• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان:

افزایش قیمت مواد اولیه، باعث زیان‌دهی صنعت فولاد شده است

  • کد خبر : 5292
  • 24 مهر 1398 - 22:42
افزایش قیمت مواد اولیه، باعث زیان‌دهی صنعت فولاد شده است
مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان اعلام کرد: یکی از مشکلات اصلی فولادسازان داخلی در تولید فولاد خام، قیمت بالای قراضه و آهن اسفنجی در مقایسه با قیمت تمام شده شمش فولادی است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان اعلام کرد: یکی از مشکلات اصلی فولادسازان داخلی در تولید فولاد خام، قیمت بالای قراضه و آهن اسفنجی در مقایسه با قیمت تمام شده شمش فولادی است.

علی کاوسی خسروشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ظرفیت اسمی واحد فولادسازی شرکت فجر صوفیان ۹۹ هزار تن در سال است و در خط تولید از کوره القایی هفت تنی استفاده می‌کنیم. در حال حاضر، با تکنولوژی که از کشور ترکیه وارد کرده‌ایم، با نصف ظرفیت اسمی فولاد خام تولید می‌کنیم و از اولویت‌های مهم ما، اضافه کردن یک کوره ۲۵ تنی دیگر به این واحد است تا بتوانیم میزان تولید را افزایش داده و به ظرفیت اسمی خود برسیم که البته این کار ساده‌ای نیست و در این مسیر با موانعی رو‌به‌رو هستیم.

وی با اشاره به هزینه ۳۰ میلیاردی راه‌اندازی کوره جدید و نیاز به مساعدت بانک‌ها در تامین این هزینه‌ها، بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه در مقاطع زمانی گذشته، افرادی با استفاده از نام فولاد وام‌های کلان گرفته‌اند، بانک‌ها امروز از نام فولاد می‌هراسند و برای اعطای وام با ما همکاری نمی‌کنند.

مشکلات واردات قطعات یدکی و نمونه‌های مشابه داخلی

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان در مورد تامین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز صنایع فولادسازی، اظهار کرد: کوره‌های ما از نوع القایی و ساخت ترکیه است و باید قطعات یدکی و تجهیزات مربوط به آن را از ترکیه وارد کنیم ولی با توجه به شرایط کنونی و اعمال تحریم‌ها، نمی‌توانیم هیچ قطعه یدکی از آن کشور وارد کنیم و مجبور هستیم قطعات جایگزین ایرانی را مورد استفاده قرار دهیم که این قطعات نیز مشکلات خاص خود را دارند و گاهی از کیفیت لازم نیز برخوردار نیستند. البته مشکلات استفاده از قطعات صنعتی ایرانی، تنها مربوط به پایین بودن کیفیت آن‌ها نیست و نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که تولید قطعات مورد نیاز ما در داخل کشور، مستلزم صرف زمان زیادی است که موجب ایجاد وقفه در خط تولید و در نتیجه، متضرر شدن فولادکاران می‌شود.

خطر زیان‌دهی صنعت فولاد

کاوسی خسروشاهی در خصوص زیان‌ده بودن فعالیت در عرصه فولاد، اذعان کرد: ما اخیرا با چند نفر از فعالان این حوزه، نامه‌ای به دولت نوشتیم و خواستار آن شدیم که دولت اقداماتی برای پایین آوردن قیمت آهن اسفنجی و همچنین، تامین قراضه مورد نیاز صنایع فولاد داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت تولید شمش فولادی با این قیمت پایین، برای تولیدکنندگان سودآور نخواهد بود. صنعت فولاد هر کشوری نقش اساسی در اقتصاد آن کشور دارد و اگر دولت به یاری فعالان صنایع فولادی نشتابد، زمانی زیادی طول نخواهد کشید که این نقصان گریبان دولت را بگیرد، در واقع حمایت از صنایع، به‌ویژه صنایع فولادی به نفع خود دولت است.

وی افزود: طبیعی است که اگر وضعیت صنعت فولاد به همین نحو پیش برود، بسیاری از فعالان این صنعت ناچار خواهند شد تا از عرصه تولید کنار بروند. تعطیلی واحد‌های تولیدی به بیکاری پرسنل این واحدها منجر می‌شود و ضمن اینکه چرخه اقتصادی کشور را از حرکت بازمی‌دارد، میزان نارضایتی جامعه و ناهنجاری‌های حاصل از بیکاری را نیز در پی دارد.

مواد اولیه و تاثیر کیفیت آن در مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت فجر صوفیان همچنین در ادامه درباره نحوه دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی، اظهار کرد: در گذشته، ماده اولیه مورد نیاز برای تولید بیلت را از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر خریداری می‌کردیم اما به دلیل مسافت طولانی و هزینه‌های حمل بالا، این کار فاقد صرفه اقتصادی بود. بنابراین تصمیم گرفتیم آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از شرکت فولاد میانه تامین کنیم. البته همان‌طور که می‌دانید استان آذربایجان شرقی سنگ‌آهن ندارد و شرکت فولاد میانه نیز گندله مورد نیاز خود را از شهر سیرجان تامین می‌کند.

کاوسی خسروشاهی در مورد کیفیت مواد اولیه مصرفی مورد استفاده در خط تولید این شرکت، بیان کرد: میزان کربن آهن اسفنجی شرکت فولاد میانه بالا است و آنالیز ما را به هم می‌زند. به همین دلیل ناچار هستیم برای رسیدن به آنالیز مطلوب، آهن اسفنجی را کربن‌‌زدایی کنیم که این کار نیز به نوبه خود از دو جهت نامطلوب است. اول اینکه فرآیند کربن‌زدایی نیازمند زمان بیشتر است که در نتیجه باعث کاهش بهره‌وری خواهد شد و از سوی دیگر افزایش زمان ذوب، مصرف بیشتر انرژی و در نتیجه افزایش هزینه تمام‌شده تولید را در پی دارد.

وی در خصوص وضعیت فروش محصولات این شرکت، اظهار کرد: مشکل امروز ما قیمت پایین محصولات فولادی است. محصولات ما در همه کارخانه‌های آذربایجان شرقی مشتری دارد و برای فروش مشکلی نداریم. علاوه‌براین، برای صادرات درخواست اخذ مجوز داده‌ایم تا بتوانیم محصولات خود را به بازارهای خارجی نیز صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان در خصوص وضعیت اشتغال در این شرکت، بیان کرد: تعداد پرسنل کارخانه ما، ۱۲۵ نفر هستند که با افزایش ظرفیت تولید، این تعداد به ۳۰۰ نفر خواهد رسید. اشتغال‌زایی در یک جامعه می‌تواند به سلامت روانی و اجتماعی کمک کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5292
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت