فولادسازی، قلب کارخانه است
محمود لندی، مدیر بخش فولادسازی شرکت فولاد خوزستان

فولادسازی، قلب کارخانه است

در چرخه صنعت فولاد (ازسنگ آهن تا محصولات نیمه نهایی و نهایی) بخش فولادسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه تمامی زحمات فرآیندهای قبلی (معدن، گندله سازی، احیا) را به محصول نهایی (شمش) تبدیل می‌کند. همچنین خوراک اولیه کارخانجات نوردی را با درنظرگرفتن نیاز و نوع محصول آنها، تامین می‌کند. ظرفیت طراحی شده فولادسازی شرکت فولاد خوزستان در ابتدای شروع به کار این واحد 5/1 میلیون تن بودکه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای طی دو دهه اخیر و در گام‌های مختلف، ظرفیت تولید به 8/3 میلیون تن افزایش یافته است. براساس چارت سازمانی، حدود 2600 نفر نیروی انسانی در واحد فولادسازی این شرکت مشغول به کار هستند. 6 کوره قوس الکتریک، 4 کوره پاتیلی و 5 ماشین ریخته‌گری را باید جزو تجهیزات اصلی این بخش دانست.

فولاد خوزستان به عنوان اولین مجتمع فولادی در صنعت فولاد ایران که به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی راه اندازی شده است، نقش پیش‌قراول در این صنعت را داشته است. این شرکت نخستین واحدی است که تولید به روش احیای مستقیم فولاد را در کشور آغاز کرد. بسیاری از فولادسازان کشور نیز به همت متخصصینی از همکاران یا بازنشستگان فولاد خوزستان به مرحله راهاندازی و تولید رسیدند. شرکت فولادخوزستان نیز باتکیه بر همین توانمندی ها توانسته تولید محصولات باکیفیتتر را در کنار کاهش هزینهها و مصارف محقق  کند.

محصولات تولید شده در این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و رضایتمندی مشتریان را باید از نشانههای این کیفیت دانست. شمش فولاد خوزستان به 20 کشور دنیا صادر می‌شود و  این گواهی است بر کیفیت محصولات تولیدی این واحد. البته ذکر این نکته ضروری است که لازمه صادرات به کشورهای اروپایی، آمریکایی و افریقایی، رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

عملکرد مثبت، گواه موفقیت

تولید شرکت فولاد خوزستان از سال94 تاکنون در مسیر رشد قرار داشته است. میزان تولید این شرکت در سال 95، حدود 3 میلیون و 600 هزار تن بود، و در سال 96 نیز حدود 3 میلیون و 765 هزار تن تولید شمش فولاد محقق  شد و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته انتظار می‌رود ، تولید 3 میلیون و 800 هزار تن شمش  در سال جاری محقق شود.

اولویت شرکت فولاد خوزستان، تامین نیاز بازار داخلی است. اما با توجه به محدود بودن نیازکشور به فولاد و اینکه تامین اغلب این نیاز محدود توسط واحدهای فولادی کوچک‌تر انجام می شود،  فولاد خوزستان در شرایطی که بازار داخلی اشباع است، مسیر صادرات را برای فروش محصولات خود انتخاب  کرد. میزان صادرات فولاد خوزستان در سال 95، بالغ بر 9/1 میلیون تن بود که این حجم  در سال 96 به حدود 8/2 میلیون تن افزایش یافت.  توجه به این نکته ضروری است که حضور در بازارهای بین‌المللی دارای پیچیدگیها و ظرافت‌های خاصی است. در این بازار با رقبای بسیاری از جمله رقیبان چینی مواجه هستید که در هر بازاری وارد می‌شوند، آن بازار را دچار چالش  کرده و کار را برای سایر رقبا سخت  می‌کنند. بنابراین صادرات در این حجم دستاورد بزرگی است. کیفیت قابل توجه سفارشات و همچنین تحویل به موقع محصولات را باید از مهمترین ویژگی‌هایی دانست که خریداران خارجی را به همکاری با ما ترغیب می‌کنند.

طی سال جاری، شرکت فولاد خوزستان با عنایت به حمایت از تولید داخلی،  تصمیم گرفت تا سهم فروش خود را در بازار داخلی افزایش دهد. البته در کنار این هدف، حضور در بازار جهانی و حفظ مشتریان خود را نیز همچنان در دستور کار دارد. خوشبختانه در حال حاضر شرکت مطابق برنامه صادراتی پیش رفته و حتی 10 درصد از برنامه صادرات خود جلوتر  است.

تامین به موقع الکترود گرافیتی کوره ها ، کاهش مصرف این محصول استراتژیک و بهبود حاصل از پروژه‌های افزایش راندمان ریخته‌گری را باید از مهمترین اقدامات انجام گرفته توسط این واحد دانست.

الکترود گرافیتی کوره قوس الکتریکی: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که طی سال گذشته در شرکت اجرایی شد و مجموعه فولاد خوزستان همچنان از سود آن منتفع می‌شود، تامین الکترود بود. تامین و خرید به موقع الکترود موجب شد تا این شرکت تولیدی برای تامین این ماده مصرفی بسیار استراتژیک دچار مشکل نشود. علاوه بر این پروژه‌هایی را با هدف کاهش مصرف الکترود اجرایی کردیم. به‌ اقدامات صورت گرفته، به بیش از 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی تاکنون منجر شده است. یکی از اقداماتی که برای کاهش مصرف الکترود صورت گرفت، پروژه جایگزینی الکترود سرباره با الکترود مسی بود. البته لازم است بدانیم که این بهبود در مصرف حاصل شده همیشگی است و سود آن همواره نصیب مجموعه می‌شود. در کشور عدد ثبت شده‌ای برای مصرف الکترود وجود ندارد؛ مصرف این محصول استراتژیک به تکنولوژی و فرآیندهای مورد استفاده در آن شرکت بستگی دارد. یا بسته به نوع وکیفیت ماده اولیه که قراضه باشد یا آهن اسفنجی، متفاوت  است .

ریخته‌گری: درمدت اخیر پروژه‌های دیگری نیز در بخش ریخته‌گری انجام دادیم که بازده عملیات تولید افزایش یابد. از جمله آنکه در ریخته‌گری بیلت، تغییراتی در قالب و سیستم خنک‌کننده با هدف افزایش سرعت ریخته‌گری اعمال شد تا سهم عمده تولید بر شمش بلوم و بیلت متمرکز شود و امکان کسب سود بیشتر (با توجه به وضعیت بازار) فراهم شود. اجرای پروژه‌های یاد شده، تولید محصول پر فروش را افزایش داد.

تولید منعطف و چابک

شرکت فولاد خوزستان محصولات خود را براساس سفارش مشتری تولید می‌کند. لازمه تولید در این روش  این است که بتوانید خودتان را متناسب با سفارش مشتری وفق بدهید. بطور مثال باید دستورالعمل‌های عملیات را متناسب با سفارش تغییر دهید؛ به روز، منعطف، پویاتر و چابک‌تر باشید. البته این روش تولید، مزایا و معایبی نیز دارد. چرا که تغییرات مداوم سفارشها به چابکی زیاد در فرآیند تولید نیاز دارد و همین مسئله، زمینه ساز رشد مجموعه  می‌شود.

تنوع، عامل جذب مشتری

تفاوت اصلی شرکت فولاد خوزستان با سایر واحدهای تولید شمش فولادی کشور این است که امکان تولید همزمان 3 نوع محصول مختلف اسلب، بلوم و بیلت را داراست؛ بنابراین امکان جذب مشتری‌های متنوع‌تری دارد. به‌علاوه آنکه با توجه به نیاز بازار امکان تغییر بیشتر سهم تولید به هرکدام از دونوع اسلب یا بلوم و بیلت و کسب سود بیشتر را دارد. به‌عنوان مثال در حاضر که بازار شمش بلوم و بیلت مشتری بیشتری دارد، ما تمام تمرکز و اولویت خود را بر تولید این دو محصول قرار  داده‌ و تولید اسلب را به حداقل رسانده‌ایم.

تولید ارزش، هدف ماست

درصد شمش منطبق با سفارش مشتری به پارامترهای متعددی بستگی دارد. این شاخص به عواملی همچون نوع سفارش مشتری و تکنولوژی شرکت وابسته است. شمش منطبق با سفارش مشتری فولاد خوزستان در سال 96، حدود 1/96 درصد محقق شد؛ البته هدف هر بنگاه اقتصادی تولید با سود اقتصادی بیشتر است که این مسئله باید با حفظ استانداردها و خواص مورد انتظار سفارش مشتری همسو  شود. و درنهایت محصولی با ارزش افزوده بیشتر هم برای مشتری و هم شرکت تولید شود. به‌عنوان نمونه باید گفت معمولا در سفارشات داخلی سطح کیفی گرید و خواص مورد انتظار ، باعث تولید درصد محصول منطبق بیشتری  می‌شود. اما در اغلب سفارشات صادراتی، سطح کیفی گرید یا خواص مورد انتظار مشتری باعث کاهش جزیی در محصول منطبق می شود. این مسئله در قالب هدف بنگاه اقتصادی و تولید ارزش به همراه برآورده کردن انتظارات مشتریان محقق  می‌شود.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
تامین سنگ آهن، دغدغه اصلی فولادسازان است
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 105 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام سبحانی/ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 104 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ منصور یزدی‌زاده/ مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 103 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ بهرام شکوری/ رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 102 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عبدالوهاب سهل‌آبادی/ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: