چندین قرارداد برای عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» به ژاپن در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با قیمت ۹۰ دلار در هر تن منعقد شد که منعکس‌کننده روند نزولی میزان پریمیوم نسبت به پشنهادات ارائه شده قبلی است.

به گفته فعالان بازار، انتظار می‌رود صنعت آلومینیوم در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ با نزدیک شدن به انتهای سال مالی در ژاپن در پایان ماه مارس و تمایل فعالان بازار به کاهش سطح موجودی انبار ذخایر آلومینیوم، همچنان روند رکود خود را حفظ کند. علاوه‌براین، انتظار می‌رود که هرگونه بازیابی در حجم تقاضای فلز آلومینیوم به دلیل تعلیق موقت در فرایند تولید در کارخانه‌های شرکت خودروسازی «Daihatsu» در ژاپن، پس از آغاز روند بازرسی‌های ایمنی با محدودیت همراه شود.

یکی از معامله‌گران این فلز مستقر در ژاپن خاطرنشان کرد: تعلیق موقت فرایند تولید در شرکت خودروسازی «Daihatsu»، احتمالا بر روند تقاضای آلومینیوم در بخش خودروسازی این کشور طی سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ تاثیر می‌گذارد.

فریدا، تحلیگر موسسه «Fastmarkets» یادآور شد: پریمیوم تعیین شده برای محموله‌های ارسالی به مقصد بنادر اصلی ژاپن، احتمالا به پایین‌ترین مقدار خود رسیده است و نیاز خواهد بود تا قبل از اصلاح پیش‌بینی‌های مثبت برای افزایش مصرف آلومینیوم در این کشور طی سال ۲۰۲۴، تعیین پریمیوم محموله‌های آلومینیوم ارسالی به بنادر اصلی ژاپن از افزایش پریمیوم محموله‌های آلومینیوم به مقصد روتردام و ایالت‌های غرب میانه ایالات متحده آمریکا تاثیر بپذیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38477

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.