ایجاد بستری شفاف برای معامله‌گران با اجرای قانون حمایت از مصرف‌کننده
محمد تاجمیرریاحی، مدیر پشتیبانی فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

ایجاد بستری شفاف برای معامله‌گران با اجرای قانون حمایت از مصرف‌کننده

قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در سال 1388 به تصویب رسید. بسیاری از فعالان بازار و به‌ویژه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند این قانون بستری شفاف برای انجام معاملات فراهم کرده و می‌تواند به رقابتی شدن تولید منجر شود، زیرا مصرف‌کنندگان می‌توانند با توجه به شرایط کالا و تولیدکنندگان اقدام کنند. با این وجود، این قانون باید در برخی بخش‌ها مورد بازنگری قرار گیرد. به‌طور مثال، در این قانون، قانون‌گذار نوع مصرف‌کننده را مشخص نکرده است. در این قانون مشخص نیست منظور از مصرف‌کننده شرکت است یا مردم به‌‌عنوان مصرف‌کننده نهایی. در یک زنجیره تولید، مصرف‌کنندگان طیف وسیعی دارند و شامل همه تولیدکنندگان در یک زنجیره تولید نیز می‌شود. شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در کشور همواره به‌دنبال جلب رضایت مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی بوده و 15 سال است سامانه نظرسنجی را برای مشتریان راه‌اندازی کرده است.

به‌طور کلی در حوزه کسب و کار‌ها در کشور ما قوانین بسیاری وجود دارند که بر فضای کلی این حوزه تاثیر مستقیم می‌گذارند. از جمله این قوانین می‌توان به قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مصوب سال 88 اشاره کرد. این قانون همان‌طور که از نام آن پیدا است، برای حمایت از مصرف‌کننده و در راستای بهبود شرایط تولید و تولیدکنندگان داخلی تصویب شده و در بسیاری از موارد به کمک مصرف‌کننده و تولیدکننده آمده است. یکی از مواردی که قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در بازار بهوجود آورده، ایجاد یک فضای شفاف است. در حقیقت با ابلاغ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، فضای کسب و کار میان تولیدکننده یا فروشنده و مصرف‌کننده شفاف شده است. به‌طوری که در این قانون حقوقی که مصرف‌کننده در قبال خرید کالا دارد، تا حدود زیادی مشخص است. علاوه بر این، موارد دیگری درباره حقوق مصرف‌کنندگان در قانون آمده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعاتی را فروشنده کالا باید به خریدار ارائه کند؛
  • نمونه کالا را در معرض دید مصرف‌کننده قرار دهد؛
  • کالای تولیدی باید دارای نشان استاندارد باشد؛
  • چنانچه خسارتی به مصرف‌کننده وارد شود که ناشی از عیب یا عدم کیفیت محصول خریداری شده باشد و عرضه‌کننده نیز نسبت به این امر آگاهی داشته باشد، فروشنده علاوه بر جبران خسارت، باید براساس این قانون مجازات شود.

این قانون فواید دیگری نیز برای مصرف‌کنندگان داشته است. از دیگر نکات مهم در این قانون، مشخص شدن شیوه تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است. به‌منظور ساماندهی مشارکت مردمی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قانونی با عنوان انجمن تدوین شده است.

لزوم بازنگری در قانون حمایت از مصرف‌کننده

هر قانون زمان و مکان خود را می‌طلبد. به‌طور طبیعی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان با توجه به سابقه تصویب و اجرای آن در یک دوره 9 ساله، در برخی مواد و تبصره‌ها، نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. به‌عنوان نمونه، در حال حاضر برخی اقداماتی که در سازمان‌ها انجام می‌شود، به‌طور شفاف و به صراحت در قانون آورده نشده است. به‌عنوان نمونه، جایزه حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان که در آن بندهای فرم‌ ارزیابی به‌طور کامل با این قانون منطبق نیستند. شاید مهم‌ترین ضعف این قانون مجزا نشدن قوانین برای کسب و کارهای شرکت با شرکت یا B2B ( to Business Business) و شرکت با مصرف‌کننده نهایی یا B2C (Business to Bonsumer) است. در مدل کسب و کارهای B2B، شرکت‌ها در مقابل شرکت‌ها قرار می‌گیرند و در مدل دوم، شرکت در مقابل مصرف‌کنندگان نهایی پاسخگو است و به آن‌ها کالای تولیدی خود را برای فروش عرضه می‌کند. با این وجود، این دو مدل تجارت برای کسب و کارهای تولیدی در قانون به‌صراحت آورده نشده و از این‌رو، باید به‌طور دقیق، صریح و شفاف بازنگری دیگری روی آن انجام شود.  در این بازنگری همچنین باید منظور از مصرف‌کننده در دو مدل یاد شده به‌طور کامل مشخص شود. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در یک زنجیره تولید مانند زنجیره تولید فولاد، هر کالایی نسبت به مرحله بعد، ماده اولیه و نسبت به مرحله قبلی از خود، محصول به‌شمار می‌رود. یعنی هر تولیدکننده نسبت به تولیدکننده بالادست خود مشتری و مصرف‌کننده است. از آنجایی که هر کالایی دارای یک زنجیره تولید است تا به دست مصرف‌کننده برسد، بنابراین مشخص شدن قوانین حاکم بر مشکلات احتمالی بین شرکت‌های زنجیره تولید و مصرف‌کننده نهایی، کمک زیادی به بهبود تولید و حتی تداوم کار در شرکت‌های فعال در زنجیره تولید می‌کند و در صورتی که کالای نهایی مشکلی داشته باشد، سهم هر یک از حلقه‌های زنجیره تولید مشخص است. مهم‌تر از همه اینکه هر یک از اعضای این زنجیره با حساسیت بیشتر نسبت به کالای تولیدی حلقه قبلی برخورد خواهد کرد و این امر نیز در نهایت می‌تواند منجر به رقابتی شدن کالای نهایی نسبت به محصولات رقبای خارجی شود.

مکانیزم‌های تعیین قیمت محصولات در قانون

قانون‌گذار برای کنترل قیمت و تعیین قیمت رقابتی، قوانین و ساز و کارهای مشخصی را تعریف کرده و برای کالاهایی که دارای تولید بیشتری هستند، قیمت را از طریق مکانیزم رقابت از جمله رقابت در بورس کالای ایران تعیین می‌کند. در این شرایط براساس قانون هر کالایی که در بورس کالای ایران پذیرفته و قیمت‌گذاری آن در این نهاد انجام شود، از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج می‌شود. این در حالی است که برای محصولاتی که مصداق انحصار داشته باشند، تعیین قیمت باید از طریق شورای رقابت انجام شود.

ایجاد بستر شفاف قانونی با اجرای کامل قانون حمایت از مصرف‌کننده

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تعیین مقررات شفاف برای مصرف‌کنندگان از طریق عودت کالا یا اعلام اعتراض به فروشنده، در حقیقت زمینه را برای بهبود کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده، فراهم کرده تا تولیدات داخلی بتوانند در بستری رقابتی عرضه شوند و مصرف‌کننده نیز از کیفیت کالا اطمینان حاصل کند و آگاه باشد در صورت بروز هرگونه مشکل، از طریق قانون مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

رویکرد شرکت فولاد مبارکه در قبال مصرف‌کنندگان

شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی، همواره به‌دنبال رضایت‌مندی مشتریان بوده و حتی اقداماتی فراتر از قانون برای آن‌ها انجام می‌دهد. از جمله این اقدامات می‌توان به نظرسنجی سالانه از مشتریان اشاره کرد که بیش از 15 سال است به‌طور مداوم در این شرکت انجام می‌شود. از دیگر موارد، وجود فرآیندی نظام‌مند برای ادعای فنی و تجاری یا ارائه سیستم CRM برای مشتریان است که می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق آن دریافت کنند.

*شماره 15 ماهنامه «اخبار فلزات» بخش نگاه ماه*

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد آذربایجان
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 66 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و ششمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

شصت و پنجمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 68 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: