• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر عامل شرکت کاوه کویر:

استفاده از لوله مسی صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 4788
  • 14 اردیبهشت 1398 - 11:03
استفاده از لوله مسی صرفه اقتصادی ندارد
مدیر عامل شرکت کاوه کویر گفت: در آبگرمکن برای انتقال گاز از کاربراتور به مشعل از لوله مسی استفاده می‌شد که با افزایش قیمت مس استفاده از لوله مسی در آبگرمکن بسیار کم شده و جای خود را به لوله‌های آلومینیومی داده است، استفاده از لوله مسی صرفه اقتصادی ندارد، این دو فلز تفاوت کاربردی آن چنانی ندارند و با تفاوت قیمتی که مس نسبت به آلومینیوم دارد این جایگزینی منطقی است. تا 10 سال پیش از لوله مسی بدین منظور استفاده می‌شد اما چند سالی است که استفاده از لوله مسی منسوخ شده است و هیچ تفاوتی در راندمان انتقال گاز نیز وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت کاوه کویر گفت: در آبگرمکن برای انتقال گاز از کاربراتور به مشعل از لوله مسی استفاده می‌شد که با افزایش قیمت مس استفاده از لوله مسی در آبگرمکن بسیار کم شده و جای خود را به لوله‌های آلومینیومی داده است، استفاده از لوله مسی صرفه اقتصادی ندارد، این دو فلز تفاوت کاربردی آن چنانی ندارند و با تفاوت قیمتی که مس نسبت به آلومینیوم دارد این جایگزینی منطقی است. تا ۱۰ سال پیش از لوله مسی بدین منظور استفاده می‌شد اما چند سالی است که استفاده از لوله مسی منسوخ شده است و هیچ تفاوتی در راندمان انتقال گاز نیز وجود ندارد.

حسین ناصری طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما انواع کولر آبی با گرید انرژی A ، آبگرمکن نفتی، گازی و برقی تولید می‌کنیم، سال ۹۷ با اینکه افزایش قیمت داشتیم اما اوضاع تولید ما خوب بود، درست است که افزایش قیمت داشتیم اما به همان نسبت نیز قیمت تولیدات خود را افزایش دادیم؛ آمار تولید کولر و آبگرمکن ما کاهشی نداشت که بگویم افزایش قیمت‌ها سبب کاهش تقاضا شد، شکر خدا اوضاع بد نبود و نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشتیم.

آمادگی بازارهای سوریه و عراق برای واردات از ایران

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تولید ما در داخل کشور و ۵۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: با افزایش قیمت ارز، فروش اقلام صادراتی کمک زیادی به بهبود اوضاع اقتصادی مجموعه داشت، بخش عمده فروش ما از طریق صادرات بود؛ با توجه به اختلاف نرخ ریال و دلار اتفاقا امسال میزان تولید ما افزایش نیز داشت. عمده صادرات ما به دو کشور عراق و افغانستان است. در بحث صادرات، متغیر بودن قوانین صادراتی برای صادرکنندگان تبدیل به معضل بزرگی شده است ، متاسفانه ثبات قوانین نداریم که بتوانیم خود را با آن تطبیق دهیم، تا به یک قانون عادت می‌کنیم، لغو می‌شود و قانون دیگری جای آن را می‌گیرد، در چنین شرایطی فعالیت صادراتی نیز دشواری‌های خاص خود را دارد، البته در همین شرایط بی‌ثبات نیز ما فعالیت خوبی داشتیم. صادرات غیر روتین به کشورهای سودان، امارات و اردن داریم که که مقدار آن زیاد نیست و سفارش قابل توجهی در این کشورها وجود ندارد؛ البته کشورهای آفریقایی نیز سفارشاتی دارند و با توجه به اینکه به این کشورها السی نمی‌دهند آن‌ها تمایل به خرید اعتباری دارند که ما رقبتی به معاملات ریسکی نداریم.

مدیر عامل شرکت کاوه بیان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات ما صادر می‌شود، تصور می‌کنم امسال نیز بازار محصولات ما خوب باشد، بازارهای سوریه و عراق آمادگی خوبی برای پذیرش محصولات ما دارند و حجم سفارشات این دو کشور نیز بسیار مطلوب است.

برنامه‌ریزی در این شرایط اقتصادی مقدور نیست

طاهری با اشاره به اینکه در ایران نمی‌توان برنامه‌ریزی بلند مدت کرد، ادامه داد: مشکلی که سال گذشته داشتیم قیمت بالای مواد اولیه بود اما خوشبختانه مواد اولیه در دسترس بود و این مشکل نتوانست ما را از پای درآرود اما متاسفانه درصد سود تولید در مقایسه با کارهای دیگر بسیار پایین‌تر است؛ با توجه به مشکلات و سختی‌هایی که تولید دارد سرمایه‌گذاران رقبتی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید ندارند و ما نیز مجبوریم که تولید را ادامه دهیم چون حرفه دیگری بلد نیستیم که در آن مشغول شویم. برخی از همکاران تولیدکننده من پس از فروش واحد تولیدی خود مشغول به فعالیت‌های دیگری شدند که به مراتب سود بیشتری نسبت به تولید دارد.

وی با بیان این مثال که اگر سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش داشتم امسال باید ۳۰ میلیارد تومان داشته باشم، عنوان کرد: یکی از معضلات این است که بانک‌ها همکاری مناسبی با تولیدکنندگان ندارند با اینکه پارسال در همین زمان ورق گالوانیزه چهار هزار تومان قیمت داشت اما امسال ۱۱ هزار تومان شده و تقریبا این وضعیت برای تمامی اقلام مصرفی وجو دارد اما بانک‌ها به جای اینکه سطح اعتبارات خود را افزایش دهند، بلعکس عمل کرده سنگ جلوی پای تولیدکنندگان می‌اندازد، به طور مثال در یکی از شعب بانک‌ها سقف اعتبارات نسبت به سال ۹۷ یک سوم شده است در حالی‌که قیمت‌ها ۳ تا ۴ برابر شده‌اند؛ متاسفانه حمایت از تولید ملی در حد یک شعار مانده است. نه تنها بانک‌ها بلکه ادارات دولتی دیگر نیز همکاری لازم را برای احقاق این هدف ندارند.

بهتر است دولت سد راه تولید نشود

مدیر عامل شرکت کاوه با اشاره به اینکه اگر در این مملکت خلاف قانون فعالیت کنید و به تعهدات خود پایبند نباشید، سود بیشتری خواهید داشت، تصریح کرد: ما هر زمان وام گرفتیم به موقع به تعهدات خود عمل کرده‌ایم یا سهم بیمه و مالیات را سر موعد مقرر پرداخت می‌کنیم اما آن‌هایی که دیر کرد دارند ظرف مدت دو سال مشمول بخشودگی می‌شوند؛ در واقع در کشور ما از کسی که به تعهدات خود پایبند است هیچ زمانی قدردانی نمی‌شود. این عملکرد خوبی نیست که بین فرد قانون‌مدار و فرد متخلف هیچ‌گونه فرقی که نیست، هیچ! بلکه افراد متخلف سود بیشتری نیز می‌برند. جدای از این‌ها، برای ماندن در گردونه رقابت، باید تخفیف‌هایی را به خریدان بدهیم تا امکان ادامه حیات در این بازار  وجود داشته باشد تا  با ارائه راهکارهایی شرایط را برای افزایش میزان فروش تسهیل دهیم.

طاهری در پایان گفت: صنعت ما نیز از معضلات و مشکلاتی که تمامی اقشار جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، رنج می‌برد، امیدوارم شرایط اقتصادی بهبود یابد و قوانین نیز به صورتی تدوین شوند که دست و پای تولیدکننده را نبندد، دولت اگر سد راه تولید نشود بهترین کمک را به تولیدکننده داخلی کرده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4788
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه