ایتالیا و بلغارستان، بزرگ‌ترین بازارهای هدف صادرات مقاطع مسی ترکیه
رشد صادرات مقاطع مسی و آلیاژی ترکیه 3 برابر سریع‌تر از واردات؛

ایتالیا و بلغارستان، بزرگ‌ترین بازارهای هدف صادرات مقاطع مسی ترکیه

پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، در دهه 2010 موجبات تحرک بیشتر چرخ توسعه این کشور را فراهم کرده است. قوانین حمایتی از صنایع خاص نیز موجب افزایش تولید و در پی آن افزایش صادرات ترکیه شد. محصولات مسی همواره جزء لاینفک پیشرفت و توسعه صنایع و زیرساخت‌ محسوب می‌شوند. افزایش ظرفیت تولید مقاطع مسی در سال‌های اخیر موجب شده تا ترکیه در این زمینه از خالص واردکننده به خالص صادرکننده در سال‌های اخیر تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بهره‌مندی ترکیه از موقعیت جغرافیایی سبب شده تا با دسترسی به اکثر بخش‌های اروپا از غرب و دسترسی به کشورهای حوزه دریای خزر از شرق، بازار مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری به‌شمار رود. اگرچه در حوزه معدن‌کاری مس، سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی در این کشور صورت گرفته است، حجم تولید ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی مستقل مشترک‌المنافع کمتر است. علاوه بر این، چالش‌های بخش بالادستی مس در این کشور به‌ویژه در حلقه‌های ذوب و پالایش سبب شده تا واردات کاتد و سرمایه‌گذاری بر تکمیل حلقه‌های پسین زنجیره در حوزه پایین‌دستی، به سرمایه‌گذاری معدنی و ذوب در این کشور ترجیح داده شود. به‌گونه‌ای که تولید سالانه 90 تا 100 هزار تن مس محتوی کنسانتره این کشور در بازارهای خارجی به فروش می‌رسد و در مقابل حدود 3 تا 4 برابر این مقدار، کاتد از مبادی مختلف به ترکیه وارد می‌شود.

حجم صادرات مقاطع مسی از ترکیه همانند واردات این محصولات سهم چندانی از تجارت جهانی را تشکیل نمی‌دهد. بر اساس آمار تجارت بین‌المللی، متوسط صادرات مقاطع مسی و آلیاژی از ترکیه طی تقریبا یک دهه اخیر (2005 تا 2016) برابر با 9.3 هزار تن است که سهمش از تجارت جهانی این گروه کالا در سال 2016، حدود یک درصد است. با وجود حجم اندک صادرات ترکیه در مقایسه با مبادلات جهانی، روند صادرات ترکیه در بازه 12 ساله مورد بررسی، صعودی بوده و از حدود 4.7 هزار تن در سال 2005 با نرخ رشد متوسط سالانه 10 درصدی به بیش از 13 هزار تن در سال 2016 رسیده است. نمودار 1، صادرات مقاطع مسی و آلیاژی ترکیه را برای سال‌های 2005 تا 2016، به‌تفکیک مهم‌ترین مقاصد صادراتی این کشور نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار 1، بلغارستان و ایتالیا بزرگترین واردکننده مقاطع ترکیه در سال‌های 2005 تا 2016 بودند که سهم ایتالیا در این دوره با نرخ رشد سالانه 45 درصدی افزایش یافته است. یا این وجود، بلغارستان بزرگ‌ترین واردکننده مقاطع ترکیه طی بازه مورد بررسی شناخته می‌شود. مجموع سهم بلغارستان و ایتالیا از کل صادرات مقاطع ترکیه در سال 2005، حدود 4 درصد بود که با وجود رشد حجم صادراتی به حدود 13 هزار تن در سال 2016، این سهم به 63 درصد افزایش یافته است. با وجود حجم اندک صادرات، تولیدکنندگان ترک، برخلاف مصرف‌کنندگان، ترجیح می‌دهند که محصولات خود را به بازارهای مصرف محدودتری در جهان صادر کنند؛ چرا که تعداد صادرکنندگان مقاطع به ترکیه بزرگتر از تعداد واردکنندگان این گروه محصولی از ترکیه است.

با توجه به اطلاعات حاصل از مطالعه تجارت مقاطع در صنعت مس ترکیه، می‌توان ادعا کرد که بازار این کشور تا حدودی مستقل از تجارت بین‌المللی به تولید و مصرف محصولات داخلی می‌پردازد و نه‌تنها از میزان واردات این طیف محصولات کاسته شده است، بلکه تولیدکنندگان ترک شروع به بازاریابی بین‌المللی محصولات خود نیز کرده‌اند. نمودار 2، تراز تجاری بازار مقاطع مسی و آلیاژی ترکیه را برای سال‌های 2005 تا 2016، به‌تصویر می‌کشد. با وجود نتایج به‌دست آمده از این مطالعات، رشد صادرات مقاطع در مقابل افت میزان واردات، بازار ترکیه را طی 12 سال گذشته از خالص واردکننده به خالص صادرکننده تبدیل کرده است. نقطه عطف این تغییر روند در ترکیه، سال‌های 2008 و 2009، درست در بحبحه بحران مالی جهانی و رکود اقتصادی اروپا بوده است.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
قیمت قراضه از کاتد مس بیشتر است
صنعت‌گر در کشور ما یتیم است
اعلام آمادگی ایتالیا برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی
خطر تعطیلی صنایع پایین‌دست مس جدی است
ظرفیت 54 میلیون تنی محصولات نیمه‌ساخته در جهان
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
بنر صبانور
بنر صنیع کاوه
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
هفتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و چهارمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و سومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 70 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و دومین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتاد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتاد و یکمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

هفتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتادمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

هفتادمین شماره هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد.هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: