• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیر عامل مجتمع کابل وصنایع مهک:

مجتمع کابل و صنایع مهک نیمه تعطیل است

  • کد خبر : 4686
  • 25 فروردین 1398 - 23:36
مجتمع کابل و صنایع مهک نیمه تعطیل است
مدیرعامل مجتمع کابل و صنایع مهک گفت: سال گذشته به دلایل مخلتف نتوانستیم تولید سیم و کابل داشته باشیم، یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود مواد اولیه بود، متاسفانه سهمیه مس دولتی به ما تعلق نگرفت و تامین مواد اولیه مورد نیاز مجموعه نیز از منابع دیگر برای ما مقدور نبود. در نتیجه تولید سال 97 صفر بود. با توجه به اینکه ما گرانول نیز در مجموعه تولید می‌کنیم. در بحث سیم و کابل مخابراتی نیز ظرفیت تولید دارد، حتی در زمینه فیبر نوری نیز به‌راحتی فعالیت کرد.
مدیرعامل مجتمع کابل و صنایع مهک گفت: سال گذشته به دلایل مخلتف نتوانستیم تولید سیم و کابل داشته باشیم، یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود مواد اولیه بود، متاسفانه سهمیه مس دولتی به ما تعلق نگرفت و تامین مواد اولیه مورد نیاز مجموعه نیز از منابع دیگر برای ما مقدور نبود. در نتیجه تولید سال ۹۷ صفر بود. با توجه به اینکه ما گرانول نیز در مجموعه تولید می‌کنیم. در بحث سیم و کابل مخابراتی نیز ظرفیت تولید دارد، حتی در زمینه فیبر نوری نیز به‌راحتی فعالیت کرد.

بیژن پادکانه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بزرگترین معضل ما نبود تقاضا است زیرا رکود صنایع مرتبط با محصولات ما، تاثیر مستقیم بر رکود بازار ما داشته است و اصلی‌ترین مشکل ما نیز همین است؛ یکی دیگر از معضلات صنعت ما تولید سیم و کابل غیر استاندارد است.

وی عنوان کرد: ما تا پیش از این که تولید سیم و کابل داشتیم، با شرکت‌هایی که تسویه مالی آن‌ها با تاخیر انجام می‌شد همکاری نمی‌کردیم، متاسفانه یکی از چالش‌های همکاران ما تسویه حساب با شرکت‌های مخابراتی است که اتفاقا بسیاری را در این صنعت فلج کرده است. مس یکی از گران‌ قمیت‌ترین فلزات در جهان است، این عین دیوانگی است که ما مس را با این مشکلات تهیه کنیم و با شرکت‌هایی که مبلغ آن پرداخت نمی‌کنند در راه رضای خدا معامله کنیم.

مدیرعامل مجتمع کابل و صنایع مهک در خصوص تعداد نیروی انسانی فعال در این مجموعه، گفت: ما با حداقل نیرو فعالیت می‌کنیم، امیدواریم که امسال بتوانیم در حل مشکلات فائق شویم. پنج نیرو در مجموعه ما فعالیت می‌کنند که این تعداد نیز کافی است و الزامی به جذب نیرو در واحدی که نیمه تعطیل است، نمی‌بینیم.

پادکانه در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توانید مجتمع کابل وصنایع مهک را احیا کنید، عنوان کرد: یکی از پیش نیازهای توسعه صنعت سیم و کابل مسی، وجود بازار این محصول بوده که کنترل و مدیریت آن متاسفانه از دست من تولیدکننده خارج است، در کشور دو هزار واحد تولیدی پروانه تولید سیم و کابل مسی دارند که از این تعداد کمتر از ۲۰۰ واحد فعال هستند که این نشان‌دهنده اوضاع نابسامان این صنعت است؛ البته تعداد واحدهای به اصطلاح زیر پله‌ای ۵۰ هزار نفر است که اجازه تولید به ما نمی‌دهند و گوی رقابت را از ما ربوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشتریان عام اطلاعات کافی در رابطه کیفیت سیم وکابل ندارند، گفت: متاسفانه تمیز دادن سیم و کابل باکیفیت از نوع بی‌کیفیت آن بسیار دشوار است و در برخی مواقع از روی ظاهر کابل به هیچ عنوان نمی‌شود کیفیت آن را تشخیص داد. برخی از افراد وزن سیم وکابل را معیار سنجش کیفیت فرار می‌دهند، در صورتی که باید تعداد رشته‌های مس را شمرد تا بتوان اطمینان نسبی نسبت به کیفیت کابل به دست آورد. سود واحدهای تولیدی نامعتبر بسیار زیاد است. شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل استاندارد به جز هزینه مواد اولیه مرغوب، مخارج دیگری همچون مالیات، بیمه و غیره نیز دارند که هزینه تولید سیم و کابل را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل مجتمع کابل و صنایع مهک با اشاره به اینکه در صنعت تولید سیم و کابل تجربه بر تخصص ارجحیت دارد، ادامه داد: متاسفانه تحصیلات تاثیر چندانی در بازار کار ندارد زیرا تحصیلات ضامن شغل برای هیچ شخصی نیست و تحصیلات بدون تجربه نیز عقیم است، در نتیجه در بازار کار به ویژه صنعت ما، تجربه حرف اول را می‌زند. در مجموعه نیرویی داریم که ۶ کلاس بیشتر سواد ندارد اما تجربه و دانش او از ۱۰۰ نیروی آکادمی رفته بیشتر است.

پادکانه در خصوص نحوه آموزش در صنعت سیم و کابل مسی گفت: نحوه آموزش در این صنعت به شکل انتقال تجربه از قدمی‌ترها به جدیدترها است. از لحاظ تکنولوژی نیز در کارخانجات بزرگ به‌روزترین ماشین‌آلات به کار گرفته می‌شود. البته تکنولوژی در دهه ۴۰ وارد ایران شد و از آن سال تا امروز، این دانش و تکنولوژی به‌روز شده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4686
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه