• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر عامل شرکت صامکو:

بازیافت فلزات ضامن حیات دنیا است

  • کد خبر : 4939
  • 05 خرداد 1398 - 12:55
بازیافت فلزات ضامن حیات دنیا است
مدیر عامل شرکت صامکو تولیدکننده مقاطع برنجی گفت: کار ما بازیافت ضایعاتی همچون شیرآلات و ... است که پس از جمع‌آوری ضایعات از درب منازل، قراضه‌ها را مجددا ذوب و تبدیل به مقاطع برنجی می‌کنیم؛ در واقع کار ما ریخته‌‌گری بازیافتی است و از قراضه محصولات جدید تولید می‌کنیم.
مدیر عامل شرکت صامکو تولیدکننده مقاطع برنجی گفت: کار ما بازیافت ضایعاتی همچون شیرآلات و … است که پس از جمع‌آوری ضایعات از درب منازل، قراضه‌ها را مجددا ذوب و تبدیل به مقاطع برنجی می‌کنیم؛ در واقع کار ما ریخته‌‌گری بازیافتی است و از قراضه محصولات جدید تولید می‌کنیم.

علی پاکدامنیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بازیافت به کاهش آلودگی‏ محیط‏‌زیست کمک می‌کند، بازیافت موادی همچون فلزات که قیمت آن‌ها بالاست تاثیر مثبتی در حیات آیندگان دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت مقاطع مسی و آلیاژی که از قراضه تولید می‌شود تفاوتی با کیفیت مقاطع تولید شده از شمش ندارد، ادامه داد: متاسفانه برخی از مواد بازیافتی را ریخته‌گری کرده و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، صادرات این گونه ریخته‌گری‌ها سبب افزایش قیمت مواد اولیه و قراضه شده است. کیفیت مقاطعی که از شمش تولید می‌شود مطلوب است، با توجه به اینکه تمامی مراحل تبدیل قراضه به مقاطع در آزمایشگاه آنالیز می‌شود و اگر نیاز به افزودن یا کاهش موادی باشد، بررسی و در آن راستا اقدام می‌شود، تفاوت کیفیت محصول نهایی در مقایسه با تولید از شمش مسی تقریبا صفر است؛ پس باید از فعالان این حرفه حمایت کرد، آن‌ها به حفظ محیط‌زیست و گردش چرخه صنعت خدمت بزرگی می‌کنند.

کمبود مواد اولیه، مهم‌ترین معضل تولیدکننده مقاطع مسی و آلیاژی

مدیر عامل شرکت صامکو افزایش قیمت ارز را عامل کمبود مواد اولیه بیان کرد و گفت: اختلاف قیمت بین قیمت نیمایی و آزاد و دلار، سبب شده بازار خارجی بخشی از تولیدات داخلی رونق بگیرد به همین دلیل تقاضای خرید وجود دارد. زمانی که محصولات تولیدی صادر می‌شود جدای از مزایایی که دارد یک تاثیر سو نیز بر تولید می‌گذارد و آن نیز افزایش قیمت مواد اولیه در بازار داخلی است. به دلیل وجود تقاضای خرید، معضل خاصی برای سفارش محصول نداریم، با اینکه بازار صادراتی اوضاع خوبی دارد اما متاسفانه بازار داخلی به دلیل رکود صنعت ساختمان‌سازی وضعیت مطلوبی ندارد؛ عمده مصرف‌کننده محصولات مجموعه ما نیز فعالان صنعت ساختمانی هستند و رکود بازار آن‌ها موجبات کاهش تقاضا خرید مقاطع مسی و آلیاژی را در صنعت ما فراهم می‌آورد. مقدار تقاضایی که در بازار وجود دارد نیز کاذب است، احتمال می‌دهم برخی از افراد با خرید و دپو کردن محصولات قصد دارند از افزایش قیمت‌ها سوء‌استفاده کنند و سود چشم‌گیری به دست آورند و یا اینکه با فروش محصولات داخلی به بازارهای صادراتی کسب درآمد داشته باشند.

پاکدامنیان در رابطه با انواع مقاطع برنجی موجود در بازار، عنوان کرد: سایزها و فرم‌های مختلفی برای مقاطع در بازار وجود دارد، مقطع گرد توپر، توخالی و شش‌پر از عمده اشکال مقاطع برنجی هستند که مصارف متعددی دارند، به طور مثال از مقاطع میله‌ای برای تولید پیچ و از مقاطع شش‌پر برای تولید مهره استفاده می‌شود. البته اشکال دیگری نیز وجود دارد که هندسی نیستند و برای مصارف خاصی تولید می‌شوند.

وی در خصوص محصولات شرکت صامکو، گفت: تمرکز مجموعه ما بر تولید مقاطع تو خالی است و بیشتر اشکال تو خالی را نیز تولید می‌کنیم، برخی مواقع مقاطع تو پر نیز تولید می‌کنیم؛ البته فرایند تولید مقاطع توخالی با نوع تو پر آن متفاوت است و نیاز به فرایند دیگری دارد. در واقع شرکت‌هایی که مقاطع تو خالی تولید می‌کنند توان تولید مقاطع تو پر را نیز دارند اما واحدهای تولیدی که مقاطع تو پر تولید می‌کنند نمی‌تواند مقاطع تو خالی تولید کنند، تولید مقاطع تو خالی مستلزم داشتن تجهیزات متفاوتی است. هر دو نوع این محصولات با روش ریخته‌گری مداوم تولید می‌شود اما در روش اکستروژن تنها مقاطع تو پر می‌توان، تولید کرد.

شرایط عودت تولیدات ما از شرکت‌های خارجی وجود ندارد

مدیر عامل شرکت صامکو در خصوص ظرفیت تولید مجموعه خود، توضیح داد: ظرفیت اسمی تولید مجموعه ما سالانه هزار تن است، اواسط سال گذشته تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، بازار ما را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش تقاضا شده بود اما اوایل و اواخر سال ۹۷ اوضاع تولید خوب بود و چالش چندانی نداشتیم و خوشبختانه ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کردیم؛ در کل از شرایط راضی هستیم؛ امسال نیز از ابتدای اردیبهشت ماه شروع به تولید کردیم و هنوز نمی‌توان تحلیل درستی از بازار ارائه داد اما چیزی که از شواهد می‌شود حدس زد این است که اوضاع بازار بد نخواهد بود. تاخیر در تولید نیز به این دلیل بود که ما از کوره‌های القایی استفاده می‌کنیم و پس از سپری شدن تعطیلات نوروز نیازمند گذر زمان بودیم تا بتوانیم مجددا خط تولید را فعال کنیم.

پاکدامنیان در پاسخ به این سئوال که چرا صادرات ندارید، توضیح داد: در صد آلیاژ محصولات ما پس از صادرات بوسیله خریدار آنالیز می‌شود و باید درصد آلیاژ بر طبق نیاز مشتری ترکیب شده باشد، اگر درصد کوچکی تفاوت بین آلیاژ درخواستی با آلیاژ ترکیبی ما، وجود داشته باشد محصول توسط خریدار عودت داده می‌شود، با توجه به اینکه پیگیری محصولات بازگشتی به داخل کشور دشوار است، در نتیجه ترجیح می‌دهیم در بحث صادرات فعالیت نکنیم.

وی در رابطه با تبدیل قراضه به مقاطع و درصد ترکیب مس به روی، تشریح کرد: تمامی شرکت‌های فعال در زمینه تبدیل قراضه به مقاطع، کوانتومتر دارند و همواره محصول خود را آنالیز می‌کنند؛ درصد مس به روی در مقاطعی که می‌خواهند به آن‌ها فرم دهند باید ۵۹ درصد و در مقاطعی که می‌خواهند تراشیده شوند باید ۵۸ درصد باشد، البته ۲ الی ۲٫۵ درصد نیز بر حسب استاندارد سرب به این مواد افزوده می‌شود.

مدیر عامل شرکت صامکو در خصوص محصولات تبدیلی این شرکت عنوان کرد: ما کلکتور، شش گوش تو خالی، مقاطع و پروفیل‌، لوله، چهارگوش، شش پر و میلگرد برنجی تولید می‌کنیم که در لوله‌کشی ساختمان‌ و آب‌رسانی به منازل استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4939
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند