• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان:

سیم و کابل مسی در صنعت مخابراتی عملا مرده است

  • کد خبر : 4666
  • 25 فروردین 1398 - 23:20
سیم و کابل مسی در صنعت مخابراتی عملا مرده است
قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان گفت: با پیشرفت تکنولوژی سیم و کابل‌های مخابراتی مسی جای خود را به فیبرهای نوری داده‌اند. درست است که لوازم جنبی سیم و کابل مخابراتی مسی ارزان‌تر از فیبر نوری است اما پهنای باند این دو قابل مقایسه نیست.
قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان گفت: با پیشرفت تکنولوژی سیم و کابل‌های مخابراتی مسی جای خود را به فیبرهای نوری داده‌اند. درست است که لوازم جنبی سیم و کابل مخابراتی مسی ارزان‌تر از فیبر نوری است اما پهنای باند این دو قابل مقایسه نیست.

عباس شهیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: آینده سیم و کابل مخابراتی مسی کاملا مشخص است، به دلایل مختلف استفاده از فیبر نوری به جای سیم و کابل مسی کاملا منطقی است.

وی در پاسخ به این سئوال که در بحث سیم و کابل مخابراتی مسی رقابت به چه شکل است، افزود: در بحث سیم و کابل مسی باید بگویم که عملا این صنعت مرده است و به دنبال جایگزینی موارد مشابه هستیم پس در نتیجه وقتی بازاری نیست رقابت نیز بی‌معنی است؛ هر از گاهی در بحث نگهداری تقاضایی داریم و ما نیز بر همان اساس تولید می‌کنیم؛ البته با تمام شدن بازار سیم و کابل مخابراتی مسی، به دلیل اینکه ما محصول جایگزین وارد سبد محصولات خود کرده‌ایم، مشکلی ما را تهدید نمی‌کند. مجموعه ما جزو نخستین شرکت‌های داخلی است که کابل شبکه را با استانداردهای لازم تولید کرده است و در حال حاضر نیز یکی از قوی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده این نوع کابل هستیم.

قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان ادامه داد: در تحلیل بازار سیم وکابل مخابراتی، بیان کرد: سیم و کابل مخابراتی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، سیم و کابل مسی و فیبر نوری که بازار هرکدام شرایط خاص خود را دارد، تقاضا برای خرید فیبر نوری خوب بود و این کابل در سال گذشته بازار خوبی داشت، اما سیم و کابل مسی به دلیل اینکه شبکه‌های مخابراتی به سمت جایگزینی با فیبر نوری حرکت می‌کنند دیگر تقاضا ندارد.

هنوز عملا پروژه‌های فیبررسانی به درب منازل(FTTX) شروع نشده است

شهید زاده با بیان اینکه بازار سیم و کابل مخابراتی همواره متغیر بوده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز در کشور عملا پروژه‌های فیبررسانی به درب منازل(FTTX) و بنگاه‌های اقتصادی شروع نشده است، با اجرایی شدن این پروژه‌ها قطعا تقاضای فیبر نوری نیز افزایش خواهد داشت که این منوط به سیاست‌هایی است که در حوزه FTT و سطح کشوری گرفته می‌شود، اما تولید سیم وکابل مسی نسبت به سال ۸۵ تقریبا به ۵ درصد رسیده که به خاطر تغییر تکنولوژی است که در تمامی جهان نیز رخ داده است و مختص به کشور ما نیست.

وی گفت: شبکه‌های مخابراتی کشور در دو پروژه نور یک و دو تا حد زیادی تامین شده است، در این دو پروژه زیر ساخت‌های اصلی آماده شده است و اگر شرکت زیر ساخت ایران برنامه‌ای برای توسعه شبکه داشته باشد، قطعا بر افزایش تقاضا تاثیر دارد؛ در حال حاضر عمده طرح‌های زیرساختی شامل ایجاد شبکه و رساندن اینترنت و خط تلفن به مناطق روستایی است، البته برخی از این مناطق را از طریق مایکروویو و برخی دیگر را با فیبر نوری کابل‌کشی خواهند کرد. آنچه مشخص است مس در توسعه شبکه‌های مخابراتی جایی ندارد؛ شرکت‌هایی مثل راه آهن ایران، شرکت نفت و خیلی از شرکت‌های بزرگ دیگر نیز در حال ایجاد زیر ساخت لازم برای مجموعه خود هستند.

تحریم‌ها تامین مواد اولیه را دشوار کرده است

قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان در پاسخ به این پرسش که دسترسی به مواد اولیه سیم و کابل مخابراتی چگونه است، توضیح داد: مواد اولیه تولید سیم و کابل مسی داخلی است ما برای تامین مواد این نوع سیم و کابل مشکلی نداریم، البته سال گذشته به دلیل اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد عرضه مس با معضلاتی همراه بود که خوشبختانه در سال جدید اوضاع بهتر شده و نرخ ارز به یک ثبات نسبی رسیده است؛ چالش ما تامین مواد اولیه فیبر نوری است که با شروع تحریم‌ها با آن مواجه شدیم، نوسانات ارزی که از سال گذشته شروع شده مزید بر علت شده که ما نتوانیم به راحتی مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را تامین کنیم، سال گذشته اگر با یک مبلغ مشخص مواد اولیه خرید می‌کردیم، امسال برای خرید همان مقدار مواد، باید سه برابر ریال پرداخت کنیم؛ افت ارزش پول ایران معضلات ناشی از تحریم‌ها را تشدید کرده و معاملات با خارج از مرزها را برای ما دشوار کرده است، در واقع افت ارزش ریال تاثیرات منفی تحریم‌ها را تشدید کرده است. پیش از شروع تحریم‌ها و کاهش چشم‌گیر ارزش ریال، مواد اولیه مورد نیاز را از کشور ژاپن تامین می‌کردیم، اما در حال حاضر نمی‌توانیم از ژاپنی‌ها مواد اولیه بخریم و مجبوریم با کشور کره جنوبی همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

شهیدزاده افزود: اگر در سطح کلان و به ویژه مذاکرات سیاسی، معضلی پیش نیاید که بر بازار فیبر نوری تاثیر بگذارد، وضعیت این بازار مطلوب است، البته در حال حاضر ما تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود در یک شیفت کاری، فیبر نوری تولید می‌کنیم و توانایی افزایش میزان تولید را داریم، اما بازار ایران کشش بیش از این مقدار را ندارد. سه شرکت فعال در حوزه فیبر نوری به راحتی می‌توانند نیاز کشور به این کابل را تامین کنند و با این شرایط نیازی به افزایش و احداث واحد تولیدی جدید نیست.

 هیچ محدودیتی برای استفاده از فیبر نوری وجود ندارد

وی در ادامه گفت: امکا‌ن استفاده از فیبر نوری در همه جا وجود دارد، شاید تنها بحثی که در اینجا مطرح است بحث قیمت باشد، برای یک واحد ۳۰ کاربر قطعا فیبرکشی صرفه اقتصادی ندارد، در نتیجه از سیم و کابل مسی به عنوان محیطی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. اگر کابلی با استانداردهای لازم تولید و نصب شود سالیان سال بدون هیچ مشکلی انتقال داده می‌کند، حتی حوادث غیرمترقبه طبیعی نیز نمی‌تواند آسیبی به تجهیزات مخابراتی وارد کند، اتفاقی که در سیل اخیر شاهد آن بودیم به دلیل اجرای غیراستاندارد زیرساخت ارتباطی رخ داده است.

قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان با عنوان اینکه ردیابی و شنود فیبر نوری کمی دشوارتر از سیم و کابل مخابراتی مسی است. بیان کرد: در مقایسه فیبر نوری با سیم و کابل مسی باید بگویم که ظرفیت انتقال، اطمینان و پایداری انتقال دیتا در فیبر نوری نسبت به سیم و کابل مسی بیشتر است، همچنین قیمت ارزان‌تر فیبر نوری نسبت به کابل مسی نیز یکی دیگر از مزایای آن است. تجهیزات فیبر نوری در سطح کشور وجود دارد اما متاسفانه قیمت آن بالا است، گرچه نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است اما همچنان قیمت فیبر در مقایسه با نوع مسی آن بسیار گران‌تر است. ارتباط بی‌سیم گاهی دچار قطعی و پارازیت می‌شود که شبکه مخابراتی باسیم کمتر با این مشکل همراه است.

از سیم و کابل مسی در اتصالات داخل شهری استفاده می‌شود

وی مطرح کرد: زیرساخت ارتباطات بین شهری و استانی در بحث کابل محیط ارتباط حتما باید فیبر نوری باشد، اما در ارتباط داخل شهری هنوز از کابل مخابراتی مسی استفاده می‌شود که به زودی جای خود را به فیبر نوری می‌دهد؛ در اتصالات بین شهری قطعا سیم وکابل‌های مخابراتی مسی از سطح کشور جمع شده‌اند. البته بنده آمار دقیقی در رابطه با درصد مصرف این دو نوع کابل در کشور ندارم.

شهید زاده ادامه داد: پیش از این دو نوع فیبر نوری وجود داشت اما در حال حاضر چهار نوع فیبرنوری تولید می‌شود، بسیاری از خدمات ارتباطاتی در محیط مسی قابل انجام نیست زیرا برخی از پروژه‌ها پهنای باند زیادی نیاز دارد که استفاده از کابل مسی در این پروژه‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان گفت: بزرگ‌ترین معضلاتی که تولیدکنندگان سیم  و کابل مخابراتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث تامین مالی، تحریم‌‌ها و تامین ارز است که سراسر کشور نیز با آن درگیر هستند و چیزی نیست که مختص صنعت سیم و کابل باشد.

افزایش ساخت‌وساز بدون شک سبب توسعه صنعت سیم  و کابل می‌شود

وی با بیان اینکه توسعه پروژه‌های عمرانی قطعا تاثیر بسزایی بر بازار سیم و کابل مخابراتی دارد، عنوان کرد: اگر ساخت‌وساز چه در حوزه مسکن و چه در حوزه‌های دیگری همچون کارخانجات یا  هر نوع پروژه عمرانی دیگری توسعه یابد، تقاضای خرید سیم و کابل مخابراتی نیز افزاش می‌یابد و مسلم است هرچقدر چرخه تولید یک کارخانه فعال‌تر باشد، رشد آن مجموعه قطعی‌تر است.

شهید زاده با اشاره به اینکه عمده مشتریان ما شرکت‌های دولتی و خصوصی مرتبط با دولت هستند، گفت: غیر از مخابرات، شرکت‌های دولتی، ICT، وزارت نفت و وزارت نیرو از عمده مشتریان سیم و کابل مخابراتی هستند؛ سال گذشته ۶۰ درصد محصولات ما را شرکت‌های غیرمخابراتی برای توسعه و ارتقای سیستم‌های مخابراتی خود خریداری کرده‌اند و ۳۰ درصد باقی مانده را شرکت زیر ساخت و مخابرات خریداری کرد. البته درصد ناچیزی نیز پیمان‌کاران هستند که سهم بسیار کمی از آمار خرید ما را به خود اختصاص داده‌اند؛ در واقع فروش به حوزه‌های متفرقه همچون انبوه‌سازان از طریق همین پیمانکاران و با واسطه انجام می‌شود. در سمت فروش بزرگ‌ترین معضل ما تسویه حساب بود که البته مشکل تازه‌ای نیست و همیشه در صنعت ما وجود داشته است.

ثبت سفارش و دریافت ارز بزرگ‌ترین مشکل ماست

قائم مقام تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان در پاسخ به این پرسش که نگرانی شما در سال جاری چیست، گفت: کاهش نرخ ارز سبب کاهش ارزش نقدینگی ما شده است، واردات مواد اولیه و تامین مالی دو دغدغه بزرگ است که امیدواریم ما را با چالش بزرگی مواجه نکند؛ ثبت سفارش و دریافت ارز نیز بسیار زمان‌بر شده که در بحث واردات مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تقاضای خرید سیم و کابل مخابراتی همیشه وجود دارد از بازار ناراضی نیستیم ولی مطالبات زیادی که از مشتریان داریم اگر تسویه شود کمک شایانی به مجموعه می‌کند. تقاضا اگر تا دوبرابر نیز افزایش یابد همچنان این سه شرکت تولیدکننده توان تامین فیبر مورد نیاز کشور را دارند.

امسال در بخش صادرات فعال‌تر خواهیم بود

شهیدزاده در خصوص صادرات، عنوان کرد: در سال‌های نه چندان دور به کشورهایی همچون یمن، سیم و کابل مخابراتی صادر می‌کردیم اما چند سالی است که صادرات خود را متوقف کردیم، امسال در بحث صادرات نیز برنامه‌هایی داریم و می‌خواهیم در این بخش نیز فعال‌تر شویم، البته اگر بتوانیم مواد اولیه تامین کنیم؛ با توجه به اینکه مواد اولیه سیم و کابل مخابراتی مسی داخلی است رقابت برای ما راحت‌تر است اما در بحث فیبر نوری رقابت بسیار دشوار است. محصولات ما طبق استانداردهای روز دنیا است و بسیار با کیفیت‌تر از محصولات کشورهای چین و ترکیه است که بازار آسیا را قبضه کرده‌اند. وقتی در رابطه با کیفیت صحبت می‌کنیم منظور، توان انتقال داده، پهنای باند، کیفیت مواد اولیه و ماندگاری سیم و کابل مخابراتی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4666
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه