شماره 106 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد
در فروردین ماه 98

شماره 106 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ محمدرضا بهرامن/ رئیس خانه معدن ایران

زیرساخت ریلی نیازمند نقشه راه

در نیم قرن گذشته، از منظر زیربنایی و استراتژی صنعتی، هیچ‌گاه مطالعات دقیقی در کشور انجام نشده است. این در حالی است که شروع هر فعالیت صنعتی در مقیاس بزرگ یا کوچک باید به سمت استفاده از حمل و نقل ریلی سوق داده شود. این مشکل از گذشته در کشور وجود داشته، اما در سال‌های اخیر بیش از پیش خود را نشان داده است. شبکه جاده‌ای کشور هرگز پاسخگوی توسعه صنعتی نبوده است، ضمن آنکه نیاز به جابه‌جایی کالا در حجم زیاد روز به روز بیشتر می‌شود. شاید در مسافت‌های کوتاه این امکان وجود داشته باشد که از حمل جاده‌ای استفاده کنیم، اما به‌طور قطع، در مسافت‌های طولانی باید از حمل ریلی بهره گرفت. نمونه واضح آن در کشور، اقداماتی است که با مطالعه برای توسعه یک منطقه انجام و براساس آن و با اتخاذ استراتژی درست، ایجاد زیرساخت‌های ریلی در راستای توسعه صنعتی آن منطقه تعریف و اجرا شده است. در این بخش‌ها کمترین مشکل در زمینه حمل و نقل وجود دارد، توسعه صنعتی ایجاد شده است و جابه‌جایی با کمترین هزینه انجام می‌شود. علاوه بر این، سبب شده استفاده از حمل جاده‌ای در این مسیرها به حداقل برسد و به این ترتیب جاده‌های کشور کمتر با ترافیک مواجه شده و جامعه نیز از منافع آن بهره‌مند شود.

در موضوع حمل ریلی، بزرگ یا کوچک بودن معادن تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چراکه به هر حال مواد معدنی حجیم نیاز به ایجاد روش‌های جابه‌جایی این مواد در وزن‌ بالا و با سرعت‌ بیشتر را گریزناپذیر کرده است. در برخی نقاط جهان، مواد معدنی از معادن کوچک نیز با ریل حمل می‌شود و در کنار مدیریت مناسب، هزینه‌های تولید به حداقل رسیده است. علاوه بر این، اگر جابه‌جایی مواد معدنی با استفاده از شبکه ریلی انجام شود، ضمن کاهش قیمت تمام‌ شده محصولات، آلودگی زیست‌محیطی ناشی از حمل و نقل نیز به حداقل می‌رسد.

معادن کشور براساس برنامه و نقشه راهی که پیش‌رو دارند، در حال توسعه هستند، اما پس از توسعه، کالا باید به مبادی مصرف و به‌دست متقاضیان برسد که بخشی از این تقاضا برای داخل و بخشی برای خارج از کشور است. امروزه بیش از 95 درصد ترانزیت مواد معدنی کشور از مسیر آبی و از طریق بنادر انجام می‌شود. تعریف یک برنامه راهبردی مشخص برای بهبود عملکرد ترانزیتی کشور حائز اهمیت است. نمی‌توان برای پیشرفت بخش معدن یک استراتژی تعیین کرد، اما توسعه حمل ریلی را نادیده گرفت. این دو بخش باید در کنار یکدیگر دیده شده و به‌طور متوازن رشد کنند. به‌عنوان نمونه، امروز مشاهده می‌شود که با وجود توسعه معدن سنگان، حمل و نقل مواد معدنی کندتر از قبل شده است. حجم بسیار بالای جابه‌جایی مواد معدنی در این مسیر می‌تواند شبکه جاده‌ای را به‌طور کامل قفل کند. از این‌رو، باید از همین حالا سرمایه‌گذاری زیربنایی را در حوزه زیرساخت‌های ریلی افزایش داد.

در حال حاضر به‌معنای واقعی از ظرفیت‌های ریلی کشور استفاده نمی‌شود. در بسیاری از مسیرها و خطوط راه‌آهن، حمل ریلی با ظرفیت خالی یا با حداقل ظرفیت انجام می‌شود و به‌طور کلی از زیرساخت‌های موجود نیز درست استفاده نمی‌شود. با افزایش مسیرهای فرعی متصل به شبکه اصلی راه‌آهن می‌توان از ظرفیت حمل ریلی کشور استفاده بیشتری کرد و به این ترتیب، حمل و نقل ریلی را توسعه داد. به‌اصطلاح می‌توان با ایجاد شبکه‌های گوشواره‌ای از زیرساخت ریلی کشور، نهایت بهره را برد.

هم اکنون در مسیرهای ریلی کشور، دست‌کم 30 درصد ظرفیت خالی وجود دارد. سالانه بیش از 460 میلیون تن مواد معدنی در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن هنگام جابه‌جایی‌ از بین می‌رود. مواد معدنی حداقل دو نوبت جابه‌جایی تا رسیدن به مقصد نهایی دارند. پروسه فرآوری اولیه روی همه مواد معدنی انجام نمی‌شود. از این رو، فرآیندهای بعدی را در فضاهای دیگری انجام می‌دهند. این امر به‌ویژه در واحدهای معدنی کوچک قابل مشاهده است. در واحدهای معدنی بزرگ مانند گل‌گهر و چادرملو فرآیند اولیه را انجام می‌دهند و پس از آن، ماده معدنی وارد مسیرهای مصرف واقعی می‌شود، اما در معادن کوچک، پس از جابه‌جایی اولیه، فرآیندهایی انجام و در نهایت مواد معدنی برای مصرف‌کننده حمل شود.

در پایان شایان ذکر است که حل مسائل و مشکلات حمل و نقل در کشور نیز نیازمند نقشه راه کاملی است تا زمینه‌ساز موانع بعدی نشود. در این‌باره ظرفیت‌ تولید معادن و صنایع گوناگون باید لحاظ شود تا شرایط بهینه‌تری برای اتخاذ استراتژی‌های حمل و نقل فراهم شود.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد سیرجان ایرانیان
 نمایشگاه کانمین 2019
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
هشتاد و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و چهارمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: