• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی:

حال بازار لوله برنجی خوب نیست

  • کد خبر : 4759
  • 21 اردیبهشت 1398 - 10:15
حال بازار لوله برنجی خوب نیست
نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی گفت: این روزها بازار لوله برنجی حال خوشی ندارد، البته این ناخوشی مختص بازار ما نیست و همه‌گیر است و دلایل متعددی نیز دارد.
نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی گفت: این روزها بازار لوله برنجی حال خوشی ندارد، البته این ناخوشی مختص بازار ما نیست و همه‌گیر است و دلایل متعددی نیز دارد.

امید صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: متاسفانه امروزه تنها شرکت‌هایی تقاضای خرید برنج دارند که از روی اجبار و برای فرار از تعطیلی واحدهای خود اقدام به تولید محصول می‌کنند، ما امسال کاهش تقاضای خرید لوله برنجی داشته‌ایم که دلایل متعددی دارد، یکی از مهم‌ترین دلایل افت تقاضا، نوسانات قیمت ارز است؛ البته قیمت فلزاتی مثل برنج و مس جدای از قیمت ارز، به قیمت جهانی مس نیز وابسته است، قیمت جهانی نیز متاسفانه متغیر است، به طور مثال در کشور شیلی تظاهرات می‌شود به یکباره قیمت مس افزایش می‌یابد و بدون اینکه ما از تظاهرات خبر داشته باشیم تحت تاثیر تبعات آن قرار می‌گیریم.

وی افزود: اگر قیمت جهانی مس را کنار بگذاریم افزایش و نوسان قیمت ارز در بازار داخلی نیز مشتریان را مردد می‌کند که چه زمانی اقدام به خرید انبوه جنسی کنند تا متضرر نشوند یا ضرر کمتری ببینند، هیچ کس نمی‌تواند با برنامه‌ریزی سفارش دهد و مواد اولیه تولید یک‌ماهه آینده خود را نیز خریداری کند، در واقع هیچ اطمینانی وجود ندارد که یک‌ماه بعد مواد اولیه ارزان‌تر نشود و تولیدکننده‌ای که خرید کرده زیان نبیند، متاسفانه فعالیت در بازار یک حالت ریسکی پیدا کرده و نمی‌توان به هیچ چیزی اطمینان کرد.

افت تقاضای لوله برنجی به دلیل رکود صنعت

نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی ادامه داد: اگر از نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی مس بگذریم، یکی دیگر از مشکلاتی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کند بالا بودن قیمت تمام شده محصول نهایی است، با توجه به اینکه مواد اولیه افزایش قیمت دارد قیمت تمام شده محصول نهایی بسیار افزایش می‌یابد و تولیدکننده داخلی توان رقابت با تولیدکننده چینی را از دست می‌دهد. به طور مثال کارخانجات تولیدکننده شیرآلات بهداشتی اذعان دارند که قیمت شیرآلات چینی که وارد کشور می‌شود بسیار کم‌تر از قیمت شیرآلات تولیدی آن‌ها است، به طور مثال یکی از دوستان تولیدکننده عنوان می‌کرد که اگر هزینه نهایی تولید یک علم دوش ۵۰ هزار تومان شود و با سود ناچیز دوهزار تومان-که به هیچ عنوان به صرفه نیست- با قیمت ۵۲ هزار تومان کالا به فروشنده فروخته شود و فروشنده به سختی می‌تواند  با قیمت زیر ۶۰  هزار تومان این محصول را به فروش برساند، در حالی که قیمت نوع چینی مشابه آن که به دست مشتری می‌رسد با بسته‌بندی شیک و آماده۴۰ هزار تومان است، البته قیمت‌ها به طور مثال عنوان شد؛ این پر واضح است که تولیدکننده داخلی دیگر توان رقابت با تولیدکننده چینی را ندارد.

صفایی در ادامه بیان کرد: بازار ما نیز وابستگی شدید به اوضاع صنعت دارد مگر تا چه اندازه لوله برنجی در مصارفی جز صنایع مصرف می‌شود، وقتی تولید کننده تمایلی به تولید ندارد اوضاع بازار نیز به هم می‌ریزد و تنها مشتریانی که کارهای تزئینی انجام می‌دهند از ما خرید خواهند کرد که خرید این دسته از مشتریان نیز مقدار قابل توجهی نمی‌شود. بخش عظیمی از مشتریان ما صنعت‌گران هستند.

مصرف ۹۰ درصدی برنج موجود در بازار توسط صنایع

وی توضیحاتی در رابطه با انواع برنج داد و گفت: در کل برنج را بر اساس مصرف آن به دو نوع تقسیم می‌کنند، برنجی که در صنایع نظامی مصرف می‌شود و برنجی که در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۹۰ درصد مصرف برنج در صنعت است، این نوع برنج در برابر رطوبت و سایش و اکسید شدن مقاوم است.

نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی در رابطه به ساختار برنج نیز توضیح داد: درصد مس و روی در تولیدات روزانه یک شرکت کمی متغیر است، در واقع ۹۰ درصد برنج‌ها با درصد ۶۷ به ۳۳ هستند، اما در برخی موارد یکی دو درصد تغییر می‌کند که خیلی در کیفیت برنج تاثیرگذار نیست؛ استاندارد تولید برنج بین ۶۷ به ۳۳ تا ۶۵ به ۳۵ است. برخی از مصارف آنالیز دقیق نمی‌خواهد و ریخته‌گری‌ها هم نیازی نمی‌بینند که آنالیز دقیقی روی محصول خود داشته باشند.

دو نوع لوله برنجی در بازار وجود دارد

صفایی ادامه داد: لوله برنجی از طریق دو کانال وارد بازار می‌شود، تولیدات داخلی که تنها شرکت با هنر این محصول را تولید می‌کند و تولیدات خارجی که از کشور چین وارد ایران می‌شود. زمانی که این محصولات را آنالیز کردیم تقریبا درصد خلوصشان طبق همان استانداردی بوده که پیش از این عنوان کردم. البته لوله‌های برنجی به جز مس و روی درصد ناچیزی ناخالصی مثل فسفر یا آهن نیز دارند. در مواقعی که از برنج در مباحث ضد سایشی استفاده می‌کنند درصد آلومینیوم را بیشتر می‌گیرند که بیشتر مصارف نظامی دارند و در بحث ساخت قطعات نظامی به کار می‌روند.

وی در رابطه با شرکت‌های تولیدکننده لوله برنج در داخل کشور، تصریح کرد: البته به جز باهنر نیز تولیدکنندگان دیگری بودند که لوله برنجی تولید می‌کردند اما توان رقابت نداشتند و محصولات آن‌ها نیز کیفیت لوله‌های باهنر را نداشت مخصوصا در مقاطع نازک به هیچ وجه نتوانستند رقابت کنند، لوله برنجی با مقاطع بالا را همه می‌توانند تولید کنند و نیازی به تکنولوژی یا دانش خاصی ندارد. یک مقدار محدودی لوله با ضخامت بالا نیز از تولیدی‌های شهرک عباس‌آباد وارد بازار می‌شود که خیلی طرفدار ندارند. لوله با ضخامت یک تا پنج میل را همه شرکت‌ها می‌توانند تولید ‌کنند.

لوله برنجی چینی از لوله ساخت داخلی گران‌تر است

نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی، افزود: تولید لوله برنجی با ضخامت کم، فرایند و تکنولوژی خاصی می‌خواهد که برخی از تولیدکنندگان، ماشین‌آلات تولید آن را از کشور ایتالیا وارد کردند اما نتواسنتند با آن تولید کنند، تولید لوله برنجی با ضخامت کم به دلیل اینکه باید مواد اولیه مرغوب مانند کاتد مس استفاده شود، به صرفه نبود؛ اگر بخواهیم برای تولید لوله برنجی کم ضخامت از قراضه مس استفاده کنیم، جایی که حساسیت کار بالا می‌رود لوله ترک، آخال یا مک خواهد داشت؛ حتی شرکت باهنر نیز وقتی سایز لوله خیلی کاهش می‌یابد نمی‌تواند با نمونه چینی رقابت کند. لوله‌های باهنر نسبت به لوله‌های چینی نرم‌تر است و برای خم‌کاری انتخاب بهتری است. پیش از این، اختلاف قیمت لوله چینی با ایرانی دو هزار تومان بود لذا دست مشتریان برای انتخاب بازتر بود اما امروزه به دلیل اختلاف قیمت ۴۰ هزار تومانی این حق انتخاب نیز عملا از خریداران سلب شده است، لوله‌های چینی به دلیل نبود در بازار قیمت بیشتری دارند و ۲۰ درصد این اختلاف قیمت نیز به همین دلیل است. حتی لوله برنجی تولید چین با ضخامت ۰٫۳۵ نیز در بازار وجود دارد اما من لوله برنجی با ضخامت کمتر از ۰٫۷۵ ندیدم که با هنر تولید کند.

استفاده از نیکل و مس در صنعت تولید آب شیرین‌کن

صفایی گفت: از لوله‌های برنجی با ضخامت کم در صنعت قفل‌سازی استفاده می‌شود از این لوله‌ها به عنوان مغزی قفل استفاده می‌شود، همچنین لوسترسازها برای غلاف لوستر و شمعدانی از این ضخامت لوله استفاده می‌کنند. در صنعت ما به بخشی که به عنوان پوشش استفاده شود غلاف می‌گویند مثل غلافی که در سرپیچ لامپ قرار می‌گیرد. یا برای روکش دستگیره درب نیز برخی از همین ضخامت استفاده می‌کنند.

وی در خصوص خرید لوله مسی توضیح داد: خرید مستقیم از شرکت باهنر نیازمند سرمایه هنگفت است و متاسفانه ما نمی‌توانیم مستقیما از باهنر خرید کنیم، تناژ سفارشات ما تا حدی نیست که بخواهیم مستقیما از کارخانه خرید کنیم. در لوله‌های ضخیم، تسمه‌های برنجی و تسمه‌های مسی مستقیم با کارخانه خصوصی همکاری می‌کنیم.

 نماینده فروش بازرگانی فلزات صفایی در پایان گفت: در صنعت تولید آب شیرین‌کن از نیکل و مس استفاده می‌شود اما در صنعت خودروسازی از لوله برنجی در داخل موتور استفاده می‌کنند، مثل رادیاتور ماشین‌های سنگین که تا سال‌های پیش خیلی از ما خرید می‌کردند اما مدتی است که سفارش آن‌ها صفر شده است و نمی‌دانم که برای تامین یا تعیمر این قطعه از چه طریقی اقدام می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4759
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد