• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارس صنعت رسانا:

بازار سیم و کابل مسی در سال ۹۷ خوب نبود

  • کد خبر : 4693
  • 02 اردیبهشت 1398 - 23:40
بازار سیم و کابل مسی در سال ۹۷ خوب نبود
مدیرعامل شرکت پارس صنعت رسانا گفت: بازار سیم و کابل مسی روزهای خوبی را در سال 97 پشت سر نگذاشت، بالاخص سیم و کابل مخابراتی که ما در سال گذشته فعالیت کمی در این حوزه داشتیم، بیشتر فعالیت ما در حوزه سیم و کابل برقی و کابل‌های کواکسیال بود، ما سیم و کابل مخابراتی مسی را بر اساس سفارش از دو تا 10 زوج تولید می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت پارس صنعت رسانا گفت: بازار سیم و کابل مسی روزهای خوبی را در سال ۹۷ پشت سر نگذاشت، بالاخص سیم و کابل مخابراتی که ما در سال گذشته فعالیت کمی در این حوزه داشتیم، بیشتر فعالیت ما در حوزه سیم و کابل برقی و کابل‌های کواکسیال بود، ما سیم و کابل مخابراتی مسی را بر اساس سفارش از دو تا ۱۰ زوج تولید می‌کنیم.

علی رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز، صنعت کشور دچار مشکلات عدیده‌ای شد و صنعت سیم و کابل مخابراتی نیز از این قاعده مستثنی نبود، این معضل سبب شده بود که ما در قیمت‌گذاری محصول، تامین مواد اولیه، بازاریابی و عقد قرارداد با مشکل مواجه باشیم.

وی افزود: نوسان قیمت مس، بزرگ‌ترین مشکل ما در سمت تولید بود، البته این نوسان بر سمت تقاضا نیز تاثیر خود را گذاشت، تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی نمی‌توانستند قیمت ثابتی به مشتریان خود ارائه دهند، یا تضمین کنند مشتریان بر اساس چه زمان و چه مقداری برنامه‌ریزی کنند. تامین مواد روکش نیز مشکلاتی داشت اما به اندازه نوسانات قیمت مس تولیدکننده را آزار نداد.

مدیرعامل شرکت پارس صنعت رسانا در خصوص وزن سیم و کابل مسی، توضیحاتی داد: به صورت تقریبی ۷۰ درصد وزن سیم و کابل برقی را مس تشکیل می‌دهد اما در بحث آنتن‌ها وزن مس و روکش تقریبا با هم مساوی است.

رفیعی گفت: در تولید کابل‌های آنتن از هر دو هادی آلومینیوم و مس استفاده می‌شود، رسانایی مس از آلومینیوم بسیار بیشتر است، به جز آلومینیوم و مس که به تنهایی به عنوان هادی استفاده می‌شوند از ترکیب این دو با هم نیز در تولید کابل آنتن استفاده می‌شود که به آن CCA گفته می‌شود، در تولید کابل آنتن CCA، تنها ۸ درصد از مس استفاده می‌شود که نسبت به آلومینیومی رسانایی بیشتر و نسبت به کابل‌های مسی مسلما رسانایی کمتری دارد؛ در بحث قیمت نیز کابل‌های CCA از کابل‌های مسی ارزان‌تر هستند.

وی در رابطه با مدت فعالیت شرکت پارس صنعت رسانا، عنوان کرد: ما دو مجموعه داریم، شرکت کابل سهند از سال ۷۵ و شرکت پارس صنعت رسانا که از سال ۸۳ شروع به فعالیت کرده‌اند و طی این چند سال معضلات و چالش‌هایی را که سال ۹۷ پشت سر گذاشتیم هرگز تجربه نکرده بودیم.

مدیرعامل شرکت پارس صنعت رسانا تصریح کرد: با شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی با آن درگیر است پیش‌بینی بازار سیم وکابل بسیار دشوار شده است، از اواخر سال گذشته کمی نرخ ارز با ثبات همراه بود که متاسفانه مجددا طی چند روز اخیر دستخوش تغییرات شد، ما از دولت انتظار داریم با تک نرخی کردن قیمت ارز، مشکلات ما را حل کند، ما انتظار نداریم که قیمت ارز را کاهش دهد اما حداقل به یک ثباتی برساند؛ افزایش یا کاهش قیمت ارز چندان مشکل‌ساز نیست، این نوسانات آن است که صنایع را دچار مشکل می‌کند، ارز را تا هر قیمتی که می‌خواهند افزایش دهند اما ثبات را به بازار برگردانند.

رفیعی ادامه داد: دولت با تک‌نرخی کردن قیمت دلار می‌تواند یاری‌رسان صنعت‌گران باشد، جدای از این دولت ‎نباید قیمت جهانی مس را ملاک قیمت‌گذاری قرار دهد، مثل سابق یک قیمت ثابت تعیین کند تا شاهد نوسانات نباشیم، کمااینکه برخی مواقع قیمت جهانی مس ثابت است اما قیمت داخلی آن افزایش می‌یابد، به طور مثال دو بار در سال با شروع و ۶ ماهه اول و دوم قیمت مس را تغییر دهد. ثبات قیمت مس می‌تواند کمک کند تا میزان صادرات را افزایش دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4693
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه