تعهد ذوب‌آهن به راه‌آهن باید کامل شود

تعهد ذوب‌آهن به راه‌آهن باید کامل شود

میزان ارزش افزوده تولید ریل برای شرکت ذوب آهن بسیار هزینه‌بر است و در حال حاضر شرایط ارزی نیز هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت، بنابراین ضرورت دارد ذوب‌‌آهن در ساخت ریل اهتمام ورزد و این امر با انجام کامل تعهد شرکت ذوب‌آهن به شرکت راه‌آهن اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بر اساس گزارش فارس، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 95 قرارداد مشترکی امضا کردند تا نخستین ریل تولید داخلی به مرحله تحویل برسد. بر اساس این قرارداد تعیین شد تا پایان سال مذکور، راه‌آهن 40 هزار تن ریل تولید شده مناسب خطوط فرعی از شرکت ذوب آهن تحویل بگیرد اما قرارداد به طور کامل اجرایی نشد.

بنابر گفته مدیران شرکت راه‌آهن تاکنون تنها 25 هزار تن ریل دریافت کرده‌اند و به دلیل اینکه مابقی ریل طبق قرارداد تحویل داده نشده، قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد.

رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن در 23 اردیبهشت‌ماه 98 به ‌مشکلات تجاری بین شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که مشکلات با تعامل بیشتر حل خواهد شد. وی بیان کرد نوسان اقتصادی جامعه عاملی است برای اجرایی نشدن کامل قرارداد ساخت و تحویل ریل به شرکت راه‌آهن و گفت احتمالاَ شرکت راه‌آهن بنا به الزامات دولتی نمی‌تواند از این نوسانات عبور کند.

بهنام جمشیدی از کارشناسان ریل‌سازی و آگاه در این پروژه اظهار کرد: به دلیل اینکه راه‌آهن در حمل و نقل مواد معدنی برای ذوب‌آهن از این شرکت مقداری طلب داشت، همان زمان مشخص شد تا ذوب‌آهن برای جبران بدهی خود به راه‌آهن ریل بدهد. در واقع شکل مالی قرارداد به پیش‌پرداخت شباهت داشت و تعیین نشد تا بابت دریافت ریل وجهی پرداخت گردد. این طلب در زمان عقد قرارداد در سال 95 حدود 200 میلیارد تومان بود و به دلیل گذشت زمان و سیر روزافزون افزایش قیمت‌ها، ذوب‌آهن دست به بهانه‌جویی زد.

وی افزود: شرکت ذوب آهن در موعد مقرر استاندارد‌های لازم را اخذ نکرد و این اتفاق بالغ بر یک سال تاخیر حاصل شد، از آن تاریخ تا به حال واضح نیست که علت عدم تحویل ریل‌ها به طور کامل چیست.

این کارشناس حمل و نقل ریلی درباره توان تولید ریل در ذوب‌آهن اظهار داشت: این خط تولید به صورت عملیاتی می‌تواند بیش از 300 هزار تن ریل در سال تولید کند، یعنی تولید 40 هزار تن در این کارخانه حداکثر دو ماه زمان احتیاج دارد، اما از تاریخ تحویل اولین محموله حدود ده ماه می‌گذرد و هنوز تحویل کامل نشده است.

جمشیدی در واکنش به اظهارات رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن مبنی بر نوسان اقتصادی‌ و تأثیر شرکت راه‌‌آهن از این نوسانات گفت: در این معامله هیچ مشکل اقتصادی که از نوسانات نشات گرفته باشد شامل شرکت راه‌آهن نمی‌شود، زیرا قرار بر این نبود که‌ راه‌آهن پرداختی داشته باشد. شرکت ذوب آهن باید هرچه زودتر پرونده این قرارداد را ببندد تا راه برای عقد قرارداد‌های جدید گشوده شود.

جمشیدی اظهار داشت: از آن‌جایی که شرکت را‌ه‌آهن به ریل‌های خطوط اصلی نیز نیاز دارد، ریل‌ها این قرارداد اول، ‌مناسب خطوط فرعی و با سرعت پایین هستند. حال منطقی نیست در شرایط باز بودن پرونده قرارداد قبلی به ذوب آهن درخواست خرید بدهد. همچنین ارزش افزوده تولید ریل برای ذوب آهن بسیار هزینه‌بر است و در حال حاضر با توجه به شرایط ارزی، هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت.

وی درباره تفاوت‌ ریل داخلی و خارجی توضیح داد: خرید ریل خارجی حداقل 50 درصد گران‌تر از ریل داخلی تولید ذوب‌آهن است. در این وضعیت انتظار می‌رود شرکت ذوب‌‌آهن برخورد بهتری در رویارویی با مشتریان محصولات جدید خود داشته باشد. همچنین ذوب آهن توانسته از نظر کیفیت با رعایت بالاترین استاندارد های روز دنیا، کمک کند تا ایران احتمالا بتواند به باشگاه صادرکنندگان بزرگ ریل در دنیا بپیوندد.

بنابراین گزارش پیش از این هم شبکه کانون های تفکر ایران با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر ضرورت تولید ریل ملی و منفعت 2 میلیارد دلاری قطع واردات آن، به بررسی روند تولید ریل ملی در داخل کشور و به خصوص قرارداد چهل هزار تنی ریل بین شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان در اواخر مهرماه 95 پرداخته بود.

در بخش جمع بندی این گزارش درباره روند اجرای این قرارداد آمده است: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، مسئولیت تأخیر در اجرای موثر قرارداد تولید چهل هزار تن ریل U33 بر عهده شرکت ذوب‌آهن است؛ زیرا هزینه خرید به‌صورت تهاتر با بدهی توسط شرکت راه‌آهن از پیش‌پرداخت شده است.

 ‌در سال 95 پس از کش و قوس‌های فراوان، ذوب‌آهن اعلام کرد آماده عقد قرارداد برای تولید‌ ریل است، شرکت راه‌آهن به عنوان متولی اصلی ریل و نیازمند جدی این محصول، بلافاصله پیگیری‌ و مجوز‌های لازم را اخذ کرد و‌ قرارداد تولید 40 هزار تن ریل U33 که مناسب سرعت پایین‌تر و حساسیت‌های کمتر است، را در آبان 95 منعقد کرد‌. مدت اجرای قرارداد پنج ماه بود، به عبارت دیگر ‌باید در ابتدای سال گذشته کل 40 هزار تن ریل با مبلغ کلی 25 میلیون یورو تحویل راه‌آهن می‌شد، اما با حدود یک سال تأخیر، ذوب‌آهن توانست‌ ریل تأیید شده را تولید کند.

اولین محموله ریل ملی با 500 تن و از نوع U33 که مناسب خطوط فرعی و سرعت‌های کمتر از 160 کیلومتر بر ساعت است،‌ روز 22 خردادماه سال گذشته بارگیری و تحویل شرکت راه‌آهن شد‌ و بدین ترتیب ایران به جمع کشورهای تولید کننده ریل راه آهن پیوست، اما پس از آن روند ادامه پروژه تولید کند شد.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد سیرجان ایرانیان
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتاد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتاد و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هشتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هشتادمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتاد و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و نهمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتاد و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و هشتمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: